На долю столиці продовжують випадати нові і нові випробування – до постійних обстрілів рашистів, обвалу Дехтярівського шляхопроводу, проривів тепломереж, додалося затоплення тунелю метро між станціями метро “Либідська” та “Деміївська”. Міська влада в своїх заявах не втомлюється повторювати, що у всьому явно винна попередня влада, яка при будівництві тунелю не дотрималась будівельних норм. Натомість інженери та архітектори наголошують на надмірній та безконтрольній забудові в районі Либідської та Деміївської площ. Мовляв, причина катастрофи саме в появі на гідротехнічно нестабільних грунтах величезних торгових центрів та житлових комплексів, які своєю вагою невпинно тиснуть та руйнують тунелі столичної підземки. Враховуючи те, що столичну владу за часів Кличко безліч разів “ловили за руку” на зухвалому порушенні Генплану Києва, це дуже схоже на правду. У всякому разі, тепер відповідні протиаварійні роботи займуть місяці, якщо не роки, і явно обійдуться платникам податків не в одну сотню мільйонів гривень.
Як стало відомо KВ, наразі столична влада і міський голова Віталій Кличко готуються, щоб почати терміновий ремонт пошкодженого тунелю метро. 11 грудня Кличко повідомив, що в тунелі між станціями метро “Либідська” та “Деміївська” тривають обстеження: його збираються посилити зсередини металевими опорами, щоб підготувати до подальшого ремонту.
Хронологія подій
Вранці 8 грудня 2023 року в КМДА анонсували закриття руху поїздів метро на відрізку між станціями “Либідська” та “Теремки” у зв’язку з необхідністю термінового ремонту на перегінному тунелі між “Либідською” та “Деміївською”.
“Через нерівномірні процеси розущільнення, віброповзучості навколо ґрунтового масиву і навантаження на тунельну оправу з’явився ризик втрати стійкості тунельних споруд”, – повідомили в адміністрації.
Простими словами, як тоді стали повідомляти очевидці, на цій ділянці підземки відбулася розгерметизація тунелю і вода з піском через тріщини буквально хлинула на рейки.
Закриття цих станцій метрополітену в КМДА анонсували з 9 грудня, однак за кілька годин після першої заяви було повідомлено про передчасну зупинку руху поїздів на цій ділянці вже з обіду 8 грудня “через підвищену небезпеку для пасажирів”. При цьому зазначалося, що станції метро “Деміївська”, “Голосіївська”, “Васильківська”, “Виставковий центр”, “Іподром” та “Теремки” продовжать цілодобову роботу в режимі укриття.
В Департаменті транспортної інфраструктури КМДА при цьому поспішили оголосити про організацію наземного транспорту, що дублюватиме маршрути закритих станцій метро – одразу було запущено 55 автобусів і 15 тролейбусів. Однак з наближенням часу-пік скупчень людей біля станції метро “Либідська” уникнути не вдалося, а наприкінці дня там почався “транспортний армагедон” – в соцмережах кияни повідомляли, що дорога додому займала у них по кілька годин.
В зв’язку з цим кількість одиниць наземного транспорту по маршруту закритих станцій метро збільшили до 77 автобусів і 20 тролейбусів. Проте напруження та черги на “Либідській”, як на зупинках наземного транспорту так і в метро, зберігалися. А паралельно з цим через збільшення кількості наземного транспорту на автодорогах утворювалися затори.
Ситуація на автошляхах та зупинках громадського транспорту в районі розташування закритих станцій метро змусило винести це питання на державний рівень. 9 грудня на засідання була скликана Державна комісія з техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій. За результатами цієї зустрічі міністр внутрішніх справ Ігор Клименко анонсував “зміни в організації дорожнього руху на найбільш завантажених відрізках доріг столиці, збільшення пропускної спроможність громадського транспорту, відрегулювання хронометражу перемикання сигналів світлофора, перенесення зупинок громадського транспорту, зміну дорожніх знаків та посилену роботу патрулів”.
Частково зміни в організації дорожнього руху, зокрема, в районі Либідської площі запровалили вже 9 грудня. Це, а також настання вихідних, дещо полегшили ситуацію з заторами, проте вранці понеділка, 11 грудня, на Теремках рух знову був ускладнений.
13 грудня між станціями “Теремки” та “Деміївська” запустили “човниковий” рух. Поїзди курсують по двом коліям з інтервалом 13 та 17 хвилин, у залежності від напрямку руху поїзда.
Тисяча і одна версія
Реакція правоохоронців на ці події послідувала під вечір 8 грудня. Тоді Київська міська прокуратура повідомила про початок досудового розслідування за фактом службової недбалості, що спричинило тяжкі наслідки (ч. 2 ст. 367 КК України), а 13 грудня поліція провела перші обшуки.
Поки триває слідство та дослідження стану тунелів, неординарна подія в столичній підземці породжує безліч версій щодо її першопричин і пошук “крайніх”.
У своєму найпершому повідомленні про закриття станцій в КМДА нагадали, що перегінні тунелі між станціями “Деміївська” та “Либідська” споруджувалися у 2008-2010 роках, тобто за попередньої влади.
“Тоді довелось розрити велику ділянку глибиною 8-10 метрів, яка наразі пропускає воду. Це зона річки Либідь, яка частково йде під поверхнею. Там, на жаль, є глина, що не дає воді спускатись вниз. Підтоплення тунелю – це складові однієї проблеми. Вода тисне на стінки тунелю, він деформується, тріскається і ще більше руйнується, пропускаючи воду”, – повідомив перший заступник голови КМДА Микола Поворозник. У свою чергу, директор КП “Київський метрополітен” Віктор Брагінський на брифінгу, який відбувся в пошкодженому тунелі, озвучив три попередні версії того, що сталося. Перша – порушення генпідрядником умов будівництва тунелю на цій ділянці метро, друга – активність річки Либідь, третя – складні геологічні умови і пливуни.
Депутат Київради від “УДАРу”, дуже наближений до Кличка радник Дмитро Білоцерковець при цьому в соцмережах прямо звинуватив у підтопленні метро “попередників” – Януковича та Азарова. Мовляв, в гонитві за швидким результатом при будівництві тунелів не встигли зробити гідроізоляцію. В коментарях цей пост назвали найбільш жалюгідним виправданням. Провладному народному обранцю закидали неправомірність робити такі заяви до висновків експертиз, та поставили питання, чому ж у такому разі останні девʼять років вже за Кличка питання відсутності гідроізоляції жодного разу не піднімалося.
Сам Віталій Кличко сухо зазначав, що причини аварії будуть відомі після експертизи, але все ж обмовився, що попередньою причиною є порушення, допущені у процесі будівництва тунелів. Він також додав, що протягом всього часу експлуатації проводилися постійні обстеження та нагляд за цим тунелем, однак в листопаді поточного року ситуація погіршилася і там з’явилися значні течії. Тоді, як зазначив Кличко, рух поїздів за цій ділянці було зменшено до 25 кілометрів на годину, але вода почала ще більше тиснути на стінки тунелю і він почав деформуватися.
Зазначимо, що на противагу офіційним заявам виступило експертне середовище, яке висунуло незручні для чинної влади версії.
Зокрема, інженер Дмитро Макагон зауважив, що у разі появи мікротріщин в тунелях – їх необхідно негайно ліквідовувати, інакше вони розширюватимуться та призводитимуть до більш серйозних наслідків – таких, як ми бачимо зараз. Крім цього Макагон допустив, що тріщини та затоплення тунелю викликали численні новобудови в цьому районі. Він зазначив, що торгові центри та житлові комплекси своєю вагою можуть тиснути та перегороджувати рух води, яка шукатиме собі інші шляхи.
Архітектор та відомий експерт з містобудування Віктор Глеба теж вважає першопричиною надзвичайної ситуації в метрополітені саме безконтрольну забудову столиці. За його словами, свої негативні наслідки для підземки в свій час мало будівництво на Либідській площі ТРЦ “Ocean plaza”, на місці якого був стовбур будівництва тунелю метро, що заповнилися тисячами кубів гарячої води з прорваної теплотраси (в 2020 році – KВ). Однак, як стверджує експерт, нинішнє протікання тунелю явно викликане зведенням на ділянці між станціями метро “Либідська” та “Деміївська” ЖК “Riverdale” (проєкт реалізується девелопером Perfect group з орбіти нардепа Дмитра Ісаєнка).
“Початок будівельних робіт по нульовому циклу ЖК “Riverdale” на території заводу “Київгума” (вул. Ізюмська) призвів до руйнації частини колектору річки Совка. Підготовчі та геобурові роботи, на нашу думку, порушили цілісність водоносного горизонту, що призвело до насичення супесей і суглинків водою і заповнення проходки щита метрополітену, ґрунти якого піддавались хімічній обробці під час будівництва метро – “заморозці”, – пояснив Віктор Глеба.
Він стверджує, що чиновники КМДА ще в листопаді минулого року були попереджені про нестабільність конструкцій тунелів метрополітену на Деміївській площі через зміну гідрологічних умов території інженерного коридору в поймі річки Совка. Однак, як зазначив він, замість якоїсь здорової реакції, завдяки домовленостям між КМДА, Державною інспекцією архітектури та містобудування, Національного антикорупційного бюро та Офісу президента з ділянки, де зводиться ЖК “Riverdale”, був знятий арешт (накладений влітку 2023 року).
Що далі
Згідно з офіційною версією КМДА, відновлювальні роботи в пошкодженому тунелі триватимуть близько 6 місяців. Однак, як пізніше повідомив столичний мер Віталій Кличко, ці терміни дуже приблизні: оцінка ситуації може зайняти кілька місяців, а може і більше.
В день перекриття тунелю директор столичної підземки Віктор Брагінський спрогнозував, що перший звіт експертів щодо стану тунелю очікується не раніше, ніж за два тижні (22 грудня – KВ). Після цього, за його словами, тунель почнуть розкопувати зверху через котлован і остаточні висновки можливі за два-три місяці.
“Ми повинні ззовні добратися до тунелю і побачити, чи були генпідрядником дотримані ті норми, які були передбачені проєктом. Тобто, чи була зроблена гідроізоляція, чи було зроблене хімзакріплення тощо. Це буде місяці через два-три, не раніше”, – зазначив він, додавши, що доведеться вирити котлован довжиною близько 20 метрів, шириною – 10 метрів та глибиною – від 5 метрів до 8,5 метрів.
Тим часом експерти прораховують можливі подальші сценарії подій.
Історик та києвознавець Кирило Степанець допускає, що мешканцям Теремків варто готуватися до різних сценаріїв, в тому числі й найгірших – будівництва паралельного тунелю. Він нагадав, що прокладання цього тунелю через складні геологічні умови було дуже проблемним. Зокрема, під час будівництва тунелю в бік Теремків втопився тунелепрохідницький комплекс Wirth “Надія”, який виконував ці роботи, а восени 2008 року там стався прорив пливуна, в результаті чого загинули двоє метробудівників.
Віктор Глеба у свою чергу прогнозує, що ця надзвичайна ситуація матиме наслідки не тільки для транспортної сфери столиці, а чинна влада зі “своїми” забудовниками навіть скористаються ситуацію в своїх інтересах. На його думку, аварію використають для повного знесення залишків Деміївського ринку, історичних будівель “Київгуми” та легалізації гідротехнічних будівельних робіт в інтересах девелопера Рerfect group. Крім цього він передбачає повторення цієї плачевної ситуації в тунелях біля станції метро “Героїв Дніпра”, прямо над якою звели скандальний ТРЦ “Оазис”.
Раніше KВ повідомляла, що найбільша з ділянок в районі метро “Деміївська”, на якій зводиться ЖК “Riverdale”, має цільове призначення “для будівництва, реконструкції та обслуговування багатофункціонального спортивно-розважального торговельного комплексу з паркінгом та готелем”. З жовтня 2021 року правоохоронці розслідують факти можливого порушення законодавства при будівництві цього ЖК компаніями “Perfect Group” і “Альтіс Девелопмент”, які входять до орбіти одіозного нардепа Дмитра Ісаєнка, адже на ділянці під майбутніми будинками зовсім не можна будувати житло. Нацполіція має закономірні питання до того, чи будуть збережені будівлі XIX століття, які там поки ще розташовані. Влітку 2023 року суд наклав арешт на цю землю, але вже у вересні цей захід було скасовано.
Читайте: У Нацполіції впевнені в незаконності будівництва столичного ЖК “Riverdale”
КП “Київський метрополітен” підпорядковується Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, який з 1 вересня 2021 року очолює Руслан Кандибор. Діяльність зазначеного департаменту з 9 листопада 2021 року спрямовує особисто голова КМДА Віталій Кличко.
Фото: колаж KВ