“Або гроші, або палки в колеса”: подробиці можливого отримання топпосадовцем КМДА хабара від “маршрутників”

“Або гроші, або палки в колеса”: подробиці можливого отримання топпосадовцем КМДА хабара від “маршрутників”

ДБР продовжує слідство щодо можливого отримання хабара тепер вже ексзаступником директора Департамента транспортної інфраструктури КМДА Максима Широкова (на колажі). Попередньо детективи встановили, що він разом зі своїм спільником, який є директором однієї з компаній, що займається перевезенням пасажирів у “маршрутках”, ймовірно, “розвели” іншого перевізника – ТОВ “А-400” – на понад 200 тис. гривень. Ці кошти керівники даної компанії протягом більш ніж місяця сплачували за можливість обслуговувати один зі столичних маршрутів. Таким чином, Максим Широков став “продовжувачем справи” одного зі своїх попередників на цій посаді Віктора Сасіна, якого в 2022 році ДБР “спіймала” на отриманні 271 тис. доларів від перевізників і який наразі вже має статус обвинуваченого. При цьому, Широкову також  не звикати до уваги правоохоронців: цьогоріч суд через закінчення строків давності звільнив його від відповідальності за службову недбалість, яку той, схоже, допустив на колишньому місці роботи – на чолі морського порту “Південний”.

Як стало відомо КВ, наразі і ексзаступник директора Департаменту транспортної інфраструктури Київської міськдержадміністрації (КМДА) Максим Широков і керівник ТОВ “Д-М Київтранс” є підозрюваними в рамках кримінального провадження  №62024100110000085 від 11 квітня 2024 року, яке було відкрито Територіальним управлінням Державного бюро розслідувань (ДБР). Їм обом інкримінується вчинення злочину, передбаченого ч.3 ст. 368 Кримінального кодексу (КК) України – одержання неправомірної вигоди у великому розмірі або вчинене службовою особою, яка займає відповідальне становище, або за попередньою змовою групою осіб, або повторно, або поєднане з вимаганням неправомірної вигоди.

Про підозри цим особам було повідомлено 4 червня 2024 року. Наступного дня, 5 червня, Печерський районний суд Києва обрав директору ТОВ “Д-М Київтранс” запобіжний захід у вигляді тримання під вартою на термін до 2 серпня поточного року із можливістю внесення застави в сумі 3,02 млн гривень. 6 червня його “відпустили” у зв’язку зі сплатою вказаних коштів, а тому на цього підприємця було покладено обов’язки прибувати до правоохоронців та суду з першою вимогою, здати свій закордонний паспорт, носити електронний засіб контролю (т.зв. “браслет”) тощо. 30 липня суд продовжив термін виконання цих обов’язків до 4 вересня 2024 року.

Максима Широкова 7 червня той же суд відправив під цілодобовий домашній арешт до 1 серпня 2024-го із необхідністю носити “браслет”, а також відсторонив його від посади заступника директора Департаменту транспортної інфраструктури КМДА до 2 серпня поточного року. Вказані строки домашнього арешту та відсторонення було продовжено судом 29 липня – Максиму Широкову не можна “являтися на роботу” і необхідно “сидіти вдома” до 4 вересня 2024 року. При цьому, арешт було пом’якшено – чиновнику заборонили покидати домівку тільки в період з 23:00 до 7:00.

Що “натворили” фігуранти

За інформацією слідства, приблизно у лютому 2024 року у Максима Широкова, який на той час займав посаду заступника директора Департаменту транспортної інфраструктури КМДА і начальника управління транспорту та міської мобільності цього структурного підрозділу, виник умисел на отримання неправомірної вигоди від керівництва ТОВ «А-400», яке здійснювало пасажирські перевезення на території Києва з 2021 року. За даними правоохоронців, до своєї протиправної діяльності він залучив директора ТОВ «Д-М Київтранс» – це було зроблено через побоювання чиновника бути викритим та з метою конспірації. Чому була обрана саме ця особа, у судових ухвалах по цьому слідству не повідомляється, але можна припустити, що ці фігуранти знаходяться в дружніх або товариських відносинах.

Як зазначають слідчі, у подальшому, 14 лютого, з метою реалізації свого протиправного умислу, Максим Широков ініціював розірвання договору №03/21 від 14 липня 2021 року, який було укладено між ТОВ «А-400» та Департаментом транспортної інфраструктури КМДА і на підставі якого вказана компанія надавала послуги з перевезення пасажирів на міському маршруті №512. Через місяць, 13 березня, чиновник направив до відділу державного нагляду (контролю) у Києві Укртрансбезпеки лист щодо необхідності проведення перевірок діяльності ТОВ «А-400».

“Своїми діями Максим Широков, використовуючи надану йому владу, свідомо створював перешкоди господарській діяльності керівництву ТОВ «А-400» з метою змусити останніх передавати неправомірну вигоду”, – повідомляється в одній із судових ухвал по даному провадженню. 

У відповідь на це директор ТОВ «А-400» та його жінка, яка виконує обов’язки керівника цієї компанії, поки чоловік перебуває на військовій службі, звернулись із листом до міського голови Києва Віталія Кличка, у якому повідомили очільнику міста “про створення несприятливих умов для здійснення господарської діяльності” (дата направлення листа в судових ухвалах не уточнюється. – КВ). 

Надалі, 18 березня, керівництво ТОВ “А-400” зустрілося з Максимом Широковим у приміщенні Департаменту транспортної інфраструктури КМДА на вул. Леонтовича, 6. Під час даної зустрічі чиновник повідомив цим особам, що договір із їхньою компанією був розірваний з ініціативи його департаменту і наразі пасажирські перевезення на вказаному маршруті здійснює вищезгадане ТОВ «Д-М Київтранс». Водночас, заступник директора Департаменту транспортної інфраструктури КМДА запропонував керівництву ТОВ “А-400” підшукати компромісне рішення та повідомити про нього через декілька днів.

Вже через два дні, 20 березня, ця “трійця” знову зустрілася у тому ж місці, і тоді ж Максим Широков повідомив директору ТОВ “А-400” та його дружині, що єдиним варіантом для подальшого здійснення перевезень їхньою компанією є співпраця з «Д-М Київтранс». Також він надав їм номер телефону директора даної ТОВки, який, нагадаємо, був його “спільником” – начебто “для зв’язку та з’ясування умов подальшої роботи ТОВ “А-400”.

За інформацією правоохоронців, надалі, 28 березня, у ресторані “Жовте море” на просп. Володимира Івасюка, 8, відбулася зустріч між керівництвом ТОВ “А-400” і директором ТОВ “Д-М Київтранс”. Під час неї останцій повідомив, що “А-400” зможе щоденно випускати на маршрут 8 автобусів, але за це, мовляв, необхідно буде платити. Так, спочатку керівник ТОВ “Д-М Київтранс” назвав суму 1000-1200 гривень за один транспортний засіб на день, але під час обговорення зменшив ці цифри до 800 гривень за один автобус у робочий день та до 600 гривень – у вихідний. Як встановили слідчі, у ТОВ “А-400” погодилися на цю пропозицію – через створення “настільки несприятливих умов із загрозою настання негативних наслідків”.

Вже 10 квітня 2024 року, в офісі ТОВ “Д-М Київтранс” директор цієї компанії передав вищезгаданим представникам ТОВ “А-400” узгоджений транспортним департаментом КМДА паспорт маршруту 512 і повідомив їм, що ті “в жодному випадку не мають звертатись до суду, бо це буде мати негативні наслідки для підприємства”. Під час наступної зустрічі, яка відбулася 30 квітня на вул. Автозаводській, директор ТОВ “Д-М Київтранс” ще трохи зменшив “таксу” за вихід автобусів у вихідні дні – до 500 гривень за один транспортний засіб. Водночас, він “попросив” керівництво ТОВ “А-400” направити до КМДА лист про те, що “їхнє звернення до міського голови було вирішено позитивно”. Також, він зазначив, що грошові кошти мають передаватись йому особисто щопонеділка.

“Або гроші, або палки в колеса”: подробиці можливого отримання топпосадовцем КМДА хабара від “маршрутників”
Судова ухвала по цьому слідству від 29 липня 2024-го

Втім, схоже, директор ТОВ “А-400” та його жінка із самого початку не збиралися погоджуватися з такими умовами роботи – вони звернулися до правоохоронців. 

Перший “транш” хабаря у розмірі 40 тис. гривень директор ТОВ “Д-М Київтранс” отримав 29 квітня 2024 року в офісі своєї компанії. Після цього правоохоронці зафіксували ще п’ять фактів передачі такої ж суми коштів у тому ж місці. Тобто, усього йому було передано 240 тис. гривень (що цікаво, раніше ДБР називало суму 280 тис. гривень, а тому, можливо, “траншів” було сім. – КВ). Після “останнього” випадку, який мав місце 4 червня 2024 року, керівник ТОВ “Д-М Київтранс” був затриманий правоохоронцями, цитуємо, “на місці вчинення злочину”. Того ж дня, зазначимо, було затримано і Максима Широкова, який, судячи з інформації в судових ухвалах, після першої зустрічі з керівництвом ТОВ “А-400” дистанціювався від “діалогу” з даною компанією. 

“Або гроші, або палки в колеса”: подробиці можливого отримання топпосадовцем КМДА хабара від “маршрутників”
Вручення підозр по цій справі

Зазначимо, відразу після цих затримань у ЗМІ з’явилася інформація про те, що в полі зору правоохоронців опинився заступник голови КМДА з питань здійснення самоврядних повноважень Костянтин Усов, який на цій посаді позиціонував себе як борець з “мафією маршрутників” і активно “педалював” різні реформи у цій галузі. Врешті-решт Усов підтвердив факт обшуків, під час яких у нього було вилучено телефони, компʼютер та особисті кошти. Втім, факт вручення підозри саме цьому чиновнику в КМДА заперечили – пресслужба столичної мерії повідомила, що йдеться тільки про одного із заступників директора Департаменту транспортної інфраструктури КМДА.

Читайте: ДБР прийшло з обшуками до КМДА, – ЗМІ

У кінці червня 2024-го неназвана в судових ухвалах особа звернулася до Печерського районного суду щодо повернення майна, яке було вилучено під час обшуку одному з кабінетів на вул. Хрещатик, 36 (адмінбудівля Київради і КМДА). Вочевидь, це був саме Костянтин Усов, адже йшлося, зокрема, про три мобільні телефони Apple iPhone, планшет iPad, ноутбук MacBook, паперовий конверт з рукописними надписом “Офіс” і грошові кошти в сумі 8,5 тис. доларів і 30 тис. гривень. Скаржник зазначив, що це “майно не є знаряддям та предметом вчинення кримінального правопорушення, не містить ознак його вчинення, не набуте злочинним шляхом та взагалі немає жодного відношення до даного кримінального провадження”. Врешті-решт, 24 червня суд задовольнив відповідну скаргу.

Що відбувається із “маршрутною сферою” Києва

За даними аналітичної системи Youcontrol, столичне ТОВ “А-400” було зареєстроване у квітні 2002 року. Його директором, засновником та кінцевим бенефіціаром вказано мешканця Києва Олександр Жуковця. До жовтня 2021 року разом з ним співзасновниками та співвласниками цієї компанії була Ніна і Володимир Жуковець. Кого саме з двох вищезгаданих чоловіків слідчі називали “директором” цієї ТОВки, наразі достеменно невідомо – судячи з усього, офіційний керівник даної компанії Олександр Жуковець є сином Володимира та Ніни.

У відкритих джерелах повідомляється, що ТОВ “А-400”, окрім вищезгаданого маршруту №512 (від супермаркету “Ашан” через Берковці, Варшавський мікрорайон до вул. Братиславської), також обслуговує маршрут №540 (від станції метро “Нивки” до Дитячої республіканської бібліотеки).

ТОВ “Д-М Київтранс” було зареєстроване у Києві у травні 2007 року. Його засновником та кінцевим бенефіціаром є Ніна Хмелевцова (зареєстрована у нині окупованому місті Сорокине (Краснодон) Луганської області), директором – Олег Зубовський (вочевидь, саме він отримав підозру від правоохоронців, він займає цю посаду з 2007 року). Ця компанія займається перевезеннями на чотирьох столичних маршрутах – №№194, 455, 463 і 587.

Як раніше повідомляла КВ, правоохоронці та різні перевіряючі органи регулярно висловлюють претензії щодо роботи чиновників у сфері організації пасажирських перевезень столиці приватними “маршрутками” і звинувачують їх у різних порушеннях. 

Так, у червні 2019 року Головне слідче управління Нацполіції відкрило кримінальне провадження за фактами зловживання владою з боку посадовців Департаменту транспортної інфраструктури КМДА і Комунальної служби перевезень (структура, підпорядкована цьому ж департаменту. – КВ). Тоді правоохоронці з’ясували, що ці чиновники протягом 2016-2019 років заплющували очі на роботу нелегальних маршрутів (зокрема, тих, у яких вже “закінчилися договори” на ті чи інші маршрути), “третирували” незговірливих легальних перевізників, щоб забрати у них маршрут і віддати його “афілійованим перевізникам”, тощо. Внаслідок таких дій, за попередніми даними, столичному бюджету було завдано збитків у розмірі близько 7,5 млн гривень. 

Читайте: Откаты и нелегальные перевозки: транспортных чиновников КГГА хотят наказать за системное нарушение законодательства

Втім, у результаті це слідство, в рамках якого правоохоронці навіть добилися накладення арешту на автобуси деяких перевізників, схоже, “заглохло” та “пішло у довгу шухляду” – остання судова ухвала по ньому датована 2 серпня 2022 року.

Також у столиці вже були прецеденти можливого отримання неправомірної вигоди топпосадовцями столичної мерії від київських “маршрутників”, які були задокументовані правоохоронцями. 

Так, у липні 2022 року на цьому ж “погорів” один із “попередників” Широкова – тодішній заступник Департаменту транспортної інфраструктури і начальник управління транспорту та міської мобільності цього ж департаменту Віктор Сасін. Тоді у ДБР попередньо встановили, що цей посадовець “розвів” ПП “Універсал-Транс”, яке займається пасажирськими перевезеннями в Києві, більш ніж на 271 тис. доларів. Саме стільки це підприємство, ймовірно, заплатило чиновнику за укладання нових договорів на здійснення пасажирських перевезень, за пролонгацію діючих угод, за “непроведення” перевірок на маршрутах  та інші преференції.

У серпні 2023 року обвинувальний акт по Сасіну надійшов до Печерського районного суду для розгляду по суті, але станом на сьогодні ця справа так і не була розглянута із винесенням обвинувального чи виправдувального вироку. Що цікаво, офіційно цьому тепер вже ексчиновнику КМДА правоохоронці інкримінують не отримання хабара, а шахрайство. Вочевидь, це пов’язано з тим, що гроші від перевізників, як зазначали детективи ДБР, Віктор Сасін почаву “брати” ще до призначення в столичну мерію – будучи завідувачем сектору внутрішнього аудиту Державної служби України з безпеки на транспорті (“Укртрансбезпека”). Переконати підприємців йому та його спільнику вдалося за допомогою наступних аргументів: мовляв, незважаючи на цю посаду, Сасін має вплив на прийняття столичною владою рішень у цій сфері, зокрема – у питаннях щодо проведення перевірок на маршрутах та щодо пролонгації договорів на здійснення пасажирських перевезень.

Читайте: Хабарі за преференції: “транспортному” посадовцю з адміністрації Кличка загрожує до 12 років позбавлення волі

А у серпні 2022 року аудитори КМДА повідомили, що під час проведеної ними ревізії діяльності Комунальної служби перевезень КМДА було встановлено факти 234 порушень, недоліків та недопрацювань протягом 2014-2021 років. Зокрема, ця структура не допускала окремих перевізників до участі в конкурсах на обслуговування міських автобусних маршрутів, сприяла укладанню договорів на організацію пасажирських перевезень з компаніями, які подавали неналежно оформлені документи, ігнорувала можливості отримання додаткових доходів тощо. 

Читайте: Автобусні перевезення у Києві організовують із безліччю порушень

При цьому, невдовзі після “червневих”  затримань на Хрещатику, 36 всерйоз заговорили про те, щоб відібрати у Департаменту транспортної інфраструктури КМДА функції організації пасажирських перевезень (фактично – функції укладання договорів із “перевізниками-маршрутниками”) і створити під цю задачу новий структурний підрозділ столичної мерії. Назвати його вирішили “Департамент міської мобільності”. 7 червня 2024 року, міський голова Києва Віталій Кличко зареєстрував у міськраді відповідний проєкт рішення №08/231-803/ПР щодо утворення такої структури, і буквально через тиждень, 13 червня, Київрада ухвалила його у першому читанні задля подальшого доопрацювання. 

У документі зазначається, що функціонування таких “паралельних структур” (Департаменту транспортної інфраструктури і Департаменту міської мобільності) є звичайною європейською практикою, яка удосконалить процеси транспортного планування, щоб в результаті кияни і гості міста могли швидше “добиратися із точки А в точку Б”. 

У столичній міськраді низка депутатів висловили сумніви стосовно того, шо створення нового департаменту хоч щось покращить. Під час обговорення цього питання у сесійній залі пропонувався інший шлях –  притягнути до відповідальності тих чиновників, через яких “транспортно-пасажирська” галузь Києва опинилася в занепаді (у тому числі директора Департаменту транспортної інфраструктури КМДА Руслана Кандибора), чи хоча б прописати в запропонованій реформі чіткі ключові показники її ефективності. 

Читайте: “Пересування ліжок”: у КМДА задумали реформувати сферу пасажирських перевезень шляхом створення нового департаменту

Зазначимо, що Максим Широков обіймає посаду заступника директора Департаменту транспортної інфраструктури КМДА і начальника управління транспорту та міської мобільності цього ж підрозділу з 2 січня 2024 року. Схоже, наразі він вже не працює в даній структурі, адже 7 серпня подав декларацію про доходи у поточному році при звільненні. Широков є управлінцем зі значним досвідом. Так, до 2006 року він працював фінансовому-банківському секторі, у 2006-ому нетривалий час був заступником гендиректора “Міжнародного аеропорту “Одеса”, а у 2007-2020 роках працював різних посадах у державному морському порті “Південний” (“Южний”, Одеська область). Зокрема, він очолював його у 2019-2020-их. Крім того, у 2020-2023 роках він був начальником морського порту “Чорноморськ” у тому ж регіоні.

Широков був одним із обвинувачених по справі щодо службової недбалості, яка призвела до нанесення збитків все тому ж морпорту “Південний” на суму 6,4 млн гривень. Але у січні 2024 року Южний міський суд Одеської області звільнив його від кримінальної відповідальності у зв’язку із закінченням строків давності. Йшлося про історію щодо втрати морпортом коштів при проведенні робіт із днопоглиблення своєї акваторії, які виконувалися на замовлення цієї державної структури з 2017 року.

Руслан Кандибор очолює Департамент транспортної інфраструктури КМДА з 1 вересня 2021 року. До нього цей структурний підрозділ ледве не щорічно змінював керівників. Так, з 4 серпня 2017 року по 3 грудня 2018 року його очолював Сергій Симонов, з 12 серпня 2019 року по 31 жовтня 2019 року – Іван Федоров, з 6 лютого 2020 року квітня 2021 року – Валентин Осипов, а у “проміжках” обов’язки директора традиційно виконував тепер вже теж ексзаступник керівника вказаного департаменту Іван Шпильовий.

Роботу зазначеного структурного підрозділу столичної мерії з 9 листопада 2021 року контролює особисто Віталій Кличко.

Фото: колаж КВ

Іван Кулик

КиївВлада
Рекомендуємо до перегляду
Справи насущні: скільки та на що у серпні 2024-го витрачав Київ
Справи насущні: скільки та на що у серпні 2024-го витрачав Київ
09:00 В останній місяць літа поточного року столиця неабияк активізувалася в облаштуванні укриттів – на це пішло чверть всіх серпневих замовлень міста, які сягнули…
Битва за 723 га: Дачний кооператив намагається скасувати реєстрацію землі НПП “Голосіївський”
Битва за 723 га: Дачний кооператив намагається скасувати реєстрацію землі НПП “Голосіївський”
09:00 Обслуговуючий кооператив (ОК) “Гайок-МІ” в рамках двох судових справ намагається скасувати рішення Київради від 2012 року про відведення 723,69 га землі в постійне…
Справи насущні: скільки та на що у серпні 2024-го витрачав Іванків
Справи насущні: скільки та на що у серпні 2024-го витрачав Іванків
09:00 У серпні поточного року бюджетні замовники селища Іванків Вишгородського району зробили замовлень майже на 2,7 млн гривень. Майже чверть цих грошей “пішла” на…
Banner
QlU7mDx4