В столиці стартує довгоочікуваний ремонт на аварійному мосту Метро. Втім, поки що йдеться тільки про протиаварійні роботи, в рамках яких майже за 2 млрд гривень прогони мосту укріплять підтримувальними конструкціями. Ці роботи корпорація “Київавтодор” без конкурсу довірила турецькій компанії “Onur Taahhut Tasimacilik İnsaat Ti̇caret Ve Sanayi̇ Anoni̇m Si̇rket”, яка в останні роки надійно закріпилася серед отримувачів бюджетних замовлень в Україні. Однак, своїми силами ця фірма виконуватиме менше третини робіт на мосту, решту – делегують вітчизняним субпідрядникам. Освоїти бюджетні кошти “туркам” допоможуть ТОВ «Київська мостобудівельна компанія» скандально відомого бізнесмена донецького походження Михайла Беккера, та ТОВ “Мостобудівельний загін №112” з орбіти депутата попередніх скликань Верховної Ради від Партії регіонів Володимира Продивуса.
Як стало відомо КВ з оголошення електронної системи ProZorro, 15 липня 2024 року КК “Київавтодор” (*) уклала з компанією “Onur Taahhut Tasimacilik İnsaat Ti̇caret Ve Sanayi̇ Anoni̇m Si̇rket” договір на реставрацію з пристосуванням автопроїздів мосту Метро через Дніпро (протиаварійні роботи). Ціна договору склала 1,99 млрд гривень.
В договорі прописано, що протиаварійні роботи на мосту повинні тривати не більше 24 місяців, що передбачено відповідними нормативами. Конкретні строки виконання робіт сторонам необхідно буде узгодити та оформити додатковою угодою. Сам договір діятиме до кінця 2026 року. В поточному році роботи планують профінансувати всього на 31,5 млн гривень.
Компанія “Onur” була єдиним учасником тендеру на протиаварійні роботи на мосту Метро – підряд дістався їй без конкуренції. Однак, як зʼясувалося з поданої цією фірмою документації, роботи на мосту Метро виконуватимуться не тільки її силами: для виконання 50% від загального обсягу робіт залучатимуть ТОВ «Київська мостобудівельна компанія» (**), ще 19% – ТОВ “Мостобудівельний загін №112” (***). Зокрема, відомо, що із 126 одиниць техніки та обладнання для протиаварійних робіт лище 20 одиниць належить генпідряднику, решта залучатимуться субпідрядниками.
В Департаменті транспортної інфраструктури Київської міськдержадміністрації (КМДА) розповіли КВ, що замовлені протиаварійні роботи є одним із етапів реставрації мосту Метро. Після виконання протиаварійних заходів планується розробка проєктно-кошторисної документації на реставрацію з подальшим виконанням самих робіт.
“У рамках протиаварійних робіт буде виконано встановлення тимчасових металевих підтримуючих конструкцій в аварійних прогонах. Задля можливості реалізації таких робіт передбачено виконати: влаштування будівельних майданчиків для збірки металевих конструкцій, розміщення техніки та механізмів; влаштування викаточних пірсів та причалів для плавзасобів; виконання робіт з віброзанурення паль з встановленням на них оголовків; виготовлення металевих ферм на стапелі; транспортування металевих ферм на плавзасобах до місця їх влаштування; влаштування металевих ферм на оголовки паль під аварійними прогонами (з використанням домкратів); влаштування льодорізів для забезпечення льодоходу”, – розповіли в транспортному департаменті столичної адміністрації.
В департаменті додали, що влаштувати підтримуючі конструкцій під аварійними прогонами мосту заплановано в межах його автомобільної частини. Під час виконання робіт, як запевнили, рух транспортних засобів та поїздів метро не закриватимуть.
На початку поточного року гендиректор “Київавтодору” Олександр Федоренко (на колажі праворуч) в інтервʼю “Вечірньому Києву” розповідав, що міст Метро потребує капітального ремонту через дефекти у прогонових будовах. Водночас він наголосив, що цей міст є пам’яткою культурної спадщини й під час ремонту потрібно зберегти його автентичність. Очільник корпорації пояснив, що протиаварійні заходи передбачають влаштування підтримувальних конструкцій для тих прогонів, що мають дефекти.
“Це будуть спеціальні металеві конструкції, які вмонтують в дно ріки, влаштують палі. Будуть стояти опори й насунута металева ферма, що підтримуватиме прогонові будови. Наявні дефекти можуть призвести до певних подальших руйнувань конструкції. Ситуація не критична, але потрібно цим питанням займатися”, – поінформував Олександр Федоренко.
Нагадаємо, що у 2021 році на замовлення балансоутримувача мосту Метро – КП «Київавтошляхміст» (входить в структуру КК “Київавтодор”) – за 3,23 млн гривень споруду обстежило ТОВ “Компанія Промексперт”. Проведене обстеження показало, що міст потребує капітального ремонту (реконструкції).
Проєктно-кошторисну документацію для протиаварійних робіт на мосту Метро “Київавтодор” замовив рік тому – 26 травня 2023 року. Відповідний договір, ціна якого склала 22,56 млн гривень, уклали з ТОВ “Сінк Плюс міжнародна інжинірингова і консалтингова компанія”.
Хто виконуватиме роботи
Згідно з наданими “Onur Taahhut Tasimacilik İnsaat Ti̇caret Ve Sanayi̇ Anoni̇m Si̇rket” документами, ця компанія зареєстрована в Туреччині. Представництво фірми в Україні, яке очолює Ільхамі Туфан Ібас, знаходиться у Львові.
“Onur Taahhut Tasimacilik İnsaat Ti̇caret Ve Sanayi̇ Anoni̇m Si̇rket” отримує підряди в Україні з 2017 року. З того часу підписано три десятки договорів загальною ціною 21,65 млрд гривень. Найбільшим замовником є Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Запорізькій області, яка в 2020 році за 11,9 млрд гривень замовляла І чергу будівництва магістралі через Дніпро в Запоріжжі – це вантовий міст, який з’єднав острів Хортицю з лівобережною частиною Запоріжжя. Договір на протиаварійні роботи на мосту Метро в столиці є першим досвідом співпраці з “Київаводором” (дані Clarity-project).
“Onur Taahhut Tasimacilik İnsaat Ti̇caret Ve Sanayi̇ Anoni̇m Si̇rket” входить до міжнародної бізнес-групи “Onur Group”, засновниками якої є брати Онур (на колажі ліворуч) та Іхсан Четінджевізи. На сайті групи вказано, що вона була заснована в 1981 році і зараз складається з понад 40 компаній, які працюють у 9 секторах економіки. Головна сфера діяльності компаній групи – будівництво доріг, мостів, тунелів, дамб, аеропортів, залізнодорожних шляхів та трамвайних ліній. На сайті зазначається, що основні свої інфраструктурні проєкти “Onur Group” реалізувало у Туреччині, Україні, Хорватії, Тунісі, Молдові, Саудівській Аравії, Омані, Катарі, Екваторіальній Гвінеї, та Туркменістані.
Зазначимо, що в жовтні 2023 року Президент Володимир Зеленський провів зустріч з очільником “Onur Group” Онуром Четінджевізом і Послом Турецької Республіки в Україні Ягмуром Ахметом Гюльдере, де дякував їм за допомогу українській армії.
Зазначимо, що до “Onur Group” входить також зареєстроване в Украні ТОВ “Онур Конструкціон Інтернешнл”. Його засновниками є згадані громадяни Туреччини Онур (49,77%,) та Іхсан (50%) Четінджевізи, а також мешканець Львова – Олег Фаріон (0,23%). Ця фірма також дуже рясно отримує бюджетні підряди в Україні: було підписано 600 договорів загальною ціною понад 92 млрд гривень. “Онур Конструкціон Інтернешнл” є однією з трьох компаній, між якими “Київавтодор” майже порівну розподіляє свої найдорожчі замовлення.
Читайте: “Київавтодор” майже за 970 млн гривень замовив ремонт 2,7 кілометрів Київського півкільця
Згідно з даними аналітичної системи Youcontrol, ТОВ «Київська мостобудівельна компанія» було зареєстровано в 2019 році у Києві. Засновник – ТОВ “Обʼєднана мостобудівельна компанія” (належить австрійській компанії “Бонум Понтем ГмБХ”), кінцевий бенефіціар – Михайло Беккер (до 2022 року мав прописку в Маріуполі Донецької області), директор – Євгеній Колісник.
Напряму бюджетних підрядів ця компанія не отримувала, на відміну від інших компаній Михайла Беккера – ТОВ “Підприємство “Мостострой” (укладено договорів на півмільярда гривень) та ТОВ “Підприємство “Маст-Буд” (укладено договорів на 1,72 млрд гривень). Останнє ТОВ рік тому отримало коштовний підряд від підпорядкованого “Київавтодору” КП “Київавтошляхміст” – на виконання ремонту деформаційних швів Південного мосту через Дніпро та його естакад за 85,45 млн гривень.
Раніше КВ повідомляла, що ТОВ “Підприємство “Маст-Буд” також відоме як підрядник по капремонту майже за 312 млн гривень Центрального мосту в місті Дніпро, хід якого розслідують поліцейські Дніпропропетровщини в рамках кримінального провадження за підозрою у привласненні бюджетних коштів. В рамках цього провадження Михайла Беккера в 2019 році помістили в слідчий ізолятор. Однак невдовзі стало відомо, що суд дозволив йому виїхати на лікування в Ізраїль. Інформації про його нинішнє перебування у відкритому доступі знайти не вдалося.
Читайте: Ремонт на Південному мосту в Києві виконуватиме маріупольська компанія з кримінальним досьє
ТОВ “Мостобудівельний загін №112” зареєстровано в 1998 році в Броварах. Засновники – ТОВ “Меткон Плюс” та Олександра Порожнюк, кінцеві бенефіціари – Вячеслав Бабіцький та Олександра Порожнюк. Директор – Сергій Порожнюк.
Станом на 2010 рік засновником цього ТОВ було ВАТ “Мостобуд”, головою наглядової ради якого був депутат Верховної Ради VII скликання від Партії регіонів Володимир Продивус. Його дружина – Світлана Продивус – була власником 21,5 % акцій ВАТ “Мостобуд”.
Відомо, що у 2016 році Володимира Продивуса викрили у кураторстві незаконного видобутку бурштину у Сарненському районі Рівненської області, а у 2018 році – його було помічено у незаконному видобутку піску у Голосіївському районі Києва.
ТОВ “Мостобудівельний загін №112” в результаті участі в публічних закупівлях уклало 113 договорів на понад 5 млрд гривень. Від “Київавтодору” ця фірма отримала замовлень на чверть мільярда гривень – здебільшого на капремонти шляхопроводів. Підпорядковане корпорації КП “Київавтошляхміст” у 2020 році замовляло у “Мостобудівельного загону №112” протиаварійні заходи на Повітрофлотському шляхопроводі, який частково обвалився в червні поточного року. Серед іншого замовниками Київщини ця фірма залучалася для відновлення пошкоджених внаслідок бойових дій мостів області.
Читайте: Компанії близькі до екс-керівника Київоблавтодору та нардепа-регіонала отримають 50 млн гривень на ремонт мостів через Трубіж та Не догледіли: історія обстежень та ремонтів обваленого Повітрофлотського шляхопроводу
Про метро-міст
Столичний міст Метро був відкритий у листопаді 1965 року. Двоярусний міст для руху метропоїздів та автотранспорту збудували за проєктом архітектора інших великих київських мостів – Георгія Фукса. Міст Метро – перша у світі аркова споруда з великими прогонами, спроєктована на сухих стиках. Загальна довжина мосту 682,64 м. Міст Метро має статус памʼятки архітектури та містобудування, науки і техніки, місцевого значення (наказ Міністерства культури і туризму України від 07.11.2008 року No 1285/0/16-08).
В останні роки неодноразово звучали заяви експертів про критичний стан мосту Метро та загрози його обвалення через те, що під час будівництва напружені пучки арматур як слід не ізолювали. Експерти відмічають, що наразі вже навіть неозброєним оком на конструкціях видно ділянки з оголеною та іржавою арматурою та сколеним бетоном.
Читайте: Киевский метромост в любую минуту может рухнуть и Мост Метро может обрушиться в любой момент, – инженер-проектировщик (видео)
У лютому 2021 року мер Києва Віталій Кличко зізнався, що у столиці 75 мостів перебувають у передаварійному стані, серед них міст Метро. За його словами, цей міст підлягають закриттю, але піти на такий крок столична влада не може, адже він забезпечує життєдіяльність міста. Тому наразі його працездатність підтримуватимуть за рахунок протиаварійних заходів та плануватимуть реконструкцію.
Читайте: 75 мостов Киева находятся в предаварийном состоянии, – Кличко
У травні 2021 року Київрада затвердила угоду про підготовку кредитного фінансування КК “Київавтодор” (рішення Київради від 13.05.2021 року №1221-1262). Мова йшла про отримання кредитування від Європейського інвестиційного банку у розмірі 60 млн євро на капремонт мосту Метро. Тоді в КМДА повідомляли, що заплановані ремонтно-реставраційні роботи мосту стануть першим масштабним оновленням даної споруди з моменту її введення в експлуатацію.
Читайте: К реконструкции моста Метро приступят после получения кредита
У серпні 2023 року Департаменті транспортної інфраструктури КМДА заявили, що фінансування перебудови мосту із залученням експертів ЄБРР на паузу поставила війна, тому наразі мова йде про проєкт першочергових протиаварійних робіт. Фахівці департаменту назвали стан мосту аварійним, а пояснили це серед іншого його експериментальною конструкцією: таких мостів було всього кілька в СРСР, на сьогодні залишився тільки в Києві – інші такі мости розібрали. За оцінками фахівців, перебудувати міст Метро коштує щонайменше 500 млн євро.
КК “Київавтодор” заснована Київрадою у 2002 році. Генеральним директором корпорації з 5 липня 2022 року є Олександр Федоренко. Він же з 19 травня 2020 року очолював її на правах виконувача обов’язків керівника.
КК “Київавтодор” підпорядковується Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, яким з 1 вересня 2021 року керує Руслан Кандибор. Діяльність зазначеного департаменту з 9 листопада 2021 року спрямовує особисто голова КМДА Віталій Кличко.
* КК “Київавтодор” (код ЄДРПОУ: 03359026)
** ТОВ «Київська мостобудівельна компанія» (код ЄДРПОУ: 42955300)
*** ТОВ “Мостобудівельний загін №112” (код ЄДРПОУ: 22202218)
**** ТОВ “Онур Конструкціон Інтернешнл” (код ЄДРПОУ: 32851616)
Фото: колаж КВ
Альона Момот