Вже на наступних вихідних пройдуть перші вибори в об’єднаних територіальних громадах. У місцевих виборах може взяти участь 1,3 млн громадян у 201 ОТГ.
Реформа децентралізації — це те, чого зараз потребує місцеве самоврядування в Україні. Прийдешні вибори будуть ще однією нагодою оновити кадровий склад на місцях, долучивши до нього нові обличчя. Однозначно, ці зміни позитивні, але надто повільні.
Основна проблема місцевого самоврядування — тотальна некомпетентність локальних чиновників. За десятки років незалежності в Україні сформувалося стійке покоління місцевих популістів, які діють за принципом “рука руку миє”. На тлі революції їхня кількість не зменшилася. Навпаки, чиновницькі крісла отримали ще гірші пройдисвіти, що нічого не розуміють в управлінні. За це вони можуть подякувати місцевим олігархам, які вдало просувають свої кадри та “кришують” усі владні органи. Тому очікувати від купки “городских сумасшедших” ефективності — гибла справа.
Єдиний можливий вихід із цього “совкового” болота — обмеження функцій політичної влади. Досвід успішних країн показує, що суміш політики та управління ніколи не буває ефективною. Всі приклади українських “мерів-господарників” зводяться до банального “пиляння” міських бюджетів та відкатів. Управління мусить бути професійним.
Змінити це може інститут управлінців, яких громади найматимуть за контрактною основою. Ця практика довела свою успішність на прикладі Сполучених Штатів. Кабінет рад-управлінців (council-manager) — група менеджерів, які мають відповідний досвід та успіхи в приватній сфері. Безглуздо довіряти управління комунальними підприємствами та муніципальними господарствами політикам, які піклуються тільки про власне майбутнє. Натомість впровадження професійного менеджменту дозволить подолати корупційні зв’язки та ефективно розв’язувати проблеми на місцях.
По-перше, приватне управління завжди краще, ніж державне. У найманих менеджерів буде пряма зацікавленість у виконанні контрактів, які вони узгодили з громадами. По-друге, на відміну від чиновників, ці управлінці будуть не політично, а кримінально відповідальними. Такий інститут матиме достатньо повноважень та відповідальності для реальної роботи, а не замилювання очей. Звісно, у приватній сфері також може існувати корупція, але в тому стані, у якому ми перебуваємо, — це поки єдине рішення, що може дати результати вже сьогодні.
Також не потрібно боятися надавати громадам більше свободи. Законодавчі зміни повинні спрямовуватися саме на це. Децентралізація насамперед стосується збільшення економічних прав, тому громади мусять мати повноваження регулювати на своїй території розмір ключових податків, таких як ПДВ тощо. Це дозволить їм ставати більш привабливими для інвесторів та створить конкуренті умови всередині держави.
Без цих змін місцева система лишиться тотально корумпованою й “імпотентною” щодо проблем громадян. Мале схоже на велике, тому якщо в місцевих радах бардак, не варто очікувати чогось іншого від Верховної Ради.
Читайте: Украинцы не хотят очередного Майдана, – лидер “Силы Громад” Карпенко
Андрій Карпенко, лідер “Об’єднання “Сила Громад”