Українці – лідери в Польщі серед іноземців із витрат грошей. Зворотна сторона економічного патріотизму. Польська статистика говорить про те, що українці складають лише п’яту частину усіх іноземців, яки прибувають до Польщі, значно поступаючись німцям. Але за показником витрат грошей за одну поїздку українці є лідерами. Один українець за одну поїздку залишає у польських магазинах, кафе та готелях більше 5,6тис. грн., що за даними II кварталу 2017 року, практично становило 80% середньої заробітної плати громадянина нашої країни. Саме те, що українці залишають в Польщі всю свою зарплату дивує поляків.
Лише за II квартал 2017 року наші громадяни залишили у східного сусіда майже $0,5млрд. Але пік покупок приходиться на IV квартал. Так за останні три місяці минулого року українці залишили у Польщі майже $0,66млрд., поступившись лише німцям. Гроші наших громадян склали 28% витрат усіх іноземців, тоді як доля німців становила 40%. Самі ж поляки витрачають гроші переважно у Німеччині, в той час як в Україні вони залишили лише 1,8% своїх витрат за кордоном, що становило за 2016 рік $100млн.
У 2016 році українці, працюючі за кодоном, перевели до України до $7млрд. В тому ж році лише у Польщі наші громадяни залишили біля $2,2млрд. І ця сума в найближчі роки буде лише зростати.
Крім низьких цін покупки у західного сусіда приваблюють тим, що купивши в одному магазині на 1460грн. маєш можливість скористуватись Tax Free, тобто повернення ПДВ у розмірі від 5 до 23% в залежності від категорії товару. Гроші можна повернути також у тому ж магазині, де ви купували товар, на протязі 3 – 7 місяців. Це стимулює повернення покупців до Польщі, які бувають там по декілька разів на рік, кожен раз залишаючи гроші.
В основному найбільший попит серед іноземців у Польщі є на непродовольчі товари, які, за підрахунками, складають близько 83% від загальної суми витрат. Купівля продуктів харчування та безалкогольних напоїв становить 13%, а витрати на інші товари – близько 4%. І хоч це загальна картина по всіх іноземцях – поведінка покупців з України не значно відрізняється від загальної тенденції.
З непродовольчих товарів найпопулярнішими є матеріали для будівництва, товари для дому – меблі, аксесуари, предмети інтер’єру (близько 25% непродовольчих витрат), побутова техніка (близько 19%), запчастини та аксесуари для транспортних засобів (16%).
Купувати товари в Польщі майже вдвічі дешевше, аніж в 28 інших країнах ЄС. Такі дані опублікував Eurostat, порівнявши ціни на різні категорії товарів та послуг в усіх країнах, що входять до складу Європейського Союзу. Трошки дешевше товари можна купити лише в Румунії та Болгарії.
У польському Сеймі навіть є парламентська група у справах заохочення підприємництва та економічного патріотизму. Мені навіть заздрість взяла, що в країні є не тільки такий термін, але й спрямована політика економічного патріотизму. В Україні самій економіці увагу не приділяють, не то що пестуванню економічного патріотизму.
Середній чек в магазинах України та Польщі
Ми вже надто багато сконцентрували увагу на тому, що відбувається в Україні. Тому необхідно наше сьогодення порівнювати з країнами Європейського Союзу, щоб зрозуміти до чого ми йдемо і що колись отримаємо.
Опитування, проведене польським інститутом ARC Market та Opinion, показало, що кожен покупець у Польщі витратив у гіпермаркеті за один раз 890грн., у супермаркеті – 610грн., а у мінімаркеті – 390грн. В Україні з 2013 року узагальнених даних із середнього чеку не має. Тому можна орієнтуватись на дані окремих торгівельних мереж, які говорять про те, що за один раз українець залишає у гіпермаркеті біля 220 грн., супермаркеті – трохи більше 100 грн. Якщо заробітна плата в Україні в 4 рази нижча за Польщу, то приблизно в стільки ж менший середній чек у найбільшому торгівельному форматі – гіпер.
Цей формат характеризує витрати середнього класу нашої країни. Але в форматі супермаркету різниця зростає вже у 6 разів. Цим форматом переважно користуються люди з меншими доходами. Це говорить лише про те, що частка населення України, що живе на середню зарплату значно нижча, ніж у Польщі. До цього треба додати, що на сьогодні велика частка продуктів харчування у Польщі значно дешевша та більш якісна. Вже раніше ми вказували на те, що за даними Eurostat купувати товари в Польщі майже вдвічі дешевше, аніж в 28 інших країнах ЄС. А оскільки ціни в Польщі вже нижчі за Україну, то українці все частіше віддають перевагу шоп-турам до сусідньої країни навіть для купівлі продуктів харчування. У 2016 році за даними Польщі наші громадяни залишили біля $2,2млрд. І ця сума в найближчі роки буде лише зростати.
Матеріал підготовлений на підставі даних ресурсу vsetutpl.com
Олексій Дорошенко, генеральний директор Української асоціації постачальників торговельних мереж