Депутатський корпус Української міської громади впродовж року провалював більшість сесійних засідань. Під питанням опинилось і голосування бюджетної сесії. Зрештою, бюджет-2022 затвердити вдалося. Та якби забракло одного голосу, для громади настали б неминучі наслідки. Очільник тергромади запевняє: бюджет збалансований. Та у депутатів – інше бачення.
Як стало відомо KV, 6 грудня відбулася 13 позачергова сесія Української міської громади. Основним питанням засідання стало затвердження програми бюджету на наступний рік, яка і викликала тривалу дискусію ще до початку голосування.
Черговий скандал
На початку сесії із трибуни виступив депутат Сергій Сутковий (“Воля”), який запропонував перенести розгляд бюджетних питань ще на тиждень. Обгрунтував свою позицію так: аби детальніше розібратися зі всіма програмами і виважено підійшли до затвердження бюджету на 2022 рік.
“Минулого року ми всі голосували бюджет, навіть, не було часу із ним розібратися. Це призвело до того, що дуже мало чого ми встигли за рік зробити, дуже малий відсоток виконання програм. У цьому році ми усі активно беремо участь в обговоренні бюджету, бюджетних комісіях. Але я вважаю, що ми недостатньо опрацювали весь бюджет на 2022 рік, вносилося дуже багато виправлень. Зараз це підтверджується тим, що питання на сесію виносяться з голосу. Ми не бачили нормативних актів щодо цих питань”, – зауважив депутат.
У свою чергу голова громади також вирішив прокоментувати озвучену інформацію та висловив своє бачення ситуації. Він також пояснив, чому сесія відбувається поспіхом саме на початку грудня.
“Так, справді, ми не змогли виконати дуже багато питань з бюджету 2021 року і це було у зв’язку з тим, що депутати блокували роботу сесій і зараз ви намагаєтеся зробити це знову. Поясню чому саме 6-го числа. Ми розуміли, що буде прийматися державний бюджет. І саме тому, щоб зараз можна було об’явити тендери, і щоб у нас вистачило часу провести їх у наступному році. І щоб не було надалі таких ситуацій, як цьоріч, щоб ми товклися на місці через те, що ми чотири місяця не могли провести сесію, бо в когось там були певні забаганки [..] Всі питання пройшли неодноразові обговорення в комісіях і одержали в них позитивний висновок”, – запевнив він.
Також перед голосуванням за зняття бюджетних питань із порядку денного, до присутніх депутатів звернулася їхня колега від партії ВО “Батьківщина” та голова бюджетної комісії Тетяна Ягодзинська.
Вона, зокрема, зауважила, що бюджет є збалансованим та підготовленим, тож має бути проголосований. Адже бюджетна комісія дуже плідно опрацьовувала всі програми, комісії були відкриті і можливість внести пропозиції та висловитись надавалась всім.
“Для того, щоб з когось спитати про результати роботи, щонайменше не треба заважати чи створювати перепони. Крім того, хочу сказати, що той проєкт, який ми проголосуємо і він таки стане бюджетом 2022 року, не є недоторканим. І ви це чудово розумієте. Щомісяця ви, обгрунтовуючи, можете внести пропозиції про будь-які зміни”, – заявила вона.
На відео: сесійне засідання Української міської громади від 6.12.2021 року
Зрештою після дискусії і суперечок проєкт бюджету таки було підтримано. Проте “за” проголосувало всього 14 депутатів із 24 присутніх.
Так, зокрема, проти проголосувало два депутати від партії “За Майбутнє” Олена та Олександр Кровкіни, утрималися три представника від партії “Голос” – Дар’я Мудрак, Ярослава Ревуцька та Алевтина Шмагель. Взагалі вирішили не голосувати за бюджет Сергій Сутковий та Олексій Воловенко із партії “Воля” та ще три депутати зі “Слуг народу” – Оксана Кирилюк, Віктор Ліщинский та Ізабелла Маєва.
Позиція влади
У коментарі KV очільник громади Олександр Туренко (“Європейська Солідарність”) розповів, що не розуміє, чому не вдалося зібрати більшу кількість голосів, адже бюджет на наступний рік є цілком збалансованим. На його думку, ситуація склалася унікальна.
“Перед сесією відбулася погоджувальна рада, була необхідна більшість серед депутатів – більше двох третин голосів, тож розраховував, що бюджет та програми підтримують. Команда “Слуг народу” з голосу запропонували винести на голосування ще декілька програм для фінансування. І вже за 5 хвилин до початку сесії до мене звернулися представники “Слуг народу”, які є і членами бюджетної комісії та обговорювали проєкт, і кажуть, що є вказівка “зверху” не голосувати за бюджетні питання. Якби за це питання не голосувала опозиція до діючої влади, то мотиви ще можна було зрозуміти, але не тоді, коли за бюджет не голосує партія влади, який коригувався саме під держбюджет. І в результаті, майже всією фракцією, вони так і не проголосували. Роз’яснень, чому не проголосували, одержати не вдалося. Більше того, не проголосували і за програми, які включили до порядку денного і за які запевняли, що вони потрібні для розвитку громади. Виникає питання: це в нас таке місцеве самоврядування, що є якась особа зверху, яка керує волевиявленням депутатів, яких обрала громада?”, – розповів Олександр Туренко.
За його словами, за проєкт бюджету проголосувало “за” всього 13 депутатів.
“Бюджет – соціальний. Збільшено видатки на програму “Турбота” щодо надання опіки незахищеним верствам населення. Заклали хороші кошти на харчування дітей та відшкодування витрат, на програму щодо малозабезпечених дітей та інше. Бюджет на наступний рік складатиме трохи більше 300 мільйонів”, – запевнив він.
За його словами, бюджету на все не вистачає і залишився невеликий бюджет розвитку.
“І причину цьому я також бачу, враховуючи, навіть, те, що ми йдемо із перевиконанням бюджету. А не вистачає коштів через те, що всі служби, які раніше фінансувала держава, “переклали” на плечі місцевих бюджетів. Коли я працював головою адміністрації, було одне гуманітарне управління і один бухгалтер, який вирішував всі питання централізовано. Зараз такі управління із відділами довелося утворити кожній громаді. На мою думку, всі служби варто було би залишити в укрупнених районах. Був налагоджений електронний документообіг, запроваджені сучасні методи керівництва і при незначному збільшенні штату можно було управляти більшими територіями. І тоді б була б суттєва економія. А так, зараз кількість посадовців зросла, передали на громади і компенсації – навантаження на місцеві бюджети збільшилося у рази”, – зауважив Туренко.
Єдиним, за його словами, непроголосованим на сесії залишилось лише питання про умови оплати праці голови на наступний рік.
“Враховуючи, що у мене конфлікт інтересів, і я за себе не маю права голосувати, питання не набрало необхідної кількості голосів”, – резюмував він.
Позиція депутатів
Депутатка Олена Кровкіна (“За Майбутнє”):
Бюджет складається із захищених статей – це заробітна плата, плата за енергоносії та комунальні послуги. І, звісно, утримання медзакладів та освіти. Це – основні витрати. Все, що в нас залишається – це бюджет розвитку. І в співвідношенні до загальної суми бюджету на розвиток залишилося всього 5 млн гривень. Є прогноз заробітної плати, яку маємо виплатити наступного року. Закладено більше мільйону зарплати міському голові, премія у 250%, більше 600 тисяч – заробітні плати секретаря ради, керівника ради, заступників. Загалом виходить сума бюджету розвитку, яку б мали і розподілити саме на розвиток громади. І це збалансований бюджет? Чому ще не голосували. На останній бюджетній комісії досить плідно обговорювали саме ці питання. Як вихід із ситуації запропонувала викласти Положення про преміювання в іншій редакції, в якому зауважимо, що керівний склад та старости будуть преміюватись по факту виконаних робіт, наприклад, щоквартально і за рішенням сесії із коштів щодо перевиконання бюджету. Тобто, якщо громада зможе дозволити собі ці премії. У результаті трохи знизили відсоток премій лише заступникам і урізали там, куди взагалі не варто було втручатися. Порахував, що заклавши в бюджет мінімальні премії у 10%, це дозволило б вивільнити додатково ще приблизно 5 млн гривень і додати їх до бюджету розвитку. Ми не можемо громадою працювати лише на виконком – це не логічно.
Так досконало можно було пропрацювати і всі програми. Дитячі майданчики треба ремонтувати, але цьогоріч по цій по програмі було закладено 1,5 млн гривень, на наступний – 1,8 млн гривень. На питання, які ж саме майданчики – відповіді немає. За цим спрямуванням було використано 180 тис. гривень, а решта коштів, 109 млн гривень, лежать на депозитному рахунку. За рік з цих коштів ми заробили 2 млн. Ми маємо заробляти відсотки чи все ж розвиватися? Так, зараз ремонт крівлі може коштувати стільки, а наступного вже набагато дорожче. Тож це зовсім не економія. Для чого проголосували бюджет у такому вигляді? Для того, щоб вивільнити тимчасові кошти та покласти їх на рахунок банку? Цьогоріч не закрито більшість питань і винуватять депутатів. Але є бюджет, його перевиконання, відомо, на що він розподілений. Є безліч об’єктів, на які вже є проєктно-кошторисна документація та розподілені кошти за програмами. Але ці проєкти не втілювались. І ми знову надали повноваження виконкому, фінуправлінню перераховувати кошти на депозитні рахунки без погодження сесії.
Депутатка Українсько міської громади Алевтина Шмагель (“Голос”):
Бюджет 2022, скажімо так, не ідеальний! Чому? Достатньо поглянути на сектор культури та спорту. Я вважаю, що за цими напрямками значне недофінансування, і це при тому, що наша громада має досить потужну для цього основу, зокрема, спортсменів та діячів культури, відповідні об’єкти інфраструктури та попит серед населення. Над проєктом бюджету працювала незначна кількість моїх колег, але ми два тижні розбирали кожну програму, статтю запланованих витрат та визначали, які пропозиції варто обов’язково включити на 2022 рік. Це досить об’ємна та виснажлива робота, але саме так і має бути у часи, коли громада очікує нарешті на результат. Саме тому не можна сказати, що бюджет був недоопрацьований! Але питання не в цьому. Щоб зрозуміти, які саме висувались вимоги до бюджетної сесії, треба повернутись до бюджету 2021. Загальновідомо, що за певними напрямами роботи ОМС 2021 став абсолютно провальним, навіть за об’єктивних факторів, таких як: адміністративна неготовність до об’єднання. Адже попередня влада не зробила абсолютно нічого для того, щоб напрацювати базу для роботи в нових умовах; нові компоненти структури та люди, частина з яких вперше працює в ОМС; перманентні законодавчі зміни; небажання чи невміння влади об’єднати депутатський корпус; менеджерські промахи у виконанні рішень тощо. Дуже низький відсоток виконання програм. Тобто, програми затверджені, є кошти в бюджеті, але результату немає! І наївно вважати, що громада не може співставити перевиконання бюджету і невиконання програм! Тож, у мене, колег на кінець року виникло багато питань до виконавчої влади. Нам звітувати перед громадою – і ми маємо сказати жителям правду!
Але звітувати перед депутатським корпусом виконавча влада не збиралась. І так виходить, що без аналізу промахів 2021 бюджетного року нам запропонували “наосліп” прийняти бюджет 2022. Чому “наосліп”? Бо до затвердження бюджету ми мали розуміти, які відділи працювали неефективно і чому не виконали програм? Що треба зробити на 2022 рік, щоб не було таких самих промахів? Може додати штатних одиниць, бо не встигають? Чи навпаки прибрати баласт і замінити на тих, хто розуміється у справі? Питань насправді дуже багато і нас обрали, щоб ми їх ставили, а не відсиджувалися. Щоб у звичайному робочому режимі вирішити все вищезазначене, треба було просто розділити питання сесій. Спочатку скликати сесію по всім питанням 2021 року: відповідні зміни у програми та до бюджету, обов’язкове звітування по кожній програмі з обговоренням реальних показників. І тільки після скликати бюджетну сесію. Саме таку пропозицію наша фракція вносила задовго до бюджетної сесії і її ми озвучили вже на початку пленарного засідання бюджетної сесії до моменту затвердження порядку денного! Але цього не сталось. Тобто, аналогічні процеси продовжуються, і це треба терміново змінювати! Всі помиляються, і це нормально. Ненормально повторювати помилки без бажання їх проаналізувати.
Крім того, KV намагалася одержати позицію і від представників партії “Слуга народу”. Проте депутати Ізабелла Маєва, Оксана Кирилюк, Віктор Ліщинський взагалі відмовилися коментувати ситуацію у телефонному режимі, решта ж – не відповідала на телефонні дзвінки.
Нагадаємо, як раніше повідомляла KV, в Українській громаді повторився сценарій трирічної давнини. Депутати пішли шляхом народних обранців минулого скликання і розділилися на два ворогуючі табори. Каменем спотикання знову стали питання до незадовільної роботи влади, невиконання програм та використання цільових коштів. Про це вголос тепер говорить нова депутатська більшість. Керівництво ж громади, навпаки, наголошує на тому, що активна більшість навмисно блокує роботу.
Так, у березні переформатована більшість депутатів піднімала питання звільнення секретаря ради і висловила недовіру трьом заступникам голови. За однією із версій, приводом до скандалу стала земля та питання забудови набережної міста. Інша версія – реванш та політичні розбірки. Голова громади Туренко тоді стверджував, що він оголосив перерву у засіданні, а прийняті рішення не є легітимними. Більше того, із “самодіяльністю” депутатів мали розібратися правоохоронці.
Читайте: Набережна розбрату: в раді Української громади розгорівся земельний скандал
Вже після зміни більшості в раді Української громади, продовження сесії було призначено на 9 березня. Однак депутатам не вистачило кворуму, в зв’язку з чим продовження 4 сесії ради Української територіальної громади було перенесено на 23 березня.
Читайте: После скандальных событий в Украинке не смогли провести сессию
Так, у червні відбулася шоста сесія Української громади, у роботі якої взяла участь лише депутатська більшість. Не брали участь у засіданні ні голова громади, ні секретар. Серед резонансних питань – висловлення недовіри та розпуск складу Виконавчого комітету і дострокове припинення повноважень секретаря ради ради.
Читайте: Замкнене коло: депутатський корпус Української громади знову розколовся
Згодом Українська громада не спромоглася розглянути майже триста питань щодо розподілу землі вкотре. На черговій сесії 25 листопада з цього приводу зчинився скандал, частина депутатів відмовилися від голосування. 2 грудня сесія продовжилася, однак знов безрезультатно. Після чого, натякнувши на політичний тиск, пішла у відставку і секретар ради.
Читайте: Наша пісня гарна нова: в Українській громаді триває скандал довкола землі
Фото: колаж KV