Зарплатна доктрина змінюється!

Сергій Кондрюк
Сергій Кондрюк

Експерт з питань соціально-трудових відносин

В Україні за весь час Незалежності домінувала політика “дешевої робочої сили”. Ця політика навіть набула “офіційного державного статусу” за часи другого Президента Леоніда Кучми. Саме Кучма публічно закликав іноземних інвесторів вкладати в Україну, бо наша країна має таку інвестиційну перевагу як низькооплачувану, але висококваліфіковану робочу силу.

Маємо наступні результати такої політики:

  • працююча людина стала генератором бідності, споживча спроможність зарплат українців стала багатократно меншою ніж в Євросоюзі;

  • український олігархат майже задарма сконцентрував в своїх руках левову частину національного багатства країни, розрив в доходах пересічних українців і “бізнес-еліт” катастрофічно зростав;

  • економіка деградувала, перетворюючись в сировинну; робочі місця скорочувалися, міграція з України наростала, чисельність населення різко скорочувалася;

  • іноземні інвестиції (за мінусом спекулятивних) в економіку України є в десятки разів меншими у порівнянні з постсоціалістичними країнами.

Підписуйтесь на “КиївВладу”
 

Наступники Кучми фактично продовжили “курс  на дешеву робочу силу”:

  • за жодного Президента не було виконано норми Конституції (статті 43 та 48) в частині права заробляти на життя працею, яка б забезпечила  достатній життєвий рівень для себе і своєї сім’ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло;

  • не було забезпечено виконання ратифікованої Україною Європейської соціальної хартії;

  • жоден гарант Конституції не домігся визначення державної соціальної гарантії мінімальної зарплати в розмірі, не меншому за конституційну величину прожиткового мінімуму.

Більш того, наднизька вартість праці подавалася, як чи не головна перевага України.

“У нас є дешева і дуже кваліфікована робоча сила, абсолютно фантастична логістика”, – хвалився п’ятий Президент Петро Порошенко під час зустрічі з індонезійськими бізнесменами, запрошуючи їх на український ринок.

“В антирекламі України зацікавлені багато країн та іноземних компаній, бо тут є дешева робоча сила. Проте  Україна є інвестиційно привабливою державою” – стверджував до великої війни росії проти України Президент Володимир Зеленський.

Слідкуйте за “КиївВладою” в Телеграм

Вся діяльність провладної монобільшості у 2019-2021 роках була націлена на створення кращих умов для бізнесу – майже виключно за рахунок звуження трудових прав працівників, зокрема, щодо належної і вчасної оплати праці.

Сумнозвісна голова комітету Верховної Ради з питань соціальної політики Галина Третьякова (фракція “Слуга народу”) послідовно цинічно і публічно наїжджала і дискримінувала права працівників в інтересах бізнесу. При цьому був присутній ще один діяч – голова комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев.

https://www.youtube.com/watch?v=ADcfuv5VnpQ

З початком повномасштабного рашистського вторгнення права трудящих зазнали суттєвих обрізань. Причому значна частина погіршень не була пов’язана з воєнним станом – антитрудове лобі бізнесу в парламенті фактично скористалися війною для отримання антиконституційних преференцій за рахунок прав найманих працівників.

В такій драматичні ситуації вкрай несподівано і, водночас, очікувано пролунав заклик Президента Володимира Зеленського зупинити політику “дешевої робочої сили”.

На пленарному засіданні Верховної Ради з нагоди 27-ї річниці ухвалення Конституції Володимир Зеленський визначив принципово новий вектор соціально-трудової політики проголосивши: “Україна перемоги відмовиться від ідеї, ніби праця українців і українок має бути дешевою, бо нібито дешевизна праці наших людей була конкурентною перевагою України. Ми ставимо собі за мету досягти такого рівня оплати праці, який можна було б визначити за формулою “сусіди у Євросоюзі плюс 30%””.

У цього рішення є багато причин – економічних, соціальних, демографічних, політичних. Серед них, зокрема, усвідомлення того, що тільки через радикальне підвищення заробітної плати можливо:

  • відродити належний споживчий попит, а відтак – повернути українській економіці сенс створювати нові робочі місця;

  • забезпечити стале і повнокровне наповнення державного і місцевих бюджетів, бо саме податок з доходів громадян, що утримується із зарплат, є головним наповнювачем державної скарбниці;

  • реально мотивувати до повернення в Україну вимушених емігрантів і заробітчан;

  • не просто зробити Пенсійний фонд (ПФ) бездефіцитним, а кратно збільшити пенсії українцям через відповідне зростання надходжень Єдиного соціального внеску (ЄСВ) до ПФ;

  • мотивувати народжуваність і гармонійний розвиток сім’ї та зростання тривалості продуктивного і якісного життя;

  • суттєво скоротити тіньову зайнятість та тіньову економіку, а відтак принципово обмежити фінансові можливості для корупційних оборудок;

  • почати реально наближатися до Європейських стандартів і скорочувати час до повноцінного членства в Євросоюзі.

Здавалося б, таке позитивне революційне рішення Президента мало викликати негайну бурхливу діяльність Уряду, роботодавців, профспілок, в тому числі шляхом:

  • розгортання багатопланової законотворчої роботи, зокрема через принципове переосмислення ідеології і змісту проекту Трудового кодексу;

  • формування принципово нової сучасної проєвропейської Генеральної угоди між урядом, роботодавцями та профспілками;

  • складання Суспільного договору про взаєморозуміння у сфері праці, цінової політики та конструктивному вирішенню трудових спорів і конфліктів як на період воєнного стану, так і в період повоєнної розбудови;

  • реанімування роботи головного майданчика соціального діалогу – Національної тристоронньої соціально-економічної ради тощо.

Однак минають дні за днями, тижні за тижнями, а так звані “соціальні партнери” в особі керівників органів виконавчої влади, бізнесу і профспілкових організацій навіть не заявляють про наміри такої роботи.

Не менше здивування викликає повне замовчування ініціатив Президента в профільному соціальному комітеті Верховної Ради з боку його очільниці Галини Третьякової.

Ймовірно, вони всі знаходяться в ступорі від необхідності розвернути свою діяльність на 180 градусів. Або ж це відвертий прояв саботажу Президентської Ініціативи на виконання Конституції України та Європейської соціальної хартії.

Читайте по темі: Українці час війни стали біднішими в 5 разів: чи на часі соціальний діалог?

Сергій Кондрюк, експерт з питань соціально-трудових відносин

КиївВлада

Рекомендуємо до перегляду
Київрада “зарезервувала” для підлеглих Непопа понад 13 млрд гривень на закупівлю “пільгового” житла
Київрада “зарезервувала” для підлеглих Непопа понад 13 млрд гривень на закупівлю “пільгового” житла
09:00 Столична міськрада затвердила цільову програму забезпечення житлом громадян, які потребують поліпшення житлових умов, на 2025-2027 роки. На її реалізацію передбачено більш ніж вдвічі…
Свистунову дозволили терміново освоїти 141 млн гривень на темі Генплану Києва
Свистунову дозволили терміново освоїти 141 млн гривень на темі Генплану Києва
09:00 Київрада внесла зміни до програми реалізації містобудівної політики на 2024-2025 роки, збільшивши її фінансування більше ніж удвічі – з 66,5 до 172 млн…
Війна та релокація: як фермери знаходять прихисток на Київщині та відновлюють агробізнес
Війна та релокація: як фермери знаходять прихисток на Київщині та відновлюють агробізнес
12:00 Військові дії у багатьох регіонах країни змусили фермерів шукати більш безпечні місця для ведення бізнесу. Аграрні підприємства, що релокуються, стають прикладом адаптації в…
Banner
QlU7mDx4