Гроші на вітер: у Києві розслідують чергові “бюджетні розпили” при реконструкції та будівництві доріг

Гроші на вітер: у Києві розслідують чергові “бюджетні розпили” при реконструкції та будівництві доріг

Нацполіція Києва розслідує можливі бюджетні “розпили” при реконструкції вул. Трускавецької та будівництві дороги до аеропорту в Жулянах. Замовниками виступали КК “Київавтодор” і КП “ДБШТС”. За версією слідства, підрядник обох комунальних структур – ТОВ “КП “Шляхбуд Інвест” – завищував вартість будматеріалів, закуповуючи їх у підконтрольної фірми, та орендував техніку в компанії, яка має “транзитно-конвертаційні ознаки”. Що цікаво, будівництво під’їзної автомобільної дороги від просп. Валерія Лобановського до Міжнародного аеропорту “Київ” (Жуляни) повинні були завершити ще до проведення в столиці матчів “Євро-2012”, але перетворили на “довгобуд” – збудовані ділянки цієї дороги протягом років руйнуються та фактично будуються заново. Відповідний кошторис з 2010 року було збільшено в 10 разів до 2,3 млрд гривень, а тому, схоже, “дорожні” комунальники ще неодноразово потраплятимуть в центр уваги слідчих.

Як стало відомо КВ, столичні правоохоронці вивчають факти можливих розкрадань бюджетних коштів при здійсненні реконструкції та будівництва декількох київських доріг.

Відповідне слідство здійснюється в рамках кримінального провадження №42024102090000044 від 7 березня 2024 року, яке було відкрито Солом’янським управлінням Нацполіції Києва. Фігурантам даної справи попередньо інкримінується вчинення злочину, передбаченого ч. 4 ст. 191 Кримінального кодексу (КК) України – привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем, вчинені у великих розмірах чи в умовах воєнного стану.

В рамках даного провадження правоохоронців зацікавила реалізація двох договорів, які виконувало ТОВ “КП “Шляхбуд Інвест”.

Так, йдеться про угоду від 17 лютого 2022 року щодо проведення реконструкції вул. Трускавецької (Дарницький район), яка була укладена між комунальною корпорацією (КК) “Київавтодор” і вищезгаданою компанією. Згідно з цим договором, вартість робіт мала скласти 70,1 млн гривень. За інформацією порталу публічних закупівель Prozorro, реалізація договору вже завершена, підрядник отримав за це 70,06 млн гривень.

Читайте: Капремонт улицы Трускавецкой на столичных Осокорках обойдется почти в 72 млн гривен

Вже у ході слідства правоохоронцям стало відомо, що під час проведення цих робіт посадовці ТОВ “КП “Шляхбуд Інвест”, ймовірно, заволоділи бюджетними коштами  шляхом завищення вартості низки матеріалів, які використовувалися при реконструкції. Зокрема, йдеться про “суміші асфальтобетонні гарячі і теплі, крупнозернисті”, щебінь, бортові камені, тротуарну плитку тощо. За інформацією Нацполіції, генпідрядник закуповував у підконтрольної компанії, назва якої в судових ухвалах по цій справі не уточнюється і яка у свою чергу попередньо закуповувала ці матеріали в інших суб`єктів підприємницької діяльності за нижчою ціною.

Гроші на вітер: у Києві розслідують чергові “бюджетні розпили” при реконструкції та будівництві доріг
Реконструкція вул. Трускавецької у 2023 році (фото Дарницької РДА)

Крім того, досудовим розслідуванням встановлено, що службові особи ТОВ «КП “Шляхбуд Інвест”, з метою збільшення видатків за проведення робіт з реконструкції вул. Трускавецької, у звітних документах вказували інформацію про використання будівельної техніки ще однієї неназваної ТОВки, яка має “транзитно-конвертаційні ознаки” (такі компанії використовуються для ухилення від сплати податків, “відмивання” коштів тощо. – КВ).

Що стосується другого договору, то він стосувався будівництва під’їзної автомобільної дороги від просп. Валерія Лобановського до Міжнародного аеропорту “Київ” (Жуляни) в Солом’янському районі. Дана угода була укладена між КП “Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд” (“ДБШТС”) і ТОВ “КП “Шляхбуд Інвест” 9 жовтня 2023 року. Вартість робіт за цією угодою мала скласти 135,9 млн гривень, реалізація договору триває. За даними слідства, в ході виконання даної угоди також використовувалися товарно-матеріальні цінності, придбані за завищеною вартістю.

Гроші на вітер: у Києві розслідують чергові “бюджетні розпили” при реконструкції та будівництві доріг
Скріншот судової ухвали по цьому слідству від 21 листопада 2024 року

Під час цього розслідування правоохоронці отримали від суду декілька дозволів на проведення виїмок документів у різних структурах. 

Зокрема, 6 червня 2024 року Солом’янський районний суд дозволив слідчим Нацполіції та прокурорам доступ до документів, які зберігаються в офісі однієї з ТОВок, з якими співпрацювало ТОВ “КП “Шляхбуд Інвест”. Йшлося про документи щодо співпраці цих компаній – різні договори, товарно-транспортні накладні, акцизні накладні, сертифікати якості на придбані товарно-матеріальні цінності. А 21 листопада минулого року той же суд надав дозвіл на вилучення документів щодо будівництва дороги до аеропорту “Жуляни”, які зберігаються в офісі КП “ДБШТС”.

Вічне будівництво

Як раніше повідомляла КВ, історія нової дороги до аеропорту “Жуляни”, який, нагадаємо вже майже три роки не функціонує, триває щонайменше з січня 2010 року – тоді столична влада збиралася побудувати цю транспортну артерію в рамках підготовки до “Євро-2012”. У лютому 2011 року Київська міськдержадміністрації (КМДА) затвердила проєкт вказаного будівництва, відповідно до якого нова дорога повинна була мати довжину 4,3 км (2 черги). Загальну вартість робіт тоді оцінювали у 224,07 млн гривень.

Однак після цього загальну кошторисну вартість змінювали у бік збільшення ще тричі.  Так, в 2016 році загальна вартість будівництва зросла більше ніж вдвічі – до 531,54  млн гривень, в 2017-му  – до 737,23 млн гривень, а в 2023-ому цей показник стрімко зріс вже до 2,34 млрд гривень.

До “Євро-2012” збудувати дорогу, яка повинна була розвантажити Севастопольську площу та проспект Валерія Лобановського, не встигли. Після того від столичної влади звучали різні версії щодо термінів закінчення робіт. Так, у 2016 році у КМДА заявляли, що дорогу завершать будувати до кінця 2017 року, додавши, що будівництву перешкоджають гаражі товариства автолюбителів “Стоянка-17”, які займали частину ділянки під будівництво дороги. Згодом у столичній мерії пообіцяли нову дорогу вже до кінця 2018 року. 

При цьому, раніше столична громадськість мала низку претензій до темпів та якості відповідних робіт. Так, навесні 2019 року столичний активіст Павло Авдокушин повідомив, що виявив одну ділянку з чорновим варіантом, на який ще мали покласти асфальт, а по решті ділянок – грунтову дорогу, де взагалі жодних робіт не відбувалось. А у лютому 2022 року активісти виявили, що на ділянках цієї дороги, де раніше уклали асфальт, з’явилося чимало ям, які фактично поглинули виділені на вказане будівництво бюджетні мільйони.

Що цікаво, ще у 2019 році голова ради директорів міжнародного аеропорту “Київ” Денис Костржевский висловив думку, що якщо будівництво дороги не закінчити, через опади, вітер і перепади температур, вкладені гроші – на той момент було освоєно 60% передбаченого фінансування – просто пропадуть.

Читайте: КМДА під час війни знайшла гроші на будівництво дороги до непрацюючого аеропорту “Київ”

Під кінець 2024 року столиця замовила продовження будівництва цієї дороги. Ціна питання склала 1,47 млрд гривень за 2,8 кілометрів шляху, а виконавцем робіт обрали молодий консорціум «Мостадор Груп», який створили добре відомі в столиці підрядники. Найцікавіше сталося після тендеру: після критики щодо доцільності такого будівництва зараз, в столичній владі від такої ідеї відхрестилися і заявили, що в поточному році на цей проєкт коштів немає і не буде, ба більше – ця дорога взагалі йтиме не до аэропорту, а повз нього.

Читайте: Поворот не туди: в Києві за 1,47 млрд гривень замовили будівництво дороги на Жуляни без фінансування

Що відомо про фігурантів

За даними аналітичної системи Youcontrol, ТОВ “КП “Шляхбуд Інвест” було зареєстроване у січні 2018 року в Києві. Його керівником, засновником та кінцевим бенефіціаром зазначено Сергія Лимаренка, який зареєстрований у селі Кантакузівка Черкаської області.

Дана компанія є активним учасником тендерів – переважно тих, які організовують різні підпорядковані столичній мерії структури. Так, за інформацією бази даних аналітики публічних закупівель Clarity Project, усього на рахунку ТОВ “КП “Шляхбуд Інвест” 11 договорів на загальну суму 316,1 млн гривень. Окрім КК “Київавтодор” і КП “ДБШТС”, ця компанія також надавала свої послуги комунальним шляхово-експлуатаційним управлінням Подільського, Шевченківського, Святошинського і Деснянського районів столиці та спеціалізованому КП “Київський крематорій”.

При цьому, ТОВ “КП Шляхбуд Інвест” входить до консорціуму “Мостадор Груп”, до якого також входять ще 5 компаній, які займаються ремонтом і будівництвом доріг та інших інфраструктурних об’єктів на замовлення комунальних і державних структур зі всієї України. Найуспішнішою компанією цього консорціуму є ТОВ “Мостобудівельний загін №112”, на рахунку якого 114 договорів на загальну суму 4,6 млрд гривень, у т.ч. 7 договорів на 162,9 млн зі столичним КП “Київавтошляхміст”, 3 договори на 99,1 млн з КК “Київавтодор” тощо.

Нагадаємо, що ремонт, реконструкція та будівництво доріг та інших транспортних артерій у столиці регулярно викликають претензії у правоохоронних органів.

Так, Нацполіція наразі розслідує справу про службову недбалість начальника КП “Київавтошляхміст” Богдана Кобернюка (про підозру йому було повідомлено 15 березня 2024-го), через якого, за інформацією слідства, міський бюджет під час  проведення низки робіт на мостах втратив 3,5 млн гривень. Нещодавно суд обрав відносно Кобернюка запобіжний захід у вигляді особистого зобов’язання, але відмовив правоохоронцям у відстороненні цього “комунальника” від посади. Збереження підозрюваного на “своєму посту” було обґрунтовано його адвокатами тим, що таке підприємство критичної інфраструктури, як “Київавтошляхміст”, не зможе працювати без такого спеціаліста. 

Читайте: Недбалість на 3,5 млн гривень: правоохоронці хочуть “засудити” начальника “Київавтошляхмосту”

Крім того, зокрема, наразі правоохоронці розслідують два кримінальні провадження за фактом можливих “бюджетних розпилів” при проведенні ремонтів доріг вже під час повномасштабної війни. У таких “гріхах”, на думку слідства, винні посадовці КК “Київавтодор”, підзвітних їй КП і службові особи компаній-підрядників, які входять до складу “гігантів” цього ринку – скандально відомих груп “Ростдорстрой” і “Онур”. У цьому випадку правоохоронців зацікавили ремонти на чотирьох столичних вулицях, за які з міського бюджету Києва було заплачено понад 243 млн гривень. Сума вже встановлених збитків складає як мінімум 8,2 млн гривень, надалі вона може зрости після проведення відповідних експертиз. Наразі також вже відомо, що низка фігурантів однієї з цих справ отримали підозри. Серед них – генеральний директор КК “Київавтодор” Олександр Федоренко (на колажі).

Читайте: Підозра на підозрі: Нацполіція розслідує “бюджетні розпили” при ремонті столичних доріг під час війни

Крім того, у Напцполіції вивчають факти можливих розкрадань бюджетних коштів при реконструкції Шулявського шляхопроводу, замовником якої виступає КП “ДБШТС”. Правоохоронці попередньо встановили, що підрядник – ТОВ “Північно-український будівельний альянс” – перерахував 67,9 млн гривень, отриманих в червні 2023 року, на рахунки “фіктивних” і “транзитних” підприємств. Ці кошти офіційно призначалися, зокрема, для оплати матеріалів, але їхні отримувачі, за даними слідства, не мали можливостей “для вчинення задекларованих господарських операцій”. 

При цьому, паралельно столична прокуратура намагається в судовому порядку добитися розірвання договору підряду на ці роботи і стягнення з вищезгаданої ТОВки 1,1 млрд гривень – через те, що її конкурентом була пов’язана з нею компанія, що порушило умови економічної конкуренції. 

Читайте: Справи на мільярд: столичні правоохоронці всерйоз взялися за підрядника реконструкції Шулявського шляхопроводу 

Зазначимо, що КК “Київавтодор” з 19 травня 2020 року керує вищезгаданий Олександр Федоренко (до 5 липня 2022 року очолював її в якості в.о. гендиректора). У свою чергу КП “ДБШТС” з жовтня 2022 року очолює Роман Лісневський. Він же на правах “в.о.”, будучи першим заступником директора, керував цим підприємством з квітня по листопад 2020 року. Обидві комунальні структури підпорядковані Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, який з 1 вересня 2021 року очолює Руслан Кандибор. Діяльність цього структурного підрозділу столичної мерії з 9 листопада 2021 року особисто контролює очільник Києва Віталій Кличко

Фото: колаж КВ

Іван Кулик

КиївВлада
Рекомендуємо до перегляду
Гроші на вітер: у Києві розслідують чергові “бюджетні розпили” при реконструкції та будівництві доріг
Гроші на вітер: у Києві розслідують чергові “бюджетні розпили” при реконструкції та будівництві доріг
09:00 Нацполіція Києва розслідує можливі бюджетні “розпили” при реконструкції вул. Трускавецької та будівництві дороги до аеропорту в Жулянах. Замовниками виступали КК “Київавтодор” і КП…
​​Справи насущні: скільки та на що у грудні 2024-го витрачав Київ
​​Справи насущні: скільки та на що у грудні 2024-го витрачав Київ
09:00 Загальний обсяг бюджетних замовлень Києва в останній місяць воєнного 2024 року сягнув 10,5 млрд гривень, що майже вдвічі більше цього показника в листопаді.…
Битва за 52 га: Кабмін та ФДМУ збираються забрати у компанії Молчанової землю на столичному Виноградарі
Битва за 52 га: Кабмін та ФДМУ збираються забрати у компанії Молчанової землю на столичному Виноградарі
09:00 ДП “НДВА “Пуща-Водиця” спільно з Фондом держмайна і Кабінетом Міністрів вже більше трьох років намагаються в судовому порядку оскаржити інвестиційний договір щодо забудови…
Banner
QlU7mDx4