У столичній Нацполіції розслідують факти заволодіння бюджетними коштами при проведенні першої черги капремонту тунелів Святошинсько-Броварської лінії метрополітену. Нещодавно правоохоронці повідомили про підозру у вчиненні цього злочину заступнику головного інженера ТОВ “КБ “Теплоенергоавтоматика” – компанії, у якої КП “Київський метрополітен” замовляв ці роботи і яка входить до оточення ексочільника підземки Віктора Брагінського (на колажі в центрі). За версією правоохоронців, саме з вини підозрюваного міський бюджет столиці втратив 61,1 млн гривень – через завищення вартості кабельно-провідникової продукції у 2-3 рази. Що цікаво, відповідний договір від грудня 2022 року орієнтовною вартістю 1,58 млрд гривень на “Прозорро” відсутній. При цьому, схоже, на цьому правоохоронці не зупиняться – в рамках цієї ж справи вони вивчають такі ж порушення при закупівлі схожої продукції у 2024 році за іншим договором.
Як стало відомо КВ, чергові факти можливих “бюджетних розпилів” при проведенні робіт на замовлення КП “Київський метрополітен” розслідуються управлінням поліції в метрополітені Головного управління Нацполіції Києва в рамках кримінального провадження №12021100120000101 від 6 вересня 2021 року.
Фігурантам цієї справи попередньо інкримінується вчинення злочинів, передбачених ч.3 і ч.5 ст. 191 Кримінального кодексу (КК) України – заволодіння грошовими коштами, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб (ч.3) або ж в особливо великих розмірах і в умовах воєнного стану (ч. 5).
Що встановили у Нацполіції
23 грудня 2022 року між КП “Київський метрополітен” і ТОВ “КБ “Теплоенергоавтоматика” було підписано договір на проведення першої черги капітального ремонту тунелів Святошинсько-Броварської лінії Київського метрополітену “з урахуванням потреб цивільного захисту”. Дана угода відсутня на порталі публічних закупівель Prozorro, але, за інформацією відкритих джерел, її вартість мала скласти 1,58 млрд гривень. Надалі, 30 грудня, підрядник отримав від столичної підземки попередню оплату на суму 454,1 млн гривень.
При цьому, незадовго до отримання вказаних коштів, 28 грудня 2022 року, ТОВ “КБ “Теплоенергоавтоматика”, на виконання зазначеного договору підряду, уклало з ТОВ “Тамерлайн” угоду на постачання кабельно-провідникової продукції – її вартість мала скласти 107,7 млн гривень. Уже у січні наступного року постачальник отримав усі грошові кошти, але у березні 2023-го ТОВ “Тамерлайн” повернуло частину отриманих фінансових ресурсів у сумі 5,4 млн гривень назад – на рахунки ТОВ “КБ “Теплоененергоавтоматика”. Якими були офіційні причини цього повернення, у судових ухвалах не уточнюється. Надалі, у травні того ж року, відбулося постачання товарів. При цьому, слідчі вважають, що грошові кошти “Тамерлайну” перераховувалися задля “подальшого виведення в тіньовий сектор економіки та розподілу між учасниками злочину”.
Вже під час слідства правоохоронці встановили, що деякі позиції кабельно-провідникової продукції були придбані за цінами вдвічі та тричі дорожче, ніж в середньому в Україні. Так, за даними слідства, у документах щодо постачання цих товарів було зазначено, що ціна “кабелю для станцій АСБнлШнгд 3х240” становить 8,9 млн гривень без ПДВ за 1 км, а ціна “кабелю для перекладання перемички між підстанціями АСБнлШнгд 3х120-10” складала 5,5 млн гривень без ПДВ за 1 км. Разом з тим, відповідно до висновків судової товарознавчої експертизи, яка була проведена в рамках даного провадження, насправді 1 км першого типу кабелю на момент закупівлі коштував 2,45 млн гривень без ПДВ, а другого – 1,5 млн гривень ПДВ за 1 км.
Відповідно, як з’ясували правоохоронці за висновками вищезгаданої експертизи, у результаті “Київському метрополітену” було нанесено збитки на суму 61,1 млн гривень. Винним у організації заволодінням цих коштів правоохоронці вважають заступника головного інженера ТОВ “КБ “Теплоенергоавтоматика”. Саме йому, мовляв, належить ідея “розпилити” ці фінансові ресурси, задля чого він “здійснив вплив” на колишнього та діючого керівників цієї компанії (договір з метрополітеном підписував один директор, а з жовтня 2023-го даною ТОВкою керував інший. – КВ) – щоб був підписаний і реалізований договір з ТОВ “Тамерлайн”.
За даними слідства, такий вплив був можливим завдяки тому, що цей інженер має родинні зв`язки з власником ТОВ «КБ «Теплоенергоавтоматика». При цьому, як стало відомо правоохоронцям, “перший” директор навіть не знав, що бере участь у злочинній схемі, а другий все ж усвідомлював, “що вартість кабельно-провідникової продукції, попередньо закупленої у ТОВ «Тамерлайн», є завищеною”.
У грудні 2024 року заступник головного інженера ТОВ “КБ “Теплоенергоавтоматика” отримав від правоохоронців підозру у вчиненні злочину, передбаченого ч.5 ст. 191 КК України – у організації заволодіння чужим майном, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, за попередньою змовою групою осіб, в особливо великих розмірах в умовах воєнного стану. Санкції цієї статті передбачають покарання у вигляді позбавлення волі на термін до 12 років з конфіскацією майна.
24 грудня 2024 року Подільський районний суд обрав відносно підозрюваного запобіжний захід у вигляді застави в розмірі 454,2 тис. гривень. Після її сплати він має прибувати за кожною вимогою до слідчого, прокурора та до суду, повідомляти ці органи про зміну свого місця проживання, здати закордонний паспорт на зберігання до Державної міграційної служби тощо. Ці обов’язки заступник головного інженера має виконувати до 20 лютого 2025 року.
Зазначимо, що в рамках цього слідства правоохоронці вивчали та вивчають й інші можливі порушення при реалізації проєктів “Київського метрополітену” – про це, наприклад, свідчить той факт, що дане провадження було відкрито задовго до підписання угоди на виконання капремонту Святошинсько-Броварської лінії підземки.
Так, станом на грудень 2021 року Нацполіція також розслідувала факт можливого привласнення коштів при будівництві дільниці Сирецько-Печерської лінії метрополітену від станції «Сирець» на житловий масив Виноградар (більш відома як “метро на Виноградар”). Тоді слідчі попередньо встановили, що частину передбачених на ці роботи коштів в сумі 69,5 млн гривень могло привласнити ТОВ “Енергодарбудмеханізація” – до слова, ця компанія має певні зв’язки з ТОВ “КБ “Теплоенергоавтоматика”. Вказані фінансові ресурси дана ТОВка отримала як субпідрядник від генпідрядної організації АТ “Київметробуд” за виконання будівельних робіт по влаштуванню основних конструкцій станції «Мостицька», але самі роботи нею здійснені на той час не були.
За версією слідства, посадовці “Енергодарбудмеханізації” перебували у змові з керівництвом КП “Київський метрополітен”, а у “Київметробуді”, мовляв, про це нічого не знали. На підтвердження цього факту правоохоронці наводять ту обставину, що генпідрядник направляв своєму субпідряднику листи щодо повернення цих коштів. Але чи були вони в результаті повернуті і якими є результати розслідування, у судових ухвалах по цьому слідству не уточнюється.
Крім того, наразі у Наполіції вивчають ймовірне заволодіння коштами посадовцями “Київського метрополітену” при закупівлі кабельно-провідникової продукції у ПП “Техпромсервіс” на суму 9,4 млн гривень (відповідний договір було укладено у червні 2024 року). Про це, на переконання правоохоронців, свідчить той факт, що “деякі позиції кабельно-провідникової продукції були придбані за цінами вдвічі дорожче, ніж в середньому в Україні”.
Що відомо про фігурантів
За даними аналітичної системи Youcontrol, ТОВ “КБ “Теплоенергоавтоматика” було зареєстроване у Одесі у квітні 1999 року. Його керівником з жовтня 2023 року є Олександр Проценко, а до нього компанією керував Олександр Стеценко. Засновниками та кінцевими бенефіціарами даної ТОВки є киянка Тетяна Белецька (на колажі ліворуч) і мешканець міста Арциз Одеської області Олександр Павлик.
За інформацією бази даних аналітики публічних закупівель Clarity Project, “КБ “Теплоенергоавтоматика є активним учасником тендерів, які проводять різні державні та комунальні структури України – на його рахунку 55 договорів на суму 2,4 млрд гривень (тут і далі – без урахування договору на капремонт Святошинсько-Броварської лінії метро. – КВ). Найбільше угод було укладено саме з КП “Київський метрополітен” – 42 договори на 202,5 млн гривень. Найбільш “грошовиті” договори ця компанія підписувала з ТОВ “Оператор газотранспортної системи України” – 3 угоди на 1,5 млрд гривень.
ТОВ “КБ “Теплоенергоавтоматика” пов’язане з іншим фігурантом вищезгаданого провадження ТОВ “Енергодарбудмеханізація” (як мінімум три договори з “Київським метрополітеном” на суму понад 124 млн гривень. – КВ) через їхніх співвласників. Так, кінцева бенефіціарка першої компанії Тетяна Кривецька, яка є балериною і народною артисткою України, доводиться тещею Кирилу Кривцю – власнику “Енергодарбудмеханізації”.
За даними “Bihus.Info”, Кирило Кривець є давнім знайомим та бізнес-партнером тепер вже ексочільника КП “Київський метрополітен” Віктора Брагінського (саме за його “каденції” в столичній “підземці” було укладено вищезгаданий договір. – КВ). Зокрема, журналісти повідомляли, що в середині нульових ці чоловіки одночасно працювали в структурах “Нафтогазу”, а пізніше, в 2007-2012 роках, разом займалися бізнесом. За інформацією “Bihus.Info”, після того, як Брагінський у 2014 році очолив столичний метрополітен, Кривець став “власником одразу кількох компаній-підрядників, які постачали товари й виконували роботи для метро”.
Співпраця “Київського метрополітену” і ТОВ “Енергодарбудмеханізація” наразі активно розслідується правоохоронцями в рамках й інших справ. Так, нещодавно директор цієї компанії Дмитро Кот отримав від охоронців закону підозру в заволодінні 1,3 млн гривень при здійсненні капремонту водовідвідної установки Сирецько-Печерської лінії підземки. Слідчі попередньо встановили, що це стало можливим завдяки тому, що вказаний посадовець продав “Київському метрополітену” мережеві насоси за майже вдвічі завищеною ціною. Що цікаво, відповідний договір від 10 червня 2022 року, по якому підряднику перерахували 32,3 млн гривень, також не було оприлюднено.
Читайте: “Підземний картель” Кличка: Нацполіція розслідує чергові розкрадання у “Київському метрополітені”
Постійним учасників тендерів є і ТОВ “Тамерлайн” – зокрема, “Київський метрополітен” уклав з цією компанією 5 угод на суму 49,1 млн гривень. Що стосується ПП “Техпромсервіс”, з яким КП “Київський метрополітен” укладав договір на постачання кабельно-провідникової продукції, то кінцевим бенефіціаром цього підприємства є бізнесмен Дмитро Кокошкін. На рахунку “Техпромсервісу” 2 договори зі столичою підземкою на суму 21,1 млн гривень.
Зазначимо, співпраця КП “Київський метрополітен” зі своїми підрядниками доволі часто викликає увагу правоохоронних органів.
Наприклад, з 2021 року правоохоронці розслідують факти можливого привласнення бюджетних коштів при вищезгаданому будівництві першої черги метро на житловий масив Виноградар. У Нацполіції попередньо встановили, що близько 241 млн гривень, отриманих генеральним підрядником цих робіт (АТ “Київметробуд”), за “ланцюжком” була виведена на компанії з ознаками фіктивності, а в подальшому – переведена в готівку та поділена між учасниками “схеми”.
На думку слідчих, таку неправомірну вигоду могли отримати і посадовці КП “Київський метрополітен”. При цьому, як з’ясували слідчі, раніше хтось допоміг “вигодоодержувачам” пролобіювати в Кабінеті Міністрів України важливе рішення, яке дозволило генпідряднику отримати більший аванс, ніж це було передбачено договором. Примітно, що останній факт вже вивчала СБУ в рамках іншого кримінального провадження, але довести це слідство до кінця правоохоронці не змогли або не захотіли.
Читайте: Вивести в готівку й поділити: як за бюджетні гроші будують метро на Виноградар
Крім того, Нацполіція Києва наразі продовжує розслідувати причини підтоплення ділянки Оболонсько-Теремківської гілки метро, яке сталося у грудні 2023 року. Правоохоронці офіційно повідомили про підозри низці посадовців КП “Київський метрополітен”, які, за версією слідства, допустили в своїй роботі службову недбалість, через що і сталася ця аварійна ситуація. Серед таких – головний інженер цього підприємства і на той час тимчасовий керівник підприємства Віктор Вигівський та вищезгаданий Віктор Брагінський. При цьому, останній наразі перебуває в розшуку по цій справі через те, що правоохоронці не можуть встановити його місцезнаходження. Що цікаво, правоохоронці вказують на те, що Брагінський виїхав з України на підставі підробленого висновку військово-лікарської комісії.
Так, слідчі вважають, що Вигівський та інші підозрювані не виконали усі передбачені їхніми посадовими інструкціями заходи щодо утримання об’єктів метро, і в результаті “Київському метрополітену” і КП “Київпастранс” були нанесені збитки на суму 164,4 млн гривень. Йдеться про кошти, які “підземка” недоотримала через закриття 6 станцій, і про видатки, які було витрачено на функціонування “дублюючих” автобусних і тролейбусних маршрутів. Нагадаємо, міська влада відкидає усі звинувачення і продовжує наполягати на тому, що цей інцидент трапився через “попередників”, які неправильно будували метро.
Вищезгаданий Віктор Вигівський очолює КП “Київський метрополітен” з 17 березня 2024 року. Що стосується Віктора Брагінського, який також був депутатом поточного IX скликання Київради (фракція “УДАР”), то він керував цим підприємством з 17 липня 2014 року. Дане КП підпорядковане Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, яким з 1 вересня 2021 року керує Руслан Кандибор. Діяльність цієї структури з 9 листопада 2021 року особисто контролює очільник столиці Віталій Кличко.
Фото: колаж КВ
Іван Кулик
КиївВлада