Про проблеми з енергопостачанням редакції KV розповіла депутатка Студениківської громади Бориспільського району Тетяна Турченкова.
За її словами, у селах громади постійно вимикають електроенергію і така ситуація триває вже понад місяць.
“Жителі сидять без світла: псуються продукти харчування, від електроенергії залежить і водопостачання. Світло вимикають без попередження, хоча за десять днів мають повідомити про проведення ремонтних робіт тощо. Громада нічого не може вдіяти – розводить руками. Адже споживач напряму укладає договір з обленерго (з 2018 року частина ДТЕК – прим. KV). Жителі неодноразово зверталися до відповідної організації, писали скарги, і в КОДА жалілися. Ніхто нічого не може вдіяти, і це – Київська область. Більшість людей зараз працює дистанційно, немає світла – немає можливості заробляти кошти”, – прокоментувала KV Тетяна Турченкова.
Так, за інформацією місцевого пабліку, на проблеми з електропостачанням жалілися жителі Переяславське, Пристроми, Семенівка. Були випадки і в селах Студеники, Козлів. Турбують їх не лише постійні відключення електроенергії, а й перепади напруги. Були зафіксовані випадки і в межах 6 кВт.
Наприклад, упродовж місяця в селі Переяславське без попереджень вимикали світло: з вечора 14 червня по 14:00 – 15 червня; із 14:00 по 18:30 год – 16 червня; із 16:00 по 22:00 – 25 червня; із 11:00 по 18:00 – 1 липня. Це – вулиці Серпнева, Польова, Дружби, Переяславська.
Крім того, жителі громади повідомляють, що упродовж трьох місяців відключення світла відбувалося двічі на тиждень. Тривалість відключень різна: від декількох хвилин до півдоби.
Як розповіла KV жителька села Переяславське Олена Єршова, електроенергія вимикається здебільшого в непогоду, особливо, якщо вона супроводжується грозами чи блискавками.
“Проблема зі слів незалежних енергетиків криється у застарілих мережах. Тобто мережа не витримує напруження та навантаження. Був випадок, що після планового обслуговування, щодо якого попереджали і в соцмережах, і оголошення були розміщені відповідні, напруга в мережі коливалась в межах 6-7 кВт. Через це були проблеми з електроприладами. Включення відбулося орієнтовано в 19:00-20:00, а налагодилося електропостачання лише приблизно до обіду в 13:00. Особисто з цього приводу зверталися вже на гарячу лінію ДТЕК. Наскільки відомо, найбільше жаліються і потерпають від проблем зі світлом саме жителі по вулиці Дружби”, – розповіла вона.
За словами Вікторії Максимчук, жительки села Переяславське, такі проблеми з постачанням електроенергії тривають вже приблизно 1,5 місяці.
“Дуже часто стали вимикати світло. Три краплі дощу – одразу вимикають мережу, а вмикати не поспішають, світло дають то ввечері, то пізно вночі. Або відключать на ніч і вмикають вже по обіді. А можуть і взагалі не увімкнути. І такі випадки є, не лише через непогоду. У телефонному режимі причини пояснюють проведенням на лінії профілактичних робіт, але жодного разу ще не бачила відповідних бригад на території села. Я постійно телефоную в ДТЕК за роз’ясненнями. Ми зверталися і на гарячу лінію до Кабміну. І таке відбувається лише на нашій території. Так, оголошують про відключення світла на вулицях Центральна, Переяславська, Горького, а у результаті – без світла все село. Найчастіше немає світла на нашій Польовій та Серпневій. Зауважу, що коли немає світла, то і немає і води. На території встановлена водонапірна башня, яка працює від електромережі”, – зауважила вона.
Загалом обурення мешканців та звинувачення у бездіяльності зачіпали як оператора системи розподілу ДТЕК, так і керівництво громади.
Говорить громада
Керівник Студениківської тергромади роз’яснила, що неодноразово зверталася до уповноважених органів у сфері енергетики, але навіть це не дало жодного впливу на постачальника електроенергії.
Як розповіла вже у коментарі KV голова Студениківської сільської громади Марія Лях, така ситуація з енергопостачанням виникає через застарілу мережу, яка експлуатується понад 50 років і належно не обслуговується.
“Річ у тім, що як тільки вітер чи буревій, зимою чи влітку – з мережі вибиває десятки будівель і вулиць. Всі ТП – старі. Десь відбулося замкнення – все вимикається і горить. Надавач послуг з електроенергії, у свою чергу, не вкладає кошти в оновлення системи з електропостачання. Через це і така ситуація”, – розповіла Марія Лях.
За її словами, до обленерго писали листи і старостинські округи, і громада.
“Це велика проблема, яка, напевно, є не тільки в нашій громаді, а й по всій країні. Мешканців не цікавить – ремонтні це роботи чи аварійні ситуації. Вони прагнуть результату. Тож телефонують на гарячі лінії, до РЕСу. Весь же тягар скарг бере на себе той, хто найближче до населення, а це – місцева влада. Але громаді вплинути на цю ситуацію самотужки – дуже важко. Це питання необхідно піднімати на рівні області. Збільшуються тарифи, але не модернізується система. Одержуються прибутки, але якість надання послуг з електроенергії погіршуються з кожним днем. Зараз в їдальні Студениківської школи замінюємо обладнання і необхідно збільшити потужність електропостачання. Та питання так і не вдалося вирішити впродовж двох місяців. А це – пріоритетна установа, яка має обслуговуватися за “зеленим світлом”. Але говорять, що шкільну ТП необхідно відремонтувати, поставити на баланс і за це ще і кошти сплатити у розмірі до 300 тис. гривень”, – резюмувала очільниця громади.
Позиція ДТЕК
Як розповіли KV у прес-службі ДТЕК Київські регіональні електромережі, є три причини відключень. Перша – це мережі інших компаній, які не належать оператору розподілу електромережі, і таких компаній на території області 50%. Друга причина – стихії чи негоди, обвалені дерева. Третя – це проведення планових робіт адже, щоб надалі уникнути цих аварій, необхідно ремонтувати час від часу і обладнання.
Зауважують, що причиною відключення може бути і не обов’язково аварійна ситуація.
“Ми – оператор системи розподілу. Маємо мережу і саме ми її ремонтуємо, знімаємо покази лічильників, будуємо нові мережі, забезпечуємо розподіл електроенергії мережею,і відповідаємо за її якість. На планові роботи у нас відходить ще багато відключень, пов’язаних з клієнтами, які тільки-но побудувалися або збільшують потужність. Це – нові приєднання. І зараз по Київській області дуже багато нових приєднань, а для того, щоб їх зробити, необхідно відключати електроенергію для безпечного проведення робіт. Коли ми аналізуємо кожен чинник відключень, до прикладу Ірпінь, то приблизно 50% це були абонентські мережі, 30% – планові роботи і 20% – стихії чи аварії”, – розповіли в прес-службі.
Зокрема, у відповіді на інформаційний запит KV, ПрАТ “ДТЕК Київські регіональні електромережі” роз’яснило причини відключення електропостачання на території Студениківської громади.
Зауважується, що у зазначений період, тобто червень-початок липня, планових відключень електричної енергії на території Студениківської громади не було. Водночас через погіршення погодних умов відбулася низка аварійних відключень світла.
Усього таких відключень за останній місяць було 10, з них 9 трапилися через негоду, зокрема, падіння дерев та гілок на лінії електропередач. Причина ще одного відключення – перегорання запобіжника, яке могло статися через коливання напруги під час негоди.
Аварійні відключення сіл Переяславське та Пристроми
Також у ДТЕК говорять, що здебільшого причинами відключень є насадження вздовж ліній електропередач.
“Під час сильних дощів, гроз та буревіїв падають дерева та гілки, які обривають лінії електропередач. Щороку ДТЕК Київські регіональні електромережі розчищає понад 3000 км повітряних трас у Київській області. В плані цього року розчистити ще 3500 км. Але цього недостатньо, адже відповідно до законодавства (ст. 28 Закону України “Про благоустрій населених пунктів”, п.5 “Правил охорони електричних мереж”, п 5.5 “Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України”) оператор системи розподілу розчищає зелені насадження лише в охоронній зоні поблизу повітряних ліній електропередач напругою 10 кВ і вище”, – йдеться у відповіді на запит.
І додають, що виконувати такі роботи з обрізання дерев за межами охоронної зони, а також зелені насадження поблизу ліній електропередач 0,4 кВ, мають саме власники земельних ділянок чи місцева влада.
“Лінія електропередач від селища Козлів до селища Переяславське проходять через лісосмугу, де зростають високі дерева поза межами охоронної зони ліній електропередач. У випадку негоди такі дерева є потенційною загрозою безпеки енергопостачанню. Як зазначалося вище, обрізати такі дерева має місцева влада”, – зауважено у документі.
Потужності
Також KV поцікавилась станом електромереж громади та їхньою резервною потужністю.
І, за інформацією ДТЕК, село Переяславське одержує енергопостачання з підстанції 110/10 кВ “Ново-Жовтнева”, яка завантажена на 20% в нормальному режимі роботи та на 33% – в ремонтному (відключення одного з двох трансформаторів для планового або аварійного обслуговування).
Так, село Пристроми живиться від підстанції 35/10 “Пристромська”, яка завантажена у нормальному режимі роботи на 23% та на 40% – в ремонтному.
“Найближчим часом навантаження на лінії електропередач (видані технічні умови на приєднання), які живлять вищезазначені селища, може зрости до 180 кВт. Навіть з урахуванням перспективного навантаження клієнти компанії у Студениківській громаді не відчують дефіциту потужності”, – йдеться у відповіді на запит.
Також в ДТЕК зауважили, що у квітні вони завершили реконструкцію підстанції “Ново-Жовтнева”. На об’єкті встановили нову комірку 10 кВ, яка дозволила приєднати до підстанції електроустановки підприємства “Нива Переяславщини” потужністю 320 кВт, нові дугогасні реактори, що підвищили надійність енергопостачання усіх клієнтів, які живляться від підстанції тощо.
Загалом ДТЕК повідомляє, що інвестував у модернізацію електромереж Бориспільського району 13,5 млн гривень у 2020 році та 51,5 млн гривень – у 2021 році. У планах на 2022 рік – збільшити інвестиції у мережі району до 105,5 млн гривень. Цьогоріч компанія планує капітально відремонтувати або реконструювати 550 км ліній електропередач та 330 трансформаторних підстанцій 0,4-10 кВ.
І зазначають, що завдяки збільшенню інвестицій у мережу району, в тому числі й у межах Студениківської громади, за два роки знизився час тривалості аварійних відключень домогосподарств з 5-8 до 2-4 годин в рік на кожного клієнта. Також зменшується й час на відновлення енергопостачання з 5-4 до 1-2 годин в рік.
План дій
Також у ДТЕК KV роз’яснили, куди можуть звертатися жителі області для вирішення проблем у разі подібних відключень чи аварійних ситуацій.
Так, переглянути планові відключення або повідомити про аварію жителі можуть дистанційно у зручний спосіб: через мобільний додаток “Мережі онлайн” (додаток доступний в AppStore та Google Play Market), чат-бот у Viber і Telegram або через приватні повідомлення на сторінці ДТЕК Київські регіональні електромережі у Facebook.
Для тих, хто не має можливості скористатися онлайн-каналами комунікацій, у кол-центрі ДТЕК діє чотири номери телефонів: (044) 459-07-40; (099) 495-70-40 (Vodafone); (093) 495-70-40 (Lifecell); (067) 495-70-40 (Київстар).
У телефонному режимі можна проконсультуватися з будь-яких питань щодо електрозабезпечення. Також дізнатися про графік планових або аварійних відключень світла можна на офіційному сайті у розділі “Немає електроенергії?”.
“Сьогодні дуже важливо проводити інформаційну роботу, адже більшість мешканців не знають планове чи непланове це відключення. А цю інформацію, навіть, на 10 днів наперед можливо одержати на сайті. А у додатку прослідкувати за власною адресою прослідкувати причини відключень. Якщо лінія не працює, диспетчер вносить ці дані в базу і вони упродовж 15 хв автоматично висвічуються на сайті. І якщо споживач не знайшов себе ані на сайті, ані у додатку, то обов’язково необхідно передавати заявку і сповістити проблему”, – зауважили в прес-службі.
Нагадаємо, що у березні частина міста Ірпінь опинилися під загрозою залишитися без світла через борги. Скандал виник через використання електричних мереж та борг за розподіл електроенергії в понад 1,7 млн гривень. Під звинувачення в рейдерстві та укладанні фіктивних угод з продажу електроенергії за завищеними цінами потрапили навіть “ДТЕК Київські регіональні мережі”. Енергетики звинувачення відкидають і запевняють: діють в рамках закону. І, якщо багатомільйонний борг не буде погашено, вимушені будуть припинити постачання світла до сотень осель.
Читайте: Під напругою: в Ірпені розгорівся скандал через електропостачання
Фото: колаж KV