29 хворих на гепатит А – 24 дитини та 5 дорослих – зафіксували у Чернігові станом на сьогодні. Зі ЗМІ дізнався, що джерелом хвороби стала працівниця харчоблоку 7-ї школи, а поліція вже відкрила кримінальне провадження. Насправді ж це провадження ніяк не зупинить поширення вірусу. Ситуацію могла передбачити і вжити заходів до запобігання поширенню хвороби СЕС, та її ліквідували. Тож подібний випадок може повторитися будь-де в Україні.
Пригадуєте, понад 5 років тому саме СЕС відповідала за санітарний нагляд. Та служба вижила своє і перетворилася у джерело корупції. Тож тоді уряд її реорганізував ще у 2014-му, приєднавши до Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів. У 2017-му – зупинив. Хоча фактично вже тоді вона не працювала як три роки.
Начебто благе діло – прибрати корупційний орган. Але ж потрібно було його функції при реорганізації передати іншим органом так, щоб жодна з них не “випала”. Уряд Яценюка цього зробити не зміг.
Наприклад, інфекційну безпеку “залишили” в МОЗі, але слідкувати за нею не було кому – спеціалізовану МОЗівську державну установу – “Центр громадського здоров’я” – створили лише у травні 2016 року, і цей центр не мав відповідних обласних підрозділів. Крім того, статус Центру (держустанова, а не орган виконавчої влади) не дає йому стільки повноважень, як мала СЕС. Тож на папері вона існує, а насправді – ні.
У ситуації з гепатитом А у школі Чернігова мали слідкувати за санітарними нормами. Та маємо колапс – слідкувати мали, але хто? Функцію ведення санітарного нагляду взагалі забули передати при реорганізації СЕС – частково її виконує Держпраця, частково – Держпродслужба. А решту – ніхто. Тому ніхто й не контролює дотримання санітарних норм у місцях відпочинку – а це й водойми, й пляжі, в об’єктах громадського харчування і багатьох інших місцях, бо це робили регіональні підрозділи СЕС. А їх – повністю ліквідували. Чи варто дивуватися спалаху гепатиту А в чернігівській школі?
Логічний висновок – у масовому захворюванні дітей винна не тільки і не стільки адміністрація школи і сама працівниця харчоблоку, яка і є першоджерелом захворювання. А в більшій мірі ті, хто приймав і виконував рішення про знищення системи санітарного контролю в нашій країні – спасибі за це “реформаторам” Яценюка.
Ми з експертами знайшли спосіб як повернути функцію санітарного контролю, не відновлюючи СЕС (разом з ним і корупційні ризики) – зараз допрацьовуємо законопроект. Він регламентуватиме функціонування системи громадської охорони здоров’я і епідеміологічного нагляду.
Щоб не було ризиків корупції, ми пропонуємо ліквідувати всі дозвільні процедури і документи колишньої СЕС. До того ж, контрольно-наглядові функції колишньої СЕС перейдуть до органів місцевого самоврядування (зараз немає правових підстав для діяльності муніципальних санітарних інспекцій) – так зробили у Польщі. Тепер вже громади відповідатимуть і прийматимуть рішення щодо санітарного та епідеміологічного благополуччя населення на своїх територіях. Розраховую на підтримку законопроекту депутатами – потрібно закінчувати 5-річний безлад з епідеміологічною ситуацією.
Валерий Дубиль, народный депутат Украины, фракция “Батькивщина”