У КМДА зробили чергову спробу залучити приватного інвестора для реалізації проєкту “Впровадження системи фіксації порушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху”. Перша така спроба мала місце ще в 2020-ому, але відповідне рішення Київради вже втратило свою чинність через вимоги законодавства. Втім, якщо чотири роки тому керівництво КМДА змогло переконати депутатів у необхідності цих заходів, то наразі воно такими успіхами похвалитися не може. Серед головних причин – народні обранці остерігаються, що записи з вуличних камер можуть потрапити до ворога, а також вказують на те, що МВС пропонує схожу систему на безоплатній основі.
Як стало відомо КВ, 30 травня 2024 року депутатський корпус Київради не підтримав проєкт рішення “Про деякі питання організації здійснення державно-приватного партнерства для реалізації проєкту «Впровадження системи фіксації порушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі у Києві” (№08/231-1453/ПР від 21 листопада 2023 року).
Суб’єктом його подання виступив Департамент економіки та інвестицій Київської міськдержадміністрації (КМДА). У сесійній залі за прийняття цього документу за основу проголосував 41 депутат (необхідний мінімум – 61 голос).
Початковим варіантом проєкту рішення було передбачено, що Київрада має надати Департаменту економіки та інвестицій КМДА доручення щодо створення конкурсної комісії, яка має визначити приватного партнера, затвердження положення про цю комісію, залучення до її роботи в разі потреби незалежних експертів, подання на затвердження Київради конкурсної документації тощо. Таким чином, столична влада планувала здійснити наступний етап реалізації такого державно-приватного партнерства – відповідно, перший етап було виконано тоді, коли Київрада прийняла рішення №2/8172 від 6 лютого 2020 року, яким було визнано доцільним залучення приватного інвестора до встановлення такої системи фіксації порушень правил дорожнього руху (ПДР) на столичних вулицях.
Втім, 17 травня 2024 року управління правового забезпечення діяльності Київради своїм правовим висновком “забракувало” такі пропозиції чиновників, викладені в проєкті рішення №08/231-1453/ПР від 21 листопада 2023 року. Так, юристи міськради вказали на те, що вищезгадане рішення від лютого 2020-го вже де-юре втратило чинність, адже українським законодавством передбачено, що рішення, направлені на реалізацію державно-приватного партнерства, є чинними протягом шести місяців.
У зв’язку з цим Департамент економіки та інвестицій КМДА надав правки до свого проєкту рішення, відповідно до яких чиновники запропонували “заново” визнати доцільним реалізацію такого проєкту та визнати таким, що втратило чинність вищезгадане рішення Київради №2/8172. І саме через те, що проєкт рішення суттєво “видозмінився”, депутатському корпусу спочатку потрібно було проголосувати його за основу, а потім вже затвердити нові пропозиції від чиновників.
При обговоренні цього проєкту рішення в сесійній залі відразу декілька депутатів висловили претензії до нього. Зокрема, окремі народні обранці висловили перестороги, що інвестори, які вкладатимуть кошти в створення системи фіксації порушень ПДР, матимуть доступ до відповідних камер відеонагляду, що є небезпечним в умовах повномасштабної війни, коли, наприклад, вулицями Києва, зокрема, може пересуватися військова техніка.
Також народні обранці припустили, що для Києва може бути економічно недоцільним витрати на реалізацію цього проєкту – йдеться про те, що, за задумом чиновників, столиця зі свого бюджету має протягом 17 років компенсувати інвестору кошти, витрачені ним на впровадження такої системи.
При цьому, наприклад, Костянтин Усов (депутат від “Євросолідарності” та заступник голови КМДА з питань здійснення самоврядних повноважень) зазначив, що Міністерство внутрішніх справ (МВС) запропонувало Києву безкоштовно встановити 30 комплексів фіксації порушень ПДР, але реакції з боку міської влади на цю пропозицію поки не було. Судячи з усього, саме така кількість зауважень і призвела до “провалу” голосування по цьому питанню.
Як повідомляла КВ, при затвердженні рішення №2/8172 від 6 лютого 2020 року у КМДА зазначали, що мета такого проєкту – зменшення кількості ДТП на дорогах та вулицях міста, що позитивно вплине на туристичну та бізнесову привабливість міста для туризму, а також призведе до посилення транзитного потенціалу держави тощо. Тоді йшлося про те, що дана система включатиме апаратний комплекс відеофіксації порушень правил дорожнього руху, центр обробки, зберігання та систему передачі даних в автоматичному режимі. Передбачалося, що усі зафіксовані порушення ПДР через спеціальні канали зв’язку передаватимуться у дата-центр та опрацьовуватимуться інспекторами Національної поліції.
Під час дискусій по цьому документу в міськраді народні обранці також висловлювали свій скепсис. Так, тоді окремі депутати вказували на те, що таке партнерство може бути нічим іншим, як “корупційною змовою”, яка у результаті дозволить заробляти на штрафах “правильним інвесторам”, а не столичному бюджету. Крім того, народні обранці обурювалися тим, що чиновники пропонують незрозумілий проєкт в умовах того, що місто витрачає сотні мільйонів гривень з місцевого бюджету на встановлення камер відеонагляду в рамках програми “Безпечна столиця”. Проте, тоді ці зауваження не мали ніякого впливу на результативність голосування.
Читайте: У Кличко решили поручить слежку за порядком на столичных дорогах инвестору
Нагадаємо, Департамент економіки та інвестицій КМДА з 16 лютого 2018 року очолює Наталія Мельник. Діяльність цього структурного підрозділу не перший рік контролює перший заступник голови КМДА Микола Поворозник.
Фото з відкритих джерел
Іван Кулик
КиївВлада