4 березня Кличко розпорядженням № 459 перезатвердив проект технічного переоснащення сміттєспалювального заводу “Енергія” зі встановленням нової системи очищення димових газів. Проект подорожчав всього на якихось 3%, або нещасний додатковий мільйон USD із бюджету, в порівнянні з попереднім проектом.
Але якщо більш детально порівняти новий проект із затвердженим розпорядженням від 10.08.2020 № 1169, то все виглядає набагато веселіше.
-
Вартість безпосередньо будівельних робіт зросла майже на 90% зі 141 млн до 265 млн гривень.
-
Вартість безпосередньо нового обладнання зменшилася на 20% з 547 млн до 437 млн гривень.
-
Маса вловленої золи та інших продуктів реакції зменшилася на 25% з 4.07 до 3 тис. т/рік.
Простими словами: за трохи більші гроші побудують на 25% гіршу очисну систему.
Читайте: Кличко переутвердил смету ремонта завода “Энергия”
Цікавий момент: проект із гіршими показниками пройшов експертизу ще перед виборами – 9 вересня минулого року, але Віталій Кличко затвердив його, давши відмашку на реалізацію, лише напочатку березня.
Але на цьому питання з цим переоснащенням у мене лише починаються.
Відкриваємо тендер, по результатах якого закупили переоснащення. Тендер оголосили 12.08.2020 року – через два дні після затвердження першого проекту Кличком.
Читайте: Константин Жеваго будет спасать киевлян от вредных выбросов завода “Энергия” за 845 млн гривен
Якщо два проекти між собою суттєво відрізняються, то що взагалі закуповували? Мали замовляти по першому проекту, бо його офіційно затвердили. Але 11.09.2020 року (через два дні після отримання експертизи нового проекту) вносили певні зміни в технічне завдання і, судячи з початкової ціни тендеру, закуповували за новим проектом, що не було затверджено.
Взагалі ситуація типова кличківська: якщо вже 9 вересня була експертиза нового проекту, то на момент затвердження першого проекту Кличком 10 серпня, вже були витрачені чималі гроші на суттєво відмінний проект, сам проект було розроблено і він подавався на експертизу. То навіщо поспішати із тендером на “кота в мішку”? Невже дурнуватий поспіх лише заради піару на “Енергії” перед виборами?
Йдемо далі. Якщо проект, який таки планують реалізувати, затвердили лише напочатку місяця, то як там справи із дозволом на будівництво, адже договір за результатами тендеру було укладено ще 19 жовтня 2020 року якраз перед виборами для піару?
А от з дозволом на будівництво все весело. Все виглядає так, що його реально не намагалися отримати, точніше, зробили все так, щоб документи повернули без розгляду: 2 грудня подали документи в паперовому вигляді, хоча з 1 грудня за законом можна подавати виключно в електронному вигляді. Заявку ДАБІ повернула назад і наразі ніде не світиться, щоб за наступні три з лишком місяці знову зверталися за отриманням дозволу, хоча якщо всі папери були, то ніщо не заважало отсканувати і подати в електронному вигляді хоч на наступний день. Ну і дійсно, навіщо той дозвіл, якщо перед новим роком підряднику вдалося отримати лише 216 млн авансу із бюджету?
А тепер переходжу до найвеселішого з цим переоснащенням: вся документація розроблена з порушеннями вимог законодавства і отримати дозвіл в ДАБІ можна виключно корупційним шляхом.
Згідно даних Містобудівного кадастру, МУО на це технічне переоснащення не отримували – на ділянку існують лише старі МУО 2012 року на “Реконструкція сміттєспалювального заводу з установкою лінії для термічного знешкодження (спалювання) відходів”.
Відповідно до п. 1 Переліку 289, МУО не видаються на “Технічне переоснащення одиниць та вузлів технологічного устаткування, систем управління та автоматизації, які морально застаріли та у яких вичерпано технічний ресурс, в існуючих цінах, приміщення без перепрофілювання, технічного переоснащення об’єктів та підприємства в цілому”. Тобто, якщо не змінюються зовнішні розміри і непотрібно зводити нові будівлі і споруди – МУО непотрібні.
А що з “Енергією”? Дивимось графік робіт із договору – підготовка земельної ділянки, облаштування фундаментів під ряд нових будівель та споруд і т.д. Зрозуміло, що і в ТЗ до тендерної документації прямим текстом написано, що мають бути нові споруди.
Тобто, технічне переоснащення проводиться не лише в існуючих цехах та приміщеннях, а передбачає нове будівництво споруд та, відповідно, обов’язкова наявність МУО.
Отримати МУО взагалі не проблема – це не приватне будівництво з порушенням Генплану, а одні підлеглі Кличка звертаються до інших підлеглих Кличка щоб реалізувати проект за розпорядженням Кличка.
Я розумію, що спочатку могли не знати, що потрібно нові споруди зводити поза існуючими будівлями, але коли це стало зрозуміло, мали просто отримати МУО, затвердити нове завдання на проектування і далі зробити все правильно.
Але ні – тупо болт поклали. Проблема в тому, що ДАБІ банально не має права видати дозвіл на подібне будівництво без МУО. За хабар отримати можна – в ДАБІ зроблять вигляд, що “не побачили” будівництва нових споруд по проекту.
Виправити ситуацію можна і досить швидко, але, щоб не домовлятися про хабар, робити треба правильно – отримати МУО, затвердити нове завдання, потім домовитися про новий висновок експертизи, потім Кличко затверджує знову проект. Як не крутіться, але дати послідовних етапів мають йти теж послідовно.
Другу проблему швидко не виправити – мінімум кілька місяців, бо мова йде про Оцінку впливу на довкілля (ОВД), що передбачає процедуру громадських обговорень.
Сміттєспалювальні заводи – це перша категорія видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля.
Зрозуміло, що якщо завод вже є і роботи передбачають зменшення викидів, то на перший погляд проведення ОВД непотрібно. Але є проблема: за законом, випадки, коли не потрібно, встановлює Кабмін.
Кабмін постановою 1010 від 13.12.2017 критерії встановив. Як ви вже здогадалися, технічне переоснащення там із аналогічним для ситуації з МУО формулюванням: “що розташовані в існуючих цехах, приміщеннях”.
А тепер просто спробуйте не матюкатися.
Процедуру ОВД розпочали ще три роки назад 12.03.2018 – подали перше повідомлення про наміри. Але саму ОВД так і не зробили, а замість цього 06.11.2019 року звернулися із листом не розглядати заявку.
ОВД – обов’язковий документ за процедурою отримання дозволу на будівництво, тому як і у випадку з МУО: за хабар ДАБІ задовольніть побажання і без ОВД, але законно дозвіл на заплановане переоснащення отримати неможливо.
Висновок: повна дупа.
-
Не зрозуміло, наскільки ефективна буде нова система, адже найновіший проект передбачає очищення викидів на тисячу тон за рік менше. Є ймовірність, що початковий проект з можливістю вловлення 4К т був надлишковим, але документів немає – всі ці розрахунки мали бути в ОВД, який не зробили.
-
За вкрай важливий для міста проект ціною майже 900 млн гривень із бюджету відповідає збіговисько профнепридатних бовдурів, що нездатні правильно зробити навіть елементарні речі. Не здивуюся, якщо для виправдання своїх рук із дупи, вони традиційно почнуть звинувачувати в корупції ДАБІ, хоча корупція в ДАБІ в даному випадку буде у разі видачі дозволу на переоснащення при відсутності МУО і ОВД.
Георгій Могильний, експерт з аналізу конфліктних забудов