Хотіла написати про реформу ДФС більш детально і передумала.
Бо знову все химерно-туманне. “Мінфін працюватиме над розробкою та затвердженням плану дій щодо імплементації Концепції реформування ДФС” — це ні про що і без жодних часових рамок.
Тим, хто розглядає гарні картинки від Мінфіну, нагадаю кілька фактів.
Інституційну реформу ДФС було представлено 25.06.2015 р., план заходів з її імплементації затверджено 09.07.2015 р.
Пан Яценюк тоді вимагав три місяці на реалізацію, пан Насіров сказав, що менш як півроку не вистачить. В підсумку реформу ДФС було розраховано до кінця 2016 р.
Набір нового персоналу на відкритих конкурсах теж “плавали — знаємо”. Пані Яресько вимагала скорочення штату наполовину, пан Яценюк — вивести всіх за штат і набрати нових за принципом патрульної поліції + збільшити зарплату, пан Насіров наполіг на скороченні третини штату.
У сухому залишку:
– кількість персоналу скорочено з 58826 до 41178 осіб;
– структуру центрального апарату зменшено з 2186 до 1530 працівників;
– кількість податкових інспекцій зменшено вдвічі – з 318 до 161;
– зарплата залишилася така ж сама — рівно тиждень не доживаєш до наступної (перевірено на собі).
За митницю взагалі мовчу. Вона для реформаторів як чужорідне тіло в ДФС, саме тому постійно піддається експериментам. Підтвердження тому — нещодавній діалог на засіданні Комітету ВР з питань податкової та митної політики.
Андрій Антонищак: Яка основна функція митниці?
Олександр Данилюк: Я що тут — інтерв’ю даю?
Андрій Антонищак: Дайте відповідь на пряме запитання.
Олександр Данилюк: Наповнення бюджету. Сприяння міжнародній торгівлі…
Андрій Антонищак: Двійка! Безпекова функція.
Ще “улибнув” намір підсилити в ДФС підрозділ комунікацій, бо ж треба формувати імідж ДФС як професійного та сервісного органу.
Я цим займалася 9 років. Визнаю: не змогла.
Спробуйте ще ви, панове реформатори, за переставлянням стільців у ДФС, черговим перетряхуванням кадрів без виконання обіцяної обіцянки щодо мотивації і постійним переглядом підзаконних актів з питань оподаткування, м’яко кажучи, не в кращий бік сподобатися платникам.
Так, щоб сплачували податки — як дарували квіти.
Спробуйте пояснити підприємцям, бухгалтерам, найманим працівникам, що таке фіскальна служба — вона ж сервісна, і цьому гаслу вже років ннадцять (раніше було — налагодження партнерських відносин з платниками).
Спробуйте пояснити це, змінюючи структуру ДФС, а не законодавство і, як наслідок, підходи до роботи з платниками.
У мене не вийшло.
У вас все вийде, панове реформатори, ви ж — драйвери реформ!
Справжню оцінку реформи ДФС дадуть не в уряді, не в парламенті, а в суспільстві.
Потрібно лише:
– не прагнути сподобатися, а діяти;
– звітувати про здобутки, коли є конкретні напрацювання, тобто робити — і говорити, і ніяк не навпаки.
Повертаючись до інституційної реформи ДФС, яка вже відбулася. Ніхто не доповів про її результати, зате кожен новий керівник міністерства/відомства наступає на граблі так, ніби вперше.
І це в час, коли по Революції Гідності вже три роки. Питання: чому так?..
Ольга Германова, прес-секретар Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики, кандидат філологічних наук