У столичній міськраді знову заговорили про необхідність реформування сфери паркування. Депутатів від партії “Слуга народу” не влаштовує, що керівництво столиці, замість розробки комплексної програми по цьому питанню, просто вносить до спеціального додатку бюджету Києва численні паркмайданчики, які потім використовуються “без оформлення землі” з сумнівною ефективністю (правоохоронці і аудитори фіксують збитки для бюджету Києва у розмірі десятків чи навіть сотен мільйонів гривень на рік). Народні обранці зазначають, що порушення владою Києва законодавства вже зафіксовані в судовому порядку – служителі Феміди фактично вимагають від столичної влади відводити земельні ділянки під парковки за чіткою процедурою, згідно Земельного кодексу, а не просто укладати з приватними компаніями договори про надання послуг. Втім, навіть якщо “слуги народу” з Київради подадуть на розгляд своїх колег відповідний проєкт рішення, шансів на його затвердження майже немає – за ініціативи цих депутатів майже ніколи не голосують депутати від “УДАРу” і “Європейської солідарності”, які становлять більшість.
Як стало відомо КВ, фракція “Слуга народу” в Київраді знову “загрожує” ініціювати питання врегулювання паркувального простору столиці.
Про це народні обранці від президентської партії повідомили на пленарному засіданні міськради, яке відбулося 12 грудня 2024 року – під час обговорення проєкту рішення “Про внесення змін до таблиці №1 до додатка 5 до рішення Київради від 23.06.2011 №242/5629 «Про встановлення місцевих податків і зборів у Києві” (№08/231-1364/ПР від 10 вересня 2024-го). До слова, цей документ не набрав необхідної для затвердження кількості голосів – 60 депутатів проголосували за його затвердження “за основу” (мінімальна кількість голосів – 61).
Про що мова
До вказаного додатку №5 столична міськрада систематично вносить нові умовні адреси паркувальних майданчиків, а деякі з нього виключає. Такими рішеннями Київради ці адреси автоматично закріплюються за КП “Київтранспарксервіс”, яке фактично є “парковочним монополістом” Києва. Після цього це підприємство передає частину з цих майданчиків в експлуатацію іншим компаніям, останнім часом – через систему “Prozorro.Продажі”. Йдеться про т.зв. “цілодобові парковки”, на яких водії можуть за певну плату залишати свої транспортні засоби на тривалий період. Ціна паркування у таких випадках визначається самими компаніями – “Київтранспарксервіс” лише формує вартість передачі майданчиків цим суб’єктам господарювання на підставі затвердженої владою калькуляції, основою якої є вартість експлуатації одного паркомісця на годину. За паркування на таких майданчиках водії платять працівникам зазначених компаній – т.зв. “охоронцям у будках”.
Згідно з проєктом рішення №08/231-1364/ПР від 10.09.2024, який було подано депутатом Київради Миколою Конопельком (фракція “Слуга народу”), з цього переліку було запропоновано виключити два паркувальні майданчики – на вул. Межигірській, 60 (104 машиномісця) та на вул. Драгоманова, 23-б (150 машиномісць). Необхідність цих змін народний обранець пояснив тим, що потрібно привести до належного санітарного стану відведені під паркувальні майданчики території та їхнє асфальтове покриття – мовляв, задля більш ефективного використання цієї землі територіальною громадою Києва.
Під час вказаного пленарного засідання депутатка Київради Юлія Баняс (фракція “Європейська солідарність”) запропонувала не виключати з відповідного переліку майданчик на вул. Межигірській, 60, а також внести до зазначеного додатку нові адреси. Втім, так як проєкт рішення навіть не був проголосований за основу, її правки також не виносилися на затвердження.
Під час обговорення відповідного проєкту рішення депутати від “Слуги народу” повідомили, що питання організації паркувального простору в столиці потребує детального опрацювання. На їх переконання, для наведення ладу у цій сфері потрібно скасувати вищезгаданий додаток №5, а також підготувати окремий “комплексний проєкт рішення”, який регулюватиме цю сферу.
Вони повідомили, що вже є окрема ухвала Господарського суду Києва, якою Київраду і КП “Київтранспарксервіс” було зобов’язано “усунути виявлені порушення щодо передачі в оренду суб’єктам господарювання під паркування земельних ділянок, які не сформовані в розумінні Земельного кодексу України за відсутності проєкту відведення земельних ділянок та порушення інших вимог Земельного кодексу України щодо порядку та форми передачі земельних ділянок в оренду”.
Зазначимо, вочевидь, йдеться про ухвалу від 22 жовтня 2024 року по справі №910/7607/24. В рамках цього судового спору ПАТ “Виробничо-комерційна компанія “СТС” вимагає від “Київтранспарксервісу” розірвати договір щодо передачі паркмайданчика на вул. Зодчих, 66-68 в користування іншому суб’єкту господарювання. До слова, цією ж ухвалою, яка, схоже, наразі не є остаточною, адже рішення по справі ще не прийнято, Київраді та вказаному КП було доручено вжити заходів “щодо недопущення укладання договорів оренди землі (названих договорами про надання майданчиків для експлуатації, утримання та обслуговування чи з іншою назвою) під розміщення майданчиків для паркування транспортних засобів з порушенням вимоги Земельного кодексу України”.
При цьому, Господарський суд Києва і раніше виносив схожі ухвали у подібних судових спорах – наприклад, 16 травня 2024 року в рамках справи №910/14587/22.
“Я хотів би звернути увагу всіх колег на необхідність зняття цього ганебного додатку – щоб стерти цю пляму з совісті міськради. Цей додаток 5 напряму порушує закон. І ті люди, які хочуть туди щось вносити, разом з профільними заступниками (схоже, йшлося про заступників голови КМДА. – КВ), чудово знають, що, відповідно до рішення суду, усі паркувальні майданчики в цьому додатку оформлені незаконно. Тому наша фракція буде виносити проєкт рішення щодо анулювання цього додатку”, – заявив голова фракції “Слуга народу” в Київраді Андрій Вітренко.
Йому опонував депутат Київради від “Європейської солідарності”, заступник голови Київської міськдержадміністрації (КМДА) з питань здійснення самоврядних повноважень Костянтин Усов. Опонував, але не по суті питання.
“Я думаю, що в цій залі, в будь-якій професії та громадській діяльності дуже важливо мати послідовність. Якщо члени вашої фракції декілька років поспіль щось вносять в цей додаток та ведуть відповідні переговори, зараз говорити про пляму, яку треба стерти, і використовувати пафосні, високопарні, але нічим не підтверджені тези – це частина непослідовності”, – підкреслив Костянтин Усов.
Що відбувається з паркувальною сферою в столиці
Як неодноразово повідомляла КВ, діюча процедура організації паркувального простору в столиці регулярно критикується депутатами Київради і громадськими активістами.
Так, деякі опоненти цього “алгоритму” не погоджуються з тим, що потрібно передавати парковки “у приватні руки” – мовляв, КП “Київтранспарксервіс” може самостійно облаштовувати такі майданчики та збирати з водіїв кошти, що принесе міському бюджету набагато більше коштів. Крім того, на адресу вищого керівництва столиці десятилыттями лунають звинувачення з приводу того, що взагалі не можна відводити парковки за такою процедурою. Йдеться про те, що міська влада попередньо повинна розробляти проєкти землеустрою по цим майданчикам та відповідним чином оформлювати право користування на ці ділянки, адже будь яка парковка – це “в першу чергу земля”.
Наприклад, адвокат Дмитро Калько раніше звертав увагу на те, що міська влада наділила “Київтранспарксервіс” такими повноваженнями, які воно, згідно з законодавством, реалізовувати не має права. Йдеться про те, що, вказане КП самостійно вирішує, які саме “шматки” столичної землі воно може використовувати для організації паркувальної діяльності та на який термін ці ділянки можуть передаватися приватним компаніям. При цьому, згідно з Законом України “Про місцеве самоврядування”, Київрада “не може делегувати жодній особі виключну компетенцію щодо розпорядження земельними ділянками”.
Також в рамках вищезгаданої справи №910/7607/24 суддя Роман Бойко вказав на те, що лише КП “Київтранспарксервіс” може бути оператором паркмайданчиків у тих випадках, коли земля не були відведена під такі цілі.
“Якщо орган місцевого самоврядування бажає передавати у найм суб`єкту господарювання земельну ділянку під розміщення майданчиків для платного паркування, то це можливо виключно за проектом відведення щодо сформованої земельної ділянки із дотриманням інших процедур, передбачених Земельним кодексом України. Такі правовідносини є наймом земельної ділянки, а оформлення договорів про надання в експлуатацію майданчиків для паркування із обґрунтуванням того, що між сторонами нібито виникають правовідносини за договором про надання послуг, не змінюють дійсної суті правовідносин – оренда землі”, – сказано у вищезгаданий судовій ухвалі.
Втім, на практиці Київрада лише збільшує кількість паркмайданчиків “без оформлення землі”, постійно вносячи за пропозиціями “Київтранспарксервісу” та деяких депутатів сотні нових позицій до додатку 5. При цьому, нерідко виникають ситуації, коли до цього переліку міська влада включає зелені зони і навіть прибудинкові території житлових багатоповерхівок. На фоні цього народні обранці регулярно декларують необхідність розробки столичною міськдержадміністрацією “комплексної програми з організації паркувального простору з виділенням земельних ділянок для облаштування паркувальних зон та переведення земель відповідно до їх цільового призначення”. До слова, одну з таких пропозицій у 2021 році висловив тоді ще депутат Київради від “Слуги народу” Владислав Трубіцин (наразі він позбавлений мандату). Відтоді ситуація не змінилася – віз і нині там.
Читайте: “П” – значит парковка: как столичный горсовет удовлетворил аппетиты “Киевтранспарксервиса”
При цьому, численні порушення у цій сфері фіксують і правоохоронні органи. Наприклад, ще у листопаді 2017 року Служба безпеки України (СБУ) відкрила кримінальне провадження за фактами зловживання службовим становищем та службової недбалості з боку посадовців даного КП. За попередньою інформацією слідства, керівництво “Київтранспарксервісу” спільно з афілійованими підприємцями протягом декількох років організували схему незаконних заробітків на необлікованих паркувальних місцях, завдяки якій ділки отримують тіньові доходи в розмірі 10 млн гривень щомісячно. Ці ймовірні “махінації” стали наслідком того, що по факту оператори столичних парковок використовують більше паркомісць, ніж це офіційно передбачено владою міста. При цьому, головними ідеологами даної схеми у СБУ називали тодішнього заступника директора КП “Київтранспарксервіс” Владислава Опришка та тепер вже екскерівника цього підприємства Євгенія Псьола.
Крім того, в рамках двох більш “свіжих” кримінальних проваджень, відкритих у 2022 і 2023 роках, Нацполіція попередньо встановила, що через діяльність “Київтранспарксервісу” міський бюджет Києва недоотримав грошових коштів на загальну суму близько 433 млн гривень. За інформацією правоохоронців, це сталося через те, що вказане КП на сумнівних підставах передавало парковки в користування приватним суб’єктам господарювання, не використовувало низку майданчиків через відсутність затверджених схем організації дорожнього руху, а за використання деяких майданчиків бізнесмени взагалі не сплачували до столичної скарбниці будь-які кошти.
Читайте: Втрати на понад 433 млн гривень: правоохоронці розслідують махінації в сфері паркування Києва
Також з травня 2023 року Державне бюро розслідувань (ДБР) вивчає факти протиправного використання земель, закріплених за КП “Київтранспарксервіс”. За інформацією слідства, на низці ділянок, які призначені для облаштування автостоянок, підприємці організували “точки” продажу паливно-мастильних матеріалів – попередньо мова йде про автогазозаправні станції (АГЗС) мережі “Барс”. Правоохоронці встановили, що така діяльність здійснюється без належно оформлених документів, а допомагають бізнесменам посадовці вищезгаданого КП, чиновники КМДА і “податківці”. На переконання слідчих, дана схема направлена в тому числі й на “привласнення” комунальної землі, задля чого одна з компаній вже зареєструвала на відповідних ділянках своє нерухоме майно (потім може спробувати через Київраду оформити під ним землю).
Що цікаво, у 2016-2017 роках, “на хвилі боротьби з незаконними газовими заправками”, вигнати ділків з деяких таких ділянок намагалася столична прокуратура. Але тоді в правоохоронців нічого не вийшло – у тому числі через те, що формально діяльність цих підприємців була погоджена Мінрегіонбудом та “містобудівним” департаментом столичної мерії.
Читайте: Заправки на автостоянках: ДБР розслідує чергові схеми “Київтранспарксервісу”
Питання до діяльності “Київтранспарксервісу” має і Департамент внутрішнього фінансового контролю та аудиту КМДА. Для прикладу, в рамках перевірки діяльності цього підприємства за період з січня 2019 року до січня 2021 року “ревізори” столичної мерії встановили, що посадовці вказаного КП допустили фінансових порушень на суму 239,7 млн гривень, що призвело до втрати близько 171,8 млн гривень. Зокрема, фахівці з’ясували, що підприємство недоотримувало кошти через нелегальне використання паркувальних місць, не експлуатувало багато закріплених за ним парковок, не контролювало використання перехоплюючих паркінгів біля станцій метро, програвало конкуренцію приватним “евакуаторським” компаніям тощо.
Читайте: 239 миллионов за 2 года: аудиторы КГГА поймали “парковщиков” на финансовых нарушениях
Обов’язки директора КП “Київтранспарксервіс” з 21 червня 2024 року виконує Олександр Сергєєнков – перший заступник керівника цього підприємства з питань організації паркування. До нього, з 17 липня 2023 року, вказане КП тимчасово очолював заступник директора з безпеки цього підприємства Владислав Олійник.
На цій посаді він змінив Євгенія Псьола, який очолював вказане КП з 8 серпня 2022 року. Попередниками останнього були Владислав Опришко (з 1 січня 2022 року), Анатолій Свирид (з 13 квітня 2020 року і до призначення Опришка) і скандально відомий Олександр Німас (керував підприємством з 13 серпня 2018 року до 20 березня 2020 року).
Читайте: Выбор Кличко: парковки для киевлян или коррупционерам на карман
Дане підприємство підпорядковане Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, який з 1 вересня 2021 року очолює Руслан Кандибор (на колажі). Діяльність зазначеного департаменту з 9 листопада 2021 року особисто контролює очільник столиці Віталій Кличко. Перед цим контроль за транспортною сферою столиці здійснював Олександр Густєлєв, якого Кличко звільнив за посади заступника голови КМДА 5 листопада 2021 року.
Фото: колаж КВ
Іван Кулик
КиївВлада