Прийнято вважати, що мінімальна роздрібна ціна на алкогольні напої стримує появу на полицях контрафактної продукції. Але це й інструмент зниження конкуренції за рахунок усунення невеликих виробників. Асоціація постачальників торговельних мереж звернулась до представництва ЄС в Україні з питанням щодо їх позиції з мінімальної роздрібної вартості алкоголю. Із відповіді стало зрозумілим, що в ЄС відсутня позиція щодо мінімальних оптових та роздрібних цін на алкоголь в Україні, за винятком положень Угоди про асоціацію, які стосуються цієї теми.
В Україні кожного року з підвищенням акцизу на алкоголь або підвищення вартості державного спирту відбувається паралельно підвищення мінімальної роздрібної ціни на спиртні напої. Таким чином, виробник не може продавати дешевше, навіть якщо він хоче провести акцію та зробити знижки. Але в окремих регіонах Постанову Уряду оскаржують в суді та продають алкоголь за старою мінімальною роздрібною ціною, як це було на Івано-Франківщині в 2016 році.
Виробники обходять такі заборони: вони вкладають гроші під закрутку, примотують інші товари, як наприклад сік, по 1коп. або через маркетингові дослідження, коли покупець, зареєструвавшись на сайті, отримує поповнення мобільного рахунку.
Утримуючи мінімальну роздрібну ціну, Уряд здійснює підтримку великих виробників горілки. При однаковій ціні на полиці покупець практично завжди вибере відому торговельну марку. Саме цим можна пояснити майже відсутність маловідомих брендів на полицях торговельних мереж. Тому мінімальні роздрібні ціни – це позитив й негатив одночасно.
Нагадаю, що мінімальна роздрібна ціна на найпопулярніший алкоголь в Україні – горілку – зросла за 3,5 роки з 30грн. до 80грн, тобто на 167%. Інфляція з початку 2014 року й дотепер становила 92%. Тобто подорожчання найдешевшої продукції було в 2 рази більшим за рівень інфляції.
Зараз Уряд пропонує наступного року знов підвищити акцизи на 11%, тобто на рівень інфляції 2017 року, на всі напої, за винятком сухого вина. У разі прийняття ВР такої пропозиції Кабінет Міністрів знов підніме мінімальну роздрібну вартість усього алкоголю.
Раніше, у липні, Асоціація робила розрахунок вартості алкогольних напоїв в Україні та в деяких країнах Європи, за якими алкоголь українцю менш доступний за німця в 4 рази, за співвідношенням заробітної плати та вартості напоїв. У середньому пиво та горілка коштують у Німеччині в 5 разів дорожче за Україну, але й заробітна плата там в 19 разів вища.
Тому перед кожним постає вічне гамлетівське питання: Пити чи не пити?)
Олексій Дорошенко, генеральний директор Української асоціації постачальників торговельних мереж