Завершено півторарічний цикл публічних консультацій щодо змін до Конституції України в частині децентралізації. Ці зміни мають закріпити в країні реформу та новий адмінтерустрій. Якщо новій Конституції вдасться набрати 300 голосів підтримки у парламенті, то реформу обіцяють завершити вже у 2022 році. До цього народним обранцям доведеться вирішити головне скандальне питання: бути районним радам чи ні. Та кому зрештою підпорядковуватиметься префект.
Як стало відомо KV, 16 грудня голова Верховної Ради України Руслан Стефанчук підписав розпорядження про створення міжкомітетної робочої групи з підготовки комплексних законодавчих пропозицій про внесення змін до Конституції України у частині децентралізації.
Робоча група створена на базі двох комітетів: з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку і містобудування та з питань правової політики.
Загалом же депутати працюватимуть над оновленням Конституції в частині місцевого самоврядування та організації адмінтерустрою, відповідно до вимог Європейської хартії місцевого самоврядування.
“Ми завершили консультації напрацювань з органами місцевого самоврядування, з усіма профільними асоціаціями, і тепер справа за парламентом. Завершення децентралізації має підсилити гарантії спроможності громад та вирішити ті проблеми, які турбують кожну людину, – послуги та можливості. Водночас має бути баланс прав і відповідальності місцевої влади”, – пояснив голова робочої групи, перший заступник голови ВРУ Олександр Корнієнко.
Згідно з розпорядженням, члени робочої групи мають підготувати пропозиції до 1 березня 2022 року.
Основні зміни
Так, наприкінці листопада Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування оприлюднив текст змін до Конституції у частині децентралізації. Відредаговано приблизно 80% попереднього проєкту тексту змін до Конституції, уточнено термінологічний апарат, а текст загалом суттєво скоротили.
Другого грудня народний депутат, голова підкомітету з питань місцевого самоврядування та органів самоорганізації населення Комітет з питань організації державної влади Дмитро Гурін презентував в Парламенті проєкт цих змін.
Зокрема, у своєму виступі зауважив, що депутати разом з асоціаціями розробляли зміни до Конституції півтора роки. Так, в Основному законі нові редакції одержать дев’ять статей, ще до шести пропонують внести зміни.
“…Всі зміни стосуються громад та реформи децентралізації, яка відбувається вже декілька років, але без змін до Конституції її повноцінна реалізація неможлива. Ці зміни мають врегулювати колізії та зробити децентралізацію невідворотною. В проєкті закріплюються вже існуючі надбання реформи децентралізації — новий адміністративно-територіальний устрій та сам принцип децентралізації влади. В Конституції нарешті з’являються громади, які отримують не тільки гроші, а й широкі права включно з головним — приймати будь-які рішення місцевого значення, регулювання яких держава не передала іншим органам […] Впроваджується модель сильного відповідального мера. На рівні областей і районів створюються самоврядні виконавчі органи замість державних адміністрацій. Держава зменшує свої повноваження до нагляду за законністю актів місцевого самоврядування, замість місцевих державних адміністрацій вводиться інститут префектів. Жодних зупинок актів місцевого самоврядування префектом – якщо він вважає щось незаконним, він йде до суду. Звісно, ми очікуємо на критику. Європейські партнери будуть шалено критикувати те, що ми не надаємо громадам право робити все, що не заборонено, тобто, не надаємо їм статус юридичної особи…”, – розповів він.
Отже, проєкт тексту змін до Конституції України в частині децентралізації влади передбачає такі зміни, і основні стосуються адміністративно-територіального устрою. Повноцінно впроваджується принцип децентралізації влади. ОТГ конституційно стануть громадами. З’явиться принципи субсидіарності, повсюдності місцевого самоврядування і сталого розвитку. Зміняться назви адміністративно-територіальних одиниць та областей. Київ і Севастополь залишаться окремими регіонами, але можна буде обрати й іншу модель на рівні закону.
По-друге, громада об’єднуватиме мешканців, які проживають на її території. Місцеве самоврядування стає одночасно правом та спроможністю громади і буде реалізуватися через органи громади або безпосередньо на місцевих виборах та референдумах. Голова громади, за моделлю країн ЄС, стане органом місцевого самоврядування, що дозволить відмовитись від державного нагляду за найманими посадовими особами. Реалізується розділення повноважень між радою та головою громади і модель “сильний голова громади”. Він буде вести засідання ради громади, самостійно формувати виконавчий орган та обирати кому делегувати право підпису. Повітові й обласні ради громад представлятимуть не інтереси мешканців, а спільні інтереси громад і матимуть власні виконавчі органи замість місцевих держадміністрацій. Держава займатимеся тільки адміністративним наглядом. Громади матимуть право на співробітництво, створювати агломерації тощо.
Щодо місцевих виборів, то строк каденції місцевого самоврядування складатиме, як і зараз, 5 років. Вибори в жовтні. З судимістю обиратися заборонено. Позачергові вибори призначає не Верховна Рада, а ЦВК невідкладно. В повітових і обласних радах громад забезпечується представництво громад.
Також громади одержать право на достатні фінансові ресурси, якими вільно розпоряджатимуться. Делеговані державою повноваження повністю забезпечуватимуться фінансами. Фінансові ресурси мають бути співмірні з повноваженнями. Витрати, спричинені рішеннями держави, вона і компенсуватиме.
Громади одержать головне право: на власний розсуд вирішувати місцеві питання. Держава може лише делегувати повноваження для спеціальних цілей.
Акти місцевого самоврядування будуть обов’язковими. Префект буде оскаржувати незаконні акти в суді. Адміннагляд діє за принципами співмірності та рівності санкцій за однакові порушення. Якщо Конституційний Суд визнає, що акт місцевого самоврядування порушує Конституцію в частині суверенітету та територіальної цілісності, проводяться перевибори.
Префект же буде державним службовцем і обиратися на конкурсних засадах. Строк його каденції – 3 роки. Префект забезпечуватиме проведення консультацій державної влади з місцевим самоврядуванням, здійснюватиме адміннагляд за територіальними органами та актами місцевого самоврядування.
Крім того, народні депутати мають вирішити долю ще низки спірних питань. Ключовими же проблемними питаннями залишаються саме назви адміністративно-територіальних одиниць: райони чи повіти; селища чи містечка; а також декомунізація назв Дніпропетровської та Кіровоградської областей.
Народні обранці також мають вирішити, чи існуватимуть і надалі районні ради. І у випадку обрання політиками системи місцевого самоврядування з наявністю субрегіонального рівня, реалізувати у тексті відповідну модель. Під питанням залишається і порядок призначення та підпорядкування префекта.
Точка зору
Народний депутат України, член міжкомітетської робочої групи Віталій Безгін:
Моя позиція є сталою та я готовий відстоювати її під час діяльності робочої групи. Питання наявності/відсутності районних рад винесене якраз для політичних консультацій і я переконаний, що рішення тут має бути однозначним: 3 рівні устрою та 2 рівні самоврядних органів (без райрад). Модель забезпечення законності (державного нагляду) має копіювати поточні формулювання в законопроекті №4298, які є компромісом з місцевим самоврядуванням. Я є прихильником подвійного підпорядкування префектів. Не можна його підпорядкувати тільки уряду, якщо серед його повноважень є питання територіальної цілісності, що напряму є вертикаллю президента. Так саме не можна підпорядкувати тільки президенту, коли наявні повноваження вертикалі виконавчої влади!
Офіційна позиція Всеукраїнської Асоціації ОТГ:
Нова хвиля обговорень розпочалася після звернення Української Асоціації районних та обласних рад до Президента України стосовно збереження районних рад. Ці запитання сьогодні ставлять мешканці головам громад, членам нашої Асоціації.
Позиція Всеукраїнської Асоціації ОТГ є незмінною. 16 липня 2020 року на засіданні Правлінням Всеукраїнської Асоціації ОТГ було одноголосно затверджено спільну позицію всіх членів асоціації, а це більше половини органів місцевого самоврядування базового рівня, стосовно підтримки дворівневої системи місцевого самоврядування.
Даний факт закріплено відповідним Протоколом. Така наша позиція є незмінною ще від початку обговорення реформи децентралізації. Саме відтоді ми говорили про те, що бачимо два рівні місцевого самоврядування: територіальна громада та обласна рада, як виразник спільних інтересів громад.
Заступник голови секретаріату Української асоціації районних та обласних рад Олександр Даниленко:
Члени нашої Асоціації давно та послідовно виступали за реформування місцевого самоврядування. Нещодавно оприлюднили для публічного обговорення новий проєкт змін до Конституції в частині децентралізації. Попередні три спроби були невдалими. Якщо в 2015 році неприйнятним було включення особливого статусу Донбасу, а в 2019 році ключовою проблемою виглядала модель забезпечення державного нагляду за рішеннями органів місцевого самоврядування, то зараз робоча група, яка працювала з Всеукраїнськими асоціаціями, визначила основним проблемним питанням наявність/відсутність районних рад. Звісно, наша Асоціація зацікавлена в закріпленні субрегіонального рівня місцевого самоврядування з належними повноваженнями в Конституції. Більшість депутатів, що входять до міжфракційної робочої групи, схильні вважати, що місцевого самоврядування на субрегіональному рівні не повинно бути. В той же час, 107 голів (із 119 членів Асоціації) районних рад підписали звернення до Президента, в якому запевняють, що кожний рівень адмінтерустрою має мати орган місцевого самоврядування. Як приклад, на останньому засіданні профільного Комітету розглядався законопроєкт № 6159, яким депутати намагалися вирішити проблему, що на їх погляд, пов’язана з небажанням деяких громад співфінансувати колишні районні лікарні, деякі освітні і соцзаклади, обслуговування населення яких, виходить за межі однієї громади. Таким чином, фактично хотіли в примусовому порядку зобов’язати тергромаду, мешканці якої користуються соцпослугами на території іншої, до співфінансування. Законопроєкт відправили на доопрацювання, а проблема залишилась.
Звісно, що Асоціація виступила із пропозиціями щодо цього проєкту закону. Ми вбачаємо, що вчергове відбувається штучне відсторонення районних рад від їх природних повноважень. Принцип субсидіарності передбачає, якщо органи місцевого самоврядування нижчого рівня не спроможні належним чином виконати завдання, то частину повноважень варто передати органу вищого рівня. А Закон про співробітництво громад, у першу чергу, має передбачати добровільність. І таких моментів багато і вони напряму стосуються змін до Конституції. Незважаючи на те, що до тексту законопроєкту зі змінами до Конституції є багато запитань, впевнений, після реєстрації, ВРУ вдасться набрати 226 голосів, щоб направити їх до Конституційного Суду для отримання відповідного висновку. Звісно, що текст змін до реєстрації необхідно ще доопрацювати, є технічні питання та юридичного плану. І це важливо врегулювати зараз, тому що після реєстрації законопроєкту правки внести вже буде неможливо. Але, як би надалі не складалася ситуація в робочій групі, на мою думку, за таких обставин, зібрати 300 голосів за остаточне рішення наразі нереально.
Варто зауважити, голова Верховної Ради Руслан Стефанчук наголосив під час підсумкової прес-конференції ВРУ, що процес децентралізації має завершитися у 2022 році. Уже на початку наступного року відповідний законопроєкт має бути внесений на розгляд ВРУ і направлений до Конституційного суду для одержання висновку.
“Лейтмотивом наступного року стане питання децентралізації. Це зміни до Конституції України, які зараз обговорюються. Я думаю, що на сесії, яка почнеться у вересні, ми зможемо акумулювати 300 голосів і завершити процес децентралізації в Україні”, – сказав Руслан Стефанчук.
Читайте:
Проект Децентрализация: Софиевская и Петропавловская Борщаговки не спешат объединяться
Проект “Децентрализация”: Войти в Озернянскую ОТО готовы лишь два сельсовета из шести
Проект “Децентрализация”: Великодымерская теробщина этой осенью идет на выборы
Проект “Децентрализация”: Медвинская теробщина идет на выборы в неполном составе
Проект “Децентрализация”: Фурсовская теробщина может лишиться части бюджета
Проект “Децентрализация”: Села Переяслав-Хмельницкого района отказались примкнуть к городу
Проект “Децентрализация”: Кагарлыкская теробщина объединит город и 26 сельсоветов
Проект “Децентрализация”. Политические амбиции мешают состояться большой Боярской теробщине
Проект “Децентрализация”: Тетиевская терробщина готовится к выборам в декабре
Проект “Децентрализация”. Узинской терробщине придется поработать над развитием
Проект “Децентрализация”: КОГА тормозит назначение выборов в Циблевской терробщине
Проект “Децентрализация”: Студениковская терробщина готовится к выборам в декабре
Проект “Децентрализация”: Предусмотренная Кабмином Дымерская ОТО может не состояться
Проект “Децентрализация”: Мироновская терробщина ждет позитивного вывода от КОГА
Проект “Децентрализация”: Ржищевская терробщина может стать проблемой для Кагарлыкского района
Проект “Децентрализация”: Ходосовская терробщина может объединить села трех районов
Проект “Децентрализация”: села Ставищенского района готовы митинговать против объединения
Проект “Децентрализация”: Яготинская терробщина не спешит на выборы
“Проект Децентрализация”: Создание Боярской ОТО дошло до суда
Проект “Децентрализация”. Сельсоветы потенциальной Вороньковской ОТО не готовы объединяться
Проект “Децентрализация”: Власти Згуровщины не готовы терять полномочия
Проект “Децентрализация”: Потенциальная Дмитровская терробщина уже год дожидается выборов
“Проект Децентрализация”: Создание потенциальной Бышевской ОТО остановилось в 2015 году
Проект “Децентрализация”: Козин поборется за право быть центром терробщины
Проект “Децентрализация”: Пирновская терробщина может быть создана только принудительно
Проект “Децентрализация”: Процесс объединения в Барышевке даже не начали
Проект “Децентрализация”: Терробщина с центром в Украинке может быть названа Трипольской
Проект “Децентрализация”: Рожновская терробщина не может определиться с центром
“Проект Децентрализация”: Обухов может присоединить окрестные села
Проект “Децентрализация”: Иванковская ОТО поборется за зону отчуждения
Проект “Децентрализация”: Ташанская терробщина год ждет позитивного вывода КОГА
Проект “Децентрализация”: Березанская терробщина будет проходить процедуру создания ОТО заново
Проект “Децентрализация”: Володарский район не планирует объединяться в ближайшее время
Проект “Децентрализация”: Полесский район этим летом планирует начать процесс объединения
Проект “Децентрализация”: Богуславская ОТО может объединить не все сельсоветы
Проект “Децентрализация”: Ракитнянский район может объединиться в две терробщины
Проект “Децентрализация”: Калиновская терробщина может быть создана с разрешения Кабмина
Проект “Децентрализация”: Белая Церковь может присоединить три сельсовета
Проект “Децентрализация”: В Броварском районе может появиться Придеснянская терробщина
Проект “Децентрализация”: Потенциальная Вишневская ОТО начала процесс объединения
Проект “Децентрализация”: Германовка и Григоровка Обуховского района хотят быть центрами одной ОТО
Проект “Децентрализация”: Сельсоветы Таращанского района не хотят объединяться в терробщину
Проект “Децентрализация”: Процесс создания Чабановской терробщины стоит на месте
Проект “Децентрализация”: Потенциальная Томашовская терробщина объединит два района Киевщины
Проект “Децентрализация”: Ржищев начал присоединять села двух районов
Проект “Децентрализация”: Потенциальная Бородянская терробщина готова идти на выборы
Проект “Децентрализация”: Фастов планирует присоединить окружающие села
Проект “Децентрализация”: потенциальная Киево-Святошинская терробщина разделилась на две ОТО
Проект “Децентрализация”: КОГА утвердила Мироновскую терробщину
Проект “Децентрализация”: Заборский сельсовет не отдадут Боярке
Проект “Децентрализация”: Барышевская ОТО готовится к выборам
Проект “Децентрализация”: вялое руководство, имитация объединения и недостаточный результат
Проект “Децентрализация”: Обухов планирует присоединить один сельсовет
Проект “Децентрализация”: Березань присоединила пять сельсоветов
Проект “Децентрализация”: Богуславская ОТО не пошла на зимние выборы из-за бездействия КОГА
Проект “Децентрализация”: Ковалевскую терробщину за один день утвердили в КОГА и отправили на выборы
Проект “Децентрализация”: жители Клавдиево-Тарасово просят президента ускорить их объединение
Проект “Децентрализация”: выборы в терробщинах Киевщины под угрозой срыва
Проект “Децентрализация”: 4 сельсовета Иванковского района тормозят создание терробщины
Проект “Децентрализация”: в Бузовском сельсовете скандал из-за присоединения к Ирпеню
Проект “Децентрализация”: потенциальная Вишневская терробщина готовится подавать документы в КОГА
Проект “Децентрализация”: в Ирпене со скандалом пытаются присоединить два сельсовета
Проект “Децентрализация”: Полесский район отложил объединение на следующий год
Проект “Децентрализация”: еще 6 сельсоветов могли бы присоединиться к Ржищеву
Проект “Децентрализация”: терробщины Киевщины просят парламент провести объединение по закону
Проект “Децентрализация”: Киевщина оказалась в числе аутсайдеров рейтинга формирования ОТО
Проект “Децентрализация”: терробщинам Киевщины урезали дотацию на содержание школ и больниц
Проект “Децентрализация”: протестующий Ворзель войдет в состав Бучанской ОТО
Проект “Децентрализация”: Киевская ОГА одобрила создание Томашовской терробщины
Проект Децентрализация: в Васильковском районе может появиться Калиновская терробщина
Проект Децентрализация: КОГА утвердила создание Глевахской ОТО
Проект Децентрализация: Созданию Макаровской ОТО угрожает новоявленная Комаровская община
Проект Децентрализация: Ташанская терробщина готова идти на выборы
Проект Децентрализация: Гребенковская терробщина поборется за положительное заключение КОГА
Проект Децентрализация: Гатное и Вита-Почтовая хотят спастись от столицы совместным объединением
Проект Децентрализация: Гостомель борется с Ирпенем за создание отдельной общины
Проект “Децентрализация”: администрация Терещука выдала общинам Киевщины еще два позитивных вывода
Проект “Децентрализация”: Калиновская община Броварского района может объединить четыре сельсовета
Проект “Децентрализация”: теробщины Киевщины жалуются на нехватку инфраструктурной субвенции
Проект “Децентрализация”: судебное дело о присоединении Заборья к Боярке рассмотрят заново
Проект “Децентрализация”: смена власти в Копылове заблокировала создание Березовской терробщины
Проект “Децентрализация”: села Бориспольщины хотят спастись от города созданием Золочевской общины
Проект “Децентрализация”: КОГА утвердила создание Обуховской терробщины
Проект “Децентрализация”: процесс утверждения Вишневской общины может затянуться до конца года
Проект “Децентрализация”: в Бородянском районе суды тормозят объединение общин
Проект “Децентрализация”: миллионные долги могут оставить жителей Калитянской ОТО без воды и света
Проект “Децентрализация”: Таращанский район может разделиться на две общины
Проект “Децентрализация”: теробщины Киевщины недополучают налоги за землю
Проект “Децентрализация”: бюджеты четырех теробщин Киевщины оказались под угрозой
Проект “Децентрализация”: Киевщину могут поделить на шесть районов
Проект “Децентрализация”: пять теробщин Киевщины хотят расшириться за счет окрестных сел
Проект “Децентрализация”: Бориспольщина и Белая Церковь не определились с центрами развития теробщин
Проект “Децентрализация”: Киевоблсовет просит ВРУ и Кабмин разобраться с проблемными селами Киевщины
Проект “Децентрализация”: вокруг потенциальной Боярской теробщины разгорелся новый скандал
Проект “Децентрализация”: КОГА может вынести негативный вердикт потенциальной Пристоличной ОТО
Проект “Децентрализация”: села Киево-Святошинского района спешно взялись за объединение
Проект “Децентрализация”: Бориспольщину разделят на шесть теробщин
Проект “Децентрализация”: потенциальная Березовская ОТО под угрозой срыва
Проект “Децентрализация”: судьбу потенциальной Феодосиевской общины решит Кабмин
Проект “Децентрализация”: Мироновская ОТО расширила границы за счет трех сельсоветов
Проект “Децентрализация”: Богуславская ОТО просит Кабмин откорректировать перспективный план
Проєкт “Децентралізація”: найгучніші провали й успіхи Київщини у 2019 році
Проєкт “Децентралізація”: на Київщині стартувало примусове об’єднання громад
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини вимагають від уряду обіцяного ПДФО
Проєкт “Децентралізація”: зміни в Конституцію та права громад
Проєкт “Децентралізація”: десятки громад на Київщині запізнились втрапити в перспективний план
Проєкт “Децентралізація”: Київщина виступила за ліквідацію районних рад
Проєкт “Децентралізація”: одиниці тергромад Київщини потрапили в рейтинг потужних ОТГ України
Проєкт “Децентралізація”: Ірпінь та Бородянка поборються за звання райцентру субрегіонального рівня
Проєкт “Децентралізація”: громади Фастівського району виступили проти примусового об’єднання
Проєкт “Децентралізація”: Обухівська громада планує розширюватися за рахунок суміжних сіл
Проєкт “Децентралізація”: Кабмін схвалив ще 45 ОТГ Київщини
Проєкт “Децентралізація”: Вишгород зазіхнув на звання центру Приірпіння
Проєкт “Децентралізація”: Кабмін змінив конфігурації п’яти громад Києво-Святошинського району
Проєкт “Децентралізація”: Урядовий проєкт укрупнення районів обурив Київщину (опитування)
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини позбавлять фінансової залежності від районних рад
Проєкт “Децентралізація”: села Київщини боронитимуть право на добровільне об’єднання в суді
Проєкт “Децентралізація”: Мінгромад обіцяє ОТГ поповнення бюджетів за рахунок ПДФО
Проєкт “Децентралізація”: асоціаціям Київщини не вдалось відстояти “мажоритарку” для сіл
Проєкт “Децентралізація”: Миронівська ОТГ планує заробляти на природі та інвестиціях
Проєкт “Децентралізація”: Фурсівській ОТГ не вистачає коштів на розвиток громади
Проєкт “Децентралізація”: Бородянська ОТГ розвиватиметься за рахунок донорів
Проєкт “Децентралізація”: Баришівка мітить у п’ятірку найбагатших громад Київщини
Проєкт “Децентралізація”: Пісківська ОТГ хоче стати популярним курортом Київщини
Проєкт “Децентралізація”: Бучанська ОТГ направить мільйони на розбудову комфортної інфраструктури
Проєкт “Децентралізація”: Великодимерська ОТГ проведе інвентаризацію землі
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини взялися ділити ОТГ на округи та обирати старост
Проєкт “Децентралізація”: Узинська ОТГ шукає 65 млн гривень на будівництво очисних споруд
Проєкт “Децентралізація”: держава переклала на старост владні компетенції сільських голів
Проєкт “Децентралізація”: обіцяні громадам землі за межами населених пунктів пустили з молотка
Проєкт “Децентралізація”: у тергромад Київщини бракує коштів на якісні адмінпослуги
Проєкт “Децентралізація”: на зміну дільничним у об’єднаних громадах прийдуть поліцейські офіцери
Проєкт “Децентралізація”: найгучніші провали й успіхи Київщини у 2020 році
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини не можуть отримати від районів комунальне майно
Проєкт “Децентралізація”: статус і повноваження старост у громаді залежатимуть від Верховної Ради
Проєкт “Децентралізація”: на Київщині почали ліквідовувати райони, перший на черзі – Згурівський
Проєкт “Децентралізація”: голови громад мають право накладати вето лише на прийняті рішення ради
Проєкт “Децентралізація”: ліквідації Баришівського району заважають комунальні борги
Проєкт “Децентралізація”: Миронівську райраду ліквідують із боргами по зарплаті
Проєкт “Децентралізація”: депутати ВРУ взялися за урбанізацію міст
Проєкт “Децентралізація”: Київщина втрачає першість у рейтингу заможності громад
Проєкт “Децентралізація”: майно та активи Бородянського району розділили між шістьма громадами
Проєкт “Децентралізація”: Обухівський район віддасть Букринський плацдарм на утримання області
Проєкт “Децентралізація”: пандемія та безгрошів’я блокують розвиток культпослуг на Київщині
Проєкт “Децентралізація”: Держгеокадастру дозволили і далі розпоряджатися землями Київщини
Проєкт “Децентралізація”: Славутич збільшить бюджет за рахунок бізнес-парку та інвестицій
Проєкт “Децентралізація”: Васильківський район ліквідують упродовж місяця
Проєкт “Децентралізація”: уряд взявся за діджиталізацію тергромад
Проєкт “Децентралізація”: Київщина позмагається за гранти для розвитку громад
Проєкт “Децентралізація”: дві селищні громади Київщини заявили про бажання стати містом
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини формують партнерські об’єднання для збільшення ресурсів
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини планують оптимізацію освітніх закладів
Проєкт “Децентралізація”: громади та асоціації Київщини виступають за збільшення ПДФО
Проєкт “Децентралізація”: громади можуть втратити мільйони разом з акцизом на тютюн
Проєкт “Децентралізація”: новоствореним райрадам Київщини бракує коштів на існування
Проєкт “Децентралізація”: громади просять уряд та Раду закріпити реформу на законодавчому рівні
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини скаржаться на дублювання повноважень та бідність
Проєкт “Децентралізація”: тергромади навчать, як правильно роздавати землю
Проєкт “Децентралізація”: із бюджетів громад вилучатимуть кошти на охорону культурної спадщини
Проєкт “Децентралізація”: громади масово розпродують комунальне майно
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини скаржаться на ProZorro
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини стурбовані вимогами закону щодо заснування ліцеїв
Проєкт “Децентралізація”: найуспішніші громади Київщини
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини хочуть зекономити на благоустрої за рахунок держсубвенції
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини шукають кошти на покращення послуг своїх КП
Проєкт “Децентралізація”: громадам Київщини роздали кошти на інфраструктуру та ремонт доріг
Проєкт “Децентралізація”: тепломережі столичного регіону загрузли у боргах
Проєкт “Децентралізація”: тривають дискусії щодо права власності на майно тергромад
Проєкт “Децентралізація”: громадам Київщини не додали освітньої субвенції
Проєкт “Децентралізація”: Богуслав та Яготин розвиватимуться за рахунок ландшафтних парків
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини просять уряд не нищити їхню фінансову незалежність
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини жаліються на порожні скарбниці
Проєкт “Децентралізація”: на Київщині громади ділять на округи та обирають старост по-новому
Проєкт “Децентралізація”: на Київщині взялися за створення безпечних громад
Проєкт “Децентралізація”: проблемні довгобуди перекладуть на місцеві громади
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини не хочуть брати на себе компенсацію проїзду пільговикам
Фото: колаж KV