Програма цифрової трансформації Президента Володимира Зеленського та задеклароване в її рамках рішення остаточно відмовитися від паперового документообігу та максимально цифровізувати сферу урядових послуг – причина, з якої ми вирішили ще раз повторити, в чому різниця між послугами Mobile-ID і Smart-ID.
Взагалі звичайно дивно, що ми і сьогодні все ще ніяк не відмовимось від використання карт та паролів, дивлячись на те, якими переваги мають такі доступні та зручні рішення як Mobile-ID і Smart-ID.
Що таке Mobile-ID?
Послуга Mobile-ID з’явилася на українському ринку нещодавно, а тому кількість користувачів на сьогодні недостатньо вражає.
У той же час в странах Балтії, до прикладу, нею на сьогодні користуються близько 160 000 чоловік.
Фактично Mobile-ID це симбіоз SIM-карти та ID-карти, що дозволяє використовувати її для ідентифікації особи та отримання ряду цифрових послуг.
Mobile-ID є визнаним державою цифровим посвідченням особи, а тому засвідчений за допомогою Mobile-ID підпис має таку ж юридичну силу як і власноручний.
Іншими словами, Mobile-ID дозволяє підписувати документи і в найближчому часі голосувати на виборах.
Крім того, вже сьогодні за допомогою Mobile-ID можна підтвердити свою особистість при реєстрації та авторизації на різних сайтах порталах, онлайн банках та сайтах державних установ.
Як отримати Mobile-ID?
Щоб отримати можливість користуватися Mobile-ID вам необхідно звернутись до вашого мобільного оператора і отримати відповідну SIM-карту.
При собі необхідно мати:
Фізична особа:
● оригінал паспорта громадянина України, або ІD-карту з копією виписки з Єдиного демографічного реєстру щодо реєстрації місця проживання;
● копію довідки про присвоєння індивідуального ідентифікаційного номера.
Наявність оригіналу паспорта є обов’язковою.
Юридична особа:
● копія всіх сторінок документа, який підтверджує реєстрацію юридичної особи (Свідоцтво про державну реєстрацію або витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців);
● оригінал паспорта громадянина України, або ІD-карту з копією виписки з Єдиного демографічного реєстру щодо реєстрації місця проживання керівника організації;
● копія довідки про присвоєння індивідуального ідентифікаційного номера керівника організації (головного бухгалтера, іншого представника);
● копію протоколу зборів про призначення або наказу про вступ на посаду керівника організації (головного бухгалтера, іншого представника).
Фізична особа – підприємець:
● копію всіх сторінок документа, який підтверджує реєстрацію фізичної особи – підприємця (Свідоцтво про державну реєстрацію або витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців);
● оригінал паспорта громадянина України, або ІD-карту з копією виписки з Єдиного демографічного реєстру щодо реєстрації місця проживання;
● копію довідки про присвоєння індивідуального ідентифікаційного номера фізичної особи – підприємця;
● копію наказу про призначення на посаду бухгалтера, якщо необхідно формувати Кваліфікований електронний підпис бухгалтера.
Оператор видасть вам SIM-карту з підтримкою Mobile-ID разом з PIN-кодами:
● PIN 1 для ідентифікації
● PIN 2 для підпису.
Після цього послугу потрібно активувати для отримання сертифікату кваліфікованого електронного підпису.
Після активації Mobile-ID для подальших операцій ID-карта більше не знадобиться.
Як працює Mobile-ID?
Mobile-ID працює як на смартфонах так і на планшетах.
Mobile-ID це апаратне рішення яке не потребує додаткового програмного забезпечення.
Вам по суті навіть не знадобиться і інтернет-з’єднання, так як телефон обмінюється з постачальником послуг у фоновому режимі.
Процес користування послугою виглядає наступним чином:
Авторизація в банку:
- Вам необхідно набрати Mobile-ID.
- Ввести свій ідентифікатор користувача і номер мобільного телефону у вікні, що з’явиться.
- На телефон прийде код перевірки, який повинен збігатися з відображеним на сайті банку, і повідомлення Mobile-ID з проханням ввести PIN1.
- Якщо PIN-код правильний, ви будете успішно авторизовані.
Для підтвердження банківського переказу вам необхідно буде пройти точно таку ж процедуру, але наприкінці ввести код PIN2.
Mobile-ID дозволяє також підписувати електронні документи. Для користування цією послугою вам потрібен тільки телефон.
Скільки коштує Mobile-ID?
Наразі відключити сервіс Mobile-ID пропонують всі ключові мобільні оператори України. За схемою роботи та рівнем сервісу вони схожі, відрізняються лише тарифи за обслуговування.
Видача нової SIM-карти з підтримкою технології Mobile ID – безкоштовно.
Вартість послуги та сертифіката АЦСК фізичної чи юридичної особи – безкоштовно.
Вартість користування послугою Mobile ID – 50 грн на місяць.
Якщо ж у абонента тариф дорожче 225 грн на місяць, то послуга буде безкоштовною.
Видача нової SIM-карти з підтримкою технології Mobile ID – 100 грн.
Вартість послуги та сертифіката АЦСК фізичної чи юридичної особи – 150 грн на рік.
Вартість користування послугою Mobile ID – 15 грн на місяць.
Видача нової SIM-карти з підтримкою технології Mobile ID – 100 грн.
Вартість послуги та сертифіката АЦСК фізичної чи юридичної особи – 150 грн на рік.
Вартість користування послугою Mobile ID – 20 грн на місяць, перший місяць безкоштовно.
На офіційному сайті вартість послуги вказана трохи іншим чином, але за суттю процес ціноутворення відбувається за наданою нами формулою.
Що таке Smart-ID?
Smart-ID – це мобільний додаток для Android та iOS, який перетворює ваш смартфон на паспорт. Ви можете використовувати додаток Smart-ID в будь-який час і в будь-якому місці, і для цього вам не потрібні ніякі додаткові пристрої. Все, що вам потрібно – лише інтернет-з’єднання.
Послуга Smart-ID ще не представлена на українському ринку. Але в странах Балтії кількість користувачів Smart-ID вже сягнула 2 млн.
Smart-ID (в странах Балтії) є визнаним державою цифровим посвідченням особи, а тому Smart-ID можна використовувати для входу в систему е-послуг, інтернет-банк і для підписання документів. Підписи, поставлені за допомогою Smart-ID, мають таку ж юридичну силу як і власноручні. Підписи засвідчені за допомогою Smart-ID, визнаються в усіх країнах ЄС.
Як отримати Smart-ID?
Все, що вам потрібно для отримання можливості користуватися сервісом Smart-ID – це наявність Android або iOS смартфону або планшету, на який вам буде необхідно завантажити додаток Smart-ID в магазині додатків Google Play або Appstore.
Після цього вам буде необхідно авторизуватися в додатку і, слідуючи інструкціям, створити обліковий запис.
Для того щоб засвідчити свою свою особу, і завершити процедуру реєстрації вам необхідно буде взяти з собою свій державний ідентифікаційний документ, наприклад, паспорт або ідентифікаційну карту, і звернутися в своє місцеве відділення банку.
Як працює Smart-ID?
Коли послуга Smart-ID активована, то для користування вам потрібен лише пристрій з встановленим на нього додатком.
Вам не потрібні ані ID карта, ані флеш-карта, ані спеціальна SIM-карта, ані наявність окремого зчитувального пристрою.
Для авторизації в банку вам необхідно:
- В якості способу ідентифікації обрати Smart-ID.
- Ввести особистий код.
- Отримавши повідомлення з контрольним кодом ввести PIN-код, і все.
Як ви бачите користування Smart-ID більш зручне ніж Mobile-ID, що досягається через те, що розробники відмовилися від фізичних елементів безпеки, тобто від зберігання криптографічних ключів на SIM-карті. Ключі розподілені між додатком і сервером. А ще послугу Smart-ID можна можна встановити на кілька телефонів або планшетів одночасно, і клієнт може засвідчити свою особистість на всіх пристроях.
Скільки коштує Smart-ID?
На відміну від Mobile ID використання Smart-ID для користувачів цілком безкоштовне.
А той факт, що за допомогою Smart-ID можна голосувати або поставити підпис, рівноцінний власноручному робить значно більш привабливим ніж Mobile-ID.
Олег Чеславський, голова ГО “Укрмедіа”