Шановний Володимире Олександровичу!
15 липня 2022 року у Києві відбувся перший масштабний Київський Форум волонтерів, в якому взяли участь більше 120 волонтерських спільнот і волонтерів. На форумі було обрано його координаційний орган, покликаний сприяти вирішенню проблем волонтерського руху та його взаємодії з державою – Оргкомітет. Членом Оргкомітету обрали і мене.
Серед багатьох проблем руху, що розглядалися на форумі за участю запрошених представників державних органів, постало питання податкових ризиків для значної кількості волонтерів, діяльність яких йде не через офіційно зареєстровані неприбуткові організації.
Впевнений, що Ви у повній мірі обізнані щодо обсягу допомоги армії, вимушеним переселенцям та постраждалим в результаті окупації, що з 2014 року, а тим більше після початку повномасштабної війни, надає волонтерський рух. На жаль, органи влади – Верховна Рада, Кабінет міністрів та інші виконавчі органи в законодавчому та організаційному плані часто не встигають відповідати викликам, що стоять перед країною та волонтерською спільнотою.
Тому, розуміючи важливу роль волонтерського руху для національної безпеки і оборони держави та виходячи зі статті 106 п.17 Конституції України від імені волонтерської спільноти прошу Вас як Верховного Головнокомандуючого Збройних сил України розібратися у проблемі і, виходячи з Ваших можливостей як Президента країни знайти механізми її вирішення.
Суть.
Головною проблемою для абсолютної більшості волонтерів у майбутньому стануть ризики оподаткування тих фінансових надходжень, що нині збираються на особисті платіжні картки волонтерів. На ці кошти волонтери закуповують все необхідне для війська і не тільки. Згідно чинного законодавства, це є “пасивний дохід”, що підлягає оподаткуванню.
На жаль, закон “Про волонтерську діяльність” не відповідає реальній практиці, що склалася.
1 квітня 2022 року Ви підписали зміни до законодавства, якими законодавці спробували вирішити проблему шляхом внесення змін у Закон України “Про благодійну діяльність та благодійні організації”, а саме додавши до Розділу VII “Прикінцеві положення” зміни статті 2(І), які дозволяють легалізувати індивідуальну благодійну діяльність (волонтерство).
Згідно змін до закону, щоб надалі не мати проблем з податковою, волонтер має зареєструватися у Реєстрі волонтерів, надавши відповідні документи.
При тому, що цей механізм в принципі є прийнятним, нажаль, про його існування не відомо абсолютній більшості волонтерів. Крім того, цей механізм є складним, забюрократизованим. Тому за час дії цих змін до закону лише близько 30 волонтерів зареєструвалися у податковій м. Києва, а зробити це декларованим законом заявницьким принципом і протягом одного дня фактично нереально.
Але головною проблемою волонтерського руху є те, що абсолютна більшість того, що скуповують волонтери, передається кінцевим бенефіціарам без жодних документів. Тож навіть у випадку реєстрації волонтерів у Реєстрі законодавчо врегульованого механізму звітності перед податковою у них просто немає.
Тому, виходячи з масовості проблеми, яка стосується десятків, а, можливо, і сотень тисяч українців, які нині займаються активною волонтерською діяльністю, просимо Вас:
1. Надати відповідним службам Офісу Президента доручення відпрацювати реальний законодавчий механізм легалізації волонтерської роботи, виклавши цей законопроект (законопроекти) на публічне обговорення.
2. Окремим пунктом цього механізму має стати проект закону про податкову амністію для тих волонтерів, які у запропонований у проектах час офіційно зареєструються у Реєстрі волонтерів. Наприклад, надати податкову амністію волонтерам, що зареєструються у Реєстрі волонтерів протягом двох місяців з моменту вступу в дію відповідних змін до законодавства.
3. Після обговорення і фіналізації документів згідно зі ст. 93 Конституції України звернутися з законодавчою ініціативою до Верховної Ради України щодо термінового розгляду законопроекту (законопроектів).
4. Надати доручення Кабінету міністрів створити перелік предметів, закупівля яких підтверджує, що кошти, отримані волонтером, пішли на потреби сил оборони. Наприклад, такі як бронежилети, військова оптика тощо. Це дозволить спростити звітність до документу про закупівлю. Те ж стосується авто, які закуповуються за кордоном для потреб військових. Достатньо документу про закупівлю, про перетин кордону України та інформації щодо того, що авто не поставлено на облік на території України.
5. Доручити Кабінету міністрів розробити спрощений механізм звітності про використання волонтерами коштів. Таких, як фотофіксація передачі, інформація у соцмережах, розписка отримувача допомоги тощо. Інакше за такі закупівлі, як, наприклад, великі партії продуктів харчування чи бутильованої води волонтери офіційно звітувати не зможуть.
6. Доручити Кабінету міністрів створити спрощену процедуру реєстрації волонтерів у Реєстрі волонтерів. Наприклад, через додаток “Дія”.
7. Доручити Кабінету міністрів через ЗМІ провести активну роз’яснювальну роботу серед волонтерської спільноти щодо необхідності реєстрації у Реєстрі волонтерів, що створить предумови для очищення руху від шахраїв, які працюють під виглядом волонтерів.
Вважаємо, що ці кроки у значній мірі нівелюють негативні ризики для широкого загалу волонтерів у майбутньому і дозволять налагодити довірчий діалог між активною частиною суспільства і владою.
З повагою, член оргкомітету Київського форуму волонтерів Анатолій Велімовський
Анатолій Велімовський, кризовий менеджер, волонтер