Український культурний Фонд презентував«Архетип нації» – мультимедійний проєкт, що досліджує характерні риси українців через поєднання фольклору, міфології та сучасних розмов про цінності. Перший сезон складається з 12 епізодів, присвячених рисам українського характеру. У кожному випуску – спілкування з відомими українцями, есе від фольклористки та фольклорний твір у виконанні учасників проєкту.
Про це КВ розповіли автори проєкту «Архетип нації», створеного за підтримки Українського культурного фонду в межах конкурсної програми «Культура під час війни».
“Сьогодні, коли росія вкотре намагається знищити Україну як державу й українців як націю, важливо зрозуміти, хто ми є, на яких цінностях стоїмо та якими прагнемо бути. Саме цю мету має мультимедійний проєкт «Архетип нації», який досліджує основи української ідентичності, поєднуючи фольклор, міфологію та сучасні розмови про цінності”, – йдеться у повідомленні.
Автор і ведучий – Нік Лисицький, письменник, голова ГО «Чарівний світ UA». У кожному випуску він шукає відповіді на питання «Які ми – українці?» і «На яких цінностях ґрунтується наша нація?» разом із відомими гостями – Андрієм Зелінським, Валерієм Маркусом, Андрієм Козінчуком, Євгеном Клопотенком, Петром Магаю, Раїсою Заклецькою, Блекфіш, Валерією Абдал, Наталею Гаріповою, Антоном Осьмаком, Тимофієм Бриком та Наталією Корф-Волинюк.
«Міфологія та фольклор є основою національної ідентичності, тим підґрунтям, яке формує самобутність нації, зберігає її цінності та дозволяє вистояти навіть у найскрутніші часи. Тепер, коли про нашу стійкість та волелюбство дізнався увесь світ, ми можемо розповісти про себе. Та для цього потрібно самим зрозуміти, які ми є», – зазначив автор та ведучий Нік Лисицький.
Перший сезон проєкту складається з 12 випусків, присвячених ключовим рисам українського характеру: вкоріненості, емоційності, розсудливості, справедливості, взаємодопомозі, волелюбності, ідеалізму, самовираженню, винахідливості, демократичності, коханню та почуттю гумору.
“Через історію моєї сім’ї добре видно, як Радянський Союз і Російська імперія вплинули на українців. У дитинстві моя родина була типовою пострадянською. Ми не святкували Різдво чи інші свята, не мали особливих традицій. Але мені завжди хотілося чогось більшого, і я почав це шукати. Згодом дізнався, що моя бабуся на Великдень пекла величезний хліб, а потім ділилася ним з усіма. Або як вона запікала м’ясо в глині. Це було частиною маминих дитячих спогадів. Тоді я зрозумів, що в мами були своїй родинні традиції. Завдяки цьому, я почав багато що усвідомлювати й відкривати для себе українське з більшою цікавістю”, – розповів відомий шеф-кухар Євген Клопотенко.
Кожен випуск містить три складові: науково-популярне есе від фольклористки Марини Демедюк, фольклорний твір, що ілюструє тему та інтерв’ю з відомою особистістю.
«Справжнім викликом став процес відбору цінностей, які формують український національний характер. Окремі з них вимальовувалися відразу і їх присутність у текстах не викликала заперечення. Щоб окреслити та візуалізувати низку інших потрібно було не лише вміння аналізу фольклорних творів, але й ширше бачення національної культури та розуміння історичної тяглості. Проєкт важливий насамперед тим, що дає змогу показати унікальність українського характеру, в якому часто поєднуються протилежності. Переконана, що потрібно проговорювати як позитивні, так і подекуди негативні риси українців, щоб зрозуміти, куди рухатися далі, а що залишити в минулому. Важливо, що ініціатива з’явилася в часі російсько-української війни – екзистенційний момент для українства, коли вивчення власного минулого (як писемної, так і усної традиції) та презентація себе світові є ключем до формування образу українства як величної нації із потужною культурою», – підкреслила кандидатка філологічних наук Марина Демедюк.
До озвучення фольклорних творів долучилися також актори Михайло Войчук (Заслужений артист України) та Катерина Артеменко (артистка театру ім. Івана Франка).
Окрема серія – «Синьо-жовта» – присвячена переосмисленню українського прапора як символу стійкості та надії.
«Коли не лишиться кольорів, український прапор все ще майорітиме», – один із головних меседжів проєкту.
Проєкт став логічним продовженням ініціативи «Чарівний світ.UA», першої в Україні програми, що популяризує українську міфологію. Її контент уже переглянули понад 1,5 мільйона глядачів з України, США, Канади, Франції, Італії та Японії.
Перші вісім епізодів «Архетипу нації» вже доступні на YouTube, подкаст-платформах і сайті an.magicworld.com.ua, а решта чотири – вийдуть до середини жовтня.
Фото: проєкту
КиївВладаІнна Міхно