Концерн “Електрон”: про українські та європейські тендерні процедури

Прес-центр концерну «Електрон»

Концерн “Електрон” не міг обійти увагою статтю “Столичные власти опять хотят обхитрить украинских производителей трамваев”, розміщену на ресурсі КиевVласть, у якій йдеться про те, що при закупівлі КП “Київпастранс” трамвайного рухомого складу техзавдання прописано таким чином, що українські виробники не можуть взяти участь в аукціоні. Необхідно внести ясність щодо власне торгів і умов участі.

Комунальне підприємство “Київпастранс” 14 червня 2019 року оголосило тендер на закупівлю “Постачання нових низькопідлогових багатосекційних зчленованих трамвайних вагонів довжиною 30-34 м, пов’язаних товарів та супутніх послуг” в рамках проекту “Міський громадський транспорт України”.Трамваї планувалося придбати за кредитні кошти Європейського інвестиційного банку. Документацію для участі в даних торгах придбали чотири підприємства: два українські та два іноземні (фірми PESA серед них не було).

10 липня 2019 року згідно з процедурою передбаченою умовами торгів, відбулася передтендерна зустріч майбутніх учасників торгів. Такі зустрічі є звичною практикою для торгів, що проводяться відповідно до правил європейських банків – будь це ЄБРР чи ЄІБ. На таких зустрічах потенційні учасники мають змогу отримати детальні роз’яснення від замовника та консультантів проекту щодо окремих вимог тендерної документації та, зі свого боку, запропонувати свої зміни у ці вимоги. Присутні на цій зустрічі учасники торгів надали багато власних пропозицій, і тендерний комітет разом з консультантами повідомив, що за погодженням з банком будуть внесені відповідні зміни.

Тут треба зауважити, що тендерні вимоги розробляються фірмами-консультантами, які працюють на договірних умовах з банком-кредитором, і обираються ним шляхом проведення конкурсу. Замовник задає тільки основні технічні характеристики товару, а решту документації розробляють консультанти, орієнтуючись на найсучасніші європейські рішення та стандарти в даній галузі, на правила проведення торгів відповідного банку та вимоги національного законодавства в частині сертифікації продукції та її введення в експлуатацію. Вимоги щодо кваліфікації учасників торгів консультантами розробляються таким чином, щоб переконатися, що потенційні учасники спроможні виконати поставку, тобто мають відповідний досвід виконання аналогічних поставок та мають власні фінансові та матеріальні ресурси для забезпечення виконання контракту у разі перемоги в торгах. Однак вказані вимоги не є догмою і можуть змінюватися з метою забезпечення більшої конкуренції, для цього і передбачені тендерною процедурою зустрічі з учасниками перед подачею документів.

1 серпня 2019 року КП “Київпастранс” повідомило про скасування згаданих торгів у зв’язку з необхідністю внесення суттєвих змін в кваліфікаційні критерії та про намір оголосити нові торги, що є зрозумілим і цілком обґрунтованим рішенням.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

Оскільки концерн “Електрон” має успішний досвід участі у торгах за правилами ЄБРР, то вважає ці правила більш лояльними до учасників, аніж правила і практика проведення торгів відповідно до Закону України “Про публічні закупівлі”, де за чисто формальними ознаками виробника можуть не допустити до участі в оцінці. А за міжнародними правилами в подібному випадку тендерний комітет надсилає учаснику запит на роз’яснення і надає можливість надалі приймати участь в конкурсі, що є цілком справедливим.

Щодо технічних вимог, то вони, на наше переконання, є адекватно виписані з врахуванням реальних потреб замовника як щодо пасажиромісткості, так і умов експлуатації на трамвайних лініях у Києві, в тому числі з врахуванням сучасних тенденцій розвитку міського громадського транспорту. Йдеться, зокрема, про обов’язковість 100% низького рівня підлоги в салоні міського транспортного засобу, що забезпечує доступність вагонів для осіб з інвалідністю до послуг транспорту, що у повній мірі відповідає вимозі статті 9 Конвенції про права осіб з інвалідністю. Адже відсутність цієї вимоги до міського електротранспорту є дискримінацією осіб з інвалідністю та маломобільних груп населення в забезпеченні рівного доступу до послуг транспорту. А якщо врахувати термін експлуатації трамвайного вагона як мінімум 15 років, то згідно з п. 4.1. ГСТУ 204.04.05.003 – 2004 (а де-факто – до 30-40 років) ця дискримінація зберігається на тривалий термін.

Концерн “Електрон” вважає проблему доступності громадського транспорту надзвичайно актуальною для України. Будь-які урбаністичні дискусії та практики мають включати інтереси та потреби всіх людей за загальнолюдськими й загальносвітовими правилами, нормами та стандартами. Лише у Києві кожна 19-та доросла людина та кожна 40-ва дитина у віці до 18 років – особа з інвалідністю. Ви їх не бачите, але вони є – у Києві їх понад 140 тисяч осіб. Із них більш як три тисячі вимушені пересуватися на візках. Щорічно, лише в столиці протезується понад 400 осіб І це тільки за даними однієї з ортопедичних майстерень Києва. І ця гірка статистика зараз постійно поповнюється покаліченими солдатами, які повернулися із зони бойових дій на сході нашої країни… В цілому ж понад 3 млн громадян України – люди з інвалідністю. І скільки їх ще буде – невідомо.

Тож хочемо підкреслити – ці більш ніж справедливі вимоги жодним чином не обмежують участь ПрАТ “Концерн-Електрон” та його машинобудівних підприємств у таких закупівлях. Концерн має у своїй власності значні виробничі площі, і в оренді сторонніх площ, як дехто з українських виробників, немає жодної потреби. “Електрон” має все необхідне власне обладнання для виготовлення трамваїв. У виробництві, крім власне заводів “Електронтранс” та “Електронмаш”, задіяні ще п’ять підприємств концерну: це інструментальне виробництво, вироби з пластмаси, в тому числі крісла для громадського транспорту, опалювачі та кондиціонери, CAN-системи управління, низьковольтні електроприводи та ін.

У квітні 2019 року одне з підприємств ПрАТ “Концерн- Електрон”, а саме ТОВ СП “Електронтранс” підписало договір на поставку 10 трамвайних вагонів для КП “Київпастранс” та, на жаль, до цього часу не отримало попередньої оплати на виготовлення трамваїв. Ми очікуємо на підтвердження бюджету Києва для фінансування програми закупівлі рухомого складу і сподіваємось отримати кошти згідно з вже укладеним договором за результатами тендеру UA-2019-01-25-000585-b.

На сьогоднішній день у Києві експлуатується 10 трамваїв марки “Електрон”. Їх могло бути 64 одиниці, якби у 2015 році КП “Київпастранс” замовило 7 трамваїв згідно з підписаним договором (однак через відсутність бюджетних призначень було замовлено 2 трамваї у 2015 році та 1 трамвай у 2016 році), а у 2017 році ТОВ СП “Електронтранс” фактично перемогло в тендері на закупівлю 40 трамваїв з ціною фактично меншою на 75,55 млн гривень порівняно з пропозицією фірми PESA, Польща. В ціновій пропозиції фірми PESA не було відображено, що ціна товару включає в себе усі податки, збори та обов’язкові платежі. Зокрема не було включено суму ввізного мита, а отже замовнику, тобто КП “Київпастранс”, належало понести додаткові витрати за рахунок бюджетних коштів на суму 75,55 млн гривень.

ТОВ СП “Електронтранс” також перемогло в тендері UA-2019-01-25-000221-a на поставку 10 трамвайних вагонів для КП “Київпастранс”.

Пропозиція ТОВ СП “Електронтранс” була дешевшою від пропозицій, поданих іншими учасниками, на 63 050 509,49 гривень з ПДВ. Однак за формальними причинами документи подані ТОВ СП “Електронтранс”, як переможцем торгів, були відхилені.

А тепер власне про трамваї “Електрон” та їх експлуатацію у столиці. Зокрема, трамваї 2015 року випуску мають пробіги: вагон №801 – 80 000 км, №802 – 100 000 км (а не 68-80 тис. км як вказано у статті). Пробіг 3 847 км має тільки трамвай № 808, який потрапив у ДТП і через серйозні пошкодження тривалий час перебував у ремонті.

Трамвайні вагони, що поставлялися за контрактом від 2017 року, фактично були поставлені у 2018 році через те, що заявку на їх виготовлення КП “Київпастранс” надало лише в кінці серпня 2017 року, а виробничий цикл трамвайного вагона становить 12 місяців. Крім того, трамвайні вагони з цієї партії тривалий час простояли в депо через встановлення на них систем електронної оплати проїзду. На графіки і терміни цих робіт, ми як виробник, не мали ніякого впливу, оскільки монтаж здійснювало інше підприємство, яке мало відповідний контракт з КП “Київпастранс”.

КП “Київпастранс” використовує трамваї “Електрон” в основному в час пік та не випускає на маршрути у вихідні дні, а отже вони менше часу працюють на маршруті і відповідно мають менші пробіги у порівнянні з трамваями, які експлуатуються в іншому режимі.

ТОВ СП “Електронтранс” як виробник не може впливати на режим експлуатації своєї продукції, цей режим визначає замовник виходячи з власних графіків руху.

Також звертаємо увагу на те, що з 2015 року по даний час КП “Київпастранс” не здійснило жодної закупівлі запчастин для трамваїв “Електрон”. Виробник, тобто ТОВ СП “Електронтранс”, досі не має договору на сервісне обслуговування вагонів власного виробництва і має перед КП “Київпастранс” тільки гарантійні зобов’язання, які сумлінно виконує. А у разі негарантійного випадку через відсутність у КП “Київпастранс” відповідних запчастин, які мають тривалий термін поставки, трамвайні вагони простоюють очікуючи належного ремонту. Слід сказати, що концерн неодноразово пропонував організувати в Києві постійно діючий власний сервісний центр з кваліфікованого обслуговування трамваїв “Електрон”. І ця пропозиція залишається в силі.

Отож, машинобудівні підприємства концерну “Електрон”, як національного виробника електротранспорту, цілком відповідають вимогам, висунутим тендерним комітетом, і готові брати участь в тендерах за міжнародними правилами і процедурами європейських банків та інших міжнародних інституцій. Транспорт нашого виробництва успішно працює в різних містах України – Києві, Львові, Хмельницькому, Ужгороді, Полтаві, Миколаєві та інших, – і ми маємо лише позитивні відгуки про його експлуатаційні властивості.

Прес-центр концерну “Електрон”

На фото: виробничі процеси на підприємствах концерну “Електрон” станом на 08.08.2019 року, громадський транспорт “Електрон”, який курсує у містах України

КиевVласть

Рекомендуємо до перегляду
Калашник, Старенька і Коваленко: що відомо про нових заступників голови КОДА
Калашник, Старенька і Коваленко: що відомо про нових заступників голови КОДА
19:22 Київщина отримала трьох нових заступників голови Київської ОДА — Євгена Коваленка, Ірину Стареньку та Миколу Калашника. Коваленко працюватиме над питаннями відновлення інфраструктури та…
Оцифрування та електронні замки: у Києві визначились з управлінням комунальною власністю до кінця 2027 року
Оцифрування та електронні замки: у Києві визначились з управлінням комунальною власністю до кінця 2027 року
09:00 Нещодавно столична міськрада ухвалила програму управління об’єктами комунальної власності, розраховану на період 2025-2027 років. Усього на її реалізацію планується витратити 251,3 млн гривень,…
Справи насущні: скільки та на що у листопаді 2024-го витрачала Баришівка
Справи насущні: скільки та на що у листопаді 2024-го витрачала Баришівка
09:00 В листопаді бюджетні замовники селища Баришівка на Броварщині уклали договорів на кругленьку суму – понад 26 млн гривень. Найбільше грошей спрямували на облаштування…
Banner
QlU7mDx4