З початку 2023 року по І квартал 2025 року управління туризму та промоцій КМДА та підпорядковане йому КНП “Київський центр розвитку туризму” допустили фінансових порушень та недоліків на суму 2,9 млн грн. В цей період профільна міська цільова програма розвитку туризму виконувалася лише на чверть, хоча на це було витрачено 49% від запланованого в бюджеті Києва обсягу видатків. Серед іншого, “ревізори” КМДА виявили, що гроші непрозоро витрачались на організацію екскурсій для столичних військових та членів їхніх сімей, а ексочільниця вказаного управління Марина Радова (на колажі) та її підлеглі значно переплачували кошти в закордонних відрядженнях (на таксі та занадто дорогі готелі) тощо. Ще більше претензій аудитори мерії висловили до діяльності туристично-інформаційних центрів (ТІЦ), встановлених за інвестдоговором у 2012-ому. Такі об’єкти майже не виконують свої функції щодо консультування гостей столиці та по факту перетворилися у звичайні кав’ярні, а громада міста не має з цього жодного зиску. Аудитори натякають, що столичній владі вигідніше було б “продати” місця під ТІЦ для розміщення звичайних кіосків – це принаймні давало б в міський бюджет біля 10 млн гривень на рік.
Як стало відомо КВ, нещодавно Департамент внутрішнього фінансового контролю та аудиту Київської міськдержадміністрації (КМДА) оприлюднив результати планового аудиту оцінки діяльності управління туризму та промоцій КМДА та підпорядкованого
йому комунального некомерційного підприємства (КНП) “Київський центр розвитку туризму”.
Відповідний звіт №070-2-1-04/33 датований 10 жовтня 2025 року, але на сайті аудиторського департаменту його було опубліковано з “затримкою” – коли стало відомо відомо, які рекомендації “ревізорів” були враховані керівництвом туристичного управління КМДА і КНП, а на які чиновники та “комунальники” “заплющили очі”.
Згідно зі звітом, аудитори перевіряли правильність ведення бухгалтерського обліку та достовірності фінансової та бюджетної звітності, функціонування системи внутрішнього контролю, ступеня виконання та досягнення цілей, планів, процедур, управління активами та джерелами їх формування тощо у період з 2023 року по І квартал 2025 року включно.
За результатами проведення цього аудиторського дослідження було встановлено низку проблемних аспектів у діяльності управління туризму КМДА та КНП «Київський центр розвитку туризму», що виникли під час виконання заходів Міської цільової програми розвитку туризму в Києві на 2022–2024 роки та програми «Підтримка киян – Захисників та Захисниць України» у 2023–2025 роках, а також під час реалізації цими структурами інших функціональних обов’язків. В зазначених сферах діяльності аудитори виявили фінансових порушень та недоліків на загальну суму 2,9 млн грн, з яких втрати – 1,6 млн гривень (у тому числі втрати, спричинені неефективним використанням фінансових ресурсів та майна – 0,3 млн), а також ризик втрат на суму 1,2 млн гривень.
Що виявили аудитори
У рамках аудиту було встановлено, що управління туризму та промоцій КМДА спільно з КНП «Київський центр розвитку туризму» виконали 38 зі 147 результативних показників Міської цільової програми розвитку туризму в Києві на 2022–2024 роки (затверджена рішенням Київради №2724/2765 від 7 жовтня 2021 року). Тобто, ці показники були виконані лише на 26%. Більшість заходів не реалізовувалися через воєнний стан, обмежене фінансування, пріоритезацію видатків або відсутність бюджетних асигнувань. Значна частина заходів, пов’язаних із рекламою, просуванням бренду, виготовленням поліграфічної продукції, мобільними додатками, грантами та дослідженнями, залишилися на нульовому рівні реалізації. Також “ревізорам” стало відомо, що заходи з обміну досвідом (семінари, конференції) у 2023–2024 роках були реалізовані частково – із суттєвим зменшенням кількості учасників та витрат.
При цьому, аудитори зазначають, що протягом позаминулого і минулого років на виконання заходів вказаної програми було використано бюджетних коштів у сумі 18,24 млн гривень або 49% від запланованого в бюджеті Києва обсягу видатків. Більше половини цих фінансових ресурсів -10,4 млн грн (57%) – були спрямовані на виплату заробітної плати працівникам КНП «Київський центр розвитку туризму».
Також аудитори мають питання до того, як управління і КНП використали бюджетні кошти на реалізацію програми. Зокрема, йдеться про захід щодо “виготовлення промоційної поліграфічної та сувенірної продукції для поширення серед туристів”. Наприклад, у 2024 році управління туризму та промоцій КМДА закупило послуги з розроблення та друку довідника «30 перлин Києва» з використанням шрифту Брайля в кількості 200 одиниць на суму 400 тис. гривень. Разом з тим, “ревізори” встановили, що частину вказаної продукції в кількості 78 одиниць вартістю 112,36 тис. гривень управління передало окремим установам та організаціям (зокрема, деяким бібліотекам, спортивній школі, громадській організації тощо), які не мають відношення до туристичної діяльності, що , на думку аудиторів, призвело до нецільового використання промоційної продукції, придбаної за бюджетні кошти.
Також Департамент внутрішнього фінансового контролю та аудиту КМДА встановив факти неналежної організації обліку та контролю за закупівлею і використанням поліграфічної та сувенірної продукції. Зокрема, управління туризму та промоцій неналежним чином визначало потреби в обсягах такої продукції, яку планують закупити протягом року – як наслідок, закупівля здійснюється в обсягах більших, ніж фактично використовується та розповсюджується, що призводить до значних залишків продукції. Серед іншого, в управлінні відсутня методика визначення потреби в обсягах поліграфічної та сувенірної продукції, що призводить до необґрунтованої кількості її розповсюдження та списання. Перевіркою було встановлено, що акти списання такої продукції оформлюються ще до проведення заходів та без складання підтвердних звітів щодо її фактичного використання.
Також аудитори встановили факти неефективного використання коштів при здійсненні відряджень за кордон тодішньою начальницею управління туризму та промоцій КМДА Мариною Радовою та її підлеглими у 2023-2024 роках. Зокрема, чиновникам цього структурного підрозділу столичної мерії було відшкодовано з бюджету міста витрати в сумі 19,8 тис. гривень на поїздки в таксі в Далласі, Тампі (обидва – США), Берліні (Німеччина) та Барселоні (Іспанія), у т.ч. 8,5 тис. гривень для Радової. Аудитори вважають, що посадовці могли й обійтися без такого виду транспорту. Також “ревізорам” стало відомо про завищення витрат на проживання чиновників у закордонних готелях – вони витратили на це більше коштів, ніж було передбачено спеціальною постановою Кабміну, яка регулює витрати держслужбовців у відрядженнях (у т.ч. за кордон). Зокрема, Марині Радовій були компенсовані “зайві” 16,4 тис. гривень за проживання у готелях німецьких міст Берлін і Франкфурт-на-Майні у 2023-2024 роках, а її підлеглі також отримали на такі ж цілі “зайві” 19,1 тис. гривень.
Також аудитори поставили під сумнів використання 621,3 тис. гривень в рамках програми «Підтримка киян – Захисників та Захисниць України» на 2023–2025 роки (затверджена рішенням Київради №6254/6295 від 23 березня 2023 року). Ці кошти “Київський міський центр розвитку туризму” начебто витратило на організацію екскурсій для військових та членів родин загиблих Захисників України до різних міст (у т.ч. Чернівців, Львова та Ужгорода) у 2024 році. “Ревізори” встановили, що усі квитки на потяги у таких випадках оформювалися на одну людину (при тому, що на екскурсії їхали по кілька десятків чоловік), що частина учасників не була забезпечена страховими полісами, що витрати на супровід екскурсійних груп не були документально підтверджені тощо, у зв’язку з чим, мовляв, неможливо підтвердити фактичну участь усіх цих громадян у таких екскурсіях.
Але найбільше питань у аудиторів КМДА виникло до встановлення туристичних інформаційних центрів (далі – ТІЦ) – спеціальних споруд, у яких мають надаватися різні інформаційні та довідкові послуги для туристів, а також розповсюджуватися поліграфічна продукція туристичного характеру. Впровадженням цього проекту займається ТОВ «Тур Інфо» – на підставі інвестиційного договору, укладеного з КНП «Київський центр розвитку туризму» ще у 2012 році.
Так, усього в Києві треба було встановити 23 одиниці ТІЦ загальною площею 256 кв.м. Однак, на 13-ий рік реалізації інвестиційного проєкту інвестором (вищезгаданою ТОВкою) встановлено лише 14 ТІЦ (або 61% від запланованих), з яких 12 функціонують, а 2 не здійснюють діяльності. Водночас у ході аудиту було встановлено, що протягом зазначеного періоду реалізація інвестиційного проєкту фактично перетворилася з надання безоплатних інформаційних та довідкових послуг населенню на здійснення інвестором власної комерційної діяльності – шляхом розміщення в ТІЦ кав’ярень «Еspresso Bar «Grky» та «Ulitka coffee».
Справа в тому, що у 2013 році до інвестиційного договору, укладеного між ТОВ “ Тур Інфо” і КНП «Київський центр розвитку туризму», було внесено зміни, якими до Переліку послуг населенню в ТІЦ було включено платні послуги, пов’язані із реалізацією прохолоджувальних безалкогольних напоїв, кави, чаю, шоколаду та фасованого печива. Як зазначається в аудиторському звіті, це фактично призвело до трансформації ТІЦ у кав’ярні. Крім того, аудитори КМДА встановили факт відсутності належного контролю зі сторони КНП за реалізацією інвестиційного проєкту, що фактично надає інвестору можливість здійснювати діяльність у ТІЦ на власний розсуд та порушувати ключові умови інвестиційного договору.
Так, в усіх функціонуючих ТІЦ, за інформацією аудиторів, відсутні передбачені інвестугодою переліки інформаційних та довідкових послуг, які відвідувачі можуть отримати на безоплатній основі. Крім того, у цих центрах відсутня інформація, яка могла б інформувати відвідувачів про можливість безоплатного отримання поліграфічної продукції та матеріалів туристичного характеру. Разом із тим, протягом 2012–2021 років, інвестору було передано для безоплатного розповсюдження в ТІЦ 142,64 тис. примірників різних видів поліграфічної продукції. Однак, під час обстежень ТІЦ аудитори зафіксували, що лише у 8 з 12 функціонуючих ТІЦ була безкоштовна поліграфічна продукція. Більше того, різновидність та обсяги наявної продукції значно менші за передані інвестору для безоплатного розповсюдження серед відвідувачів – у кожному з центрів представлено лише 1–2 види такої продукції.
Крім того, з’ясувалося, шо у таких центрах здійснюється реалізація продукції та товарів, які не передбачені Переліком послуг населенню в ТІЦ (додаток до інвестдоговору). Йдеться про парасолі, термостакани з логотипом кав’ярні «Еspresso Bar «Grky», одяг (худі з логотипом міста Києва) та харчову продукцію (морозиво, сендвічі, паніні, бейгли, кондитерські вироби десерти тощо. При цьому, КНП «Київський центр розвитку туризму» жодного разу не фіксувало такі порушення, хоча за них для інвестора у т.ч. передбачені штрафи у розмірі 10 % від вартості тієї продукції, яку він реалізовує і якої немає у вказаному Переліку.
Також під час аудиту було виявлено, що фактичний асортимент та обсяги наявної в ТІЦ сувенірної і поліграфічної продукції, яку КНП має право надавати інвестору для реалізації на платній основі, є незначними (реалізується лише 2 види сувенірів із символікою міста Києва та про Київ – магніти та брелки). Крім того, сувенірна продукція «Київського центру розвитку туризму», на відміну від товарів та продукції “Тур Інфо”, розміщена на вітринах ТІЦ у малопомітних або непривертаючих увагу місцях, що обмежує її видимість для відвідувачів і знижує обсяги реалізації. До того ж, вартість деякої такої продукції у 3–15 разів перевищує граничний розмір, визначений умовами інвестиційного договору (не більше 10 %). На переконання аудиторів, це створює ризики зниження попиту на таку продукцію, уповільнення процесу її реалізації та недоотримання комунальним некомерційним підприємством відповідного прибутку.
Під час перевірки “ревізори” також з’ясували, що інвестор використовує прилеглі території біля більшості ТІЦ (за винятком чотирьох) для розміщення холодильників з продажу безалкогольних напоїв та морозива, а також столиків зі стільцями для відвідувачів кав’ярень, які фактично функціонують у ТІЦ. Аудитори зазначають, що це є порушенням умов інвестдоговору, відповідно до якого додаткове обладнання для реалізації продукції підлягає встановленню виключно всередині таких центрів.
Аудитори дійшли висновку, що “Київський центр розвитку туризму” і територіальна громада міста по суті не мають жодних фінансових або економічних вигод від такої діяльності ТІЦ, тоді як інвестор отримує прибутки.
Так, ще у 2012 році, у рамках виконання зобов’язань за інвестиційним договором, ТОВ “Тур Інфо” сплатило до бюджету Києва і на рахунки вищезгаданою КНП грошові кошти на загальну суму 286 тис. гривень, з яких 102,0 тис. грн – “Київському центру розвитку туризму” на створення соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури Києва, 20,4 тис. – як компенсацію витрат КНП на підготовку та проведення інвестуонкурсу та 163,6 тис. – як компенсацію витрат КП «Київське інвестиційне агентство» за виконання передінвестиційних робіт. Водночас за останні два з половиною роки комерційна діяльність ТІЦ, що полягала в реалізації інвестором отриманої сувенірної та поліграфічної продукції, принесла “Київському центру розвитку туризму” чистий прибуток у сумі 18,3 тис. грн, що, на думку аудиторів, є вкрай незначним показником.
При цьому, аудитори підрахували, що якби столична влада просто передала би 14 місць, на яких розташовані ТІЦ, в оренду під розміщення тимчасових споруд (тобто, звичайний комерційних кіосків) через систему Prozorro, як це робиться зараз, вона могла би заробляти близько 9,6 млн гривень на рік. Таких висновків “ревізори” дійшли з огляду на те, яку середня плату за користування такими локаціями перераховують до столичної скарбниці підприємці, які в 2025 році виграли в аукціонах на право розміщення кіосків у центральній частині Києва (бульв. Лесі Українки, вул. Михайла Грушевського, вул. Рогнідинська, вул. Лаврська, вул. Бастіонна та інші) – 57,7 тис. гривень (тобто, деякі підприємці сплачують більше, деякі – менше).
“Таким чином, для територіальної громади міста є більш фінансово вигідно та економічно доцільно надавати місця, де розміщені ТІЦ, в оренду через проведення аукціонів, що дозволить забезпечити стабільні та значні надходження коштів для відповідних комунальних підприємств та бюджету Києва. Водночас в умовах аукціонів, на думку аудиторів, доцільно передбачити, що суб’єкти господарювання, які стануть їх переможцями, здійснюватимуть реалізацію відповідної сувенірної та поліграфічної продукції, яка надаватиметься профільними комунальними підприємствами міста, а також надаватимуть інформаційно-довідкові послуги” – зазначається в аудиторському звіті.
Крім того, “ревізорами” було встановлено, що “Київський центр розвитку туризму” і “Тур Інфо” не виконали низку інших умов інвестиційного договору, зокрема не оформили право користування ділянками, на яких розташовані ТІЦ, внаслідок чого інвестор використовує цю землю безоплатно; не оформили документи, які необхідні для встановлення та підключення до інженерних мереж (електроенергії, водопостачання) та функціонування ТІЦ (зокрема, договір про сплату пайової участі за розміщення ТС, довідку про функціональне призначення ТС, патенти, ліцензії тощо); не подають до Департаменту економіки та інвестицій КМДА щоквартальні звіти щодо стану реалізації інвестиційного проєкту тощо.
“Зазначені обставини не сприяють розвитку туристичної сфери та створюють ризики репутаційних втрат для територіальної громади Києва через неналежне функціонування встановлених ТІЦ. Отже реалізація інвестиційного проєкту у нинішньому вигляді фактично не задовольняє потреб населення в отриманні послуг інформаційного характеру і не забезпечує соціальних, економічних та фінансових інтересів територіальної громади міста”, – підкреслили аудитори.
Фактично таким чином “ревізори” КМДА підготували для колег-чиновників підґрунтя для розірвання договору на встановлення ТІЦ – або в односторонньому порядку, або шляхом звернення одного зі структурних підрозділів столичної мерії (того ж управління туризму та промоцій або Департаменту економіки та інвестицій, який контролює реалізацію таких угод) до суду. Наступним же кроком може стати демонтаж встановлених ТІЦ силами КП “Київблагоустрій” та проведення аукціонів щодо продажу ділянок під ними за введеною минулоріч процедурою – через вищезгадану систему Prozorro.
Усього за результатами аудиту управлінню туризму та промоцій КМДА і КНП “Київський центр розвитку туризму” було надано 27 рекомендацій щодо усунення порушень та їхнього недопущення в майбутньому із терміном виконання до 14 листопада 2025 року. Станом на сьогодні 15 таких зауважень були повністю враховані чиновниками, 2 – враховані частково, а 10 – не враховано. Зокрема, управління врахувало рекомендації щодо розробки регламенту визначення потреб у промоційній продукції та щодо затвердження регламенту формування кошторисів. А ось зауваження щодо застосування штрафних санкцій до контрагентів за невиконання і несвоєчасне виконання умов інвестдоговору керівництвом КНП “Київський центр розвитку туризму” враховано не було.
Як міська влада управляє туризмом
Як повідомляла КВ, аудитори столичної мерії і раніше мали претензії до чиновників “туристичного” управління КМДА. Так, у 2019 році вони перевірили, як виконуються завдання “позаминулої” програми розвитку туризму у Києві на 2016-2018 роки і фактично визнали дії профільних структур КМДА протягом цього періоду неефективними та безглуздими. “Ревізори”, зокрема, встановили, що, працюючи над цією програмою, управлінці “смішили людей” вкрай низьким наповненням порталу visitkyiv.travel, “запороли” впровадження міської туристичної ID-картки гостя Києва, витрачали бюджетні кошти на користь ТОВ “Юкрейніан Перфоманс Маркетинг”, платили за непотрібну рекламну продукцію, завищували кошториси проведення Днів Києва за кордоном тощо.
Читайте: В КГГА продемонстрировали как не нужно развивать туризм
Крім того, “ревізори” фіксували безліч фінансових порушень і у роботі КНП “Київський центр розвитку туризму” (до 2021 року – КП “Київський міський туристично-інформаційний центр). За даними аудиторів КМДА, у 2016 – 2017 роках керівництво вказаного підприємства просто “загрузло в корупції”: сміливо порушувало закон “Про публічні закупівлі”, розплачувалося за роботи, які фактично не виконувались, і віддавало бюджетні кошти лише тим суб’єктам господарювання, яким попередньо саме дозволяло використовувати товарний знак “Київ – місто, де все починається”.
Читайте: Слоган “Киев – город, где все начинается” оказался коррупционной схемой
Проблема ТІЦ також не нова. Під час їхнього встановлення декларувалося, що такі центри мали, зокрема, надавати послуги із синхронного перекладу, інформацію про туристичні маршрути, продавати сувеніри тощо. Тобто всіляко допомагати туристам, що приїжджають до столиці, зокрема іноземцям. Втім, в 2021 році один із підприємців-“кіоскерів” на умовах анонімності повідомив КВ, що у КМДА явно із самого початку “планували перетворити ТІЦ на звичайні кіоски – в якості однієї з численних лазівок, як обійти мораторій на розміщення нових тимчасових споруд, що існує з 2012 року”.
Читайте: “Экс-туалеты” и “туристические” центры: как в столице легализовывают торговые киоски
Обов’язки директора КНП “Київський центр розвитку туризму” з 19 листопада 2025 року виконує Яна Синиця. До неї починаючи з 2023 року це підприємство змінило 6 керівників – ними були Даниїл Барашкін, Олена Леонтьєва, Ірина Дунас, Юлія Житінська, Наталія Колесникова і Оксана Оніщук.
Вказане КНП, як зазначалося вище, підпорядковане управлінню туризму та промоцій КМДА, яке з 27 жовтня 2025 року очолює Лія Корнієнко – екскерівниця ГО “Асоціації розвитку спорту і туризму”. До неї з липня 2025-го вказаним управлінням керував Віталій Паціра, який змінив на цій посаді вищезгадану Марину Радову. Остання очолювала управління туризму та промоцій з 11 червня 2019 року (до 27 грудня 2019-го – в якості в.о. директора) по 16 липня 2025 року.
Офіційно Радова була звільнена за власним бажанням у зв’язку з необхідністю догляду за дитиною. Однак по факту це трапилося незадовго до затримання Марини Радової у рамках справи щодо можливого отримання нею та директором КП “Бессарабський ринок” Миколою Ковальчуком хабара в розмірі 25 тис. доларів (про підозри їм було повідомлено 17 липня поточного року). За даними правоохоронців, ці посадовці “видоїли” з ТОВ “ЖХ Інвест” кошти за те, щоб очолюване Радовою управління туризму та промоцій відмовилося від оренди розташованої на території ринку арки на користь вказаної компанії, яка використовувала сусіднє приміщення. Для цього були вигадані фіктивні підстави – мовляв, арка не відпровідала технічним умовам (не мала пожежного виходу).
Нагадаємо, діяльність управління туризму та промоцій КМДА не перший рік контролює заступниця голови КМДА Марина Хонда.
Фото: колаж КВ
Олександр Глазунов
КиївВлада






