Вся система судочинства повинна бути антикорупційною. В нас, на жаль, цього немає і зараз бачимо лише невелике просвітлення. Оскільки реформування може зайняти роки, а то й десятиліття, а нам потрібно створити Антикорупційні суди якомога швидше. Щоб такий суд діяв, необхідно ввести спеціальний добір суддів за окремою системою, зі спеціальним фільтром та залученням міжнародних експертів. З практики видно, що антикорупційні відомства, як НАБУ і САП ефективно працюють, тому є перспективи і в Антикорупційних судів.
Судова реформа в Україні стартувала ще 30 вересня 2016 року, коли набули чинності зміни до Конституції України в частині правосуддя. Ці зміни створили юридичні передумови, зокрема, щодо оновлення суддівського корпусу і зміцнення незалежності суддів.
Процес реформування складається із кількох етапів, першим з яких обрання нових суддів на прозорому та незалежному конкурсі і як наслідок – формування нових українських судів.
Наразі Верховна Рада розглядає 4383 поправок до законопроекту “Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу, Цивільного процесуального кодексу, Кодексу адмінсудочинства України та інших законодавчих актів”, який входить до пакету судової реформи.
Лише після ухвалення судової реформи парламент зможе перейти до пенсійної та медичної реформ.
В судової реформи є багато компонентів. Зміни до Конституції уже відбулись, які повинні принести деполітизацію судової влади. Це – і зміни до процесуальних кодексів, і оновлення суддівського корпусу, підвищення відповідальності перед суспільством тощо.
Варто додати, що раніше затримання і обрання запобіжного заходу до суддів могли бути здійсненими тільки зі згоди Верховної Ради.
Крім цього, передбачається позбавлення Президента України повноважень утворення і ліквідації судів – тепер суди утворюються або ліквідовуються законом.
Так, положення щодо абсолютної монополії адвокатури на представництво в суді є одними із найбільш дискусійних, оскільки виключне право адвоката на представництво у суді обмежує право особи на вільний вибір захисника своїх прав, що передбачено статтею 59 Конституції України. Такі зміни можна назвати дискримінаційними по відношенню до інших представників правничої професії.
Судова реформа може залучити до системи юристів, які раніше не мали досвіду роботи у суддівській системі. Відтепер суддями зможуть бути громадяни України не молодші тридцяти та не старші шістдесяти п’яти років. Суддівський досвід, окрім апеляційних судів, не обов’язковий – подаватись можуть адвокати, науковці та правозахисники. Потрібно буде мати вищу юридична освіту і стаж професійної діяльності у сфері права п’ять років (раніше було три), а для Верховного суду – 10. Суддів більше не призначатимуть на випробувальний 5 річний строк, а одразу безстроково після відкритого конкурсу. Про це давно просили низка європейських інституцій, зауважуючи, що під час випробувального терміну судді можуть бути залежні від різних органів влади.
Читайте:
Безкоштовна земля. Як отримати свої гектари?
Насильство в школі. Захист від психологічних та фізичних знущань
П’ять основних фактів, які слід знати про право поліції на огляд приватних речей
Як громадянин може отримати допомогу з депутатського фонду
Рейдери не зможуть забрати квартиру, занесену до реєстру
Чому українці мають не менше право на спокійний сон, ніж жителі інших країн Європи
Станіслав Куценко, начальник Головного територіального управління юстиції у м. Києві