Президент Володимир Зеленський досі не наклав вето на законопроєкт №5655, то ж все ще на часі писати про негативні наслідки у разі набрання ним чинності.
Спробую простими словами пояснити, чого так бояться порядні архітектори та Національна спілка архітекторів України (НСАУ).
Завдяки чому цивілізовані країни можуть дозволити собі лібералізацію в будівництві?
Все будується на самоорганізації і відповідальності архітектурного та експертного середовища, яке підкріплюється невідворотністю покарання забудовників за порушення. Але порушень там вкрай мало завдяки принциповості і якості роботи архітекторів і експертів.
Але це не народилося на рівному місці.
Все почалося із невідворотності покарання забудовників за порушення. Зрозуміло, архітекторів і експертів теж карали, але саме забудовник несе найбільші збитки від зупинки свого будівництва. Забудовник, зрозуміло, може подати потім позов і намагатися стягнути ці збитки з архітекторів та експертів, але звідки в них такі гроші?
Тому забудовники ДУЖЕ прискіпливо відносять до вибору архітекторів/експертів – вони в межах своїх фінансових можливостей відбирають кращих із бездоганною репутацією, щоб мінімізувати власні ризики.
Саме відповідальний підхід забудовника і є тим фактором, що призвів до еволюції архітектурного та експертного середовища – безвідповідальні не виживали, а найкращі отримували і найкращі замовлення та забезпечували якісь роботи всіх представників власних гільдій.
А що закладено в законопроект 5655?
Там встановлюються ПРОТИЛЕЖНІ відносно західних умови.
“Реформатори” повністю звільняють забудовників від негативних наслідків порушень архітекторів та експертів.
У законопроєкті 5655, забудовник має отримати право на будівництво і просто будувати відповідно до проекту, на який це право отримано.
Проект розроблений із порушенням вимог законодавства, містобудівної документації, будівельних норм? Це не проблема забудовника і не його відповідальність – за ці порушення можуть накласти штрафи на архітектора та експертів, але це жодним чином не впливає на вже отримане право забудовника і не передбачено можливість зупинки такого будівництва.
Тобто, законопроєкт 5655 наділяє архітекторів і експертів правом продавати забудовникам індульгенції на порушення законодавства.
Якщо західному забудовнику вигідно заплатити архітектору і експерту за максимально якісний і законний проєкт, то українському забудовнику буде вигідно заплатити за проєект із максимумом порушень для максимальної прибутковості.
Найбільш затребуваними в Україні стануть максимально безпринципні архітектори та експерти – саме їх будуть шукати забудовники, щоб за додаткову компенсацію ризику штрафу купити собі “індульгенцію”.
І саме це стане рушійною силою еволюції нинішнього архітектурно-експертного середовища, що призведе до остаточної деградації системи.
Іншими словами, у разі набрання чинності законопроєкту 5655, почнеться потужний негативний “природний добір”, який не залишить жодних шансів на виживання відповідальних професіоналів – вони будуть змушені або відмовитися від принципів, або емігрувати з України.
Читайте: Лобісти містогвалтівного законопроєкту №5655 продовжують вперто просувати його
Георгій Могильний, експерт з аналізу конфліктних забудов