Правоохоронці розслідують факти можливого привласнення бюджетних коштів при будівництві першої черги метро на житловий масив Виноградар. У Нацполіції попередньо встановили, що близько 241 млн гривень, отриманих генеральним підрядником цих робіт (АТ “Київметробуд”), за “ланцюжком” була виведена на компанії з ознаками фіктивності, а в подальшому – переведена в готівку та поділена між учасниками “схеми”. На думку слідчих, таку неправомірну вигоду могли отримати і посадовці КП “Київський метрополітен”, яке виступало замовником реалізації даного проєкту. При цьому, як з‘ясували слідчі, раніше хтось допоміг “вигодоодержувачам” пролобіювати в Кабінеті Міністрів України важливе рішення, яке дозволило генпідряднику отримати більший аванс, ніж це було передбачено відповідним договором. Що цікаво, останній факт вже вивчала СБУ в рамках іншого кримінального провадження, але довести це слідство до кінця правоохоронці не змогли або не захотіли.
Як стало відомо KВ, наразі правоохоронці розслідують чергові факти можливого порушення законодавства при будівництві Сирецько-Печерської лінії столичного метрополітену від станції “Сирець” на житловий масив Виноградар.
Відповідні факти досліджує Головне слідче управління Нацполіції України в рамках кримінального провадження №42021000000000876 від 16 квітня 2021 року. На даний момент фігурантам цього розслідування попередньо інкримінується вчинення злочинів, передбачених трьома статтями Кримінального кодексу України:
-
ч. 5 ст. 191 – привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем, якщо вони вчинені в особливо великих розмірах або організованою групою;
-
ч. 2 ст. 366 – службове підроблення, якщо воно спричинило тяжкі наслідки;
-
ч. 2 ст. 367 – службова недбалість, якщо вона спричинила тяжкі наслідки.
У ході слідства правоохоронці попередньо встанили, що службові особи АТ “Київметробуд”, яке є генпідрядником будівництва метро на Виноградар, організували протиправне заволодіння бюджетними коштами, що були передбачені на вказаний проєкт. При цьому, слідчі вважають, що вказана неправомірна вигода призначалася як посадовцям компанії-підрядника, так і службовим особам замовника даних робіт – КП “Київський метрополітен”. Разом з тим, за інформацією правоохоронців, фактично цей проєкт реалізовано лише на 60% від плану, передбачені відповідним договором строки будівництва майже не виконуються.
Над чим працюють слідчі
Як з’ясували правоохоронці, ця історія розпочалася з того, що невстановлені особи пролобіювали ухвалення Постанови Кабінету міністрів України №1084 від 18 грудня 2018 року. Нагадаємо, завдяки їй генпідряднику фактично було дозволено отримати більше грошових коштів у якості авансового платежу та використовувати цей платіж протягом більш тривалого часу. На думку слідчих, це стало можливим завдяки використанню корупційних зв’язків в уряді.
Так, договором на будівництво було передбачено, що КП “Київський метрополітен” має перерахувати АТ “Київметробуд” у якості авансу грошові кошти в сумі 30% від вартості робіт (загальна вартість – 5,9 млрд гривень), і ці кошти підрядник мав би освоїти протягом 3 місяців. Разом з тим, відповідно до вказаної постанови Кабміну, максимальна ставка попередньої оплати даних робіт склала до 95% їх вартості, а термін використання цих коштів зріс до 24 місяців.
За інформацією Нацполіції, після отримання від метрополітену 4 млрд гривень, в жовтні 2020 року, АТ “Київметробуд” перерахувало частину цих коштів на рахунки ТОВ “Позитив-В” (140,5 млн гривень) і ТОВ “Київметротонельбуд” (389,9 млн гривень). Першій компанії заплатили “аванс на закупівлю будматеріалів”, другій – “аванс за виконання робіт”. Втім, проаналізувавши вказані ТОВки, слідчі встановили, що вони не здійснюють фінансово-господарської діяльності. На думку правоохоронців, про це свідчить, наприклад, те, що керівниками, бухгалтерами та засновниками цих компаній є одні і ті самі особи, на них відсутні наймані кваліфіковані працівники, офісні та складські приміщення, виробниче обладнання тощо.
Як з’ясували слідчі, надалі вищезгадані ТОВки переказали частину отриманих від “Київметробуду” коштів – в сумі 241 млн гривень – на рахунки інших компаній. Так, ТОВ “Позитив-В” перерахувало трьом суб’єктам господарської діяльності (СГД) 61 млн гривень, а ТОВ “Київметротонельбуд” переказало чотирьом компаніям 180 млн гривень. Ці кошти начебто були “передплатою за будівництво метро на Виноградар” і “поворотною фінансовою допомогою”. Втім, як стало відомо правоохоронцям, ці сім СГД також не могли виконувати ніякі роботи власними силами – з тих же причин, про які писалося вище.
Зокрема, допитавши підписанта ТОВ “Вікторія Асторі Груп” (отримало кошти від ТОВ “Київметротонельбуд”), правоохоронці з’ясували, що він насправді не є посадовцем цієї компанії, підписи робив за грошову винагороду, а про фінансово-господарську діяльність зазначеної “контори” нічого не знає. Також вказана особа повідомила слідчим, що насправді працює кухарем у ресторані “Ауо”. Схожі відомості про свою “роль” правоохоронцям повідомила і підписантка ТОВ “Столичний будівельний трест” (отримало кошти від тієї ж компанії), яка, до того ж, має 3-ю групу інвалідності.
Крім того, слідчі встановили, що офіційні керівники “Вікторія Асторі Груп” і “Столичного будівельного тресту” видали довіреності на представництво інтересів своїх компаній та розпорядження частками статутних капіталів на одних і тих самих трьох осіб. При цьому, правоохоронці не знайшли в Єдиному реєстрі податкових накладних відомостей щодо здійснення цими ТОВками фінансово-господарської діяльності. Усе це, на думку слідчих, може свідчити про пов’язаність даних компаній і наявність в них ознак фіктивності.
Також правоохоронцям стало відомо, що власник і директор ТОВ “Позитив-В” пов’язаний з ТОВ “Трансмир ГМБХ”, якому вказана компанія перерахувала 5 млн гривень, отриманих від “Київметробуду”. За інформацією слідства, “Трансмир ГМБХ” сформувало схемний податковий кредит на загальну суму 2,5 млн гривень з ТОВ “Позитив-Шиппінг”, керівником якого є особа, що очолює ТОВ “Трансбудтрейд” – ще одну компанію, яка отримала кошти від ТОВ “Позитив-В”. При цьому, керівник ТОВ “Трансбудтрейд” повідомив правоохоронцям що не є посадовцем цієї компанії, а документи підписував за винагороду.
У зв’язку із викладеним вище правоохоронці зробили висновок, що “керівництво зазначених суб`єктів господарювання організувало переказ отриманих бюджетних коштів на рахунки фіктивних підприємств та переведення їх у готівку з метою подальшого розподілення між учасниками схеми”.
Як з’ясувала KВ, 24 січня 2023 року Печерський районний суд Києва за клопотанням Офісу Генпрокурора України наклав арешт на грошові кошти, які знаходяться на рахунках ТОВ “Позитив-В”, ТОВ “Трансмир ГМБХ” та декількох інших компаній, які можуть бути причетними до організації даної схеми (відповідна ухвала відсутня у відкритому доступі). Це було зроблено задля того, щоб до завершення слідства посадовці згаданих СГД не могли розпоряджатися фінансами, у тому числі – “вивести їх кудись”. Надалі юристи цих компаній намагалися оскаржити арешт, але 30 травня 2023 року Київський апеляційний суд відмовив їм у задоволенні відповідної апеляційної скарги.
Передісторія
Нагадаємо, тендер на будівництво першої черги Сирецько-Печерської лінії метро було оголошено КП “Київський метрополітен” ще на початку 2018 року. Втім, тоді торги були скасовані через претензії правоохоронців – серед іншого вони з’ясували, що банківська гарантія одного з учасників тендеру – ПАТ “Київметробуд” (до 2020 року ця компанія була публічним акціонерним товариством. – KВ) – могла бути підроблена.
КП “Київський метрополітен” змогло визначити підрядника цих робіт лише з третьої спроби – ним, як повідомлялося вище, стало все те ж ПАТ “Київметробуд”. Відповідний договір між КП “Київський метрополітен” і вказаною компанією було укладено 20 листопада 2018 року. Угодою було передбачено, що в рамках цієї черги будівництва метрополітену мають бути побудовані дві станції підземки (“Мостицька” та “Проспект Правди”), дільниця вилочного відгалуження в бік станції “Виноградар”, а також електродепо. Як зазначалося вище, вартість робіт за цим договором мала скласти 5,9 млрд гривень (вона є динамічною, тобто сторони завжди можуть узгоджувати її зміну. – KВ).
Читайте: Строительство метро на Виноградарь доверили российскому бизнесмену
Через три місяці, у лютому 2019 року, стартувала підготовка будівельних майданчиків для реалізації цього проєкту, а у березні 2019 року розпочалася “активна фаза робіт”. Втім, ця фаза тривала недовго, надалі темпи будівництва суттєво знизилися, що неодноразово викликало невдоволення у громадських активістів та депутатів Київради.
Так, 19 лютого 2020 року інформацію про хід будівництва метро на Виноградар розглянула комісія міськради минулого VIII скликання з питань транспорту, зв’язку та реклами. Тоді депутатам стало відомо, що суд наклав арешт на банківські рахунки підрядника в рамках кримінального провадження (іншого.- KВ), а самі роботи виконувались з великим відставанням від графіка. Крім того, на той момент залишалося невирішеним питання щодо землі, на якій мають побудувати станцію “Проспект Правди” – цьому “заважали” СТО, кіоски та гаражі, що були побудовані там раніше.
Читайте: Строительство метро на Виноградарь под угрозой срыва
У вересні 2021 року “занадто повільне” будівництво метро на Виноградар викликало занепокоєння “бюджетної” комісії Київради. Тоді окремі члени комісії навіть пропонували розірвати договір з підрядником та знайти нову компанію, яка зможе реалізувати даний проект “швидше і без скандалів”. Крім того, депутати пообіцяли створити спеціальну тимчасову контрольну комісію (ТКК), яка мала би проаналізувати всі проблеми цього багатомільярдного проєкту.
Такі гучні заяви народних обранців були “спровоковані” тим, що АТ “Київметробуд” ініціювало судовий спір стосовно перенесення термінів здачі в експлуатацію двох майбутніх станцій цієї лінії підземки з листопада 2021 року на середину 2023 року. Необхідність “зміщення дедлайну” в компанії-підряднику пояснювали серед іншого тим, що в умовах “коронавірусного карантину” неможливо замовляти запчастини для обслуговування будівельного обладнання з-за кордону та запрошувати іноземних фахівців для налаштування такого обладнання.
Читайте: В Киевсовете обеспокоились срывом сроков строительства метро на Виноградарь
В результаті підрядник будівництва метро на Виноградар не зміг в судовому порядку добитися встановлення нових термінів будівництва. 23 вересня 2021 року АТ “Київметробуд” виграло в суді першої інстанції, але у червні 2022 року, після того, як КП “Київський метрополітен” ініціювало оскарження цього судового вердикту, компанія відмовилася від свого позову.
Що стосується ТКК “з питань перевірки обґрунтованості та причин зміни термінів будівництва дільниці Сирецько-Печерської лінії метрополітену на житловий масив Виноградар”, то ця ідея взагалі не була реалізована – проєкт рішення про створення даної комісії так і не було розглянуто Київрадою.
При цьому столична влада зробила своєю традицією регулярні обіцянки “ось-ось запустити метро на Виноградар”.
Зокрема, міський голова Києва Віталій Кличко неодноразово анонсував відкриття двох нових станцій метро до кінця 2021 року – про це він заявляв і у липні 2019 року, і у січні 2020 року, і у серпні 2020 року. Надалі очільник міста дещо “скорегував” свої прогнози – у червні 2021 року він заявляв про те, що як мінімум одна станція метро на Виноградар має бути відкрита того ж року. Це, і далі, до питання про те, чи може Віталій Кличко “дивитися в завтрашній день”.
На початку повномасштабної війни, яку розв’язала в Україні російська федерація, АТ “Київметробуд” повідомив “Київському метрополітену” щодо відсутності можливості виконання робіт на цьому об’єкті – будівництво “метро на Виноградар” було зупинено. Наприкінці лютого 2023 року керівництво КП “Київський метрополітен” повідомило про те, що генпідрядник все ж поновив виконання робіт з будівництва метро на Виноградар. При цьому, в столичній підземці вже не стали “розкидатися прогнозами” і заявили, що чіткий термін закінчення робіт назвати неможливо.
Що цікаво, ще 5 листопада 2019 року Головне управління Служби безпеки України (СБУ) у Києві та Київській області розпочало слідство за фактом можливого заволодіння бюджетними коштами при будівництві метро на Виноградар в особливо великих розмірах шляхом шахрайства. Правоохоронці тоді встановили, що АТ “Київметробуд” неправомірно перерахувало кошти в сумі 2,58 млрд гривень, отримані від метрополітену на реалізацію цього проєкту, на депозитні рахунки в банку. Також в рамках даного провадження в СБУ зацікавилися, яким чином організатори цієї схеми отримали від Кабміну дозвіл на збільшення авансового платежу на ці роботи.
Втім, схоже, наразі розслідування в даному провадженні або не здійснюється, або здійснюється не надто активно: остання судова ухвала по цьому слідству датована 15 листопада 2022 року. Разом з тим, наразі столична прокуратура намагається в судовому порядку стягнути з АТ “Київметробуд” до міського бюджету близько 218 млн гривень. Мова йде саме про грошові кошти, які, на думку правоохоронців, ця компанія “неправомірно заробила”, поклавши частину отриманого від КП “Київський метрополітен” авансу на депозит в банку.
Читайте: Прокуратура Києва намагається забрати 218 млн гривень у підрядника будівництва метро на Виноградар
Головні дійові особи
За даними аналітичної системи Youcontrol, АТ “Київметробуд” (до 2019 року – публічне акціонерне товариство) було зареєстроване у грудні 1994 року, хоча де-факто ця компанія була заснована ще в 40-х роках минулого століття. Генеральним директором даного акціонерного товариства є Сергій Колесник. Власниками великих пакетів акцій цього АТ станом на IV квартал 2022 року були офшорні компанії “Вантаріс Лтд” (Віргінські острови, 22,7%) та “Сан Кепітал Прайвіт Фаундейшн” (Панама, 15%), а також фізичні особи Анатолій Вернигора (23,3%), Сергій Волков (23,3%) і Руслан Ткач (8,3%). Хто є кінцевим бенефіціарним власником “Київметробуду”, наразі в системі Youcontrol не зазначається.
Деякі українські ЗМІ наприкінці 2022 року повідомляли, що за “Київметробудом” можуть стояти Віталій Хомутиннік (нардеп IV-VIII скликань Верховної Ради України та бізнесмен) і Павло Фукс (російсько-український бізнесмен родом з Харкова). Останній відомий як “власник боргів “Київського метрополітену” – саме з ним пов’язують ТОВ “Австро-Угорська лізингова компанія”, якому столична “підземка” за дуже сумнівних обставин заборгувала мільярди гривень за закупівлю вагонів метро.
Втім, прямих підтверджень причетності Хомутинніка та Фукса до діяльності АТ “Київметробуд” у відкритих джерелах наразі немає.
Читайте: Всеобщее подорожание или долги перед олигархами: с чем связано повышение тарифа на проезд в Киеве
Разом з тим, у переліку засновників, керівників та співвласників АТ “Київметробуд” і раніше були цікаві особистості.
Так, головою його правління з 1987 року по 2018 рік був Володимир Петренко – Заслужений будівельник України, Герой України та Почесний громадянин Києва. У 2016-2017 роках він був офіційним співвласником “Київметробуду”. Петренко має досвід роботи і у політиці – був депутатом Київради у 1987-1994 роках, а також у 2006-2008 роках.
Паралельно з Петренком, у 2016-2020 роках, одним із кінцевих бенефіціарів цієї компанії був Сергій Кияшко – російський бізнесмен, пов’язаний із бізнесом будівництва вагонів метро. А у 2018-2020 роках керівником АТ “Київметробуд” був Василь Кобіль – за інформацією ЗМІ, раніше він працював у підприємствах, власником яких є російський бізнесмен та мільйонер Даніель Гупта.
Цікавою є і британська “Контемпорарi Констракшн Сiстемз Ллп”, яка у 2018-2021 роках була власником 23% акцій АТ “Київметробуд”. Так, за інформацією видання “Наші гроші”, ця компанія з Туманного Альбіону може мати відношення до доньки Валентина Наливайченка – екс-голови СБУ (у 2006-2010 та 2014-2015 роках) та народного депутата VII та IX скликань (до поточної каденції парламенту обирався від “ВО “Батьківщина”).
Що стосується ТОВ “Позитив-В” і ТОВ “Трансмир ГМБХ”, то між цими компаніями дійсно прослідковується опосередкований зв‘язок. Наприклад, власник першої, мешканець села Велика Кісниця Сергій Сєдов, також є керівником ТОВ “Веркштатт Вустервиц ГМБХ”, власником якого є громадянин Німеччини В‘ячеслав Еберле (зареєстрований у місті Бровари Київської області), який також є власником саме ТОВ “Трансмир ГМБХ”.
КП “Київський метрополітен” з 17 липня 2014 року очолює Віктор Брагінський (на колажі), який також є депутатом поточного скликання Київради (фракція “УДАР”). Дане підприємство підпорядковане Департаменту транспортної інфраструктури Київської міськдержадміністрації (КМДА), яким з 1 вересня 2021 року керує Руслан Кандибор. Діяльність цієї структури з 9 листопада 2021 року особисто контролює Віталій Кличко.
Фото: колаж КВ