Відновлення туризму: Київрада затвердила цільову програму на 2025-2027 роки

Відновлення туризму: Київрада затвердила цільову програму на 2025-2027 роки

Київрада затвердила міську цільову програму відновлення та розвитку сфери туризму столиці на 2025-2027 роки. На виконання відповідних заходів міська влада планує витратити з бюджету Києва 71,6 млн гривень, що на 34 млн гривень менше, ніж було передбачено попередньою програмою, термін дії якої закінчується в 2024-ому. Більше всього коштів – 25,4 млн – заплановано освоїти на “відновленні та розвитку проєктів у сфері туризму”. Йдеться про понад сотню різних конференцій, круглих столів, семінарів тощо, на яких обговорюватиметься, як у нинішніх умовах організовувати дану галузь в столиці. Серед іншого, чиновники КМДА планують витрачати кошти на рекламні кампанії з просування Києва, організовувати різні екскурсії для гостей міста, створювати нові та утримувати діючі туристично-інформаційні центри (ТІЦ) тощо. У столичній міськраді до програми майже не було зауважень – лише окремі депутати висловили своє невдоволення тим, що вона була подана на їхній розгляд із запізненням та спирається на “довоєнну” кількість туристів.

Як стало відомо КВ, 19 вересня 2024 року столична міськрада на своєму пленарному засіданні затвердила міську цільову програму відновлення та розвитку сфери туризму Києва на 2025-2027 роки.

Суб’єктами подання відповідного проєкту рішення №08/231-904/ПР від 27 червня 2024 року виступили управління туризму та промоцій Київської міськдержадміністрації (КМДА) і заступниця голови КМДА з питань здійснення самоврядних повноважень Марина Хонда (на колажі праворуч). У сесійній залі за погодження цього документу проголосував 71 депутат

Про що програма

Як зазначено у затвердженій програмі, її мета – “підвищення конкурентоспроможності Києва як туристичного центру європейського рівня, відновлення туристичних потоків та підвищення прибутковості сфери, створення безбар’єрного туристичного середовища”. На виконання відповідних заходів програмою передбачено фінансування з бюджету столиці в сумі 71,6 млн гривень на три роки, із яких у 2025 році планується витратити 21,6 млн, у 2026-ому – 25,1 млн, у 2027-ому – 29,2 млн.

Найбільше коштів у цей період – 25,4 млн гривень – міська влада збирається витратити на реалізацію заходів з забезпечення “відновлення та розвитку проєктів у сфері туризму”. Усього, як зазначено в програмі, керівництво столиці планує провести 108 таких заходів – вочевидь, йдеться про різні круглі столи, семінари тощо. Ще 6,2 млн гривень передбачено на оновлення, забезпечення діяльності існуючих та створення нових ТІЦ з дотриманням норм безбар’єрності та доступності. За ці кошти, серед іншого, столична влада має намір створити 3 нових ТІЦ – по одному щороку.

Крім того, програмою передбачено організація та проведення заходів з розвитку перспективних напрямів туризму, зокрема медичного, гастрономічного, воєнно-історичного, історико-культурного тощо (15 заходів на суму 6,1 млн гривень), участь Києва у міжнародних виставкових заходах, конференціях, форумах, самітах, семінарах зборах тощо (15 заходів вартістю 6 млн), оновлення, обслуговування існуючих та встановлення нових елементів туристичної навігації (зокрема, встановлення 30 нових пілонів та вказівників, загальна сума фінансування цього заходу – 4,7 млн), виготовлення інформаційно-промоційної та друкованої продукції (24 тис. одиниць такої продукції на суму 4,1 млн) тощо.

Також міська влада планує займатися просування туристичного потенціалу Києва у медіа, соцмережах та шляхом розміщення реклами на зовнішніх носіях, а також виготовлення промоційних фото- та відеоматеріалів (15 рекламних кампаній на суму 3,6 млн), оновленням та обслуговуванням існуючих та встановлення нових міні-макетів туристично привабливих об’єктів з їх описом шрифтом Брайля (встановлення нових 9 макетів та обслуговування 22 макетів, загальна сума фінансування за цим заходом – 3,4 млн), організацією та проведення безоплатних туристичних прогулянок для малозахищених та вразливих верств населення, зокрема із залученням фахівців з жестової мови (300 прогулянок на суму 2,2 млн), створенням та обслуговуванням туристичних фотозон (3 нові фотозони та обслуговування 9 фотозон, загальна сума – 1,8 млн), наданням субгрантової підтримки кращим проєктам з відновлення сфери туризму та гостинності (3 проєкти на суму 1,2 млн) тощо.

Зазначимо, розробниками даної програми є комунальна науково-дослідна установа “Науково-дослідний інститут соціально-економічного розвитку міста” і управління туризму та промоцій КМДА, яке також її відповідальним виконавцем. Співвиконавцем програми є комунальне некомерційне підприємство (КНП) “Київський центр розвитку туризму”.

Деякі зауваження

Під час обговорення проєкту цієї програми в сесійній залі деякі народні обранці висловили свої претензії до даного документу зокрема і сфери туризму взагалі.

Так, позафракційний депутат Ігор Кириленко зазначив, що, відповідно до розпоряджень КМДА, профільне управління столичної мерії повинне було подати відповідний проєкт рішення до сесійної зали в першому півріччі 2024 року. Також народний обранець вказав на те, що, на його думку, не є доцільним використовувати для розробки програми інформацію щодо кількості туристів, які відвідали столицю в 2018-2021 роках – такі дані явно є застарілими і не актуальними наразі. 

У свою чергу, голова фракції “Слуга народу” Андрій Вітренко висловив зауваження стосовно того, що в цій програмі не заплановано створення туристичних маршрутів “історичними місцями” – тобто, культурними пам’ятками Києва. Крім того, депутат зацікавився, на яких підставах у ТІЦ відбувається продаж хот-догів та навіть підакцизних товарів.  

Начальниця управління туризму та промоцій КМДА Марина Радова (на колажі ліворуч) у відповідь на такі виступи повідомила, що даних стосовно кількості туристів у 2023 році та першому півріччі 2024 року у Києві чиновники не мають – через те, що державні органи статистики закрили доступ до такої інформації на час повномасштабного вторгнення. Також вона зазначила, що столичні туристичні маршрути насправді охоплюють “старовинні місця”, і запропонувала Андрію Вітренку провести відповідну екскурсію, причому – іноземною мовою. 

Що стосується ТІЦ, то, за інформацією чиновниці, такі об’єкти були створені приватним інвестором ще напередодні Євро-2012, і наразі в них продається продукція, на яку є попит у туристів, у тому числі – непродовольчі товари (вочевидь, йшлося саме про “акцизку”. – КВ). Зауваження Кириленка щодо “прострочення” термінів подання програми на затвердження депутатів Радова залишила без реакції .

Як міська влада “розвиває туризм”

Попередня аналогічна програма була ухвалена рішенням Київради №2724/2765 від 7 жовтня 2021 року і розрахована на період 2022-2024 років. При її затвердженні міська влада вирішила направити на реалізацію відповідних заходів 118,9 млн гривень, з яких 106 млн планувалося виділити з бюджету міста, а решту 12,9 млн – залучити з “інших джерел”. При цьому, так як програма була прийнята ще до початку війни, то в її назві не було слова “відновлення” – лише про “розвиток туризму”.

Читайте: КГГА определилась с развитием туризма в Киеве в 2022-2024 годах

При цьому, керівництву Києва більш ніж очевидно не вдавалося реалізовувати задумані ініціативи. Так, у 2022 році на виконанні цієї програми було освоєно лише 4,6 млн гривень (план за програмою – 36,3 млн). Не набагато кращою була ситуація і в 2023-ому – на реалізацію “туристичної” програми було витрачено 7,8 млн гривень, тоді як у самій програмі був план 39,5 млн, а в бюджеті було закладено 18,9 млн. Згідно звіту, столична влада виконала 9 з 27 запланованих заходів (33,3%).

Що стосується поточного року, то в першому півріччі 2024-го на виконання заходів за вказаною програмою було витрачено 3 млн. План на увесь 2024 рік складає 43 млн гривень, а в бюджеті на реалізацію даної програми було закладено 14,6 млн. Протягом січня-червня 2024 року столична влада повністю виконала 6 з 27 заходів цієї програми, завдяки чому відсоток її реалізації склав 22,2%. Наприклад, станом на кінець червня поточного року керівництво міста не витратило жодної копіки на проведення Днів Києва за кордоном, на виготовлення промоційної поліграфічної та сувенірної продукції для поширення серед туристів в рамках промоційних заходів, на на організацію реклами туристичних можливостей тощо.

Що цікаво, у першому півріччі 2024-го міська влада витратила 469,4 тис. гривень на створення нових та забезпечення функціонування існуючих ТІЦ (план за програмою – 3,1 млн), і цей захід позначений як виконаний. Втім, по факту управління туризму та промоцій КМДА спільно з КНП “Київський центр розвитку туризму” займалися лише моніторингом існуючих ТІЦ, комунікацією з різними структурними підрозділами КМДА щодо встановлення нових таких об’єктів тощо.

Як повідомляла КВ, раніше до чиновників “туристичного” управління КМДА мали претензії аудитори столичної мерії. Так, у 2019 році вони перевірили, як виконуються завдання “позаминулої” програми розвитку туризму у Києві на 2016-2018 роки (була затверджена рішенням Київради №470/6521 від 18 грудня 2018 року) і фактично визнали дії профільних структур КМДА протягом цього періоду неефективними та безглуздими. “Ревізори”, зокрема, встановили, що, працюючи над цією програмою, управлінці “смішили людей” вкрай низьким наповненням порталу visitkyiv.travel, “запороли” впровадження міської туристичної ID-картки гостя Києва, витрачали бюджетні кошти на користь ТОВ “Юкрейніан Перфоманс Маркетинг”, платили за непотрібну рекламну продукцію, завищували кошториси проведення Днів Києва за кордоном тощо.

Читайте: В КГГА продемонстрировали как не нужно развивать туризм

Крім того, безліч фінансових порушень у роботі КНП “Київський міський центр розвитку туризму” (до 2021 року – КП “Київський міський туристично-інформаційний центр) аудитори КМДА виявляли і раніше. За їхніми даними, у 2016 – 2017 роках керівництво цього підприємства просто “загрузло в корупції”: сміливо порушувало закон “Про публічні закупівлі”, розплачувалося за роботи, які фактично не виконувались, і віддавало бюджетні кошти лише тим суб’єктам господарювання, яким попередньо саме дозволяло використовувати товарний знак “Київ – місто, де все починається”.

Читайте: Слоган “Киев – город, где все начинается” оказался коррупционной схемой

Нагадаємо також, столичні громадськість та бізнес мають чимало претензій до роботи ТІЦ. Так, ще під час їхнього встановлення, відповідно до укладених між КМДА та інвесторами договорів, було вирішено, що такі центри мали, зокрема, надавати послуги із синхронного перекладу, надавати інформацію про туристичні маршрути, продавати сувеніри тощо. Тобто всіляко допомагати туристам, що приїжджають до столиці, зокрема іноземцям. Втім, надалі інвестори змогли в судовому порядку добитися “перетворення” ТІЦ” на звичайні торгові кіоски. Так, їм дозволили змінити місця розміщення деяких ТІЦ, а також розширити перелік послуг, які можуть надавати всі встановлені об’єкти. Зокрема, фактично було дозволено займатися продажем кави та безалкогольних напоїв, наданням рекламних послуг, а також продажем талонів та абонементів для паркування транспортних засобів. 

При цьому, ще в 2021 році один із підприємців-“кіоскерів” на умовах анонімності повідомив КВ, що, можливо, у КМДА із самого початку “планували перетворити ТІЦ на звичайні кіоски – в якості однієї з численних лазівок, як обійти мораторій на розміщення нових тимчасових споруд, що існує з 2012 року”.

Читайте: “Экс-туалеты” и “туристические” центры: как в столице легализовывают торговые киоски

Обов’язки керівниці КНП “Київський міський центр розвитку туризму” з 21 червня 2024 року виконує Юлія Житінська. Це підприємство підпорядковане управлінню туризму та промоцій КМДА, яке вищезгадана Марина Радова очолює з 27 грудня 2019 року. Діяльність даного структурного підрозділу столичної мерії не перший рік контролює заступниця голови КМДА Марина Хонда.

Читайте: Киевсовет решил реорганизовать КП “Киевский городской туристско-информационный центр”

Фото: колаж КВ

Іван Кулик

КиївВлада
Рекомендуємо до перегляду
На зв’язку: в Укртелеком розповіли про протидію блекаутам та розбудову мереж на Київщині
На зв’язку: в Укртелеком розповіли про протидію блекаутам та розбудову мереж на Київщині
14:00 Телефонія та зв’язок стали однією з цілей під час нападу росіян одразу після вторгнення їх на Київщину. Оператори зв’язку області постали перед необхідністю…
Справи насущні: скільки та на що у вересні 2024-го витрачав Бориспіль
Справи насущні: скільки та на що у вересні 2024-го витрачав Бориспіль
10:00 У вересні бориспільські замовники провели через Prozorro договорів загальною ціною 19,63 млн гривень. Найдорожчим вкладенням міста стало продовження реконструкції амбулаторії в селі Рогозів,…
Підозра іноземцю: на капремонті гуртожитка “Київпастрансу” могли вкрасти 1,8 млн гривень
Підозра іноземцю: на капремонті гуртожитка “Київпастрансу” могли вкрасти 1,8 млн гривень
09:00 Нацполіція розслідує справу щодо розкрадання 1,8 млн гривень столичного бюджету при здійсненні капремонту одного з гуртожитків КП “Київпастранс” на вул. Мрії (раніше мала…
Banner
QlU7mDx4