Київрада вшосте в цьому році внесла зміни до бюджету міста-2025, а також відкоригувала Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР) у розрізі видатків на поточний рік. Дохідна і видаткова частини бюджету залишилися практично незмінними – на рівні 109,9 млрд і 125,1 млрд гривень відповідно. Однак, міська влада зняла кошти з низки заходів і направила їх на інші цілі. Однією з причин цього стало те, що деякі розпорядники не встигають до кінця року освоїти фінансові ресурси – у тому числі відремонтувати стаціонарні і закупити модульні укриття, встановлення яких столична влада погодила лише у жовтні. “Вільні” кошти, серед іншого, було направлено на поповнення статутного капіталу КП “Київтеплоенерго” (324,3 млн) і на придбання житла для дітей-сиріт (140,7 млн), а на наступній пленарці міськрада збирається виділити ще 1 млрд гривень на реалізацію програми “Захисник Києва”. Крім того, на Хрещатику, 36 вже розпочали підготовку до затвердження бюджету-2026 – його потрібно буде ухвалити до 25 грудня.
Як стало відомо КВ, 4 грудня 2025 року столична міськрада вшосте в поточному році внесла зміни до бюджету Києва на 2025 рік та ПЕСР Києва на 2024-2026 роки (в частині видатків на поточний рік).
Відповідні проєкти рішень №08/231-915/ПР (суб’єкти подання – міський голова Києва Віталій Кличко і Департамент економіки та інвестицій КМДА) і №08/231-917/ПР (суб’єкти подання – Віталій Кличко і Департамент фінансів КМДА) були зареєстровані в Київраді 28 листопада і 1 грудня 2025 року відповідно. У сесійній залі за погодження цих документів проголосували 87 та 90 депутатів відповідно.
Згідно з ухваленими змінами, дохідна і видаткова частини бюджету майже не зміняться – і перша, і друга зростуть усього на 62 млн гривень. Відповідно, дохідна частина складатиме 109,9 млрд гривень, видаткова – 125,1 млрд гривень (загальний дефіцит – близько 15,2 млрд гривень).
Також міська влада підтримала зняття відносно невеликих (у межах десятків мільйонів гривень) коштів з різних напрямів – у т.ч. через те, що їхні розпорядники, зокрема районні в Києві державні адміністрації (РДА), не встигають їх освоїти наприкінці року. Наприклад, Дніпровська РДА не зможе до кінця 2025-го витратити 33 млн гривень, які були “розписані” на будівництво укриття в навчально-виховному комплексі “Сузір’я” на вул. Березняківській. Крім того, Деснянська і Дарницька і та ж Дніпровська РДА не встигають освоїти 45 млн, 50 млн та 50 млн гривень відповідно, які були передбачені на закупівлю первинних (мобільних) укриттів. Нагадаємо, керівництво КМДА тривалий час виступало проти встановлення цих укриттів, пояснюючи це відсутністю правового регулювання таких процесів, але у жовтні Віталій Кличко повідомив, що робота в цьому напрямі все ж розпочнеться. Вочевидь, саме той факт, що на Хрещатику, 36 так пізно взялися за ці роботи, і став причиною невиконання таких заходів райдержадміністраціями.
Що цікаво, деякі з розпорядників прямо просили міськраду направити “заощаджені” кошти на реалізацію міської цільової програми “Захисник Києва”. Однак, на Хрещатику, 36 вирішили поки опрацювати це питання – вочевидь, щоб зрозуміти, про які суми може йти мова. При цьому, 4 листопада, вже після пленарки, Віталій Кличко анонсував, що на наступному засідання міськради на виконання вищезгаданої програми буде направлено додаткові 1 млрд гривень.
Крім того, змінами до бюджету Київрада погодила низку перерозподілів коштів з одних напрямів видатків на інші. Зокрема, з інших статей видатків було знято і направлено 324,3 млн гривень на поповнення статутного капіталу КП “Київтеплоенерго”. Також 70,1 млн гривень, які були з різних причин зекономлені Дарницькою РДА на проведенні робіт, столична влада вирішила направити на водопониження території мікрорайону Червоний хутір, поліпшення водопостачання і водовідведення у цій же місцевості, а також на закупівлю незалежних джерел електроенергії для багатоквартирних будинків у тому ж Дарницькому районі. Серед іншого, 140,7 млн гривень, які призначалися на проведення робіт за різними напрямами (переважно відновлення пошкоджених в результаті обстрілів будинків, на що було передбачено 110,2 млн), були направлені на придбання житла для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Крім того, 4,3 млн гривень за рахунок перерозподілів було виділено Департаменту економіки та інвестицій КМДА на оплату судових зборів – чиновники збираються подавати якісь судові позови. Можна припустити, що йдеться про спори щодо стягнення пайових внесків з забудовників – при цьому, у випадку перемоги столичної мерії, ці судові збори їм мають компенсувати компанії, які програли.
Що стосується ПЕСР, то у ній вже традиційно було зафіксовано усі зміни в бюджеті, які стосуються здійснення різних інфраструктурних проєктів – у тому числі й згаданих вище. Так, загальний кошторис реалізації Програми трохи зменшився – з 26,8 млрд гривень до 26,45 млрд гривень. Із них 16 млрд має бути освоєно на капітальних ремонтах, а 10,4 млрд – на капітальних вкладеннях (тобто, реконструкція існуючих та будівництво нових об’єктів).
Зазначимо, що усі ці цифри є орієнтовними, адже перед ухваленням цих змін депутати Київради, різні структурні підрозділи КМДА і РДА подавали свої правки щодо перерозподілів коштів, і наразі нема повної інформації стосовно того, які з цих пропозицій були підтримані комісією з питань бюджету, соціально-економічного розвитку та інвестиційної діяльності. Саме цей орган збирає усі такі правки, розглядає їх, узагальнює і дає свій висновок, після чого вже відредаговані проєкти рішень щодо внесення змін до бюджету і ПЕСР потрапляють до сесійної зали. При цьому, під час пленарного засідання, як і завжди, не було озвучено, яким чином змінилися “цифри” у цих документах. Більше того – ці проєкти рішень були затверджені взагалі без обговорення, що вже стає своєрідною традицією для Київради, яка раніше ставилася гучних скандалами при ухваленні таких питань.
Крім того, столична влада офіційно розпочала підготовку до затвердження бюджету Києва на 2026 рік та внесення змін до ПЕСР в частині видатків на наступний рік. Так, під час цього ж пленарного засідання депутатський корпус погодив проєкт рішення №08/231-881/ПР від 6 листопада 2025 року щодо затвердження Порядку, який регламентуватиме розгляд та прийняття Київрадою головних фінансових документів міста (суб’єктом подання виступила все та ж бюджетна комісія міськради). Такі рішення, до слова, Київрада приймає щорічно.
Серед іншого, у цьому Порядку прописано своєрідне “страхування”: якщо міськрада не затвердить бюджет-2026 і зміни до ПЕСР, то усі напрями життєдіяльності будуть фінансуватися відповідно до того, як вони фінансуються бюджетом на поточний рік, але на місяць має бути витрачатися не більше 1/12 обсягу діючих бюджетних призначень. При цьому, документом передбачено, що відповідні проєкти рішень мають бути затверджені не пізніше 25 грудня 2025 року, однак, за попередніми даними, це може статися раніше – під час пленарного засідання декілька разів проговорювалося, що наступного разу депутатський корпус збереться 18 грудня.
Як повідомляла КВ, бюджет Києва на поточний 2025 рік було затверджено рішенням міськради №426/10234 від 5 грудня 2024 року. Згідно з ним, дохідна частина міської скарбниці мала скласти 90,2 млрд гривень, а видаткова – 89,5 млрд гривень.
Читайте: Бюджет Києва-2025: на що чиновники планують витратити 90 млрд гривень
Протягом 2025 року, до 4 грудня, столична влада п’ять разів вносила зміни до головних фінансових документів Києва – у січні та червні. Відповідно до них, дохідну частину бюджету збільшили до 109,9 млрд гривень, а видаткову – до 125,1 млрд гривень. Це було зроблено у т.ч. завдяки збільшенню надходжень до бюджету протягом січня-серпня.
Зокрема, у жовтні в рамках двох коригувань столична влада виділила додаткові 3,5 млрд гривень на реалізацію програми “Захисник Києва”, 751,8 млн – на будівництво багатостраждального Подільсько-Воскресенського мостопереходу, 638,6 млн – на компенсацію збитків “Київпастрансу” і “Київського метрополітену” через “занадто низькі тарифи”, 173,7 млн – на будівництво метро на Виноградар, а також погодила направлення коштів на докапіталізацію “Київміськбуду” і обладнання для “Київводоканалу”. А в листопаді міська влада направила 898 млн – на реалізацію міської цільової програми “Захисник Києва”, 860 млн – на докапіталізацію ПрАТ “ХК “Київміськбуд”, 400 млн – на поповнення статутного капіталу КП “Спецжитлофонд” тощо.
Улітку КМДА оприлюднила звіти про виконання бюджету-2025 та реалізацію ПЕСР. З цих документів стало відомо, що, порівнюючи з аналогічним періодом минулого року, ситуація з доходами та видатками міської скарбниці у першому півріччі 2025 року покращилася.
Так, у січні-червні 2025-го до бюджету надійшло 56,4 млрд гривень податків та зборів, що на 16,6% більше минулорічного показника. У свою чергу, видаткова частина склала 39,5 млрд гривень, що на 9,5 млрд гривень більше першого півріччя 2024-го.
Читайте: КМДА відзвітувала про витрати бюджетних коштів у першому півріччі 2025 року
Департаментом фінансів КМДА з 2012 року керує Володимир Репік. Департамент економіки та інвестицій КМДА з 16 лютого 2018 року очолює Наталія Мельник. Діяльність першого структурного підрозділу наразі контролює в.о. першого заступника голови КМДА Петро Пантелеєв, другого – особисто Віталій Кличко.
Фото: колаж КВ
Олександр Глазунов
КиївВлада






