Не дивлячись на те, що у березні 2024 року Верховний Суд остаточно скасував рішення Бучанської райради, згідно з яким до складу селища Коцюбинське було включено майже 3 тис. га землі столичної громади, крапку в цій історії ставити все ж зарано. Наразі прокуратура в судовому порядку намагається добитися скасування рішення Коцюбинської селищної ради про погодження проєкту землеустрою щодо затвердження меж і площі цього населеного пункту. За словами фахівців, це робиться задля того, щоб у влади Бучанського району не було “спокуси” провернути ту ж ініціативу “по другому колу”. При цьому, дана справа багато в чому є “технічною” – усі обставини і факти раніше вже були встановлені судами, а тому служителям Феміди потрібно просто ще раз усе зафіксувати. Зокрема, йдеться про те, що насправді площа Коцюбинського складає 87 га і що влада цього селища повинна була отримати погодження на “розширення” від Київради і НПП “Голосіївський”, адже значний масив колись ще “спірної” території входить до складу цього парку.
Як стало відомо КВ, найближчим часом Київський окружний адмінсуд (КОАС) має розглянути справу №320/14367/23 щодо визнання протиправним і скасування рішення Коцюбинської селищної ради №162-11-ІХ “Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Коцюбинське Київської області” від 31 серпня 2021 року.
Позивачем у даній справі виступає Бучанська окружна прокуратура, відповідачами – вищезгадана селищна рада і Бучанська райрада. Наразі суд навіть не розпочав розгляд відповідного позову правоохоронців – ба більше, станом на сьогодні навіть не відкрито підготовче провадження. Наприклад, 30 вересня 2024 року КОАС просто не встиг провести заплановане з цього приводу засідання – через те, що “затягнулися” по часу попередні засідання по іншим справам. Втім, на переконання окремих експертів, протягом одного-двох місяців ця справа має зрушитися з мертвої точки.
Зазначимо, вищевказане рішення Коцюбинської селищної ради відсутнє у відкритому доступі. Втім, відомо, що, відповідно до нього, місцева влада цього населеного пункту офіційно визначила, що його площа дорівнює 2,9 тис. га (відповідний проєкт землеустрою було розроблено державним підприємством «Науково-дослідний і проектний інститут містобудування»). При цьому, більшість цієї території склали землі Біличанського лісу, який адміністративно відноситься до Києва. Надалі межі та площу Коцюбинського остаточно затвердила Бучанська райрада, і цей факт став причиною гучних скандалів між столичною владою та управлінцями з Коцюбинського та Бучі, що вилилося в судовий спір. У березні 2024 року у ньому було поставлено крапку – Касаційний адмінсуд остаточно задовольнив вимоги міської влади Києва щодо скасування рішення Бучанської райради.
Читайте: Проблема безмежності: Коцюбинському поки що не вдалося позбавити Київ трьох тисяч гектарів лісу
Що думають експерти
Як повідомив КВ столичний адвокат і правозахисник Олександр Дядюк (він подав клопотання щодо вступу до справи №320/14367/23 в якості третьої особи на стороні прокуратури, яке поки що не було задоволено, а також був третьою особою у “попередній справі”), правоохоронці подали позов щодо скасування рішення Коцюбинської селищної ради задля того, щоб надалі Бучанська райрада не змогла “по другому колу” затвердити відповідний проєкт землеустрою щодо встановлення меж цього селищна.
Чи є у влади вказаного району Київщини такі плани, фахівець інформації не має, але, на його думку, в даному випадку все ж варто “перестрахуватися”. Як зазначив правозахисник, земля у передмісті Києва, зокрема і в Біличанському лісі, на який поклали око в Коцюбинському, має високу ціну, а тому окремі представники влади можуть здійснювати спроби незаконно нею розпорядитися. За даними Дядюка, цей лісовий масив включений до Генерального плану Коцюбинського, і згідно з цим документом, планувалося, що дана територія в майбутньому буде забудована.
Разом з тим, адвокат звернув увагу на “інертність” представників вищезазначених селищної і районної рад – вони навіть не “з’явилися” на останні засідання суду, що, на переконання Олександра Дядюка, може свідчити про те, що вони змирилися з можливою поразкою у цій історії.
“Аргументи прокуратури такі ж, як були у міськради у справі за її позовом. Наприклад, йдеться про те, що насправді площа Коцюбинського складає 87 га, а решту майже 3 тис. га – це землі столиці. До того ж, частина тих земель, які було включено до меж Коцюбинського, входять до складу Національного природного парку (НПП) “Голосіївський”. Показовим є і те, що ці ділянки мають “київські” кадастрові номери. А тому, не отримавши погодження столичної влади і НПП, Коцюбинська селищна рада не могли “намалювати” собі ці землі. Справу треба довести до логічного кінця. Усі обставини і факти вже встановлені у справі щодо скасування рішення Бучанської райради. Я не думаю, що судді підуть всупереч позиції Верховного Суду. Тут навіть “за гроші” важко щось “порішати”, – зазначив Олександр Дядюк.
Передісторія
Ще на початку 2012 року Коцюбинська селищна рада звернулася до Київради з листом стосовно погодження проєкту землеустрою щодо встановлення та зміни меж цього селища. Цим проєктом було передбачено розширення меж Коцюбинського – його площа мала б скласти аж 4065 га. Втім, столична міськрада 5 квітня 2012 року рішенням №403/7740 відмовила владі Коцюбинського у погодженні вказаного документу. У Київраді зауважили, що насправді площа Коцюбинського дорівнює 87 га, а заплановане селищною радою розширення хочуть зробити за рахунок земель лісогосподарського призначення, які входять в межі Києва. Мова йшла про землі, закріплені на праві постійного землекористування за КП “Святошинське лісопаркове господарство”.
У Коцюбинській селищній раді не погодилися з такою відмовою – того ж року подали позов до Окружного адмінсуду Києва (ОАСК) про скасування вказаного рішення Київради. Проте, виграти у цьому спорі селищній раді не вдалося – 29 травня 2014 року Вищий адмінсуд України повністю відмовив владі Коцюбинського у задоволенні її вимог. Служителі Феміди тоді зазначили, що законодавчі норми України, які регламентують земельні правовідносини, не “передбачають обов’язку суміжного землекористувача (Київради. – КВ) погоджуватися із запропонованим іншим землекористувачем проєктом землеустрою, який передбачає зміни меж земельної ділянки”. Тобто, фактично мова йшла про те, що столична міськрада зовсім не зобов’язана погоджувати такі документи.
Після цього суперечки стосовно встановлення меж Коцюбинського на деякий час заспокоїлися. Протягом наступних декількох років на різних рівнях все частіше почали лунати меседжі про необхідність входження цього селища до складу Києва. Столична влада таку ініціативу підтримала. У вересні 2018 року за поданням тодішнього секретаря Київради Володимира Прокопіва (зараз – депутат Київради від “Євросолідарності” та заступник голови КМДА з питань здійснення самоврядних повноважень) депутати проголосували за звернення до Верховної Ради щодо приєднання Коцюбинського до Києва. Але надалі це питання так і не зрушило з мертвої точки. У січні 2020 року меру Києва Віталію Кличку навіть довелося знову звернутися з цього питання до ВР, а також до Кабміну – теж без вагомих результатів.
Читайте: Кличко призвал Раду присоединить Коцюбинское к Киеву
Надалі, 20 жовтня 2021 року, Бучанська райрада рішенням №180-11-VIII затвердила проєкт землеустрою щодо встановлення (зміни) меж Коцюбинського. Згідно зі вказаним рішенням, влада Бучанського району, зокрема, офіційно визначила, що площа вищезгаданого селища дорівнює 2,9 тис. га. На ухвалення такого рішення фактично відразу відреагували у Київраді – її керівництво та низка депутатів виступили проти того, щоб “це Коцюбинське мало такі розміри”. У зв’язку з цим муніципалітет Києва подав позов щодо визнання протиправним і нечинним вищевказаного рішення.
У відповідному позові столична влада офіційно заявила про те, що насправді площа Коцюбинського дорівнює 87 га (така площа була зафіксована у декількох рішеннях Ірпінської міськради, до якої відноситься це селище, від 1984 року. – КВ), а уся інша територія – це землі київської громади, які Бучанська райрада незаконно “відібрала”. Крім того, в обґрунтування своїх вимог у Київраді вказали на те, що таке розширення меж може відбуватися лише за умови погодження з нею, чого в даному випадку не було.
16 серпня 2022 року судом у якості міри забезпечення позову було зупинено дію оскаржуваного документу до того часу, поки служителі Феміди не винесуть кінцевий вердикт по даному провадженню. На думку юристів Київради, це хоча б унеможливило внесення нових відомостей стосовно площі та меж Коцюбинського до Державного земельного кадастру. Втім, у першій інстанції столична міськрада все ж зазнала невдачі – 13 грудня 2022 року Окружний адмінсуд Києва повністю відмовив їй у задоволенні позову.
Оскаржувати програшний вердикт служителів Феміди взялися міськрада, а також КП “Святошинське лісопаркове господарство” (ЛПГ) і Олександр Дядюк (у цій справі був третьою особою на боці Київради). І їм вдалося переконати колегію суддів Шостого апеляційного адмінсуду – 19 вересня 2023 року вона задовольнила відповідні апеляційні скарги та скасувала рішення Бучанської райради від 20 жовтня 2021 року. Надалі ця райрада спільно з Коцюбинською селищною радою подали касаційні скарги на рішення апеляційного суду, але 12 березня 2024 року Касаційний адмінсуд відмовив вказаним органам місцевого самоврядування в задоволенні їхніх вимог. Таким чином у цій справі була поставлена крапка: спірне рішення влади Бучанського району було остаточно скасовано.
Зокрема, Верховний Суд дійшов висновку, що вказане рішення було прийнято без урахування інтересів власників земельних ділянок та землекористувачів, які входять до складу НПП «Голосіївський», частину якого було передано під охорону КП «Святошинське ЛПГ». Відповідно, зважаючи на те, що територія, яку Бучанська райрада “відібрала” у громади столиці для Коцюбинського, відноситься до земель лісогосподарського призначення і до природно-заповідного фонду України, у даному випадку необхідно було погодження проєкту землеустрою з Київрадою.
Примарні межі
Треба зазначити, що нічого вищезазначеного не відбулося б, якби керівники столиці заздалегідь подбали про офіційне оформлення меж міста. Але, це питання до цього часу не вирішено.
Так, 12 грудня 2019 року столична міськрада у порядку невідкладності рішенням №445/8018 затвердила проєкт землеустрою щодо зміни меж Києва, згідно з яким площа столиці має скласти 85,35 тис. га. Проте надалі даний документ не було погоджено іншими “зацікавленими сторонами” – Київоблрадою, Держгеокадастром і Верховною Радою. Однією з причин стало те, що столична влада при підготовці цього документу фактично діяла так, як надалі діятиме Бучанська райрада – тобто, не врахувала думку жителів населених пунктів, які він зачіпає, і фактично “одноосібно” віднесла до Києва землі низки приміських сіл і селищ площею більш ніж 2,7 тис. га.
Для вирішення проблем із погодженням цього документу Київрада у 7 жовтня 2021 року рішенням №2750/2791 навіть створила спеціальну тимчасову контрольну комісію (ТКК) – цей орган мав би налагодити “результативний діалог із сусідніми громадами та Київоблрадою, щоб документація про межі Києва нарешті потрапила на затвердження Верховної Ради”. Проте наразі у відкритих джерелах відсутня інформація про конструктивні результати роботи даного органу.
Читайте: Киевсовет поручил временной контрольной комиссии ускорить процесс утверждения границ столицы
У цей же час столична міськрада ініціювала судовий спір з Держгеокадастром. Київський муніципалітет в рамках позову, який було подано до ОАСК, вимагає від цього органу “внести існуючу межу міста Київ до Державного земельного кадастру відповідно до точок координат межі міста Києва, визначених у “Каталозі координат та висот знаків міської межі Києва”, виготовленого у 1989-1990 роках Українським державним інститутом інженерно-геодезичних вишукувань та зйомок. Доречі, площа Києва відповідно до каталогу – 82,7 тис. кв.м.
Втім, у лютому 2022 року ОАСК поставив відповідне судове провадження “на паузу” – суд вирішив розглядати цю справу після закінчення згаданого вище судового спору між Київрадою та Бучанською райрадою, а також судового спору між столичною міськрадою та Київоблрадою, про який мова йтиме нижче. У липні 2023 року той же суд відновив провадження у справі за позовом Київради до Держгеокадастру, але наразі ця справа так і не розглянута по суті.
Поки міська влада Києва намагалася вирішити питання стосовно своїх “кордонів”, обласна влада столичного регіону діяла в інтересах свої громад. Так, 9 вересня 2021 року Київоблрада рішенням №114-05-VIII затвердила Схему планування території Київської області. Згідно з цією схемою, зокрема, було розширено межі Коцюбинського, у тому числі за рахунок НПП “Голосіївський” (Біличанського лісу – земель, які столична влада вважає “своїми”. – КВ).
У столичній міськраді на прийняття такого рішення відреагували досить швидко. 23 вересня того ж року Київрада за ініціативи групи депутатів прийняла рішення №2383/2424 про звернення до Київоблради, Офісу Генпрокурора та різних правоохоронних органів з вимогою “запобігти протиправному вилученню земель територіальної громади Києва та унеможливити намагання у позаправовий спосіб змінити межі міста”.
Читайте: Кличко судится с Госгеокадастром за границы Киева
Паралельно з цим Київрада подала до ОАСК позов про оскарження вказаного рішення обласних депутатів. Свої вимоги у столичному муніципалітеті в 2022 році пояснили тим, що земельні ділянки, які мають увійти до складу Коцюбинського, розташовані на території Києва, а тому посадові особи Київоблради незаконне розпорядилися ними. В рамках цього позову Київрада також подала клопотання про зупинення дії цього рішення до вирішення справи по суті. Але столичний адмінсуд у листопаді 2021 року відмовив у задоволенні цього клопотання. Після цього дане провадження “стало на паузу” (ОАСК більше не проводив жодного засідання по цій справі), а Київрада подала до столичного адмінсуду новий позов з такими ж вимогами. Проте і ця справа досі не розглянута по суті (саме після розгляду цього провадження ОАСК має розглянути судовий спір між Київрадою і Держгеокадастром. – КВ).
Як неодноразово повідомляла КВ, столична влада періодично має конфлікти з суміжними територіальними громадами стосовно приналежності деяких земель. Мова йде про те, що Київрада вважає такі ділянки територіями міста, а сільські та селищні ради – своєю територією.
Наприклад, у Київраді вважають, що Гостомельська селищна рада Бучанського району Київщини протягом 2009-2010 років незаконно ухвалила рішення про передачу у приватну власність фізособам ділянок загальною площею близько 30 га за рахунок земель столичного КП “Святошинське лісопаркове господарство”. Аналогічні неправомірні, на думку муніципалітету Києва, дії ухвалила Козинська селищна рада щодо 8 земельних ділянок. Також столична влада мала схожі суперечки з Гнідином, Козином, Гатним, Ходосівкою, Княжичами та іншими місцевими органами виконавчої влади та райрадами.
Читайте: Бортничи или Гнедин: Киевсовет пытается отвоевать в судах 2,7 га “потерянной” земли
Таким чином стає зрозуміло, що в ситуації відсутності офіційно встановлених меж Києва конфлікти за землю між Київрадою та суміжними місцевими радами лише набиратимуть обертів. Розраховувати на оперативне врегулювання таких суперечок у судах не доводиться. Також примітно те, що столична влада вже хоче в суді визнати межі міста, площею всього 8282,7 тис. кв.м., хоча у грудні 2019 року Київрада затвердила проект землеустрою щодо зміни меж Києва, згідно з яким площа столиці має скласти 85,35 тис. га.
Нагадаємо, Департамент земельних ресурсів КМДА з 29 червня 2021 року очолює Валентина Пелих (виконувала обов’язки керівника цієї структури з 2 квітня 2021 року). З 27 липня 2018 року по 1 квітня 2021 року цим департаментом керував Петро Оленич, який з 2 квітня 2021 року обіймає посаду заступника голови КМДА та курує в Києві земельні та містобудівні питання.
КМДА з 25 червня 2014 року очолює Віталій Кличко, який з того ж періоду є незмінним міським головою столиці (очолює Київ вже протягом трьох підряд каденцій столичної міськради).
Коцюбинську селищну раду з 24 жовтня 2018 року очолює Сергій Даніш (на колажі праворуч). Нагадаємо, спочатку він, будучи депутатом цього органу місцевого самоврядування, в результаті “перевороту” став виконувачем обов’язків голови даної ради, а 25 жовтня 2020 року був обраний очільником Коцюбинського вже на повноцінній основі за результатами місцевих виборів.
У свою чергу, обов’язки керівника Бучанської райради з серпня 2023 року виконує Владислав Хахулін – перший заступник голови даного органа місцевого самоврядування. На цій посаді він змінив Володимира Дубаса, який очолював райраду з 22 липня 2021 року.
Фото: колаж КВ
Іван Кулик
КиївВлада