Недбалість на 3,5 млн гривень: правоохоронці хочуть “засудити” начальника “Київавтошляхмосту”

Недбалість на 3,5 млн гривень: правоохоронці хочуть “засудити” начальника “Київавтошляхмосту”

Схоже, корупція продовжує суттєво впливати на стан столичних мостів та шляхопроводів. Наприклад, Нацполіція наразі розслідує справу про службову недбалість начальника КП “Київавтошляхміст” Богдана Кобернюка (на колажі праворуч), через якого, за інформацією слідства, міський бюджет під час  проведення низки робіт на мостах втратив 3,5 млн гривень. Нещодавно суд обрав відносно Кобернюка запобіжний захід у вигляді особистого зобов’язання, але відмовив правоохоронцям у відстороненні цього “комунальника” від посади. Збереження підозрюваного на “своєму посту” було обґрунтовано його адвокатами тим, що таке підприємство критичної інфраструктури, як “Київавтошляхміст”, не зможе працювати без такого спеціаліста. 

Як стало відомо КВ, відповідне слідство здійснюється в рамках кримінального провадження №42023102020000062 від 18 липня 2023 року, яке було відкрито Дарницьким управлінням Нацполіції Києва. 

Про підозру Кобернюку було повідомлено 15 березня 2024 року – йому інкримінується вчинення злочину, передбаченого ч.2 ст. 367 Кримінального кодексу (КК) України – службова недбалість, що спричинила тяжкі наслідки. 

Як повідомляється в судових ухвалах по цій справі, 12 серпня 2022 року між КП “Київавтошляхміст” і ТОВ “Вдомалад” було укладено договір на виконання аварійних та відновних робіт по заміні гідроізоляції на 12 об’єктах столичної дорожньо-транспортної інфраструктури. Зокрема, угодою було передбачено проведення таких робіт на Північному та Південному мостах через р. Дніпро, мосту через р. Десенку, шляхопроводі на вул. Дегтярівській тощо. Загальна вартість цих ремонтів за вказаним договором мала скласти 99,4 млн гривень. 

Читайте: “Київавтошляхміст” роздав майже 135 млн гривень на ремонти столичних мостів

Під час слідства правоохоронцям стало відомо, що під час реалізації вказаної угоди міському бюджету Києва були нанесені збитки на суму 3,5 млн гривень – саме такий їхній розмір було встановлено судовим експертом у лютому 2024 року. 

Зокрема, підрядник під час виконання цих робіт замінив природний пісок, який мав бути використаний для підготовки бетонних поверхонь та витрати на який були передбачені тендерною документацією, на інший матеріал – абразивний порошок із феросплавних шлаків. За інформацією слідства, це призвело до збільшення кошторисної вартості виконаних робіт на загальну суму 2,7 млн гривень. Також, ТОВ “Вдомалад” включив до актів приймання виконаних будівельних робіт додаткові роботи на суму 784,8 тис. гривень, які не були передбачені кошторисною документацією та договором, а саме – “оброблення поверхні піскоструменевим апаратом в ємкісних спорудах висотою до 4 метрів”.

На переконання слідчих, саме керівник КП “Киїавтошляхміст” винен у “переплатах”, адже він підписував довідки про вартість виконаних робіт та платіжні доручення, на підставі яких підрядник отримував кошти міського бюджету столиці. Правоохоронці вважають, що цей посадовець належним чином не проконтролював, як виконується договір підряду, хоча при цьому, мовляв, достовірно знав, що фактичні обсяги і вартість виконаних будівельних робіт не відповідають проектній документації та вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва.

21 березня 2024 року Дарницький районний суд Києва обрав відносно Богдана Кобернюка запобіжний захід у вигляді особистого зобов’язання на термін до 15 травня поточного року. Це означає, що підозрюваний має прибувати до слідчих, прокуратури та до суду за першою вимогою, не відлучатись за межі Києва без дозволу вказаних державних органів, повідомляти їм про зміну свого місця проживання тощо. Пправоохоронці клопотали про застосування відносно Богдана Кобернюка запобіжного заходу у вигляді застави в розмірі 60,5 тис. гривень, але суд вирішив, що в даному випадку можна “обійтися” і без цього. 

Крім того, 24 березня той же суд відмовив слідчим Нацполіції у задоволенні клопотання щодо відсторонення начальника КП “Київавтошляхміст” від займаної посади на час слідства. Правоохоронці наполягали на цьому через те, що Богдан Кобернюк, знаходячись на робочому місці, може знищити чи підробити документи, приховати речі чи інші документи, які мають значення для розслідування, впливатиме на підлеглих тощо. Втім, суддя вказав слідчий на те, що вони не довели наявність таких ризиків. 

Примітно, що підозрюваний та його адвокат при розгляді вказаного клопотання намагалися переконати суддю зовсім іншими аргументами. Зокрема, вони вказували на те, що відсторонення Кобернюка від посади, тим більше під час воєнного стану, може призвести до негативних наслідків та навіть до блокування роботи “Київавтошляхмосту”, яке є оператором критичної інфраструктури столиці. Такі загрози, мовляв, викликані тим, що “на сьогоднішній день відсутня можливість легко та швидко знайти особу з таким рівнем кваліфікації та знань, як у Богдана Кобернюка, яка б могла ефективно керувати підприємством, враховуючи його специфіку та значущість”. У якості доводів важливості Кобернюка було наведено той факт, що він не був у відпустці 182 дні, адже його буцімто немає ким замінити.

Варто зазначити, що, за інформацією Київської міської прокуратури, підозру за вчинення такого ж злочину при реалізації того ж договору підряду також отримав головний інженер КП “Київавтошляхміст” (його ім’я та прізвище у відкритих джерелах не уточнюються. – KВ). Втім, наразі у Держреєстрі судових рішень відсутня інформація стосовно того, в чому саме “провинився” цей посадовець і чи було йому обрано міру запобіжного заходу.  При цьому, в рамках того ж провадження правоохоронці розслідують ще й факти розтрати та/або заволодіння бюджетними коштами у великих розмірах (злочин, передбачений ч.4 ст. 191 КК України), але кому саме  інкримінується таке правопорушення, наразі невідомо. Можна припустити, що за вищевказаною статтею слідчі планують притягнути до відповідальності керівництво компанії-підрядника.

За даними аналітичної системи Youcontrol, столичне ТОВ “Вдомалад” було зареєстроване у листопаді 2018 року. Його керівником вказано Олександра Івка, засновником та кінцевим бенефіціаром – Юрія Івка (зважаючи на те, що ці особи мають однакове по-батькові “Володимирович”, схоже, вони є братами. – KВ).

За інформацією порталу “Clarity-Project”, вказана компанія є активним учасником тендерів, які проводять різні комунальні та державні структури (переважно Києва та Київської області). Усього на рахунку ТОВ “Вдомалад” 459 договорів підряду на загальну суму 181,27 млн гривень. Серед його основних клієнтів – вищезгадане КП “Київавтошляхміст” (2 договори на 116 млн) і управління житлово-комунального господарства (ЖКГ) Деснянської районної в Києві державної адміністрації (РДА) (22 договори на 18,1 млн). 

Що цікаво, бенефіціар даної компанії Юрій Івко також є власником ТОВ “Аврора Терм”, яке теж бере активну участь у “бюджетних підрядах” – в активі останньої компанії 904 угоди на загальну суму 139,29 млн гривень (найбільше підрядів йому “віддало” все те ж управління ЖКГ Деснянської РДА – 373 договорів на 77,4 млн гривень).

Відомо, що правоохоронці неодноразово звертали увагу на факти можливих “бюджетних розпилів” при ремонті в столиці об’єктів дорожньо-транспортної інфраструктури. На цей напрям з міського бюджету витрачаються сотні мільйонів або навіть мільярди гривень. При цьому, значна частина цих коштів, схоже, “осідає в кишенях” топ-посадовців комунальних підприємств та їхніх підрядників, бо якість виконаних робіт залишає бажати кращого.

Наприклад, з 2020 року Нацполіція розслідує факти можливого привласнення бюджетних коштів посадовцями КП “Київавтошляхміст”, його “начальства” – комунальної корпорації (КК) “Київавтодор”, а також районних шляхово-експлуатаційних управлінь (ШЕУ). За даними слідства, “дорожні комунальники” завищували вартість ремонтних робіт, використовували неякісний асфальт, отримували хабарі за використання комунального автотранспорту приватними особами тощо. Окрему увагу правоохоронці звернули на закупівлю антипаркувальних стовпчиків: більшість цих обмежуючих пристроїв, вартістю близько 19,5 млн гривень, не відповідали нормам Держстандартів та, схоже, були закуплені за завищеними цінами. Втім, за майже чотири роки жоден з фігурантів цієї справи до відповідальності притягнутий не був. 

Читайте: Неякісний асфальт і “золоті стовпчики”: Нацполіція розслідує зловживання посадовців “Київавтодору”

Крім того, претензії до роботи КП “Київавтошляхміст” мав і Департамент внутрішнього фінансового контролю та аудиту Київської міськдержадміністрації (КМДА). У 2020 році працівники цієї структури встановили, що це КП з початку 2017 року до кінця 2019 року допустило фінансових порушень на суму 32,2 млн гривень, що призвело до втрати 4,94 млн гривень та неефективного витрачання бюджетних коштів на суму 6,6 млн гривень. Також в рамках даної перевірки “ревізори” з’ясували, що підприємство замовляло роботи за завищеними цінами, витрачало гроші без особливого сенсу (на нереалізовані проекти та дорогі гаджети), не “обтяжувало” себе наповненням бюджету, збереженням комунального майна та бухгалтерським обліком.

Читайте: 32 миллиона за 3 года: аудиторы поймали подчиненных Густелева на финансовых нарушениях

Нагадаємо також, більшість столичних мостів наразі знаходяться якщо не на грані руйнування, то точно на межі введення суворих обмежень для проїзду транспорту. І це не оціночне судження, а офіційна позиція міської влади – до прикладу, мер Віталій Кличко ще на початку 2021 року заявив про те, що у місті 75 мостів перебувають у передаварійному стані. Серед них міст Патона та міст Метро. Останні два об’єкти підлягають закриттю, але піти на такий крок столична влада не може – ці мости забезпечують життєдіяльність Києва. Поки що їх працездатність підтримують за рахунок протиаварійних заходів та планують реконструкцію. 

Читайте: Кабмін виділив 35 млн гривень на реконструкцію моста Патона в Києві

Не кращим чином складається і доля “сухопутних” шляхопроводів, на ремонтах яких освоюються значні обсяги бюджетного фінансування. Серед останніх прикладів – обвал Дегтярівського шляхопроводу у вересні 2023 року в розпал його реконструкції. Тоді лише дивом обійшлося без жертв та постраждалих, адже у зв’язку з активною фазою робіт розв’язка була перекрита для проїзду з літа. В день аварії у підрядника  – ТОВ “Ростдорстрой” з оточення мера Одеси Геннадія Труханова – запевнили, що беруть всю відповідальність за інцидент на себе та усуватимуть його наслідки за власний кошт, навіть не чекаючи результатів експертиз. Після цього в столичній адміністрації видихнули та без будь-яких коментарів процитували заяву підрядника. При цьому міські чиновники не згадали, що підряд вартістю 920 млн гривень цій компаній віддали без конкурсу, незважаючи на триваючі кримінальні провадження за підозрою в неякісному виконання дорожніх робіт та “розпилах” бюджетних коштів

Читайте: Достроково втомився: чому обвалився Дегтярівський шляхопровід та що з ним буде далі

Богдан Кобернюк очолює “Київавтошляхміст” з листопада 2019 року (до 7 серпня 2023 року – в якості в.о. начальника; раніше він вже де-юре очолював це КП як тимчасовий керівник – у 2016-2017 роках). Вказане підприємство, як зазначалося вище, входить до структури КК “Київавтодор”, обов’язки гендиректора якої з 19 травня 2020 року виконує Олександр Федоренко (на колажі ліворуч). 

У свою чергу зазначена комунальна корпорація підпорядкована Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, яким з 1 вересня 2021 року керує  Руслан Кандибор. Діяльність цього структурного підрозділу столичної мерії з 9 листопада 2021 року особисто контролює очільник Києва Віталій Кличко

Фото: колаж КВ

КиївВлада

Автор:
Іван Кулик
Рекомендуємо до перегляду
Генпрокуратура намагається не допустити нової забудови НПП “Голосіївський” компаніями “КСМ-Груп”
Генпрокуратура намагається не допустити нової забудови НПП “Голосіївський” компаніями “КСМ-Груп”
09:00 Генпрокуратура через суд намагається повернути державі земельну ділянку площею 5,69 га на просп. Академіка Глушкова, 65 (територія НПП “Голосіївський”). У 2022 році право…
Справи насущні: скільки та на що у жовтні 2024-го витрачав Київ
Справи насущні: скільки та на що у жовтні 2024-го витрачав Київ
09:00 У жовтні столичні розпорядники бюджетних коштів назамовляли робіт, товарів та послуг на 4,91 млрд гривень, що майже на півтора мільярди більше цього показника…
Депутатські ротації: 31 депутат покинув районні ради Київщини у 2024 році
Депутатські ротації: 31 депутат покинув районні ради Київщини у 2024 році
09:00 На районному рівні в Київській області за рік відбулися значні політичні зміни, які відбилися на складі рад та політичному ландшафті регіону. У 2024…
Banner
QlU7mDx4