Скандали навколо КП “Київтранспарксервіс” продовжують набирати обертів. Нещодавно стало відомо, що столичні суб’єкти господарювання та громадськість звинувачують це підприємство у “віджимі” майна і територій для облаштування парковок. Йдеться, зокрема, про сумнівну передачу функціонуючої з 1998 року стоянки на вул. Миропільській у користування близьких до “Київтранспарксервісу” компаній, а також про облаштування паркмайданчика на даху підземного паркінгу на вул. Маршала Тимошенка без згоди місцевого ОСББ. Адвокат Дмитро Калько переконаний, що схожі інциденти є наслідком того, що міська влада передала вказаному КП повноваження, які воно реалізовувати не має права. Наприклад, за інформацією фахівця, “Київтранспарксервіс” фактично одноособово розпоряджається земельними ділянками, призначеними для організації паркувальної діяльності – вирішує, якою має бути їхня площа, на який термін передавати парковки в експлуатацію приватним компаніям тощо. Як вважає адвокат, відповідальність за такі дії має нести вище керівництво столиці, яке наразі переважно заплющує очі на проблеми у даній сфері.
Як повідомив KВ столичний адвокат Дмитро Калько, наразі на розгляді державних органів та органів місцевого самоврядування знаходиться низка звернень і скарг щодо фактів порушень при облаштуванні паркувальних майданчиків на території столиці.
За словами юриста, такі документи протягом останніх років були направлені до Департаменту транспортної інфраструктури Київської міськдержадміністрації (КМДА), декількох депутатів Київради та народних депутатів, а також до правоохоронних органів, які вже почали слідство за вищезазначеними фактами. Заявниками в цих випадках виступали Дмитро Калько, декілька груп фізичних осіб та підприємці.
Про які порушення йде мова
Усі ці звернення та скарги за своєю суттю дуже схожі. Йдеться про те, що за деякими адресами паркувальні майданчики були облаштовані без отримання згоди власників майна, яке знаходиться на цих територіях. За словами Дмитра Калька, відповідальність у таких випадках має нести керівництво столиці (Департамент транспортної інфраструктури КМДА та міський голова Віталій Кличко), яке має контролювати діяльність КП “Київтранспарксервіс” – підприємства, що, згідно із затвердженою в столиці процедурою, передає парковки у платне користування суб’єктів господарювання, отримуючи за це кошти. При цьому, на переконання адвоката, передачі цих стоянок “у приватні руки” передують різні “непублічні” процеси на рівні влади, а експлуатанти паркмайданчиків нерідко порушують законодавство України. Наслідком усього цього у тому числі є суспільне невдоволення.
Зазначимо, на сьогоднішній день, задля того, щоб на якійсь території була облаштована стоянка, Київрада повинна включити відповідну адресу до додатку №5 свого рішення №242/5629 від 23 червня 2011 року “Про встановлення місцевих податків і зборів у Києві”. У тому числі саме на підставі цього рішення треті особи (суб’єкти господарювання) провадять діяльність на паркувальних майданчиках столиці. Також даним документом було затверджено Положення про збір за місця для паркування транспортних засобів, яким передбачено, що облаштовувати паркомайданчики в Києві можна на автомобільних дорогах загального користування, тротуарах або інших місцях, а також на територіях комунальних гаражів, стоянок і паркінгів, які побудовані за рахунок коштів місцевого бюджету.
Однак, за словами Дмитра Калька, КП “Київтранспарксервіс”, нерідко ігнорує зміст Положення і фактично “віддає” під парковки території, на яких раніше за кошти приватних осіб вже були облаштовані автостоянки, а також території, на яких знаходиться нерухоме майно, що належить об’єднанням співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ).
“Припустимо, хтось із депутатів Київради, їхніх знайомих або керівників КП “Київтранспарксервіс” поклав око на якусь діючу парковку. Далі він робить свою “фірму-одноденку”, а “Київтранспарксервіс” готує проєкт рішення про включення цієї адреси до так званого “пятого додатку”. Після цього депутатський корпус голосує за таке питання, що фактично легалізує рейдерство. Я можу з упевненістю заявити, що мало хто з депутатів міськради, крім деяких зацікавлених осіб, знає, як усе це “додається, виключається та передається”. Важливим є і те, що, згідно з Положенням, усі ці парковки мають бути побудовані за бюджетні кошти, але жодної такої парковки в столиці насправді немає. Жодної! Крім того, майже на кожній стоянці “крадеться світло” – їхні експлуатанти просто підключаються до міських електромереж “кустарним методом”. Тому фактично за цю електроенергію платимо ми з вами”, – підкреслив Дмитро Калько.
На переконання адвоката, причиною більшості цих порушень є те, що міська влада наділила “Київтранспарксервіс” такими повноваженнями, які воно, згідно з законодавством, реалізовувати не має права. Йдеться про те, що, вказане КП самостійно вирішує, які саме “шматки” столичної землі воно може використовувати для організації паркувальної діяльності та на який термін ці ділянки можуть передаватися приватним компаніям. При цьому, згідно з Законом України “Про місцеве самоврядування”, Київрада “не може делегувати жодній особі виключну компетенцію щодо розпорядження земельними ділянками”.
“При внесенні нових адрес паркувальних майданчиків до додатку №5, Київрада не вказує кадастрові номери ділянок і “закріплює” цю землю за КП “Київтранспарксервіс”, хоча це не передбачено законодавством. Лише після цього “Київтранспарксервіс” визначає межі ділянки в натурі, на місцевості. Фактично – скільки захотіли взяти землі, стільки і беруть. Надалі КП “малює” схему організації дорожнього руху, відповідно до якої встановлюється кількість паркувальних місць. Тобто, саме на рівні “Київтранспарксервісу” відбуваються організаційні й розпорядчі дії, які, на думку зацікавлених у “паркувальних схемах” осіб, є достатньою правовою підставою для того, щоб користуватися тим чи іншим клаптиком землі. По суті, міська влада протиправно делегувала комунальному підприємству питання землекористування. І завдяки цьому ж “Київтранспарксервіс” може самостійно, на позаконкурсній основі, вирішувати, яким має бути термін договору на експлуатацію парковок”, – зазначив адвокат.
На думку Дмитра Калька, головною причиною такої ситуації є тотальна корумпованість паркувальної сфери столиці та ігнорування цієї проблеми вищим керівництвом КМДА і Київради.
“Усі знають про кримінальні справи щодо КП “Київтранспарксервіс”. Але ніхто не задається питанням щодо наслідків для міської громади в цілому та мешканців Києва зокрема. Проте, є інциденти, які за нахабністю дій посадових осіб КП є просто кричущими”, – зазначив адвокат.
У якості прикладів Дмитро Калько навів дві випадки – щодо паркувальних майданчиків на вул. Миропільській,8-Б (Деснянський район) та вул. Маршала Тимошенка, 2-Л (Оболонський район). Зважаючи на останні скандали навколо “Київтранспарксервісу”, КВ вирішила проаналізувати вказані історії.
Скандальні парковки
За інформацією Дмитра Калька, паркувальний майданчик на вул. Миропільській, 8-Б функціонує з 1998 року. Тоді його експлуатантом стала фізична особа – підприємець (ФОП) Григорій Рейнліб – на підставі відповідного договору, укладеного з нині вже неіснуючим КП “Київелектротранс”. У його облаштування підприємець на той час вклав більше ніж 90 тис гривень. Надалі, 28 квітня 2017 року, вказаний підприємець уклав нову угоду щодо надання послуг з паркування за вказаною адресою – тепер вже з КП “Київтранспарксервіс”. А через два роки, 28 травня 2019 року, цей договір було переукладено.
Втім, співпраця цих сторін тривала недовго. У лютому 2021 року КП “Київтранспарксервіс” направило ФОП Григорію Рейнлібу лист щодо розірвання вищезгаданої угоди. Офіційною підставою для цього було названо те, що паркмайданчик на вул. Миропільській було виключено з вищезгаданого додатку №5 – начебто на підставі рішення Київради №22/22 від 24 грудня 2020 року. Проте, як наголошує Дмитро Калько, така інформація не відповідала дійсності, адже вказана адреса і раніше не входила до “пятого додатку”, а тому “виключити” її міська влада ніяк не могла. У зв’язку з цим, на думку адвоката, така підстава розірвання договору була надуманою.
Надалі події розвивалися не менш цікаво. Зі вказаним підприємцем зв’язався один із посадовців “Київтранспарксервісу”, який запропонував Григорію Рейнлібу укласти новий договір щодо надання послуг з паркування, але вже не з КП, а з приватною компанією – ТОВ “Крантек”. Вже 1 лютого 2021 року така угода була підписана. За словами Дмитра Калька, підприємець погодився на це, так як запропонований договір був ідентичним тому, який він укладав з “Київтранспарксервісом”, а тому він повірив, що така співпраця де-факто продовжується. Відповідно до даної угоди, ФОП сплачував кошти вказаній компанії, але, за інформацією Дмитра Калька, жодної копійки на рахунок “Київтранспарксервісу” так і не надійшло. Також, як виявилося згодом, будь-яких договірних відносин між ТОВ “Крантек” та КП не існувало.
31 серпня 2021 року Київрада рішенням №2185/2226 все ж включила паркмайданчик до “п’ятого додатку”, а вже через півтора тижні, 9 вересня, ТОВ “Крантек” повідомило ФОП Григорію Рейнлібу про розірвання їхнього договору від 1 лютого. Підприємець не бажав втрачати своє джерело доходу, а тому звернувся до “Київтранспарксервісу” з комерційною пропозицією щодо укладення нового договору з експлуатації цього паркмайданчика, але КП ніякої відповіді на таке звернення не надало. А вже 27 жовтня 2021 року “Київтранспарксервіс” передав цю стоянку в експлуатацію ТОВ “Київ Парк Сервіс” на підставі відповідного договору.
Стоянка на вул. Миропільській, 8-Б (фото Дмитра Калька)
Після цього ФОП Григорій Рейнліб почав судитися з “Київтранспарксервісом”. Він звернувся до Господарського суду Києва із позовом щодо визнання протиправними дій цього КП при розірвання договору від 23 травня 2019 року. Наприкінці минулого року, 1 листопада, столичний госпсуд частково задовольнив його вимоги та підтвердив факт, цитуємо, “зловживання правом, в результаті розірвання угоди” з боку КП. Втім, наразі крапка у цій історії ще не поставлена, адже підприємець вимагає від служителів Феміди повного задоволення свого позову.
Разом з тим, за інформацією Дмитра Калька, новий “офіційний” експлуатант цього майданчика – ТОВ “Київ Парк Сервіс” – за майже два роки так і не облаштував територію для здійснення такої підприємницької діяльності. Натомість, за даними адвоката, на цій території була встановлена тимчасова споруда (ТС, МАФ), у які здійснюються інша підприємницька діяльність, заборонена договором з КП – йдеться про зберігання шин, продаж омивачів скла тощо. При цьому, як повідомляє Дмитро Калько, невідомі особи на сумнівних підставах підключили цю споруду до електромережі міста.
14 червня 2023 року КП “Київблагоустрій” надав припис щодо демонтажу вказаної ТС – через те, що вона була встановлена всупереч Правил благоустрою міста Києва. Надалі, 22 червня, у зв’язку з невиконанням вказаного припису, “Київблагоустрій” демонтувало цю ТС, але вже наступного дня вона була встановлена знову.
За словами Дмитра Калька, наразі ринкова вартість “поліпшень”, які Григорій Рейнліб вклав у будівництво паркувального майданчика становить 3 млн гривень – йдеться про облаштування навісів для автомобілів, асфальтування території тощо. Однак, як зазначає адвокат, “інші особи на підставі договору з КП продовжують користуватися його майном, через що ФОП має збитки”. При цьому, точна інформація щодо їхньої суми ще встановлюється слідством, яке наразі здійснює Нацполіція України (кримінальне провадження №12023105030000671 від 30 червня 2023 року за ст. 356 Кримінального кодексу України – “самоправство”).
Що стосується паркмайданчика на вул. Маршала Тимошенка, 2-Л, то Київрада включила його до додатку №5 вищезгаданим рішенням від 31 серпня 2021 року, а вже через два місяці, 26 жовтня, він був переданий в користування ТОВ “Лютік-Компані”.
Скандали навколо цієї парковки пов’язані з людським фактором. Так, за словами Дмитра Калька, місцеві мешканці обурені тим, що міська влада віддала під платну стоянку дах підземного паркінгу, який належить ОСББ за цією адресою та є їхньою придомовою територією. При цьому, у громадян ніхто навіть не запитав їхню думку, хоча, на переконання адвоката, це потрібно було зробити, адже за законодавством України цей дах фактично є власністю кожного мешканця багатоповерхівки на вул. Маршала Тимошенка, 2-Л – як і під’їзди цього будинку, його ліфти, підвали тощо.
Також громадяни вказують на те, що у підземному паркінгу, на фоні зростання тиску на дах, під час дощів почала протікати стеля. Це у свою чергу призвело до того, що грошові кошти, які люди вкладають до т.зв. “ремонтного фонду ОСББ”, мають витрачатися в буквальному сенсі на “латання дірок”.
Підземний паркінг на вул. Маршала Тимошенка, 2-Л (фото місцевих мешканців)
Навесні 2023 року громадяни навіть направили звернення до “Київтранспарксервісу” щодо проведення капітального ремонту асфальтного покриття даху паркінгу, в якому повідомили, що у випадку невжиття таких заходів вони вимушені будуть блокувати роботу паркмайданчика. Але в комунальному підприємстві вирішили зняти з себе всю відповідальність – у відповіді на цю скаргу “Київтранспарксервіс” вказав, що ТОВ “Лютік-Компані” було проінформовано про цю проблему, а тому, мовляв, далі “запитувати треба з них”.
Хто задіяний у схемах
За даними аналітичної системи Youcontrol, столичне ТОВ “Крантек” (компанія, з якою ФОП Рейнліб укладав договір щодо парковки на вул. Миропільській) було зареєстроване у травні 2018 року. Його керівником, засновником та кінцевим бенефіціаром є мешканець Чернігова Вячеслав Нікітенко.
Примітно, що у 2020 році співвласником вказаної компанії був киянин Ор’я Ахмад Рашид. Ця ж особа у статусі ФОП наразі є (або була до останнього часу) експлуатантом деяких паркувальних майданчиків на території Києва, зокрема – стоянки на просп. Бажана біля станції метро “Славутич”. Як повідомляла КВ, Ор’я Ахмад Рашид є фігурантом гучного кримінального провадження за фактом масових зловживань з боку посадовців КП “Київтранспарксервіс”, яке з 2017 року і станом на сьогодні розслідує Служба безпеки України. В рамках цього слідства правоохоронці вивчають “протиправну схему отримання неправомірної вигоди від надання в експлуатацію паркувальних майданчиків у столиці”. При цьому, за попередніми даними СБУ, згаданий підприємець є одним із тих, хто, ймовірно, заробляв на необлікованих, тобто “зайвих”, паркомісцях.
ТОВ “Київ Парк Сервіс” (новий експлуатант парковки на вул. Миропільській) було зареєстровано в столиці у жовтні 2021 року. Керівником, засновником та кінцевим бенефіціаром цієї компанії є мешканець села Соболівка Броварського району Київщини Михайло Гайдак.
ТОВ “Лютік-Компані” (експлуатант парковки на вул. Маршала Тимошенка) також має київську “прописку”, зареєстрована ця компанія була в лютому 2021 року. Її засновниками є мешканець села Вашківці Чернівецької області Антон Лазаренко та киянин Андрій Лубський, який також є керівником цього ТОВ.
Зазначимо, Андрій Лубський “паралельно” займає посаду директора ТОВ “Безпечне паркування” – компанії, яку в 2021 році члени гаражного кооперативу “Береговий” на вул. Озерна, 5 (Оболонський район) звинувачували у спробах вигнати їх із землі, якою кооператив користується з 1988 року. На стороні вказаної ТОВки тоді виступали посадовці КП “Київтранспарксервіс”, які вказували на те, що міська влада нібито передела спірну територію для організації “нічного паркування”.
Читайте: У гаражных кооперативов в Киеве продолжат отбирать землю
Зазначимо, КП “Київтранспарксервіс” з 8 серпня 2022 року очолює Євгеній Псьол (на колажі в центрі). На цій посаді він змінив Владислава Опришка, який виконував обов’язки директора цього КП з 1 січня 2022 року і наразі є заступником Псьола. З 13 квітня 2020 року, цим підприємством в ролі в.о. директора керував Анатолій Свирид (на колажі ліворуч), а його попередником був скандально відомий Олександр Німас (керував підприємством з 13 серпня 2018 року до 20 березня 2020 року, на колажі праворуч).
Читайте: Выбор Кличко: парковки для киевлян или коррупционерам на карман
Дане підприємство підпорядковане Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, який з 1 вересня 2021 року очолює Руслан Кандибор. Діяльність зазначеного департаменту з 9 листопада 2021 року особисто контролює Віталій Кличко. Перед цим, контроль за транспортною сферою столиці здійснював Олександр Густєлєв, якого Кличко звільнив за посади заступника голови КМДА 5 листопада 2021 року.
Фото: колаж КВ