Без погодження ДАБІ: у Зоні відчуження запустили залізницю і готуються відкривати ЦСВЯП

Без погодження ДАБІ: у Зоні відчуження запустили залізницю і готуються відкривати ЦСВЯП

Днями завершиться будівництво Централізованого сховища ядерного палива (ЦСВЯП) у Зоні відчуження. Для цього була відремонтована залізниця і навіть запущений тестовий потяг. Підрядна організація, що виконує роботи, “НАЕК “Енергоатом”, звернулась до Міненергетики, аби не отримувати дозвіл ДАБІ, а відразу вводити сховище в експлуатацію. Подейкують, що така метушня відбувається через бажання офіційно “перерізати стрічку” на День Незалежності. Тим часом місцеві готуються перекривати рух до Чорнобильської зони, оскільки обіцяні кошти на інфраструктуру отримали не в повному обсязі і побоюються, що після завершення будівництва взагалі залишаться без копійки. 


Таємне листування

Як стало відомо KV із повідомлення на сайті “Наші гроші”, ДП “НАЕК “Енергоатом” надіслав листа до Міністерства енергетики, у якому просить, щоб уряд дозволив йому не отримувати від Державної архітектурно-будівельної інспекції України дозволи на виконання будівельних робіт та сертифікат про введення в експлуатацію об’єктів будівництва, якщо закупівля цих робіт становить державну таємницю. Йдеться про Централізоване сховище відпрацьованого ядерного палива (ЦСВЯП).

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

Без погодження ДАБІ: у Зоні відчуження запустили залізницю і готуються відкривати ЦСВЯП

Без погодження ДАБІ: у Зоні відчуження запустили залізницю і готуються відкривати ЦСВЯП

Зазначається, що т.в.о. президента “Енергоатома” Петро Котін звернувся до міністра енергетики Германа Галущенка із пропозицією внести зміни до постанови Кабміну №406 від 7 червня 2017 року. Ця постанова містить перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію. Наразі туди входить реконструкція, технічне переоснащення, реставрація, капітальний ремонт і нове будівництво об’єктів Служби зовнішньої розвідки, закупівля яких становить державну таємницю. Котін запропонував включити туди “Енергоатом” через кому після розвідки “з метою прискорення введення в експлуатацію ЦСВЯП”.

Без погодження ДАБІ: у Зоні відчуження запустили залізницю і готуються відкривати ЦСВЯП

У пояснювальній записці до пропонованого проєкту постанови сказано, що “Енергоатом” реалізує стратегічно важливі для України проєкти будівництва. При цьому інформація про характеристики та складові комплексу об’єктів будівництва містить дані, що становлять державну таємницю. Витік цих даних може зашкодити інтересам національної безпеки України. Закупівлі таких робіт не підпадають під дію закону “Про публічні закупівлі”.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть” в Телеграм

На думку авторів документу, з огляду на надзвичайну важливість будівельних робіт стратегічного значення, до них неможливо застосовувати загальні вимоги, встановлені законодавством у сфері містобудівної діяльності. Тривала процедура підготовки та погодження проєктно-дозвільної документації не дає можливість у стислі терміни провести відповідні роботи. Крім того, вона може призвести до витоку інформації і як наслідок загрожувати національній безпеці та розвитку стратегічно важливої галузі.

При цьому Котін запевняє, що “роботи на об’єкті здійснюватимуть з дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил та відповідно до розробленої і затвердженої в установленому законодавством порядку проєктної документації”.

Як прокоментував редактор сайту “Наші гроші” Юрій Ніколов на сторінці у Facebook, у разі прийняття змін до постанови Кабміну, “Енергоатом” зможе заявити про готовність об’єкту навіть якщо він буде не добудованим. 

Без погодження ДАБІ: у Зоні відчуження запустили залізницю і готуються відкривати ЦСВЯП

“Володимир Зеленський дуже хоче до Дня Незалежності перерізати якусь стрічку покрасівше. І одна з таких – це Централізоване сховище відпрацьованого ядерного палива у Чорнобильській зоні. Але ж біда. Тупо не встигають. Навіть приблизно не встигають. А відрапортувати про здачу об’єкта дуже хочеться. Навіть втягнули його в урядовий перелік заходів до святкування 30-ї річниці Незалежності. І ось що ці гаврики придумали. Вони попросили просто звільнити об’єкти “Енергоатому” від обов’язку отримувати дозволи та сертифікати. Тобто у будь-який момент вони скажуть “об’єкт готовий, але справку про готовність ми не покажемо, бо нам дозволили її не отримувати, бо недобудованому об’єкта такої складності та важливості її ніколи не дадуть, але нам було дуже треба встигнути до 24 серпня, то нас прирівняли до Служби зовнішньої розвідки, ось такі ми чоткі пацани”. Вибачте за сленг, але вже немає сил нормально реагувати на цей трешак. Ви уявляєте що буде, коли ці гаврики за звичкою щось вкрадуть або накалапуцають на будівництві радіоактивного об’єкта, а потім там щось йо*неться, бо будівельні професіонали не перевірили, що там будівельники Зеленського начудили у штурмовщинському угарі…”, – написав він. 

Без погодження ДАБІ: у Зоні відчуження запустили залізницю і готуються відкривати ЦСВЯП

У коментарі KV голова первинної профспілкової організації НАЕК “Енергоатом” Олександр Лич розповів, що до офіційного відкриття необхідно провести налагоджувальні роботи. 

Без погодження ДАБІ: у Зоні відчуження запустили залізницю і готуються відкривати ЦСВЯП“Коментувати лист до Міністерства енергетики я не буду, цим займався окремий відділ “Енергоатому”. До завершення усіх будівельних робіт по ЦСВЯП залишились лічені дні. Офіційне відкриття буде після проведення налагоджувальних робіт. По термінам складно сказати. Коли Державна інспекція ядерного регулювання прийме об’єкт, тоді й буде офіційний запуск”, – каже він. 


Відкриття залізниці

Раніше KV писала, що перший пусковий комплекс ЦСВЯП був відкритий ще у грудні минулого року, але він не міг повноцінно працювати через несправну залізницю. 

29 липня “Енергоатом” повідомив про те, що відбувся тестовий прогін першого тестового спецпотяга, який віз імітатор контейнера з відпрацьованим ядерним паливом, реконструйованою залізничною ділянкою “Вільча – Янів” довжиною 43 км. Це саме та дорога, яка з’єднує центральну магістраль “Укрзалізниці” із ЦСВЯП. 

Без погодження ДАБІ: у Зоні відчуження запустили залізницю і готуються відкривати ЦСВЯП

Міністр енергетики Герман Галущенко підкреслив, що відкриття збудованої 43-кілометрової ділянки залізничної колії, яка з’єднає ЦСВЯП із залізничною мережею України, є вкрай важливим кроком для запуску Сховища. Він підкреслив, що запустити роботу сховища вони готові напередодні Дня Незалежності України 24 серпня. 

Без погодження ДАБІ: у Зоні відчуження запустили залізницю і готуються відкривати ЦСВЯП“Ми готові запустити Централізоване сховище відпрацьованого ядерного палива в експлуатацію напередодні 30-ї річниці Незалежності України, і один із важливих кроків до цього – пуск залізниці на ділянці “Вільча – Янів”, – сказав міністр.


Керівник “Енергоатому” Петро Котін зазначив, що 43 кілометри залізниці відремонтували за п’ять місяців. 


Без погодження ДАБІ: у Зоні відчуження запустили залізницю і готуються відкривати ЦСВЯП“Лише п‘ять місяців тому “Енергоатом” отримав на баланс 43 кілометри колії “Вільча – Янів”, яка потребувала серйозної реконструкції, а вже сьогодні ми є свідками проїзду тестового потяга”, – сказав Котін. 

За його словами, “Енергоатом” не тільки знайшов кошти на реконструкцію під‘їзної колії, але й утримуватиме її на балансі.

“Саме цією колією, починаючи з вересня 2021 року, до ЦСВЯП підуть потяги з відпрацьованим ядерним паливом із трьох українських АЕС: Рівненської, Хмельницької та Южно-Української. А згодом, услід за провідними країнами світу, Україна розвиватиме технологію подальшого використання ВЯП. Тому сьогоднішня подія є надважливою і для майбутніх поколінь”, – каже він.

Він додав, що з початком експлуатації першого пускового комплексу ЦСВЯП атомники також докладатимуть зусиль, щоб відновити інфраструктуру, господарську й туристичну діяльність у Зоні відчуження, де розташоване сховище. 

Нагадаємо, Іванківська, Поліська і Славутська громади, що межують із Зоною відчуження, мають отримати кошти у розмірі 10% від будівництва ЦСВЯП на соціально-економічний розвиток. 

Проблеми коштів

Втім, фінансування прилеглих до Зони відчуження територій відбувається не без скандалів. 

Наприкінці червня в Іванкові відбувся мітинг через несправедливий розподіл коштів між Іванківською, Поліською та Славутською громадами. Там вимагали прийняття законопроекту про внесення змін до статті 3 Закону України “Про поводження з відпрацьованим ядерним паливом щодо розміщення, проектування та будівництва централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива реакторів типу ВВЕР вітчизняних атомних електростанцій” щодо пропорційного розподілу коштів на соціально-економічний розвиток прилеглих територій. 

Законопроектом пропонується встановити чіткий розподіл коштів у такій пропорції: Іванківська  громада – 50%, Поліська громада – 10%, місто Славутич – 40% від 10%  загальної кошторисної вартості ЦСВЯП. Такий розподіл вважають справедливим з огляду на кількість проживаючих у цих громадах людей. 

Як розповів  KV депутат Іванківської громади Олег Береговий (ВО “Свобода”), “Енергоатом” перерахував області кошти не пропорційно до освоєнних на будівництві. 

Без погодження ДАБІ: у Зоні відчуження запустили залізницю і готуються відкривати ЦСВЯП“У даному законопроєкті передбачається виключення обласної адміністрації із процесу розподілу коштів на наші території, аби вони надходили відразу на казначейські рахунки громад. Був висновок бюджетного комітету, що його потрібно приймати до 15 липня, інакше, згідно Бюджетного кодексу, у разі прийняття пізніше він почне діяти аж у 2023 році. До 15 липня його навіть не поставили на голосування. Хоча є і звернення депутатів громади, підтримане рішенням сесії, до Верховної Ради. Це була виключно наша ініціатива, Славутич та Іванків не брали участі. Поки ми провели попереджувальну акцію. У вересні плануємо мітинг із перекриттям руху до Зони відчуження, коли Рада вийде з канікул. Маємо також багато питань до “Енергоатому”. Вони поводяться дуже непорядно, лист до Міненергетики це лише підтвердив. У законі написано, що ми маємо пропорційно отримувати 10% від освоєнної суми будівництва. А на справі освоїли набато більше, ніж дали громадам. Коли я цікавився, то мені сказали, що більше 100 млн гривен нам не перерахували із тих коштів, які обіцяли. “Енергоатом” пояснює це тим, що вони майже банкрути. Але нас це не має хвилювати. Якщо вони не виконують зобов’язань, то потрібно змінювати підрядника. Зараз будівництво завершать і я не уявляю, яким чином ми будемо “вибивати” свої кошти на інфраструктуру”, – каже Береговий. 

Нагадаємо, як раніше писала KV, Міністр енергетики Герман Галущенко повідомив, що Централізоване сховище відпрацьованого ядерного палива (ЦСВЯП) відкриється орієнтовно до Дня Незалежності (24 серпня). У той же час, в Чорнобильській зоні відчуження було відкрито реконструйовану ділянку залізничної колії “Вільча-Янов”, яка веде до сховища.

Читайте: Ядерне безгрошів’я: Київщина недоотримала мільйони гривень через зупинку будівництва в Чорнобилі

Фото: колаж KV

КиевVласть

Автор:
Вікторія Білоус
Рекомендуємо до перегляду
Справи насущні: скільки та на що у жовтні 2024-го витрачав Київ
Справи насущні: скільки та на що у жовтні 2024-го витрачав Київ
09:00 У жовтні столичні розпорядники бюджетних коштів назамовляли робіт, товарів та послуг на 4,91 млрд гривень, що майже на півтора мільярди більше цього показника…
Депутатські ротації: 31 депутат покинув районні ради Київщини у 2024 році
Депутатські ротації: 31 депутат покинув районні ради Київщини у 2024 році
09:00 На районному рівні в Київській області за рік відбулися значні політичні зміни, які відбилися на складі рад та політичному ландшафті регіону. У 2024…
“Рибне місце”: прокуратура намагається забрати в оточення Івахіва-Пилипишина 7,8 га столичного лісу
“Рибне місце”: прокуратура намагається забрати в оточення Івахіва-Пилипишина 7,8 га столичного лісу
09:00 Наразі в судах вирішується доля 7,8 га лісу в заказнику “Дарничанка” – біля колишнього хутору Рибного в Дніпровському районі Києва. Столична прокуратура вимагає…
Banner
QlU7mDx4