У столиці розгортається скандал навколо земельної ділянки на вул. Героїв Дніпра, 2-А площею понад 0,4 га, яку Київрада у 2024 році передала під будівництво багатоквартирного будинку ТОВ “РВС”, що входить до орбіти девелопера “Standard One” (спеціалізується на високоповерховій “дохідній нерухомості”). Так, цій компанії довелося звертатися до суду, щоб міськрада підписала відповідний договір оренди – не дивлячись на прийняття рішення про землевідвід, на Хрещатику, 36 потім “передумали” щось робити з цією ділянкою. Підставами для цього називають дві обставини: площа землі у 2,6 рази більша площі розташованого на ній майна, що, як вважають у міськраді, забагато для орендаря, і до того ж – код виду цільового призначення не відповідає розробленій технічній документації із землеустрою. Навколо призначення цієї землі, до слова, раніше вже тривали “розбірки”: міська влада визначила, що там можуть зводитися торговельні будівлі, але в 2022-ому цільове було змінено на нинішнє, причому – на сумнівних підставах. Не менше питань викликає і площа землі, до якої, до слова, увійшли “сусідні 6 соток” – раніше в Держгеокадастрі звертали на неточності з приводу “розмірів” у документації з землеустрою.
Як стало відомо КВ, нещодавно ТОВ “РВС” виграло перший раунд судового спору щодо визнання укладеним з Київрадою договору оренди земельної ділянки площею 0,418 га на вул. Героїв Дніпра, 2-А (Оболонський район).
30 жовтня 2025 року позов вказаної компанії було задоволено Господарським судом Києва. Згідно з цим рішенням суду, “РВС” отримало землю в оренду на 10 років з цільовим призначенням “для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури” (кадастровий номер – 8000000000:78:046:0032). Столична міськрада, вочевидь, ще має час на оскарження такого вердикту служителів Феміди у апеляційний інстанції – на подання відповідної скарги дається 20 днів з моменту складання повного судового рішення столичного госпсуду.

Ділянка на карті порталу “Опендатабот”
Причиною для подання позову стало те, що столична міськрада зі свого боку так і не підписала проєкт договору оренди вказаної ділянки, хоча її відведення було погоджено рішенням Київради №391/10199 від 21 листопада 2024 року. Так, 17 липня 2025-го представники муніципалітету Києва не з’явилися до нотаріуса для укладення вказаної угоди. Під час судового спору юристи Київради частково підтвердили, що міська влада “передумала” передавати цю землю в оренду і повідомили про те, що
наразі на розгляді депутатського корпусу перебуває проєкт рішення №08/231-269/ПР від 7 березня 2025 року авторства тоді ще секретаря Київради Володимира Бондаренка (нині – “рядовий” депутат міськради від “УДАРу”) щодо відкликання вищезгаданого рішення про відведення ділянки. Однак у суді таких аргументів не вистачило, адже цей проєкт рішення “наразі не є актом органу місцевого самоврядування, не створює, не змінює та не припиняє жодних прав чи обов`язків сторін, тоді як рішення Київради №391/10199 є чинним та не скасованим у встановленому законом порядку, а відтак має обов`язкову юридичну силу”.
Зазначимо, що підставами для відкликання рішення про землевідвід Бондаренко назвав два факти. Так, по-перше, ділянка була передана Київрадою за позаконкурсною процедурою під забудову (без проведення земельних торгів), а її площа у 2,6 разів перевищує площу розташованого на ній нерухомого майна – нежитлової будівлі площею 1576,3 кв.м. А по-друге – за даними Бондаренка, вид використання цієї ділянки не відповідає розробленій технічній документації із землеустрою, яка була затверджена рішенням Київради №1712/9678 від 4 липня 2024 року.
При цьому, того ж дня, 7 березня, Володимир Бондаренко зареєстрував у міськраді проєкт рішення №08/231-273/ПР щодо “виправлення помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру щодо меж земельних ділянок та інших відомостей про земельні ділянки під час затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель”. Цим документом передбачено виключення з вищезгаданого рішення №1712/9678 від 4 липня 2024 року пункт, який стосується ділянки на вул. Героїв Дніпра, 2-А. Підставою для цього названо помилки щодо визначення меж цієї землі та її коду виду цільового призначення. В обох проектах рішеннях не уточнюється, про які невідповідності в технічній документації йдеться, однак КВ встановила деякі цікаві подробиці стосовно того, як формувалася ця земельна ділянка, мова про них йтиме нижче.
Передісторія
Земельна ділянка на вул. Героїв Дніпра, 2-А була сформована шляхом об’єднання двох інших ділянок за вказаною адресою. Так, менша її частина, площею 0,06 га (кадастровий номер – 8000000000:78:046:006), у 2003-2013 роках перебувала в оренді ФОП Менжега О.В. з цільовим призначенням “для будівництва, експлуатації та обслуговування торговельного павільйону (“для роздрібної торгівлі та комерційних послуг”). Більша частина, орієнтовною площею 0,3 га (кадастровий номер -8000000000:78:046:0008), тривалий час не мала користувача. Втім, у 2013 році власником розташованої на ній будівлі площею 1576,3 кв.м. стало вищезгадане ТОВ “РВС”, яке надалі звернулося до столичної влади з проханням щодо передачі цієї землі в оренду. До слова, є свідчення, що колись у цій будівлі “базувалися” магазин “LG” та супермаркет “Billa”.
12 листопада 2014 року Київрада рішенням №326/326 надала цій компанії дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення цієї землі для реконструкції з розширенням нежитлової будівлі під торговельно-адміністративну будівлю та її подальших експлуатації і обслуговування з благоустроєм території. Тобто, на той час про житлову забудову цієї ділянка не йшлося. У результаті цей проєкт землеустрою було розроблено, і у грудні 2014 року до Державного земельного кадастру (ДЗК) було внесено відомості щодо цієї ділянки з цільовим призначенням “для реконструкції з розширенням нежитлової будівлі під торговельно-адміністративну будівлю та її подальшої експлуатації і обслуговування з благоустроєм території” (категорія земель – землі житлової та громадської забудови).
Втім, проєкт рішення від 1 лютого 2016 року щодо відведення ТОВ “РВС” земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:78:046:0008 для реконструкції з поширенням нежитлової будівлі під торговельно-адміністративну будівлю та її подальшої експлуатації і обслуговування з благоустроєм території так і не було затверджено. У цьому документі вже зазначалося, що ділянка має площу 0,418 га і створена у т.ч. за рахунок приєднання сусідньої землі, яка знаходилася в користуванні ФОПа Менжеги. Що цікаво, у цьому проєкті рішення вказувалося, що ділянка площею 0,418 га за функціональним призначенням, відповідно до Генерального плану Києва, відноситься до території багатоповерхової забудови та частково до території вулиць та доріг.
Надалі, 20 грудня 2021-го, у ДЗК було здійснено реєстрацію цієї земельної ділянки, але вже з новим кадастровим номером – 8000000000:78:046:0032. Це було зроблено на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, яка була розроблена КП «Київський інститут земельних відносин» у березні 2020 року. Згідно з цією технічною документацією, площа зазначеної ділянки становила 0,352 га, а цільове призначення – для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
У жовтні 2022 року до ДЗК було внесено коригування щодо цієї ділянки в частині її цільового призначення – воно чомусь було змінено на «для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об’єктами торговельно-розважальної інфраструктури». Заявником внесення таких змін виступило ПП “Студія ЛАД” – підприємство, яке на замовлення ТОВ “РВС” у 2020 році розробляло новий проєкт землеустрою щодо відведення цієї ділянки для реконструкцію розташованої там нежитлової будівлі під багатоквартирний будинок з об’єктами торговельно-розважальної та ринкової інфраструктури з подальшою експлуатацією та обслуговуванням. Погодження на розробку цього проєкту “РВС” отримало за принципом мовчазної згоди, так як міськрада, схоже, вчасно не “відповіла” компанії на її відповідне клопотання.
Надалі, у червні 2023 року, на підставі заяви КП «Київський інститут земельних відносин» цільове призначення знову було змінено на те, яке було раніше – «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі». При цьому, у тому ж місяці за заявою того ж інституту, до ДЗК було внесено відомості щодо “повернення” площі цієї землі до 0,352 га – до того в кадастр було внесено відомості про її збільшення до 0,418 га. Ким це було ініційовано і коли, у відкритих джерелах інформація відсутня.
Але у такому “вигляді” ділянка “існувала” недовго. У липні та серпні того ж року на підставі заяв ТОВ “РВС” до ДЗК було знову внесено зміни щодо збільшення площі цієї землі до 0,416 га, а її цільове призначення – на “для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об’єктами торговельно-розважальної та ринкової інфраструктури”.
Невдовзі після цього Департамент земельних ресурсів КМДА звернулася до кваліфікаційної комісії Держгеокадастру з питань видачі та анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженерів-землевпорядників з приводу можливого порушення інженером-землевпорядником, який на замовлення ТОВ “РВС” розроблявся “крайній” проєкт землеустрою, “законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру”. Однак, 31 серпня 2023 року чиновникам столичної мерії було відмовлено у задоволенні їхнього клопотання щодо анулювання сертифікату цього інженера – так як, мовляв, не він був відповідальним за якість цих робіт.
Надалі до тієї ж комісії надійшов ще один лист – від Департаменту контролю за використанням та охороною земель Держгеокадастру стосовно прийняття рішення про внесення подання щодо анулювання сертифіката вже іншого інженера-землевпорядника. Його звинуватили у тому, що розроблений “другий” проєкт землеустрою містить недостовірну інформацію та розроблений з порушенням вимог Закону України «Про землеустрій», а внесення змін до відповідних відомостей про зареєстровану в ДЗК земельну ділянку суперечить вимогам Закону України “Про державний земельний кадастр”.
Так, автори клопотання до кваліфікаційної комісії повідомили, що у складі вказаного проєкту землеустрою міститься клопотання про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення ділянки з кадастровим номером 8000000000:78:046:0008, однак сам цей проєкт не передбачає внесення змін до відомостей ДЗК про цю землю. Також у відповідному зверненні зазначалося, що вказаний проєкт землеустрою має невідповідність площі, яка зазначена у пояснювальній записці, завданні на виконання робіт, акті прийомки-передачі межових знаків на зберігання, акті перенесення в натуру меж охоронних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності, а також не містить обґрунтування зміни площі.
22 грудня 2023 року під час засідання кваліфікаційної комісії інженер-землевпорядник Олександр Іванов, який розроблявся вказаний проєкт землеустрою, повідомив, що цей документ вже подано на затвердження міськради і зауважень до нього з приводу вказаного проєкту землеустрою не надходило. Також він пообіцяв комісії надати додаткові матеріали по цьому питанню, а тому розгляд звернення було перенесено. Через місяць, 25 січня 2024 року, це питання знову було розглянуто вказаною комісією, і тоді вона вирішила все ж не звертатися до Держгеокадастру з поданням щодо анулювання кваліфікаційного сертифіката згаданого інженера-землевпорядника.
Як зазначалося вище, 4 липня 2024 року столична міськрада рішенням №1712/9678 затвердила технічні документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, у т.ч. і стосовно ділянки з кадастровим номером 8000000000:78:046:0032. Цим рішенням для вказаної ділянки було визначено код виду цільового призначення “для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об’єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури”. А 21 листопада 2024 року Київрада вищезгаданим рішенням №391/10199 погодила передачу ділянки площею 0,418 га на вул. Героїв Дніпра, 2-А в оренду ТОВ “РВС” на 10 років. У рішенні уточнювалося, що цільове призначення даної землі “для експлуатації нежитлової будівлі”, але код виду цільового призначення – “для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об’єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури”.
У пояснювальній записці до затвердженого проєкту рішення зазначалося, що на цій землі розташоване нерухоме майно, яким ТОВ “РВС” володіє з березня 2013 року – вищезгадана нежитлова будівля площею 1576,3 кв.м. Також у документі вказувалося, що за функціональним призначенням, відповідно до чинного Генерального плану Києва, ця земля відноситься до території багатоповерхової житлової забудови.
Зазначимо, що перед ухваленням відповідного проєкту рішення депутатським корпусом міськради його “забракувало” управління правового забезпечення діяльності Київради. Юристи, зокрема, вказали на той факт, на який потім звернув увагу Володимир Бондаренко у своєму проєкті рішення стосовно відкликання рішення щодо цього землевідводу – що є питання стосовно співмірності площі ділянки до площі розташованого на ній нерухомого майна. Тобто, юристи зазначили, що вказана земля у 2,6 разів більша, ніж нежитлова будівля. На фоні цього в управлінні вказали на те, що існує ризик судового оскарження відповідного рішення Київради про такий землевідвід – зважаючи на те, що існує судова практика, коли служителі Феміди, умовно кажучи, не погоджуються з тим, що комусь передається “забагато землі”. Однак, як було зазначено у правовому висновку, однозначного висновку з цього приводу не можна дійти.
Серед іншого, юристи міськради поставили під сумнів той факт, що земельна ділянка за функціональним призначенням належить до території багатоповерхової житлової забудови – через те, що на ній розташована якраз нежитлова будівля. З огляду на ці та інші факти управління повернуло цей проєкт рішення без погодження. Але ця обставина, як водиться, ніяк не вплинула на депутатів міськради.
Треба додати, що раніше громада Оболоні висловлювали претензії стосовно того, яким чином було змінено цільове призначення цієї землі, та стосовно того, що на цій території тепер теоретично може бути зведено черговий житловий комплекс. Зокрема, місцеві пабліки у соцмережах писали про це у вересні 2023-го. Однак такі зауваження місцевих мешканців залишилися без належної уваги з боку столичної влади.
Про фігурантів і туалетні схеми
За даними аналітичної системи Youcontrol, столичне ТОВ “РВС” було зареєстроване у серпні 1998 року. Його керівником зазначено Романа Цимбалюка, засновником – венчурний фонд “С1 Інвест”, кінцевим бенефіціаром – львів’янина Дмитра Собківа.
Система Youcontrol відносить “С1 Інвест” до корпоративної групи бізнесмена Петра Сліпця, яка об’єднує близько трьох десятків компаній, зайнятих у сфері нерухомості та інвестиційної діяльності.
За даними відкритих джерел, у першому десятилітті нинішнього століття Петро Сліпець був виконавчим і генеральним директором, а також міноритарним акціонером ліквідованої в 2015 році компанії Kyiv Donbas Development Group (KDD Group N.V.) – забудовника столичних ЖК “PecherSKY”, БФК “Sky Towers” та бізнес-центру “Київ-Донбас”. Також Сліпець працював помічником народного депутата Віктора Тополова у IV-VI скликаннях Верховної Ради (нардеп був самовисуванцем, а також обирався від блоку “Наша Україна” та “Наша Україна – Народна самооборона”). Саме з Тополовим до 2011 року ЗМІ пов’язували KDD Group. Крім того, Петро Сліпець був помічником нардепа-”регіонала” Олега Шаблатовича у VII скликанні парламенту.
Як повідомляла КВ, в якості спадкоємця KDD Group на ринку виступала девелоперська компанія KDD Ukraine. Вона, зокрема, брала або бере участь у будівництві ЖК “044” на вул. Кирилівській, 37, 37-А (Поділ) та бізнес-парку NUVO на території колишнього молокозаводу на вул. Жилянській.
Читайте: На ул. Жилянской, 47 возведут высотный многофункциональный комплекс
Крім того, під брендом KDD також свого часу будувався ЖК “Standard One ВДНГ” на вул. Васильківській, але наразі девелопером цього проєкту є однойменна компанія “Standard One”, назва якої співзвучна з назвою вищезгаданого венчурного фонду “С1 Інвест”. Вочевидь, “Standard One” у свою чергу є наступницею KDD – на сайті першої компанії вказано, що вона будує з 2016 року, хоча настільки “давніх” згадок про неї у відкритих джерелах нема.
“Standard One” зводить дохідну нерухомість, тобто будує житло, продає його, а потім допомагає власникам здавати його в оренду, отримуючи прибуток і з такої діяльності також. Усі комплекси цього девелопера складаються з одного будинку (висота – від 16 до 25 поверхів) і в усіх переважають невеликі одно- та двокімнатні квартири. Наразі таких ЖК нараховується п’ять – окрім вищезгаданого комплексу на ВДНГ, це ще “Standard One Obolon”, “Standard One Нивки” і “Standard One Позняки” і “Standard One Terminal”.
Будівництво деяких з них супроводжувалося скандалами. Так було, наприклад, із все тим же “Standard One ВДНГ”. У травні 2021 року комісія Київради з питань законності просила Нацполіцію та прокуратуру ретельно розслідувати цю забудову. Депутати вказували на те, що ділянку під нею міськрада передала ТОВ “Спортбізелект” (нині ліквідоване, входило до тієї ж групи Петра Сліпця) для будівництва торговельно-офісного центру, проте по факту там “виріс” 24-поверховий “багатофункціональний комплекс” із квартирами. Крім того, порушення тут раніше фіксували Департамент земельних ресурсів КМДА і Держгеокадастр.
Читайте: Как столичные власти закрывали глаза на строительство сомнительного ЖК на ВДНХ
Як неодноразово повідомляла КВ, журналісти, громадські активісти та окремі депутати Київради постійно звинувачують вище керівництво столиці у тому, що воно відводить “правильним замовникам” цінні шматки міської землі за так званою “туалетною схемою”. Йдеться про ситуації, коли земельні ділянки великої площі передаються в оренду під обслуговування якихось “сараїв” чи гаражів невеликої “квадратури”, які з’явилися на такій землі за сумнівних обставин, а також про землевідводи під некапітальні або й зовсім неіснуючі реально будівлі та споруди. Це робиться задля того, щоб потенційні орендари могли отримати ділянки без проведення земельних аукціонів за більш низькою ціною. Адже якщо на такій землі немає будівель та споруд, що належать компанії-претенденту, останній потрібно “змагатися” з іншими суб’єктами господарювання за цю ділянку, пропонуючи більше грошових коштів, які мають надійти до бюджету Києва.
Показовою в цьому плані стало пленарне засідання Київради, яке відбулося 19 вересня 2024 року. Тоді депутатський корпус підтримав передачу в оренду низки ділянок за схожою схемою. Зокрема, йшлося про ділянку площею 0,95 га на вул. Кондукторській, яку отримало ТОВ “Кій-Плаза”, ділянку площею трохи більше 1 га на вул. Академіка Шалімова, яку міськрада передала в оренду ТОВ “Смарт Пропертіз”, а також ділянку площею 0,09 га на вул. Адама Міцкевича, 1-А в оренду ТОВ “Кінгста”. У перших двох випадках ділянки, на яких розміщені невеликі споруди, були відведені під будівництво багатоповерхових будинків. А що стосується ТОВ “Кінгста”, то ділянку йому було відведено під будівництво об’єктів торгівлі, і при цьому наразі є попередні дані, що насправді ніякої нерухомості на ці землі не було.
Наразі столична прокуратура намагається в судовому порядку повернути усі ці ділянки громаді. І що цікаво, про це Київраду знову ж таки попереджали її ж юристи – мовляв, є практика Верховного Суду щодо оскарження подібних землевідводів, і не треба таке робити.
Читайте: “Замітання слідів”: у Київраді збираються забирати в орендарів землю, надану за “туалетною схемою”
Найгучніше про такі схеми в столиці заговорили у в лютому 2025-го. Тоді Національне антикорупційне бюро (НАБУ) і Спеціалізована антикорупційна прокуратура в рамках операції “Чисте місто” повідомили про підозри близько десяти особам із числа чиновників КМДА, депутатів Київради та інших посадовців, які можуть бути причетними до махінацій із земельними ділянками – у тому числі є попередня інформація про відведення землі саме за згаданою позаконкурсною процедурою. Йдеться про кримінальне провадження №52023000000000154 від 3 липня 2023 року, в рамках якого, серед іншого, розслідується передача землі ТОВ “Кінгста”. На чолі цих схем, попередньо, стояли впливові бізнесмени, яких у народі традиційно називають “смотрящими”, які контролювали посадовців КМДА і столичних КП, а також фактично “купували” голоси депутатів, щоб останні погоджували сумнівні землевідводи. В даному випадку йшлося про виїхавшого за кордон навесні цього року Дениса Комарницького – лідера фракції “Блоку Леоніда Черновецького” у Київраді 2008-2010 років.
Серед тих, хто отримав підозри, були також тодішній заступник голови КМДА Петро Оленич (на колажі праворуч) і голова комісії Київради з питань містопланування, архітектури та земельних відносин Михайло Терентьєв (фракція “УДАР”). До слова, останні двоє навіть були відправлені судом до СІЗО, але, невдовзі вийшли з ізолятора завдяки внесеним заставам. Наразі розслідування триває, а мер Києва Віталій Кличко звільнив від посад окремих його фігурантів (у тому числі Оленича) та неодноразово обіцяв подальші “чистки” серед своїх підлеглих.
Паралельно чиновники КМДА спільно з депутатами готувалися скасовувати численні рішення по землевідводам, які в останні роки були прийняті всупереч тим чи іншим вимогам законодавства – вочевидь, задля того, щоб хоча б частково “замести сліди”. Зокрема, у останні місяці в міськраді було зареєстровано проєкти рішень щодо скасування передачі в оренду земельних ділянок таким ТОВкам, як “Дорадо”, “ГБР” і вищезгаданий “Смарт Пропертіс”. Але ніяких рішень ще не було прийнято.
Читайте: “Будівля-примара”: прокуратура викрила чергову “туалетну схему” на столичному Подолі
Департамент земельних ресурсів КМДА з 2 квітня 2021 року очолює Валентина Пелих (на колажі ліворуч). Наразі діяльність цього департаменту контролює заступник голови КМДА Владислав Андронов. Раніше, із квітня 2021-го роботу, дану сферу в якості заступника голови КМДА з питань здійснення самоврядних повноважень контролював вищезгаданий Петро Оленич.
Фото: колаж КВ
Олександр Глазунов
КиївВлада






