Столичний регіон, що раніше традиційно посідав перші місця у рейтингах фінансової спроможності, за минулий рік дещо втратив позиції. За результатами аналізу бюджетних показників тергромад України, з 18 громад Київської області гарні фінансово-бюджетні показники демонструють лише одиниці. До фінансово спроможних потрапили Миронівська, Студениківська, Великодимерська та Обухівська громади.
Як стало відомо KV, 5 березня прес-центр ініціативи “Децентралізація” опублікував рейтинг фінансових показників тергромад по Україні за 2020 рік, які встигли об’єднатися з 2014 по 2019 роки.
Експерти програми “U-LEAD з Європою” та SKL International проаналізували за вісьмома показниками місцеві бюджети 872 громад, які згрупували за критеріями чисельності населення у п’ять груп.
Враховувалися доходи та видатки на одного мешканця, утримання апарату, дотаційність бюджету та витрати на заробітну плату і, звичайно, загальні капітальні видатки бюджету.
Проаналізувавши детально інформацію у розрізі бюджетів ОТГ кожної області, експерти сформували рейтинг громад за фінансовим потенціалом. На думку оцінювачів, він має сформувати загальне уявлення про ресурсний потенціал громад в межах окремих областей. І в цьому загальнодержавному рейтингу Київщина посідає не останнє місце.
У першій групі серед 110 громад з чисельністю населення понад 15 тис. Великодимерська громада Київщини посіла п’яту сходинку. Аналогічну позицію посіла вона і торік.
Читайте: Проєкт “Децентралізація”: одиниці тергромад Київщини потрапили в рейтинг потужних ОТГ України
Доходи загального фонду на одного мешканця (без трансфертів) тут складають понад 7,5 тис. гривень, видатки – 7,6 тисяч. А на утримання апарату витрачають понад тисячу гривень із розрахунку на одного мешканця. А ось рівень дотаційності тут -6,5%. Питома ж вага заробітної плати у видатках загального фонду досягає 66,4%, а в сукупності – 22%.
Потрапили до цього списку ще чотири громади. А саме – Баришівська з населенням понад 28 тис. осіб на 24 позиції. Тут доходи на одного мешканця складають понад 5 тисяч гривень, а витрати – за вісім тисяч. Видатки, як і у Великодимерської, на рівні 1 тис. гривень. Бородянська громада (населення – 21,1 тисяча осіб) зайняла 28 позицію і має схожі фінансові показники. Та все ж за рік її доходи на одного мешканця з понад 4 тисяч змогли піднятися до понад 5 тисяч. Витрачає громада на одного мешканця також понад 6 тис. гривень. А от витрати на апарат куди менші – всього 892,8 тис. гривень.
У цій групі опинилася і Богуславська громада. Їй вдалося посісти 45 сходинку. Маючи населення понад 19 тис. осіб, вона одержує дохід на одного мешканця 4,1 тис. гривень, витрачаючи понад 3 тис. гривень. Витрати на утримання апарату дорівнюють 627,5 тис. гривень. Тетіївська ж зуміла піднятися із 69-ї до 48 позиції за рік. Так, вона збільшила витрати з 6 908,6 тис. гривень до 7 316,1 на одного свого жителя. Хоча і зросли витрати на утримання апарату із 1 010 до 1 130 тис. гривень.
Тут і Узинська громада, яка утрималась на 74 сходинці, а ще торік було 53 місце. Її доходи (3 847,1 тисяч гривень) та витрати (6 775,7 тис. гривень) на одного мешканця залишилися майже на рівні минулого року. Але скоротилися витрати на апарат з 956 до 884,7 гривень.
У другій групі серед 134 громад з чисельністю населення від 10 до 15 тис. осіб трійку найкращих замикає вже Миронівська громада. Краща вона і за показниками витрат на кожного мешканця – понад 15 тис. гривень, а доходи становлять понад 16 тис. гривень. Має вона і реверсну дотацію у розмірі -21,0%, а ось витрати на апарат сягають понад 1,7 тис. гривень.
Куди гірше результати у Калитянської громади з населенням в 10,7 тисяч осіб. У рейтингу вона на 118 сходинці з-поміж 134 громад. Видатки на душу населення із загального фонду тут сягають понад 6,1 тис. осіб, коли доходи лише понад 3 тисячі. Рівень її дотаційності – 14%.
У третій групі серед 277 громад з чисельністю населення від 5 до 10 тис. осіб кращою позицією для Київщини стала 16 сходинка. Займає її Ковалівська громада. А псують показники громаді саме видатки на утримання апарату – 1 565,3 тисяч гривень та рівень дотаційності бюджету мінус 25,1%. Хоча в цілому досить пристойні бюджетні показники надали їй можливість покинути минулорічне 60 місце. Маючи населення 6,7 тис. осіб, доходи на одного мешканця мають у розмірі 8 078,5 тис. гривень, а видатки – 10 172,4 тис. гривень. За нею йде Пісківська громада, відстаючи на три позиції – 19 сходинка. Враховуючи показники минулого року – це прогрес, адже торік вона займала 38 позицію. З п’яти тисяч доходи на душу населення зросли до понад шести, а видатки – із семи до восьми тисяч.
В ТОП-20 аутсайдерів цієї групи потрапила Фурсівська громада. Фінансовий потенціал і спроможність забезпечувати громаду виявився гідним лише 160 місця, торік же це була 51 сходинка. Прибуток на одного мешканця громада має у розмірі понад 4,6 тис. гривень, доходи – 6,6 тис. гривень. На утримання апарату витрачають 1,3 тис. гривень.
У четвертій групі серед 288 громад з чисельністю населення до 5 тис. осіб.
Київщина знову потрапила до п’ятірки кращих. Гарні бюджетні показники тут демонструє Студениківська громада, адже торік була ще на дев’ятій позиції. Вона ладна витрачати на кожного громадянина до 13 тис. гривень, а на апарат понад 2,6 тис. гривень. Реверсна дотація тут досягає -13,8%.
У 20-ліпших і Дівичківська громада – 12 позиція, товару це була ще 34 позиція. Доходи і витрати на душу населення тут, звичайно куди менші за Студеники – у межах восьми тысяч гривень. А ось бюджет Медвинської зумів одержати у рейтингу лише 88 сходинку. Хоча у 2019 році мала гарні фінансові показники і займала у рейтингу 56 місце. Її доходи такі: 4 412,4 тис. гривень, а видатки – 5 807,5 тис. гривень. І ще торік вона мала базову дотацію. Збільшилися і витрати на апарат з 1 097,2 до 1 222,4 тис. гривень
До п’ятої групи розподілили 43 громади, а саме – міста обласного значення У цій группі Київщина змогла одержати найкращий результат – другу сходинку. І вдалося це Обухівській громаді. Хоч і витрачають тут на одного мешканця лише до 9 тис. гривень.
Потужна Буча цьогоріч із сьомої сходинки впала до 12 позиції. Зменшила вона витрати на одного мешканця з 9 747,1 до 8 125,7 тисяч гривень. Не вистачило трохи грошей аби увійти до 20-ки кращих і Березані – 21 місце. І це враховуючи, що у 2019 році вона займала 11 сходинку. Витрати із загального фонду на душу населення вона зменшила із 9 647,4 до 7 731,3 тис. гривень. Кому ж варто притримати витрати, так це Ржищеву. У рейтингу громада посідає передостанні позиції, а семе – 40 місце. А ще торік вона була на 25 позиції. Тут також зменшилися видатки із 9 158,5 до 7 040,8 тис. гривень. Проте зменшилась дотаційність із 5% до 3,1%.
“Проведений аналіз свідчить про стійку тенденцію щодо диференціації у ресурсному забезпеченні громад, що відповідним чином може впливати на якість та обсяги публічних послуг, які отримують громадяни на різних територіях. У даному випадку, головним завданням державної економічної та соціальної політики повинно бути сприяння у підвищенні фінансового потенціалу територій, які цього потребують, та максимально можливе вирівнювання міжрегіональних фінансових диспропорцій для забезпечення громадян належним рівнем публічних послуг незалежно від місця їхнього проживання”, – резюмували результати рейтингу експерти.
Місцеві громади
KV вирішила поцікавилась у громад, яким загалом видався для їхньої території минулий карантинний 2020 рік і все ж з якими бюджетними показниками вдалося його завершити.
Голова Студеніківської ОТГ Марія Лях:
Виконання бюджету залежало від спільної роботи апарату, депутатів, виконкому та наповнювачів бюджету. І результат буде високим лише тоді, коли діяльність прозора. Минулого року бюджет громади склав 71 млн гривень, сьогодні – 107 млн гривень. Вдалося освоїти всі заплановані кошти і виконати необхідні заходи. Цей рік для нас буде трохи складним, адже до нас доєдналися три сільради у складі яких чотири села. А розвинута інфрастраструктура у всіх по-різному і ми мусимо її підтягнути. За ці п’ять років нам вже вдалося вивести свої населені пункти на певний рівень. Найбільше надходжень громада одержує за рахунок земельного податку. Шкода, що була забрана пайова участь і ми наразі судимося із фірмою “Прогрес”, яка не відрахувала громаді 1,9 млн гривень. Більшість підприємств хоче зайти у громаду, але не реєструватися і не платити податки. Також має бути державницький підхід до розвитку громади. Торік ми мали реверсну дотацію у розмірі 150 тис. гривень, цьогоріч – 13,5 млн гривень. Це відбувається через те, що було створено дуже багато неспроможних громад. Я завжди наголошую, що затверджений Перспективний план недосконалий і саме Кабмін за методологією мав би сформувати справді заможні громади. Але кожен тягнув ковдру на себе, суб’єкти впливали та кроїли той План лише у власних інтересах. Всі надходження, 60% ПДФО мали би залишатися у громадах, і не забиратися і копійки реверсної дотації. Адже зараз утримання всіх сфер лягло на плечі громад. На апарат має витрачатися не більше 20%. Сьогодні громади рахують кожну копійку.
Голова Великодимерської ОТГ Анатолій Бочкарьов:
У громаді стабільна ситуація. Наповнюють в основному бюджет підприємства, які повноцінно та безперервно працюють, вкладають кошти у свій розвиток. “Кока-Кола”, яка стабільно збільшує потужності, а ще – “Рабен”, “Рейнарс”, “Бауміт” тощо. У громаді є робочі місця, тож є доходи і до бюджету. Через карантин торік бюджет громади не постраждав. І думаю, що і цьогорічні показники будуть не гіршими. І це враховуючи, що до громади доєдналися ще населені пункти, а витрати ТГ подвоїлися. За нашою статистикою, сьогодні чисельність громади сягає 38 тисяч населення. Не те, щоб були великі перевиконання, але минулорічний бюджет вдалося виконати на 100%. Нині вже всі призвичаїлися до карантинних меж і ситуації в країні у цілому. У плані середньозважених показників по видатках ми йдемо за рештою громад, адже не нарощуємо апарат, відповідно, і зарплати до невиправданих сум.
Керівник фінансового управління Баришівської громади Віталій Гордієнко:
Карантин дався взнаки і вже у березні надходження до бюджету зменшились. Наступні місяці також не виправдали очікування. Але була проведена відповідна робота з підприємствами, установами. особливо щодо моніторингу використання земель, сплати оренди. Щодо виконання бюджету, відносно до затвердженого плану на перше січня 2020 року, то ми виконали його на 120%. Проте відносно до уточненого, ми протягом року збільшували дохідну частину, то спостерігалося недовиконання 2%. У цілому надходження загального фонду склали 154 млн гривень. Це без урахування субвенцій, державних дотацій, капітальних видатків від обласного бюджету тощо. Громада профінансувала всі необхідні видатки по захищених статтях. Станом на 1 січня ми ще мали вільний залишок 7 млн гривень. Заборгованість відсутня, програми виконані. Звісно протягом року, коли був простій, деякі працівники бюджетної сфери, а найбільше постраждала культура, були відправлені у відпустки. Та їм виплачувалася заробітна плата, але без надбавок за інтенсивність тощо. Звісно, що ми скоротили видатки по виконавчому апарату, були переглянуті надбавки та преміювання. 65% бюджету громади складає ПДФО, другий податок – єдиний податок. Також значну частку складає орендна плата за користування землями комунальної власності. Цьогоріч ми очікуємо зростання бюджету на 7,5%.
Читайте:
Проект Децентрализация: Софиевская и Петропавловская Борщаговки не спешат объединяться
Проект “Децентрализация”: Войти в Озернянскую ОТО готовы лишь два сельсовета из шести
Проект “Децентрализация”: Великодымерская теробщина этой осенью идет на выборы
Проект “Децентрализация”: Медвинская теробщина идет на выборы в неполном составе
Проект “Децентрализация”: Фурсовская теробщина может лишиться части бюджета
Проект “Децентрализация”: Села Переяслав-Хмельницкого района отказались примкнуть к городу
Проект “Децентрализация”: Кагарлыкская теробщина объединит город и 26 сельсоветов
Проект “Децентрализация”. Политические амбиции мешают состояться большой Боярской теробщине
Проект “Децентрализация”: Тетиевская терробщина готовится к выборам в декабре
Проект “Децентрализация”. Узинской терробщине придется поработать над развитием
Проект “Децентрализация”: КОГА тормозит назначение выборов в Циблевской терробщине
Проект “Децентрализация”: Студениковская терробщина готовится к выборам в декабре
Проект “Децентрализация”: Предусмотренная Кабмином Дымерская ОТО может не состояться
Проект “Децентрализация”: Мироновская терробщина ждет позитивного вывода от КОГА
Проект “Децентрализация”: Ржищевская терробщина может стать проблемой для Кагарлыкского района
Проект “Децентрализация”: Ходосовская терробщина может объединить села трех районов
Проект “Децентрализация”: села Ставищенского района готовы митинговать против объединения
Проект “Децентрализация”: Яготинская терробщина не спешит на выборы
“Проект Децентрализация”: Создание Боярской ОТО дошло до суда
Проект “Децентрализация”. Сельсоветы потенциальной Вороньковской ОТО не готовы объединяться
Проект “Децентрализация”: Власти Згуровщины не готовы терять полномочия
Проект “Децентрализация”: Потенциальная Дмитровская терробщина уже год дожидается выборов
“Проект Децентрализация”: Создание потенциальной Бышевской ОТО остановилось в 2015 году
Проект “Децентрализация”: Козин поборется за право быть центром терробщины
Проект “Децентрализация”: Пирновская терробщина может быть создана только принудительно
Проект “Децентрализация”: Процесс объединения в Барышевке даже не начали
Проект “Децентрализация”: Терробщина с центром в Украинке может быть названа Трипольской
Проект “Децентрализация”: Рожновская терробщина не может определиться с центром
“Проект Децентрализация”: Обухов может присоединить окрестные села
Проект “Децентрализация”: Иванковская ОТО поборется за зону отчуждения
Проект “Децентрализация”: Ташанская терробщина год ждет позитивного вывода КОГА
Проект “Децентрализация”: Березанская терробщина будет проходить процедуру создания ОТО заново
Проект “Децентрализация”: Володарский район не планирует объединяться в ближайшее время
Проект “Децентрализация”: Полесский район этим летом планирует начать процесс объединения
Проект “Децентрализация”: Богуславская ОТО может объединить не все сельсоветы
Проект “Децентрализация”: Ракитнянский район может объединиться в две терробщины
Проект “Децентрализация”: Калиновская терробщина может быть создана с разрешения Кабмина
Проект “Децентрализация”: Белая Церковь может присоединить три сельсовета
Проект “Децентрализация”: В Броварском районе может появиться Придеснянская терробщина
Проект “Децентрализация”: Потенциальная Вишневская ОТО начала процесс объединения
Проект “Децентрализация”: Германовка и Григоровка Обуховского района хотят быть центрами одной ОТО
Проект “Децентрализация”: Сельсоветы Таращанского района не хотят объединяться в терробщину
Проект “Децентрализация”: Процесс создания Чабановской терробщины стоит на месте
Проект “Децентрализация”: Потенциальная Томашовская терробщина объединит два района Киевщины
Проект “Децентрализация”: Ржищев начал присоединять села двух районов
Проект “Децентрализация”: Потенциальная Бородянская терробщина готова идти на выборы
Проект “Децентрализация”: Фастов планирует присоединить окружающие села
Проект “Децентрализация”: потенциальная Киево-Святошинская терробщина разделилась на две ОТО
Проект “Децентрализация”: КОГА утвердила Мироновскую терробщину
Проект “Децентрализация”: Заборский сельсовет не отдадут Боярке
Проект “Децентрализация”: Барышевская ОТО готовится к выборам
Проект “Децентрализация”: вялое руководство, имитация объединения и недостаточный результат
Проект “Децентрализация”: Обухов планирует присоединить один сельсовет
Проект “Децентрализация”: Березань присоединила пять сельсоветов
Проект “Децентрализация”: Богуславская ОТО не пошла на зимние выборы из-за бездействия КОГА
Проект “Децентрализация”: Ковалевскую терробщину за один день утвердили в КОГА и отправили на выборы
Проект “Децентрализация”: жители Клавдиево-Тарасово просят президента ускорить их объединение
Проект “Децентрализация”: выборы в терробщинах Киевщины под угрозой срыва
Проект “Децентрализация”: 4 сельсовета Иванковского района тормозят создание терробщины
Проект “Децентрализация”: в Бузовском сельсовете скандал из-за присоединения к Ирпеню
Проект “Децентрализация”: потенциальная Вишневская терробщина готовится подавать документы в КОГА
Проект “Децентрализация”: в Ирпене со скандалом пытаются присоединить два сельсовета
Проект “Децентрализация”: Полесский район отложил объединение на следующий год
Проект “Децентрализация”: еще 6 сельсоветов могли бы присоединиться к Ржищеву
Проект “Децентрализация”: терробщины Киевщины просят парламент провести объединение по закону
Проект “Децентрализация”: Киевщина оказалась в числе аутсайдеров рейтинга формирования ОТО
Проект “Децентрализация”: терробщинам Киевщины урезали дотацию на содержание школ и больниц
Проект “Децентрализация”: протестующий Ворзель войдет в состав Бучанской ОТО
Проект “Децентрализация”: Киевская ОГА одобрила создание Томашовской терробщины
Проект Децентрализация: в Васильковском районе может появиться Калиновская терробщина
Проект Децентрализация: КОГА утвердила создание Глевахской ОТО
Проект Децентрализация: Созданию Макаровской ОТО угрожает новоявленная Комаровская община
Проект Децентрализация: Ташанская терробщина готова идти на выборы
Проект Децентрализация: Гребенковская терробщина поборется за положительное заключение КОГА
Проект Децентрализация: Гатное и Вита-Почтовая хотят спастись от столицы совместным объединением
Проект Децентрализация: Гостомель борется с Ирпенем за создание отдельной общины
Проект “Децентрализация”: администрация Терещука выдала общинам Киевщины еще два позитивных вывода
Проект “Децентрализация”: Калиновская община Броварского района может объединить четыре сельсовета
Проект “Децентрализация”: теробщины Киевщины жалуются на нехватку инфраструктурной субвенции
Проект “Децентрализация”: судебное дело о присоединении Заборья к Боярке рассмотрят заново
Проект “Децентрализация”: смена власти в Копылове заблокировала создание Березовской терробщины
Проект “Децентрализация”: села Бориспольщины хотят спастись от города созданием Золочевской общины
Проект “Децентрализация”: КОГА утвердила создание Обуховской терробщины
Проект “Децентрализация”: процесс утверждения Вишневской общины может затянуться до конца года
Проект “Децентрализация”: в Бородянском районе суды тормозят объединение общин
Проект “Децентрализация”: миллионные долги могут оставить жителей Калитянской ОТО без воды и света
Проект “Децентрализация”: Таращанский район может разделиться на две общины
Проект “Децентрализация”: теробщины Киевщины недополучают налоги за землю
Проект “Децентрализация”: бюджеты четырех теробщин Киевщины оказались под угрозой
Проект “Децентрализация”: Киевщину могут поделить на шесть районов
Проект “Децентрализация”: пять теробщин Киевщины хотят расшириться за счет окрестных сел
Проект “Децентрализация”: Бориспольщина и Белая Церковь не определились с центрами развития теробщин
Проект “Децентрализация”: Киевоблсовет просит ВРУ и Кабмин разобраться с проблемными селами Киевщины
Проект “Децентрализация”: вокруг потенциальной Боярской теробщины разгорелся новый скандал
Проект “Децентрализация”: КОГА может вынести негативный вердикт потенциальной Пристоличной ОТО
Проект “Децентрализация”: села Киево-Святошинского района спешно взялись за объединение
Проект “Децентрализация”: Бориспольщину разделят на шесть теробщин
Проект “Децентрализация”: потенциальная Березовская ОТО под угрозой срыва
Проект “Децентрализация”: судьбу потенциальной Феодосиевской общины решит Кабмин
Проект “Децентрализация”: Мироновская ОТО расширила границы за счет трех сельсоветов
Проект “Децентрализация”: Богуславская ОТО просит Кабмин откорректировать перспективный план
Проєкт “Децентралізація”: найгучніші провали й успіхи Київщини у 2019 році
Проєкт “Децентралізація”: на Київщині стартувало примусове об’єднання громад
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини вимагають від уряду обіцяного ПДФО
Проєкт “Децентралізація”: зміни в Конституцію та права громад
Проєкт “Децентралізація”: десятки громад на Київщині запізнились втрапити в перспективний план
Проєкт “Децентралізація”: Київщина виступила за ліквідацію районних рад
Проєкт “Децентралізація”: одиниці тергромад Київщини потрапили в рейтинг потужних ОТГ України
Проєкт “Децентралізація”: Ірпінь та Бородянка поборються за звання райцентру субрегіонального рівня
Проєкт “Децентралізація”: громади Фастівського району виступили проти примусового об’єднання
Проєкт “Децентралізація”: Обухівська громада планує розширюватися за рахунок суміжних сіл
Проєкт “Децентралізація”: Кабмін схвалив ще 45 ОТГ Київщини
Проєкт “Децентралізація”: Вишгород зазіхнув на звання центру Приірпіння
Проєкт “Децентралізація”: Кабмін змінив конфігурації п’яти громад Києво-Святошинського району
Проєкт “Децентралізація”: Урядовий проєкт укрупнення районів обурив Київщину (опитування)
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини позбавлять фінансової залежності від районних рад
Проєкт “Децентралізація”: села Київщини боронитимуть право на добровільне об’єднання в суді
Проєкт “Децентралізація”: Мінгромад обіцяє ОТГ поповнення бюджетів за рахунок ПДФО
Проєкт “Децентралізація”: асоціаціям Київщини не вдалось відстояти “мажоритарку” для сіл
Проєкт “Децентралізація”: Миронівська ОТГ планує заробляти на природі та інвестиціях
Проєкт “Децентралізація”: Фурсівській ОТГ не вистачає коштів на розвиток громади
Проєкт “Децентралізація”: Бородянська ОТГ розвиватиметься за рахунок донорів
Проєкт “Децентралізація”: Баришівка мітить у п’ятірку найбагатших громад Київщини
Проєкт “Децентралізація”: Пісківська ОТГ хоче стати популярним курортом Київщини
Проєкт “Децентралізація”: Бучанська ОТГ направить мільйони на розбудову комфортної інфраструктури
Проєкт “Децентралізація”: Великодимерська ОТГ проведе інвентаризацію землі
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини взялися ділити ОТГ на округи та обирати старост
Проєкт “Децентралізація”: Узинська ОТГ шукає 65 млн гривень на будівництво очисних споруд
Проєкт “Децентралізація”: держава переклала на старост владні компетенції сільських голів
Проєкт “Децентралізація”: обіцяні громадам землі за межами населених пунктів пустили з молотка
Проєкт “Децентралізація”: у тергромад Київщини бракує коштів на якісні адмінпослуги
Проєкт “Децентралізація”: на зміну дільничним у об’єднаних громадах прийдуть поліцейські офіцери
Проєкт “Децентралізація”: найгучніші провали й успіхи Київщини у 2020 році
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини не можуть отримати від районів комунальне майно
Проєкт “Децентралізація”: статус і повноваження старост у громаді залежатимуть від Верховної Ради
Проєкт “Децентралізація”: на Київщині почали ліквідовувати райони, перший на черзі – Згурівський
Проєкт “Децентралізація”: голови громад мають право накладати вето лише на прийняті рішення ради
Проєкт “Децентралізація”: ліквідації Баришівського району заважають комунальні борги
Проєкт “Децентралізація”: Миронівську райраду ліквідують із боргами по зарплаті
Проєкт “Децентралізація”: депутати ВРУ взялися за урбанізацію міст
Фото: колаж KV