Приїхали: “Київський метрополітен” зупинив будівництво метро на Виноградар на невизначений термін

Приїхали: “Київський метрополітен” зупинив будівництво метро на Виноградар на невизначений термін

П’ятирічна епопея із будівництвом АТ “Київметробуд” метро на Виноградар дійшла до свого завершення – договір ціною майже 6 млрд гривень розірвано за ініціативою КП “Київський метрополітен” через недотримання термінів робіт. Що саме було побудовано ще треба буде встановити – оцінити і заактувати виконані роботи. Очевидно, що будівництво нових станцій метро в Києві тепер припиняється на невизначений термін – попереду коригування проєкту, перегляд ціни, пошук нового підрядника. Втім, численні скандали з прокладанням цієї гілки та відкриття низки кримінальних проваджень і так навряд чи залишили серед киян оптимістів. Питання зараз більше в тому, яка доля 4 млрд гривень авансу, які отримав підрядник завдяки лобіюванню в уряді і КМДА. В столичній адміністрації запевняють, що у них все під контролем, мовляв, “левова частка” невикористаних коштів точно повернеться в міський бюджет. При цьому, перший заступник голови КМДА також констатує, що після глибокої кризи від “Київметробуду” майже нічого не залишилося.

Як стало відомо KВ з оголошення електронної системи ProZorro, КП “Київський метрополітен” (*) розірвав з АТ “Київметробуд” (**) договір на будівництво першої черги метро на дільниці Сирецько-Печерської лінії від станції “Сирець” на житловий масив Виноградар.

Підписуйтесь на “КиївВладу”
 

У повідомленні про розірвання угоди (датоване 13 грудня 2023 року) вказано, що фактична оплата по договору становить 4 млрд гривень. В документі зазначено, що договором прописано право замовника відмовитися від нього та вимагати від підрядника відшкодування збитків, якщо він своєчасно не розпочав роботи або “виконує їх настільки повільно, що закінчення їх у строк, визначений договором, стає неможливим”. Що власне і відбулося.

Своє рішення “Київський метрополітен” обгрунтовує в тому числі постановою Північного апеляційного господарського суду від 09.11.2023 у справі № 910/13227/22, яким підряднику було відмовлено у продовженні термінів виконання робіт до кінця 2023 року. Зазначимо, що свій запит на чергове перенесення термінів будівництва підрядник обґрунтовував форс-мажорними обставинами, зокрема, воєнним станом в країні. Натомість в “Київському метрополітені” заявили, що підрядник і до початку повномасштабного вторгнення росії особливо не квапився виконувати свої зобов’язання по договору.

Після оприлюднення інформації про розірвання договору перший заступник голови Київської міськдержадміністрації (КМДА) Микола Поворозник в інтерв’ю “Економічній правді” повідомив, що в планах столичної влади проведення нового тендеру на продовження будівництва метрополітену в сторону житлового масиву Виноградар.

Микола Поворозник не вбачає великих складнощів з поверненням невикористаних для будівництва коштів, які вже перераховані підряднику. Він зазначив, що “Київський метрополітен” оцінить і заактує виконані роботи, а далі “будуть ухвалюватися рішення, у тому числі в правовому порядку”. Також він повідомив, що поверненням цих коштів вже займаються правоохоронці в рамках кримінальних проваджень, гроші на рахунках арештовані, бенефіціари всі відомі, тому він прогнозує незначні бюджетні втрати. При цьому перший заступник голови КМДА констатує, що АТ “Київметробуд” перебуває у глибокій кризі – компанія пережила корпоративний конфлікт, звільнила більшу частину співробітників. За оцінкою Поворозника, від компанії “практично нічого не залишилось”.

З чого все починалося

Відправною точкою прокладання метро на Виноградар мабуть слід вважати затвердження КМДА своїм розпорядженням від 23.07.2017 року №1028 техніко-економічного обґрунтування цього будівництва. Згідно з документом, довжина лінії повинна становити 7,39 км (1,3 км – закритий та 6,09 км – відкритий способи прокладки), на якій розмістяться чотири станції та одне електродепо. В поточних на той час цінах загальну кошторисну вартість проєкту, яке планували вести в три черги, оцінили в 11,18 млрд гривень. З того часу вартість будівництва ще не переглядали, вказане розпорядження є чинним.

Читайте: КГГА утвердила расходы на строительство метро на Виноградарь (документ)

Після цього почалася підготовка до замовлення будівництва, але тендер вдалося провести не з першої спроби. Першу, оголошену на початку 2018 року, закупівлю відмінили через “неможливість усунення порушень законодавства з питань публічних закупівель”.

За результатами другого тендеру, 20 листопада 2018 року, КП “Київський метрополітен” замовив будівництво першої черги будівництва у АТ “Київметробуд”. Ціна договору склала 5,98 млрд гривень. Угодою було передбачено, що в рамках цієї черги будівництва до кінця листопада 2021 року мають бути побудовані дві станції підземки (“Мостицька” та “Проспект Правди”), дільниця вилочного відгалуження в бік станції “Виноградар”, а також електродепо. Але натомість 24 листопада 2021 року сторони підписали додаткову угоду щодо продовження термінів будівництва до кінця 2022 року. Цього підряднику вдалося домогтися через суд. Після цього на сторінці тендеру більше ніякого “руху” не було, аж поки не з’явилася інформація про розірвання договору.

Читайте:  Строительство метро на Виноградарь доверили российскому бизнесмену

Як будували

Протягом часу дії договору будівництво метро на Виноградар постійно було на слуху. Насамперед через регулярні заяви активістів та депутатів Київради про низькі темпи будівництва, явне відставання від графіку, а пізніше ще й через численні кримінальні провадження за підозрою в розкраданні коштів.

Так, 19 лютого 2020 року інформацію про хід будівництва метро на Виноградар розглянула комісія міськради минулого VIII скликання з питань транспорту, зв’язку та реклами. Тоді депутатам стало відомо, що суд наклав арешт на банківські рахунки підрядника в рамках кримінального провадження, а самі роботи виконувались з великим відставанням від графіку.

У вересні 2021 року “занадто повільне” будівництво метро на Виноградар викликало занепокоєння “бюджетної” комісії Київради. Тоді окремі члени комісії пропонували розірвати договір з підрядником та знайти нову компанію, яка зможе реалізувати даний проект “швидше і без скандалів”. Крім того, депутати пообіцяли створити спеціальну тимчасову контрольну комісію (ТКК), яка мала би проаналізувати всі проблеми цього багатомільярдного проєкту. Однак ця ідея не була реалізована – проєкт рішення про створення даної комісії так і не був розглянутий Київрадою.

Читайте: В Киевсовете обеспокоились срывом сроков строительства метро на Виноградарь

Наприкінці листопада 2023 року на сайті Київради був зареєстрований проєкт рішення “Про затвердження Міської цільової програми розвитку транспортної інфраструктури міста Києва на 2024-2025 роки”. В додатках до цього документу вказано, що Департамент транспортної інфраструктури КМДА та КП “Київський метрополітен” в наступні два роки повинні освоїти на будівництві Сирецько-Печерської лінії 1,5 млрд гривень, за які прокласти всього 985 метрів підземки (нагадаємо, що загальна довжина лінії повинна становити 7,39 км).

Читайте: Метро на Виноградар поточними темпами може будуватись ще 10 років


Дивним чином наростаюча кількість претензій до підрядника та питань до замовника, не заважала столичній владі запевняти, що будівництво “іде по плану”. Зокрема, міський голова Києва Віталій Кличко неодноразово анонсував відкриття двох нових станцій метро до кінця 2021 року – про це він заявляв і у липні 2019 року, і у січні 2020 року, і у серпні 2020 року. До літа 2021 року його амбіції дещо стихли, згідно з його заяв, до кінця того року повинна бути відкрита “щонайменше одна” станція метро на Виноградар. Але жодної станції кияни не побачили навіть зараз – з плином двох років.

На початку повномасштабного вторгення військ росії в Україну в “Київметробуді” повідомили “Київському метрополітену” про відсутність можливості виконання робіт на цьому об’єкті – будівництво метро на Виноградар було зупинено. Наприкінці лютого вже 2023 року директор КП “Київський метрополітен” Віктор Брагінський (на колажі праворуч) повідомив, що генпідрядник все ж поновив виконання робіт. 

Але через півроку його риторика змінилася. У липні поточного року Віктор Брагінський наголосив на необхідності коригування “застарілої” проєктної документації будівництва, щоб вже з вересня працювати по новому проєкту. У грудні він зазначив, що проєкт досі коригують, а добудують першу чергу метро не менше ніж через 1,5 року.

Зазначимо, що коригування проєкту першої черги будівництва метро на Виноградар КП “Київський метрополітен” замовив рік тому – 29 грудня 2022 року. Відповідний договір ціною 69,43 млн гривень був підписаний з ТОВ “КБ “Теплоенергоавтоматика” (***), яке зобовʼязувалося внести зміни до проєкту та робочої документації до кінця 2023 року. Однак нещодавно сторони погодили зміщення цих термінів до кінця 2024 року.

А де гроші?

В листопаді 2019 року Головне управління Служби безпеки України (СБУ) у Києві та Київській області розпочало слідство за фактом можливого заволодіння бюджетними коштами при будівництві метро на Виноградар в особливо великих розмірах шляхом шахрайства (провадження № 42019000000002358). Правоохоронці тоді встановили, що АТ “Київметробуд” частину з 2,58 млрд гривень, отриманих від метрополітену на реалізацію цього проєкту, перерахували на рахунок відокремленого підрозділу, а ще частину – розмістили на депозиті та отримали з них понад 139 млн гривень відсотків. Втім, схоже, наразі розслідування в даному провадженні або не здійснюється, або здійснюється не надто активно: остання судова ухвала по цьому слідству датована 15 листопада 2022 року.

Читайте: Миллиардная афера: прокуратура расследует факты возможного мошенничества при строительстве метро на Виноградарь

З квітня 2021 року факти можливого привласнення бюджетних грошей на вказаному будівництві почало розслідувати Головне слідче управління Нацполіції України в рамках кримінального провадження №42021000000000876. У Нацполіції попередньо встановили, що частина отриманих генпідрядником (АТ “Київметробуд”) коштів на будівництво метро, за “ланцюжком” була виведена на компанії з ознаками фіктивності, а в подальшому – переведена в готівку та поділена між учасниками “схеми”. На думку слідчих, таку неправомірну вигоду могли отримати і посадовці КП “Київський метрополітен”, яке виступало замовником реалізації даного проєкту. При цьому, як з’ясували слідчі, раніше хтось допоміг “вигодоодержувачам” пролобіювати в Кабміні важливе рішення, яке дозволило генпідряднику отримати більший аванс, ніж це було передбачено відповідним договором.

Читайте: Вивести в готівку й поділити: як за бюджетні гроші будують метро на Виноградар

Разом з тим, столична прокуратура намагається в судовому порядку стягнути з АТ “Київметробуд” до міського бюджету близько 218 млн гривень. Мова йде саме про грошові кошти, які, на думку правоохоронців, ця компанія “неправомірно заробила”, поклавши частину отриманого від КП “Київський метрополітен” авансу на депозит в банку. 

Читайте: Прокуратура Києва намагається забрати 218 млн гривень у підрядника будівництва метро на Виноградар

Слідкуйте за “КиївВладою” в Телеграм

Про підрядника

За даними аналітичної системи Youcontrol, АТ “Київметробуд” (до 2019 року – публічне акціонерне товариство) було зареєстроване у грудні 1994 року, хоча де-факто ця компанія була заснована в 40-х роках минулого століття. Генеральним директором даного акціонерного товариства є Сергій Колесник. Власниками великих пакетів акцій є офшорні компанії “Вантаріс Лтд” (Віргінські острови, 22,7%) та “Сан Кепітал Прайвіт Фаундейшн” (Панама, 15%), а також фізичні особи Анатолій Вернигора (23,3%), Сергій Волков (23,3%) і Руслан Ткач (8,3%).

Деякі українські ЗМІ наприкінці 2022 року повідомляли, що за “Київметробудом” можуть стояти Віталій Хомутиннік (нардеп IV-VIII скликань Верховної Ради та бізнесмен) і Павло Фукс (російсько-український бізнесмен родом з Харкова). Останній відомий як “власник боргів “Київського метрополітену” – саме з ним пов’язують ТОВ “Австро-Угорська лізингова компанія”, якому столична “підземка” за дуже сумнівних обставин заборгувала мільярди гривень за закупівлю вагонів метро. Втім, прямих підтверджень причетності Хомутинніка та Фукса до діяльності АТ “Київметробуд” у відкритих джерелах наразі немає.

Читайте: Всеобщее подорожание или долги перед олигархами: с чем связано повышение тарифа на проезд в Киеве

Разом з тим, у переліку засновників, керівників та співвласників АТ “Київметробуд” і раніше були цікаві особистості.

Так, головою його правління з 1987 року по 2018 рік був Володимир Петренко – Заслужений будівельник України, Герой України та Почесний громадянин Києва. У 2016-2017 роках він був офіційним співвласником “Київметробуду”. Петренко має досвід роботи і у політиці – був депутатом Київради у 1987-1994 роках, а також у 2006-2008 роках.


Паралельно з Петренком, у 2016-2020 роках, одним із кінцевих бенефіціарів цієї компанії був Сергій Кияшко – російський бізнесмен, пов’язаний із бізнесом будівництва вагонів метро. А у 2018-2020 роках керівником АТ “Київметробуд” був Василь Кобіль – за інформацією ЗМІ, раніше він працював у підприємствах, власником яких є російський бізнесмен та мільйонер Даніель Гупта.

Цікавою є і британська “Контемпорарi Констракшн Сiстемз Ллп”, яка у 2018-2021 роках була власником 23% акцій АТ “Київметробуд”. Так, за інформацією видання “Наші гроші”, ця компанія з Туманного Альбіону може мати відношення до доньки Валентина Наливайченка – екс-голови СБУ (у 2006-2010 та 2014-2015 роках) та народного депутата VII та IX скликань (до поточної каденції парламенту обирався від “ВО “Батьківщина”). 

КП “Київський метрополітен” з 17 липня 2014 року очолює Віктор Брагінський, який також є депутатом поточного скликання Київради (фракція “УДАР”). Дане підприємство підпорядковане Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, яким з 1 вересня 2021 року керує Руслан Кандибор. Діяльність цієї структури з 9 листопада 2021 року особисто контролює Віталій Кличко (на колажі ліворуч).

Нагадаємо, що зовсім нещодавно столицю сколихнула ще одна подія, яка фактично “відрізала” від сполучення метро жителів Теремків. 8 грудня поточного року стало відомо про затоплення тунелю метро між станціями метро “Либідська” та “Деміївська”. Міська влада в своїх заявах не втомлюється повторювати, що у всьому явно винна попередня влада, яка при будівництві тунелю не дотрималась будівельних норм. Натомість інженери та архітектори наголошують на надмірній та безконтрольній забудові в районі Либідської та Деміївської площ. Мовляв, причина катастрофи саме в появі на гідротехнічно нестабільних грунтах величезних торгових центрів та житлових комплексів, які своєю вагою невпинно тиснуть та руйнують тунелі столичної підземки.

Читайте: Підтоплення столичного метро: провина Януковича чи безконтрольна забудова від Кличко

* КП “Київський метрополітен” (Код ЄДРПОУ: 03328913)

** ПАТ “Київметробуд” (Код ЄДРПОУ: 01387432)

*** ТОВ “КБ “Теплоенергоавтоматика”  (Код ЄДРПОУ: 30390020)

Фото: колаж KВ

КиївВлада

Автор:
Альона Момот
Рекомендуємо до перегляду
Мішші Орєшніков: “Чувашія-Волзька Булгарія стане найбільш інвестиційно привабливою державою Європи”
Мішші Орєшніков: “Чувашія-Волзька Булгарія стане найбільш інвестиційно привабливою державою Європи”
16:00 Демонтаж держави-агресора та спонсора тероризму, російської федерації, є безумовним і обов’язковим запобіжником проти подальших злочинних дій з боку кремлівських режимів. Тільки це убезпечить…
Розпродаж на 130 млн: Київрада затвердила черговий перелік комунальних об'єктів на приватизацію
Розпродаж на 130 млн: Київрада затвердила черговий перелік комунальних об’єктів на приватизацію
14:00 Столична міськрада затвердила новий перелік комунальних будівель та приміщень, які підлягають “малій приватизації”. До нього увійшли близько сотні об’єктів загальною площею понад 16…
Калашник, Старенька і Коваленко: що відомо про нових заступників голови КОДА
Калашник, Старенька і Коваленко: що відомо про нових заступників голови КОДА
19:22 Київщина отримала трьох нових заступників голови Київської ОДА — Євгена Коваленка, Ірину Стареньку та Миколу Калашника. Коваленко працюватиме над питаннями відновлення інфраструктури та…
Banner
QlU7mDx4