КП “Київський метрополітен” продовжує колекціонувати кримінальні справи щодо “бюджетних розпилів”. Нещодавно в рамках одного з таких проваджень підозру від правоохоронців отримав директор ТОВ “Енергодарбудмеханізація”, яке виконувало капремонт водовідвідної установки Сирецько-Печерської лінії підземки. Слідчі попередньо встановили, що посадовець заволодів 1,3 млн гривень, продавши “Київському метрополітену” мережеві насоси за майже вдвічі завищеною ціною. Що цікаво, відповідний договір від 10 червня 2022 року, по якому підряднику перерахували 32,3 млн гривень, навіть не було оприлюднено. Власником “Енергодарбудмеханізації” є Кирило Кривець – знайомий та бізнес-партнер одіозного ексначальника метрополітену Віктора Брагінського (на колажі ліворуч). Останній, нагадаємо, наразі знаходиться під підозрою в рамках іншого слідства та перебуває в розшуку.
Як стало відомо КВ, наразі правоохоронці розслідують можливі розкрадання бюджетних коштів при виконанні робіт на замовлення КП “Київський метрополітен”.
Відповідні факти розслідуються управлінням поліції в метрополітені Головного управління Нацполіції Києва в рамках кримінального провадження №12024100000000932 від 21 серпня 2024 року. Нещодавно у цій справі було вручено першу підозру – її отримав директор ТОВ “Енергодарбудмеханізація”, яке було підрядником столичної підземки. Цьому посадовцю офіційно інкримінується вчинення злочину, передбаченого ч.5 ст. 191 Кримінального кодексу (КК) України – заволодіння грошовими коштами в особливо великих розмірах, вчинене в умовах воєнного стану. Санкції цієї статті передбачають покарання до 12 років позбавлення волі з позбавленням права обіймати певні посади та з конфіскацією майна.
Що встановили слідчі
10 червня 2022 року між КП «Київський метрополітен» та ТОВ «Енергодарбудмеханізація» було укладено договір на здійснення капітального ремонту будівельної частини основної водовідвідної установки Сирецько-Печерської лінії метро. Ця угода не була опублікована у системі електронних торгів Prozorro, а тому її загальна вартість невідома – таку інформацію навіть не надають у Нацполіції.
Втім, загальні “обриси” запланованого фінансування цих робіт все ж можна встановити. Так, у лютому 2021 року між “підземкою” та тією ж компанією вже укладався договір щодо виконання аналогічних робіт на суму 67,2 млн гривень. Але у травні 2022-го дана угода була розірвана – як зазначається, це було зроблено за ініціативою підрядника. За реалізацію даного договору “Енергодарбудмеханізація” отримала трохи більше 4,4 млн гривень.
Разом з тим, в рамкам виконання робіт за угодою від червня 2022-го цій компанії метрополітен перерахував набагато більше – 28 липня того ж року ТОВ “Енергодарбудмеханізація” отримало від згаданого КП грошові кошти на суму 32,3 млн гривень “на придбання матеріалів, виробів, конструкцій, обладнання та робіт”.
Вже у ході слідства правоохоронці встановили, що до актів виконаних робіт по зазначеній угоді були вказані недостовірні відомості. За інформацією слідчих, підрядник завищив вартість трьох мережевих насосів з електродвигуном G=120м3/год, Н=147м,(Zeox-FIRST V 12002-75-2) «Wilo». Так, станом на вересень-грудень 2023 року вартість цього обладнання становила 685,8 тис. гривень за одну одиницю, тоді як у ТОВ “Енергодарбудмеханізація” вказали їхню вартість 1,1 млн гривень за одиницю. Наслідком цього, за даними слідства, стало нанесення збитків “Київському метрополітену” на загальну суму 1,3 млн гривень, що було підтверджено результатами судово-економічної експертизи.
На переконання правоохоронців, саме директор ТОВ “Енергодарбудмеханізація” заволодів цими коштами, адже він вказав вартість цих насосів у акті вартості устаткування, який є додатком до акту виконаних робіт. Через це 6 листопада 2024 року йому було повідомлено про підозру у вчиненні злочину, передбаченого вищезгаданою ч.4 ст. 191 КК України.
12 листопада Подільський районний суд Києва за клопотанням правоохоронців застосував відносно підозрюваного запобіжний захід у вигляді застави в розмірі 454,2 тис. гривень. При цьому, відповідною судовою ухвалою було передбачено, що у випадку внесення застави на директора компанії-підрядника будуть покладені обов`язки до 6 січня 2025 року не відлучатися за межі Києва та Київської області без дозволу слідчого, прокурора або суду, повідомляти цим органам про зміну свого місця проживання чи місця роботи, здати на зберігання до відповідних органів закордонний паспорт тощо. Надалі, 3 січня 2025-го той же суд продовжив термін виконання цих зобов’язань до 6 лютого поточного року.
Про фігурантів
За даними аналітичної системи Youcontrol, ТОВ “Енергодарбудмеханізація” було зареєстроване у нині окупованому місті Енергодар Запорізької області у червні 2001 року, але у червні 2022-го змінило “прописку” на столичну. При цьому, надалі, у жовтні 2024 року, компанія була перереєстрована у місті Кропивницький. Її керівником зазначено Євгена Кота (схоже, саме він отримав підозру, адже займає цю посаду з січня 2022 року), засновниками – ТОВ “99 Продакшн” і ТОВ “Енігма-Сервіс”, кінцевим бенефіціаром – киянина Кирила Кривця.
За інформацією бази даних аналітики публічних закупівель Clarity Project, “Енергодарбудмеханізація” є активним учасником тендерів, які проводять різні державні та комунальні структури України – на його рахунку 32 договори на суму 138 млн гривень. Найбільш “грошовиті” угоди було укладено саме з КП “Київський метрополітен” – 2 договори на суму 91,9 млн гривень, але це без урахування вищезгаданої угоди, яка, нагадаємо, не була оприлюднена. Крім того, ще 4 договори на 33,8 млн було підписано з КП “Київпастранс”. Також зі столичною “підземкою” співпрацює і засновник “Енергодарбудмеханізації” – ТОВ “99 Продакшн”: ця компанія, власником якої є все той же Кирило Кривець, уклала з “Київським метрополітеном” 22 угоди на 17,9 млн гривень.
За даними “Bihus.Info”, Кирило Кривець є давнім знайомим та бізнес-партнером тепер вже ексочільника КП “Київський метрополітен” Віктора Брагінського (саме за його “каденції” в столичній “підземці” було укладено вищезгаданий договір, по якому було сплачено 32,3 млн гривень. – КВ). Зокрема, журналісти повідомляли, що в середині нульових ці чоловіки одночасно працювали в структурах “Нафтогазу”, а пізніше, в 2007-2012 роках, разом займалися бізнесом. За інформацією“Bihus.Info”, після того, як Брагінський у 2014 році очолив столичний метрополітен, Кривець став “власником одразу кількох компаній-підрядників, які постачали товари й виконували роботи для метро”.
При цьому, на тещу Кривця – балерину і народну артистку України Тетяну Белецьку – оформлено ТОВ “КБ “Теплоенергоавтоматика”, з яким, зокрема, “Київський метрополітен” у 2022 році уклав контракт на капітальний ремонт тунелів Святошинсько-Броварської лінії підземки (також ця компанія має на своєму рахунку ще 42 договори зі столичною “підземкою” на 220,5 млн гривень. – КВ).
До слова, у цей же період те ж медіа за результатами аналізу декларацій Віктора Брагінського та даних щодо майна його родини, повідомило, що його мама-пенсіонерка купує дорогі квартири, сестра купує землю, колишня дружина будує дачу в Козині, а пов’язані з ексочільником столичної підземки особи отримують від метрополітену підряди. Загалом журналісти виявили у Брагінського незадеклароване майно вартістю 52 мільйона гривень.
Саме після оприлюднення фактів щодо цих зв’язків з родиной Кривців-Белецьких та інформації стосовно майнового стану начальника КП “Київський метрополітен” Віктора Брагінського останній у березні 2024 року написав заяву про звільнення за власним бажанням. Цьому передувало короткострокове (тривало одну добу) відсторонення його від посади, ініційоване Віталієм Кличком.
Читайте: Голова КП “Київський метрополітен” Брагінський написав заяву на звільнення
Як неодноразово повідомляла КВ, діяльність КП “Київський метрополітен” та його підрядників супроводжується регулярними скандалами, які нерідко викликають увагу правоохоронних органів.
Наприклад, перший заступник начальника цього підприємства Валерій Гавриленко наразі знаходиться під слідством за фактом службової недбалості, що спричинила тяжкі наслідки. За інформацією правоохоронців, саме через нього столична підземка в 2014 році переплатила 421,8 тис. євро (13,1 млн гривень) за закупівлю метропотягів російського ВАТ “Метровагонмаш”. Ці грошові кошти, надані в рамках кредитних угод з Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР), фактично були втрачені, адже росіяни порушили умови контракту від 2011 року щодо термінів поставок. Нещодавно суд обрав підозрюваному запобіжний захід у вигляді особистого зобов’язання, але відмовився відстороняти його від займаної посади.
Що цікаво, раніше схожі порушення також інкримінувалися головній бухгалерці “Київського метрополітену” Людмилі Панасюк. Правда, у 2020 році служителі Феміди закрили справу щодо неї через закінчення строків давності, відпущених на слідство.
Також з 2021 року правоохоронці розслідують факти можливого привласнення бюджетних коштів при будівництві першої черги метро на житловий масив Виноградар. У Нацполіції попередньо встановили, що близько 241 млн гривень, отриманих генеральним підрядником цих робіт (АТ “Київметробуд”), за “ланцюжком” була виведена на компанії з ознаками фіктивності, а в подальшому – переведена в готівку та поділена між учасниками “схеми”.
На думку слідчих, таку неправомірну вигоду могли отримати і посадовці КП “Київський метрополітен”. При цьому, як з’ясували слідчі, раніше хтось допоміг “вигодоодержувачам” пролобіювати в Кабінеті Міністрів України важливе рішення, яке дозволило генпідряднику отримати більший аванс, ніж це було передбачено договором. Примітно, що останній факт вже вивчала СБУ в рамках іншого кримінального провадження, але довести це слідство до кінця правоохоронці не змогли або не захотіли.
Читайте: Вивести в готівку й поділити: як за бюджетні гроші будують метро на Виноградар
Крім того, Нацполіція Києва наразі продовжує розслідувати причини підтоплення ділянки Оболонсько-Теремківської гілки метро, яке сталося у грудні 2023 року. Правоохоронці офіційно повідомили про підозри низці посадовців КП “Київський метрополітен”, які, за версією слідства, допустили в своїй роботі службову недбалість, через що і сталася ця аварійна ситуація. Серед таких – головний інженер цього підприємства і на той час тимчасовий керівник підприємства Віктор Вигівський та вищезгаданий Віктор Брагінський. При цьому, останній наразі перебуває в розшуку по цій справі через те, що правоохоронці не можуть встановити його місцезнаходження.
Так, слідчі вважають, що Вигівський та інші підозрювані не виконали усі передбачені їхніми посадовими інструкціями заходи щодо утримання об’єктів метро, і в результаті “Київському метрополітену” і КП “Київпастранс” були нанесені збитки на суму 164,4 млн гривень. Йдеться про кошти, які “підземка” недоотримала через закриття 6 станцій, і про видатки, які було витрачено на функціонування “дублюючих” автобусних і тролейбусних маршрутів. Нагадаємо, міська влада відкидає усі звинувачення і продовжує наполягати на тому, що цей інцидент трапився через “попередників”, які неправильно будували метро.
Зазначимо, що вищезгаданий Віктор Вигівський очолює КП “Київський метрополітен” з 17 березня 2024 року. Що стосується Віктора Брагінського, який також був депутатом поточного IX скликання Київради (фракція “УДАР”), то він керував цим підприємством з 17 липня 2014 року. Дане КП підпорядковане Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, яким з 1 вересня 2021 року керує Руслан Кандибор. Діяльність цієї структури з 9 листопада 2021 року особисто контролює очільник столиці Віталій Кличко.
Фото: колаж КВ
Іван Кулик
КиївВлада